Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Inenten

Berichtdoor 4ever2all » 21 mar 2005 23:15

Ha luitjes,

Hoe denken jullie over inenten? Is dit volgens de Bijbel verkeerd en is het zonde?

Voor mij een erg moeilijke vraag. Daarom vraag ik jullie mening.

Groetjes,

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 mar 2005 23:33

ja heel verkeert ;)

daarom bid ik ook altijd: Heer leid mij niet in verzoeking, (ik breng mezelf wel in verzoeking)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2005 23:47

Tuurlijk is het niet verkeerd. God vraagt mensen om op Hem te vertrouwen, maar Hij verbiedt niet om gebruik te maken maken dingen die Hij in de mens heeft geschapen, ook niet medische wetenschap. Je kan je toch prima laten inenten en wel op God vertrouwen?

Het doet me denken aan een mop over de watersnoodramp in Zeeland. Een bevindelijke predikant staat daar tot zijn knieen in het water... er komt een bootje met reddingswerkers en die vragen de dominee mee te komen. De dominee antwoordt: Nee, ik vertrouw volkomen op God, Hij zal me redden! Tweede keer staat hij tot zjin borst in het water en de derde keer tot zijn keel en beide kerken komt het bootje langs maar weigert de dominee mee te gaan omdat hij er op vertrouwt dat God Hem wel zal redden. De dominee verdrinkt en in de hemel wordt hij begroet door Petrus: Zo, jij bent vroeg?! Ja zegt de dominee, ik zat in de overstroming en dacht dat God me wel zou redden. Nou das ook vreemd zegt Petrus: Hij heeft anders wel drie keer een bootje gestuurd! :)

Je kan niet zeggen dat die dominee geen vertrouwen in God had, sterker nog, hij had een groot vertrouwen in Hem. En toch ging die dominee dood en als hij in het bootje was gestapt was hij blijven leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 22 mar 2005 15:09

volgens mij is inenten wel goed, het is idd een middel wat God ons gegeven heeft... als er eens zo'n ziekte uitbreekt, is dat ook vooral onder christenen die het slecht vonden om hun kinderen in te enten. En dan zijn veel van die mensen dus ziek... dat vind ik ernstig. Maar aan de andere kant, ik kan het wel een beetje begrijpen als mensen het niet doen. Er gaan vast ook wel eens dingen mis met het inenten... ik denk dat ieder voor zichzelf een overweging moet maken hierover.
ik ben voor iig !
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 15:12

Ik denk dat het afhankelijk is hoe je er mee om gaat. Als je al je vertrouwen op die inenting zet, lijkt het me niet goed.. Als je het echter als middel ziet, als preventief medicijn, zie ik zelf totaal geen bezwaar.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 22 mar 2005 16:03

Als je tegen inenten van je baby bent, moet je ook geen medicijnen nemen als je wat hebt.
Ik weet dat hier op dit forum heel wat mensen zitten die niet ingeent zijn, maar ik vind dat je dan, als je ziek wordt ook niet naar de dokter moet gaan. Als je denkt dat God alles wel oplost, lost hij ook ziektes wel op, dus neem dan helemaal niks.

Ik vind het egoistisch om je baby niet te laten enten.
Er zijn mensen met polio die dus ook niet geeent zijn, en daardoor in een rolstoel zitten, en die daar niet blij mee zijn. Volgens hun ouders is dat Gods wil.
Volgens mij heeft God er juist voor gezorgd dat er medicijnen zijn.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 22 mar 2005 17:30

Maar het is toch helemaal niet zeker of je die ziekte ook krijgt? Vinden jullie niet dat je als het ware God een stukje macht uit handen neemt op deze manier?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 22 mar 2005 19:17

Nu moet ik ff twee dingen uit elkaar halen:
- inenten
- medicijnen

Dit zijn twee verschillende dingen! Bij inenten gebruik je een middel vooraf aan dat je ziek wordt, en bij medicijnen gebruik je een middel als je al ziek bent.

Maar ik ben ook een groot voorstander, en ook met het verhaaltje van Marnix. Maar je gaat toch ook niet de weg over lopen en zegt dan heel vroom: "Als God het wil sterf ik toch wel!" Of doet de deur niet op slot 's nachts en verwacht het van God dat er niet wordt ingebroken.

