Bekering een keuze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:40

dat zegt chloe ook volgens mij, Miep.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 15:43

Nee joris volgens mij niet.
Chloe zegt juist dat je wel jezelf kan bekeren, en ik ben van mening dat je dat niet kunt. Je bent en blijft een zondig mens, hoe zou een zondig mens zich kunnen bekeren??

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:47

Flp 2:12-13 'Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.'
Je doet het zelf, maar God bewerkt het in jou.
dit zegt Chloe, miep!
God blaast met zijn adem over de aarde vanaf de schepping en alles bestaat en leeft door Hem. Dat is een basisgeven en het uitgangspunt vaanwaar uit ik altijd praat. Dat vind ik als ik het heb over d eplanten die uit zichzelf groeien, over ene wond die uitzichzelf dichtgroeid maar ook over een mens die naar God toe groeit.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 15:51

joris schreef:
Flp 2:12-13 'Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.'
Je doet het zelf, maar God bewerkt het in jou.

Je doet het zelf, maar God bewerkt het in jou. Dat zegt Chloe ook. Die tekst dat geloof ik gelijk, God werkt in de mens. Maar ik denk niet dat je het zelf kunt doen. Je kunt GOd zoeken, want God zelf zegt dat je Hem vroeg moet zoeken. Maar je kunt jezelf niet zelf bekeren.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 apr 2003 15:54

Ik wil niemand beschuldigen dat hij/zij zit te wachten op de wedergeboorte als je zegt dat GOd dat doet en evenzo de bekering. Maar ik zie dat wel veel in de reformatorische kringen. Dat er een bekering moet zijn voor je b.v. aan het avondmaal mag, of voor je weet dat je behouden bent. En als ik dan vraag: wanneer weet je dus dat je bekeerd bent? Dan weten ze daar geen antwoordt op. Ze zullen het wel merken wordt ze geleerd. Als het zo is weet je het!
Kijk en dat is wat ik bedoelde met het wachten tot er iets gebeurd.
Maar God heeft al wat gedaan. Hij heeft Zijn Zoon gegeven voor onze zonde, en wat wij moeten doen is dat offer aannemen.
Voor alle duidelijkheid zal ik de zondag waarop ik eerder doelde opschrijven.
Waarin bestaat de bekering van de mens: In het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens.
Wat is het afsterven van de oude mens: Oprechte droefheid, dat wij God door onze zonde vertoornd hebben. En ook dat wij deze zonde hoe langer hoe meer haten en ontvluchten.
Wat is het opstaan van de nieuwe mens: Hartelijke vreugde in God door Christus en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede dingen te werken.
Maar wat zijn goede werken: Alleen die uit waar geloof, naar de wet van God en tot zijn eer gedaan worden, maar niet die op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:56

"ik geloof niet dat je het zelf kunt doen'' Dat hoef je dan nu toch niet meer te zeggen? je gelooft dat God het in je werkt, nou dan is het verder klaar toch? God werkt het in je en jij doet het,hoppa.

Ik ben evangelist en ik heb vier mensen bekeerd sinds vorige week vrijdag.
Jij doet dat niet, dat doet God
ja, maar ik stond daar op het sinasappelkistje!

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 16:00

joris schreef:"ik geloof niet dat je het zelf kunt doen'' Dat hoef je dan nu toch niet meer te zeggen? je gelooft dat God het in je werkt, nou dan is het verder klaar toch? God werkt het in je en jij doet het,hoppa.

Ik ben evangelist en ik heb vier mensen bekeerd sinds vorige week vrijdag.
Jij doet dat niet, dat doet God
ja, maar ik stond daar op het sinasappelkistje!

Dus als je alleen gelooft dat God in je werkt, dan zit het verder goed??De rest moet je dan maar zelf doen??
Dat geloof ik dus niet. Je hebt dagelijkse bekering nodig, wat alleen God kan.
Ja jij staat daar op het sinaasappelkistje, maar het is de Heilige Geest met wiens ZIjn hulp jij gesproken heb. Anders zouden met Pinksteren dus de discipelen de mensen hebben bekeerd en niet God.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 02 apr 2003 16:02

Joepie, waar jij over schrijft, dat is toch bekering?
Er is wel bekering nodig voor je mag geloven dat je behouden bent.
Alleen, voor veel mensen is dat zo ingewikkeld geworden.. :cry:

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 16:02

kijk, daarmee geef je dus aan dat God alles doet en ik ook. God werkt constant in mij en daarom doe ik wat Hij wil!! Tenminste, als ik de goede keuzes maak en geestelijk ga leven. Ja natuurlijk, die keuze om het goede te doen wordt ook gewerkt door Gods Geest.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 16:05

joris schreef:kijk, daarmee geef je dus aan dat God alles doet en ik ook. God werkt constant in mij en daarom doe ik wat Hij wil!! Tenminste, als ik de goede keuzes maak en geestelijk ga leven. Ja natuurlijk, die keuze om het goede te doen wordt ook gewerkt door Gods Geest.

