Goede Vrijdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 12:33

Ik vind de verabsolutering van dit nogal overbodig. Daarnaast is het zo dat kerst en pasen op data zijn waarop vroeger de heidense riten werden gevierd. Ik hecht dus niet zozeer aan de data of aan de speciale dag. Het is voor mij iets wat ik elke dag probeer te beseffen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 12:40

PeterD schreef:Ik baal er van, ik ga morgen naar Griekenland en kom vrijdagavond pas weer thuis. Dus voor mij geen kerkdienst op vrijdagavond. :(
Dus ga ik maar wat preken luisteren in het vliegtuig denk ik.

Ga dan gewoon niet naar Griekenland.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 12:41

Sabra schreef:Ik vind de verabsolutering van dit nogal overbodig. Daarnaast is het zo dat kerst en pasen op data zijn waarop vroeger de heidense riten werden gevierd. Ik hecht dus niet zozeer aan de data of aan de speciale dag. Het is voor mij iets wat ik elke dag probeer te beseffen.

Maar waarom heb je dan zo'n moordwapen in je avatar als je elke dag de Levende wilt beseffen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 12:44

Dat is niet bepaald relevant.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 mar 2005 13:05

Sabra schreef:Ik vind Goede Vrijdag iets wat overbodig is. Jezus zegt nergens dat wij zijn dood moeten herdenken, enkel dat wij Avondmaal moeten vieren.

:|

Okay, effe mijn meningkie.
Het sterven van de Messias hangt natuurlijk direct samen met het geslachte lam van het Pascha/Pesachfeest. Mi zijn deze dingen niet van elkaar los te koppelen. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. - 1Kor5:7
(...) maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam; - 1Petrus1:19
Zie ook Johannes 1:29, Openb 5:6 etc.
Oftewel: ons 'GoedeVrijdag' werd al millenia lang gevierd dmv het Pascha. En dat was echt wel een voorgeschreven feest voor de Joden.

Waarom het Avondmaal [=herdenking van (de dood en verzoening van) Yeshua] losgekoppeld is van dat Pascha/GoedeVrijdag.. jaaah.. dat zou ik ook wel eens willen weten. Dat heb ik nog nooit begrepen.
..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 14:02

Invincible schreef:
Sabra schreef:Ik vind Goede Vrijdag iets wat overbodig is. Jezus zegt nergens dat wij zijn dood moeten herdenken, enkel dat wij Avondmaal moeten vieren.

Waarom het Avondmaal [=herdenking van (de dood en verzoening van) Yeshua] losgekoppeld is van dat Pascha/GoedeVrijdag.. jaaah.. dat zou ik ook wel eens willen weten. Dat heb ik nog nooit begrepen.

Omdat de vroege kerk elke connectie met de Joden wilde vermijden. De Joden evolueerden van de eerste evangelisten en brengers van de leer van Jezus tot mensen die Jezus hadden vermoord.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 15:24

Sabra schreef:
Invincible schreef:

Omdat de vroege kerk elke connectie met de Joden wilde vermijden. De Joden evolueerden van de eerste evangelisten en brengers van de leer van Jezus tot mensen die Jezus hadden vermoord.

Dat is m.b.t. Pasen dus gewoon helemaal niet waar. Er zijn zelfs concessies gedaan aan de Messiasbelijdende Joden wat de dag van Pasen betreft.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 15:30

Nou vertel!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 15:51

Sabra schreef:Nou vertel!

Volgens mij hebben we hier al een ander topic over en is dat allemaal al gezegd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 16:04

jas schreef:
Sabra schreef:Nou vertel!

Volgens mij hebben we hier al een ander topic over en is dat allemaal al gezegd.

Sure!!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2005 16:14

Goede Vrijdag en Pasen.

Het heeft mij altijd verwonderd dat er zes weken voorafgaande aan Pasen alleen aan het lijden wordt gedacht.
Christus is voor onze zonden gestorven. Maar als het bij dat sterven was gebleven was er niets gebeurd.
Het is juist Pasen dat aan Goede Vrijdag de naam "goede" geeft: Want Christus was gestorven en de dood leek het laatste woord te hebben, totdat God ingreep en wij de Opstanding mochten vieren.
Voor mij is dat het cruciale in mijn geloof, dat God het "En toch...!!" uitsprak.
Daar zou dus veel meer aandacht aan mogen/moeten worden besteed.
Nu zou iemand kunnen zeggen, dat we iedere zondag in feite Pasen vieren, dat is natuurlijk ook zo.
Maar persoonlijk vind ik dat er vaak veel te veel nadruk op Goede Vrijdag.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 16:26

Riska schreef:Goede Vrijdag en Pasen.

