Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 mar 2005 18:45

Bart Klink schreef:
parsifal schreef:
Bart Klink schreef:
parsifal schreef:
Bart Klink schreef:Titaan, besef je wel dat je met een letterlijke interpretatie van Genesis tegen goed gefundeerde wetenschappelijke kennis ingaat? Dit doet me denken aan de kerk die op grond van de Schrift niets moest weten van Galilei's theorie dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom.

En zo'n antwoord doet me denken aan een nogal dogmatische houding. Deze post heeft geen inhoudelijke waarde. Sommige van degenen die het niet met je eens zijn gebruiken niet echt een wetenschappelijke methode, maar dat lijkt me geen reden om zelf drogredenen te gebruiken.

Wat is hier domatisch aan? Inhoudelijke argumenten heb ik al meerdere malen gegeven, blader maar eens terug in dit topic. Helaas zijn die grotendeels genegeerd.

Ik zie ook niet in welke drogredenen ik gebruik. Verklaar u nader.

Waarschijnlijk is een deel van het probleem dat er getwijfeld wordt aan de fundering van de wetenschappelijke methode.

Maar over de drogreden. Het is volkomen irrelevant of een bepaalde houding op die van de kerk in de dagen van Galileo leek. Dit argument op deze manier naar voren brengen komt op mij over als: "De kerk in Galileo's tijd was achtelijk, en jij doet bijna hetzelfde als de kerk van toen, dus je moet je ook maar dom gaan voelen."

Dit is geen drogreden, maar een analogie.

De kerk beweerde ten tijde van Galilei op grond van de bijbel dat de wetenschap (die daar overtuigende bewijzen voor had) er naast zat. Dit geldt ook voor creationisten. Zij beweren op grond van de bijbel dat wetenschappers die erkennen dat het leven op aarde geevolueerd is (waar tevens heel veel overtuigende bewijzen voor zijn) er naast zitten.

In beide situaties gat het om een conflict tussen geloof en goed gefundeerde wetenschappelijke kennis.

Over dat eerste zijn de meningen grondig verdeeld. De onderbouwing die Galileo gaf was niet noodzakelijk overtuigend. Over de evolutietheorie weet ik niet erg veel, behalve dat een heel groot deel van de theorie niet herhaalbaar is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 mar 2005 19:13

parsifal schreef:Over dat eerste zijn de meningen grondig verdeeld. De onderbouwing die Galileo gaf was niet noodzakelijk overtuigend.

Nou, dat valt wel mee hoor. het bewijs dat Gallileo presenteerde was niet sluitend, maar zeker wel overtuigend. Voor sluitend bewijs hadden ze Newton nodig en die werd geboren in het jaar dat Galileo stierf

Over de evolutietheorie weet ik niet erg veel, behalve dat een heel groot deel van de theorie niet herhaalbaar is.

Net als de schepping trouwens, of een of andere creationistische "theorie"

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 19 mar 2005 00:15

parsifal schreef:Over de evolutietheorie weet ik niet erg veel, behalve dat een heel groot deel van de theorie niet herhaalbaar is.

bijna niets uit de geschiedenis is herhaalbaar. Het gaat er dan ook om dat de waarnemingen herhaalbaar zijn, en dat zijn ze.

Verder ben ik nog steeds benieuwd naar de drogreden waarvan u me beschuldigde. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan drogredenen in discussies en ik wil het graag rechtzetten als ik er een gebruikt heb.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 mar 2005 09:10

Bart Klink schreef:
parsifal schreef:Over de evolutietheorie weet ik niet erg veel, behalve dat een heel groot deel van de theorie niet herhaalbaar is.

bijna niets uit de geschiedenis is herhaalbaar. Het gaat er dan ook om dat de waarnemingen herhaalbaar zijn, en dat zijn ze.

Verder ben ik nog steeds benieuwd naar de drogreden waarvan u me beschuldigde. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan drogredenen in discussies en ik wil het graag rechtzetten als ik er een gebruikt heb.

De drogreden is inderdaad niet expliciet, maar de analogie, zoals je het noemt, met Galileo komt er heel dicht in de buurt, juist omdat het niet wezenlijk iets toevoegt (de verschillen zijn daar te groot voor), en alleen maar als doel kan hebben de ander zich dom te laten voelen.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 22 mar 2005 11:04

Ik kwam nog een mooi plaatjes tegen dat precies laat zien waarop creationisme (geloof) en evolutie (wetenschap) gebaseerd zijn.

Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mar 2005 11:23

Bart, voor beide theorieën is geloof nodig, daarbij schep je nu zelf verwarring, volgens jou zou het evolutionisme weinig te maken hebben met het ontstaan der dingen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 mar 2005 11:43

Laatst gewijzigd door parsifal op 23 mar 2005 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 mar 2005 11:52

Bart Klink schreef:Ik kwam nog een mooi plaatjes tegen dat precies laat zien waarop creationisme (geloof) en evolutie (wetenschap) gebaseerd zijn.