Inenten is een mooi middel dat God heeft gegeven, en daar mogen (ik ga meer richting moeten) wij ook gebruik van maken. Ent jij jezelf in, dan ga je niet tegen Gods voorzienigheid in (zoals dan gezegd wordt). Maar als jij jezelf niet inent zeg je eigenlijk: tja, U moet maar zien, Heere terwijl je dan van de middelen geen gebruik maak.

Als je ook ziet hoeveel zieken dat besparen, dat inenten. Dat is meer dan vaak ook als argument wordt genoemd dat je ook ziek kunt worden (erg) na inenting. Dat weegt echter nooit af tegen de voordelen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 22 mar 2005 19:23

Mensen die hun kind uit overtuiging niet laten inenten, doen dat voor een groot deel niet, omdat ze het etisch onjuist vinden hun kind (een klein beetje) ziek te maken. Het verhaal van 'op God vertrouwen' is volgens mij niet het punt. Althans niet bij de mensen die ik ken.

Ja ik heb rode hond nu WOEF!
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 22 mar 2005 19:29

Er is hier trouwen al een heel topic over misschien heb je daar wat aan...

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... ht=inenten
stomp niet af, blijf slijpen

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 22 mar 2005 19:31

Het_Bureau schreef:Mensen die hun kind uit overtuiging niet laten inenten, doen dat voor een groot deel niet, omdat ze het etisch onjuist vinden hun kind (een klein beetje) ziek te maken. Het verhaal van 'op God vertrouwen' is volgens mij niet het punt. Althans niet bij de mensen die ik ken.

Is dat nu de bedoeling dat we niet mogen inenten? Het klein beetje ziek worden? Er zijn toch ook bijwerkingen bij bepaalde medicijnen (of mag ik dat niet zo zien?)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 22 mar 2005 19:36

frekje schreef:
Het_Bureau schreef:Mensen die hun kind uit overtuiging niet laten inenten, doen dat voor een groot deel niet, omdat ze het etisch onjuist vinden hun kind (een klein beetje) ziek te maken. Het verhaal van 'op God vertrouwen' is volgens mij niet het punt. Althans niet bij de mensen die ik ken.

Is dat nu de bedoeling dat we niet mogen inenten? Het klein beetje ziek worden? Er zijn toch ook bijwerkingen bij bepaalde medicijnen (of mag ik dat niet zo zien?)

Het is ook niet mijn persoonlijke overtuiging. Het was maar even om aan te geven dat dat de beweegreden van veel mensen is om niet in te enten. Ik zie het ook niet zo eigenlijk.

Aan de andere kant... Toen Hizkia de brieven voor de koning neerlegde..... (wie het vatte kan, vatte het :wink: )
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 mar 2005 20:37

Het_Bureau schreef:Mensen die hun kind uit overtuiging niet laten inenten, doen dat voor een groot deel niet, omdat ze het etisch onjuist vinden hun kind (een klein beetje) ziek te maken.

Dat is volgens mij het verhaal. De eerste inentingen waren gericht tegen de pokken, waarbij mensen werden ingeent -als ik het goed heb- met koepokken. Koeien waren namelijk imuum voor pokken en mensen niet. Een van de bijwerkingen was helaas dat je tengevolge van de inenting zo ziek kon worden dat je overleed. En dan wordt het verhaal wel iets anders. Tegenwoordig bestaan er volgens mij geen ziekmakende inentingen meer, en ik kan me ook geen enkel bezwaar hiertegen voorstellen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mar 2005 20:47

De beste voorzorgsmaatregel tegen alle vormen van narigheid die je in dit leven kunnen overkomen die je kunt 'nemen' is het dienen van de Heere.

Dat is natuurlijk een vreselijk cliche, maar wel waar. Het sluit inenten niet uit, maar maakt het wel ondergeschikt aan het andere. Ik vind levenshouding dan ook veel belangrijker. Je kunt om principiele redenen niet inenten en het toch fout doen. Je kunt ook om principiele redenen wel inenten en het ook fout doen.

Inenten is niet goed of fout, maar de wijze waarop je de dingen doet is goed of fout.
The one thing you can give and still keep is your word.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 22 mar 2005 21:40

En wat dacht je over antiedepressiva?
Heb je dan wel genoeg vertrouwen op God, als je dat slikt?

Terug naar “Archief”