Het heeft mij altijd verwonderd dat er zes weken voorafgaande aan Pasen alleen aan het lijden wordt gedacht.
...
...
Maar persoonlijk vind ik dat er vaak veel te veel nadruk op Goede Vrijdag.

Vergeet niet dat die weken voorafgaand aan goede vrijdag ook bedoeld zijn om ons er iedere keer weer op te wijzen hoeveel zonden wij gedaan hebben en hoe diep Hij heeft moeten lijden om voor onze zonden te kunnen betalen.

Dan na Pasen wordt het één grote lofzang voor het offer dat Hij heeft gedaan om voor ons te sterven, maar dat Hij ook is opgestaan! En dat Hij volkomen betaald heeft voor onze zonden waardoor wij onwaardig toch nog de mogelijkheid van behoud hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2005 16:36

PeterD schreef:Vergeet niet dat die weken voorafgaand aan goede vrijdag ook bedoeld zijn om ons er iedere keer weer op te wijzen hoeveel zonden wij gedaan hebben en hoe diep Hij heeft moeten lijden om voor onze zonden te kunnen betalen.

Zou de Heer gewild hebben dat ik depressief word als ik week in week uit alleen maar herinnerd word aan mijn zonde? Aan mijn niets-waard zijn?Aan mijn ...
Zou er niet in die dagen óók en veel meer dan nu het geval is op gewezen moeten worden dat de Heer het voor mij allemaal veranderd heeft, dat ik als bevrijd mens mag leven? Ondanks alle lek en gebrek?
Ik heb ieder jaar weer, de grootst mogelijke moeite om niet (weer) in een depressie te raken in deze periode.
Ik persoonlijk geloof dat wij stil moeten staan bij Goede Vrijdag (en dat houdt in dat wij ons bewust zijn van onze schuld en zonde) maar dat in alles - zelfs op Goede Vrijdag - de vreugde van Pasen mag en moet overheersen...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 mar 2005 16:45

Riska schreef:Goede Vrijdag en Pasen.

Christus is voor onze zonden gestorven. Maar als het bij dat sterven was gebleven was er niets gebeurd.
Het is juist Pasen dat aan Goede Vrijdag de naam "goede" geeft:

Mee eens.

Daarom hebben we er in onze gemeente voor gekozen om op Goede Vrijdag geen "echte" kerkdienst te houden. We komen wel samen in een verduisterde kerk, luisteren naar het lijdensverhaal en er zullen een aantal stilte momenten zijn.

Zaterdagavond houden we de Paaswake, eerst nog in een verduisterde kerk, maar als de nieuwe Paaskaars binnen word gebracht zal het licht aangestoken worden.
Ik verheug me er nu al op.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 16:49

Riska schreef:
PeterD schreef:Vergeet niet dat die weken voorafgaand aan goede vrijdag ook bedoeld zijn om ons er iedere keer weer op te wijzen hoeveel zonden wij gedaan hebben en hoe diep Hij heeft moeten lijden om voor onze zonden te kunnen betalen.

Zou de Heer gewild hebben dat ik depressief word als ik week in week uit alleen maar herinnerd word aan mijn zonde? Aan mijn niets-waard zijn?Aan mijn ...
Zou er niet in die dagen óók en veel meer dan nu het geval is op gewezen moeten worden dat de Heer het voor mij allemaal veranderd heeft, dat ik als bevrijd mens mag leven? Ondanks alle lek en gebrek?
Ik heb ieder jaar weer, de grootst mogelijke moeite om niet (weer) in een depressie te raken in deze periode.
Ik persoonlijk geloof dat wij stil moeten staan bij Goede Vrijdag (en dat houdt in dat wij ons bewust zijn van onze schuld en zonde) maar dat in alles - zelfs op Goede Vrijdag - de vreugde van Pasen mag en moet overheersen...

Om een nog diepere waarde aan de vreugde te geven lijkt me enige zondekennis niet onwenselijk...
Persoonlijk vind ik deze tijd een tijd van stille verwondering. Dat Hij die zonder zonden was voor zondaren heeft willen lijden en sterven! Dat is toch helemaal nietzs om depressief over te worden? Dat is toch tot stille verwondering?

Terug naar “Archief”