Hoe bedoel je dat geestelijk leven?? En heb jij er dan geen last van dat je steeds weer dingen fout doet ("daarom doe ik wat Hij wil")

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 16:07

O zeker wel, maar de grap is dat we nu door zijn Geest net als adam en eva weer het verschil kennen tussen goed en kwaad. In de bijbel staat zo duidelijk wat fout is en wat je dus niet moet doen. En met Gods hulp lukt dat!!!!

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 16:13

ja dat is waar. we kennen het verschil tussen goed en kwaad. en met Gods hulp kunnen we goed doen, maar toch is er vaak zovaak iets waardoor ik weet dat ik Gods geboden niet naleef. En heel vaak ziet het slechte er heel aanlokkelijk uit. Zoals al eerder is gezegd, dat je eerder geneigd ben iets te doen wat tegen Gods geboden is omdat het leven naar Gods geboden net lijkt of je dan nooit meer iets mag.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 apr 2003 16:14

Laat ik het effe anders zeggen: God bekeert jou en jij bekeert je. (je=men, niet persoonlijk opvatten dus)
Ik heb het hier dus even niet over de wedergeboorte.

Als je wedergeboren bent, heb je een vernieuwde wil gekregen. Een wil (geest) die God helemaal wil dienen en gehoorzamen. (Rom 7:22 'Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens.')
Om God te gehoorzamen is er bekering (heiliging) nodig van je zonden. Zonder heiliging kan niemand de Heere zien staat er in de Bijbel.
Het is HONDERD PROCENT jouw verantwoordelijkheid. Als de Heere zegt 'wees heilig want Ik ben heilig', dan moet je daar aan gehoorzamen middels je dagelijkse bekering.
Deze bekering doe je zelf, je zult zelf iets moeten veranderen. Maar God is degene die er voor zorgt dat je deze heiliging uitvoert. Volgens mij is dat waar Flp 2 over spreekt.
Nogmaals deze tekst, lees 'm nog maar drie of vier keer want dit is echt een basisprincipe voor levensheiliging.
'Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.'

Groetjes Chloë

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 16:20

[quote="miep18"]ja dat is waar. we kennen het verschil tussen goed en kwaad. en met Gods hulp kunnen we goed doen, maar toch is er vaak zovaak iets waardoor ik weet dat ik Gods geboden niet naleef. En heel vaak ziet het slechte er heel aanlokkelijk uit. Zoals al eerder is gezegd, dat je eerder geneigd ben iets te doen wat tegen Gods geboden is omdat het leven naar Gods geboden net lijkt of je dan nooit meer iets mag.[/quote]
kijk , hierin zeg je zelf ook dat je flink aanwezig bent in de keuzes die je maakt, toch? Maar nu is het de kunst om je leven in de hand van God te leggen te leven vanuit je gebed: uw wil geschiedde" en "ik geloof, kommijn ongeloof te hulp".
de vetgedrukte zin, zou dat ook niet zo'n geeikte leugen zijn die we altid meekrijgen? het is zo'n onzin om daar nog langer aan vast te houden. Een zin die we zooo vaak gebruiken om elkaar lekker de grond in te praten. Je bent zélf geneigd tegen Gods wil in te gaan, mar niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij!
Gods geboden doen is geweldig!!!!! OVerigens, Gods geboden horen bi he toude verbond lijkt mij, het gaat er nu om Gods wil te doen. En omdat Gods wet nu in je hart geschreven is, is dat een feest om na te leven!

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 16:30

weet je wat ik altijd zo moeilijk vind. Er zijn zo heel veel verschillende leringen over bekering. Hoe weet je nou dat degene die jou verteld is, de ware is? Ik weet dat je weet wanneer God in je bezig is, maar toch is het vaak moeilijk. Dan is het idd goed om de tekst van Chloe in je achterhoofd te houden.

Ik zeg ook niet dat je zelf geen keuzes kunt maken. Als iets slechts je aanlokt en je doet het, dan is dat de keuze van jezelf, van je eigen zondige ik. je bent vanuit die zondige ik zovaak tot het kwade in staat. Zelfs als je een kind van God mag zijn doe je nog steeds slechte dingen. Die zondige ik in mij, die blijft bezig en dat terwijl je dan eigenlijk Gods wil wil doen. Wat je zegt Joris, moet je daarom altijd in je gebed je leven in Gods handen leggen. Maar wil een mens niet altijd onafhankelijk zijn?? Ik heb een boek gelezen van een klein meisje "Kleine Dora" heet het. Een meisje van onder de 10 die heel vast mag geloven dat ze een kind van God is. Zij sterft heel jong maar weet wel dat het goed is met haar. Dan voel ik me soms wel eens een rund omdat ik veel ouder me nog steeds niet helemaal aan God kan overgeven. Dat ik nog steeds vrolijk verder ga met stom doen en me zondige ik nalopen.

Terug naar “Archief”