[img]*plaatje*

:mrgreen: Plaatje klopt voor een groot gedeelte. & Allebei de partijen zijn redelijk goed bezig.
Het grote verschil zoals ik dat zie tussen links en rechts, is dat ik links vooral kennis zie, rechts vooral wijsheid.
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 22 mar 2005 13:09

Wijsheid? Waar?

De volgende cartoon geeft mijns inziens ook heel treffend de 'manier van werken' van creationisten weer...

Afbeelding

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 mar 2005 01:15

Collateral schreef:
Over deze passage heb ik eens gediscussieerd met Collateral, maar op een of andere manier vindt hij de wijze waarop 2000 jaar geleden historie werd beschreven, per definitie onbetrouwbaar (toch?).
Nee.

Ok. Maar dan gebruik je m.i. de foute argumenten. zie onder.
Ik vind Collateral in dezen onwetenschappelijk.

Het gaat me hier niet om de wetenschappelijke betrouwbaarheid van de evangeliën, maar om de claim dat 'al de schrift van God is ingegeven'. Van God verwacht ik dit soort fouten gewoon niet, hoe historisch verantwoord ze ook zijn.

Waarom maak je je er dan zo druk om dat er tegenstrijdigheden staan? Dan moet je je toch veel meer richten op hoe je inspiratie opvat en wat je beeld van God is?
Volgens mij ga je nu uit van de veronderstelling dat God in de eerste eeuw had moeten handelen op 21e-eeuwse wijze. Dat lijkt me nogal absurd. Ik probeer de heilige Schriften te nemen zoals ze zijn, door mensen geschreven, maar wel door de Geest gedreven. 'Begeesterde' mensen dus. En als God mensen gebruikt brengt dit per definitie bepaalde grenzen aan: God heeft zich niet rechtstreeks in een formule willen openbaren. Laten we daar blij om zijn.
Verder gaat het me in deze discussie over het letterlijk nemen, wat dus nogal inconsequent gebeurt... Mattheüs heeft de boel chronologisch gerangschikt, prima, maar wanneer beweerd wordt dat de schrijver van het eerste scheppingsverhaal hetzelfde heeft gedaan hangt men opeens de letterknecht uit.
Nou, volgens mij zijn er nogal wat nuances aan te brengen. Als er reden is Gen 1 letterlijk op te vatten, moet je dat vooral doen. Ik denk zelf dat er een mogelijkheid is dat Gen 1 een literaire inkleding van de schepping bevat. Maar dan is daarmee nog niets over de evolutietheorie gezegd. Wat ik met Titaan eens ben, is dat als je Adam als een mythisch persoon beschouwt, je wel rekenschap moet geven wat de rest van de Bijbel over Adam zegt. De Bijbel zet geen vraagtekens bij de schepping en het bestaan van Adam. Sterker nog: het is de vraag wat er van het joods en christelijk geloof overblijft als Genesis verklaard wordt als legendes.
Je moet de verschillende delen vooral naar hun eigen aard opvatten. Gen 1 is niet per definitie fictief omdat andere gedeelten qua verslaglegging beïnvloed zijn door de compositie.
Titaan schreef:Dat ergens een structuur in zit wil nog niet zegen dat het daarom niet letterlijk is. Ook als er een uitdrukking gebruikt wordt of op een menselijke wijze iets medegedeeld wordt mag je dat niet als basis gebruiken om het letterlijke van het hele verhaal over boord te kieperen.
Geloof jij bijvoorbeeld dat Adam echt bestaan heeft ? of Noach? Of Abraham of Jezus?
Abraham en in meerdere mate Jezus vind ik wetenschappelijk plausibel, Noach en Adam weet ik niet. Gelovig zeg ik: ja. Voorts ben ik het met je eens.
Laten we een voorbeeld nemen aan Jezus die net zoals de rest van de bijbel, de verhalen uit het OT als letterlijk gebeurd beschouwde.
Inderdaad. Maar dat is strict gezien een extern getuigenis (buiten de gegevens zelf). Hoewel ik de deur toch op een klein kiertje wil houden voor een niet-letterlijke opvatting van Gen 1, is er een grote kans dat men snel overgaat tot het helemaal opvatten als metafoor van de Bijbel. Leg maar eens aan een 15jarige puber uit dat Gen 1 niet echt gebeurd is, maar wel waar is...
"Een tweede, heel andere kwestie, is hoe het dan zit met de Godsopenbaring en de inspiratie van de Schrift."

Hoe bedoel je dit?

Ik bedoelde dat je eerst Gen 1 op de eigen merites moet beoordelen, zonder vanuit een bep. inspiratievisie te redeneren, althans voor zover mogelijk.
Collateral schreef:Volgens mij zit ik er niet ver naast, maar ik zal het nog een keer uitleggen: (Tussen de "[]" staat het griekse woord dat bij de term hoort.)

Marcus 16:16-18
16 Die geloofd zal hebben [pisteusas], en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben [apisthsas], zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben [pisteusasin], zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik ben van mening dat de termen pisteusas, pisteusasin (meervoud) en apisthsas (tegengestelde) hier een universeel bereik moeten hebben. Zo niet, dan komt de bijbel, om het met jouw woorden te zeggen, "principieel in zijn geheel op losse schroeven te staan."
Mag ik op de volgende zaken wijzen.
1. In vers 17 wordt overgegaan in het meervoud. Ofwel: 16 gaat over het individu, 17 over het collectief.
2. Het is geen kwantitatieve uitspraak, maar een kwalitatieve (ze volgen niet ongelovigen, maar gelovigen). 17 is dus niet per se universeel.
3. Het zijn tekenen van het goede nieuws, geen bewijzen van geloof. Want het gaat om het geloof in het goede nieuws dat aan een ieder wordt verkondigd (16,15).
4. 'Volgen' geeft aan dat het om begeleiding gaat van gelovigen die dus onderweg zijn, en wel om het evangelie te verkondigen. Het zijn tekenen bij, in het gevolg van het woord.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 mar 2005 07:29

fraternoster schreef:Volgens mij ga je nu uit van de veronderstelling dat God in de eerste eeuw had moeten handelen op 21e-eeuwse wijze. Dat lijkt me nogal absurd.

Wat ik absurd vind is dat wel een heleboel mensen uit de 21e eeuw wel handelen alsof ze nog in de 1e eeuw zitten. :wink:

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 23 mar 2005 08:45

Raido schreef:Bart, voor beide theorieën is geloof nodig, daarbij schep je nu zelf verwarring, volgens jou zou het evolutionisme weinig te maken hebben met het ontstaan der dingen.

In de wetenschap heb je bewijs nodig om een opvatting te staven, geen geloof. Dat bewijs is er genoeg.

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 23 mar 2005 08:49

parsifal schreef:Hier nog een leuk stripje:

http://www.cs.vu.nl/~rmeester/sigmund.gif

Een wiskundige die het beter denkt te weten dan de gehele biologische gemeenschap? Ken je het gezegde "schoenmaker, blijf bij je leest"?

Onherleidbaar complexe structuren bestaan alleen in de hoofden van hen die op religieuze gronden hun mening al hebben opgemaakt. Terwijl de reeksen fossiele overgangsvormen steeds sluitender worden en men vanuit de embryologie meer en meer inzicht begint te krijgen in hoe allerlei evolutionaire veranderingen hebben plaatsgevonden, is er nog steeds een marginale groep lieden die roepen dat het toch onverklaarbaar is, en de rest aan mirakelen toegeschreven dient te worden. Deze houding is fundamenteel onwetenschappelijk. Een echte wetenschapper zou hier nooit genoegen mee nemen. De kreet 'onherleidbaar' is gebaseerd op de simplistische denkwijze dat een structuur ontwikkeld moet zijn, zoals je hem vandaag de dag stuk-voor-stuk uit elkaar kan halen. Maar de ontwikkeling kan hele andere routes gevolgd hebben, die we onmogelijk kunnen overzien. Er kunnen bijvoorbeeld tijdelijk hulponderdelen hebben bestaan en de functie kan zijn veranderd in de loop der tijd (Men spreekt van exaptatie.). Onherleidbaar kan dus nooit en te nimmer sluitend worden gemaakt, en daarom is het een flauwekulbewijs. Het enige dat het bewijst is gebrek aan voorstellingsvermogen.

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 23 mar 2005 08:53

Invincible schreef:
Bart Klink schreef:Ik kwam nog een mooi plaatjes tegen dat precies laat zien waarop creationisme (geloof) en evolutie (wetenschap) gebaseerd zijn.

[img]*plaatje*

:mrgreen: Plaatje klopt voor een groot gedeelte. & Allebei de partijen zijn redelijk goed bezig.
Het grote verschil zoals ik dat zie tussen links en rechts, is dat ik links vooral kennis zie, rechts vooral wijsheid.

Een kleine correctie: links vooral kennis, rechts vooral vermeende wijsheid. Jammer dat christenen vaak de arrogante positie in nemen dat ze de wijsheid in pacht hebben, zelfs zonder daar ook maar 1 argument voor te geven.

Over welke 'wijsheid' uit Genesis heb je het? De massamoord van God waarbij hij alle mensen (waaronder kinderen en baby's) en dieren een verdrinkingsdood laat sterven?

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 23 mar 2005 08:55

Kan iemand (modje?) wat aan die grote plaatjes doen? Ze verpesten de lay-out van het forum en maken het lezen van posts erg irritant.

Terug naar “Archief”