mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: mag een meisje een broek aan?

Berichtdoor Zareb » 21 mar 2005 10:16

Collateral schreef:Hou jij je ook aan de andere wetten in Deuteronomium 22?

Precies, nooit heeft iemand mij kunnen leggen waarom de ene regel uit richtlijnen die aan een heel ander volk werden gegeven, wel moet worden toegepast en een andere regel die daar ook genoemd word, opeens niet meer zou gelden.
Als je op basis van die tekst (5) kleding voorschriften wil opleggen zul je opbasis van tekst 11 geen kleding mogen dragen van verschillende stoffen, op basis van tekst 12 kwastjes aan je mantel moeten aanbrengen, en op basis tekst 21 elk meisje dat niet als maagd de huwelijksnacht ingaat voor haar ouderlijk huis stenigen. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Ik denk dat er maar twee mogelijkheden zijn. Of je erkent ze allemaal als normgevend, of je realiseerd jezelf dat ze gegeven zijn aan een ander volk, in een andere tijd ect. Persoonlijk kies ik voor de laatste optie.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 mar 2005 12:52

bosch_gerjanne schreef:Waarom nu opeens: "weg met die rok"?

Dit slaat dus nergens op eiglijk he? Maar ja..... ieder1 heeft natuurlijk zn eigen mening. :roll: maar mijn mening is nog altijd hetzelfde; lees dan Deut 22 maar eens helemaal door, en vers 5 helemaal goed!! totdat je het begrijpt!!!!!!!! :x :shock:

Het kleed eens mans12) zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God,13) een gruwel.

En waaar staat dan dat een broek een 'mannenkleed' is en een rok een 'vrouwenkleed'?
Volgens mij heb je toch echt mannenbroeken en vrouwenbroeken enzo hoorrr....

Maargoed ik ga me verder niet in deze discussie mengen, want over 100 pagina's zijn we er nog niet uit...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mar 2005 14:01

Johanne schreef:

Dit slaat dus nergens op eiglijk he? Maar ja..... ieder1 heeft natuurlijk zn eigen mening. :roll: maar mijn mening is nog altijd hetzelfde; lees dan Deut 22 maar eens helemaal door, en vers 5 helemaal goed!! totdat je het begrijpt!!!!!!!! :x :shock:

Het kleed eens mans12) zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God,13) een gruwel.

En waaar staat dan dat een broek een 'mannenkleed' is en een rok een 'vrouwenkleed'?

Maargoed ik ga me verder niet in deze discussie mengen, want over 100 pagina's zijn we er nog niet uit...

Er worden twee verschillende woorden hier gebruikt voor kleed. Het eerste (kaliy) betekent zoiets als tuig, gereedschap van een man, wat niet zal zijn aan een vrouw. En het tweede (simlah) duidt meer op het vrouwelijke kledingstuk, dat een man niet aan mag trekken.
De King James vertaling geeft dit verschil dan ook beter weer dan de Statenvertaling:

The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so [are] abomination unto the LORD thy God.

Dus al met al is dit vers nog niet zo gemakkelijk om te begrijpen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 mar 2005 21:24

Tja, maar iig wat Paulus ook zegt en dat geldt ook voor deze zaak:

"Een ieder zij zijn eigen gemoed ten volle verzekerd!!!"
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2005 21:28

Dat haal je ook overal aan..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 mar 2005 21:30

Raido schreef:Dat haal je ook overal aan..

Euhmmm, bewijsje??? Het is de eerste keer dat ik hem hier aanhaal geloof ik want ik heb deze ook niet van mijzelf!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2005 23:05

Johanne schreef:

Precies.

Ga maar navragen: Een broek is:

a. specifieke mannenkleding
b. specifieke vrouwenkleding
c. een kledingstuk voor beide geslachten.

C? Oke! Einde discussie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2005 01:16

Hehe, de grap is alleen dat tegenstanders voor a) zullen kiezen. :)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 07:12

Aragorn schreef:Hehe, de grap is alleen dat tegenstanders voor a) zullen kiezen. :)

Inderdaad. Die gaan graag terug naar het begin. Toen de broek nog wel specifiek mannenkleding was. Alleen erg inconsequent dat ze dat met het T-shirt niet doen...

bosch_gerjanne
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bosch_gerjanne » 22 mar 2005 14:32

Er staat dus in Deut 22:5 dat een man geen vrouwenkleed aan mag(duzz geen rok) alhoewel ze dat in de tijd van de Bijbel ook hadden(snapk nog steeds nie!!!) en een vrouw mag geen mannenkleed aan hebben(g1 broek dus)

Nou waarom kiezen jullie dan voor "C"???
Jullie hebben dus eiglijk g1 goeie mening, ja je heb het wel maar het klopt niet helemaal met wat er in deut 22:5 staat!!! :o :roll: :x :x :shock:
deut 22:5:
Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want...

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 22 mar 2005 14:35

bosch_gerjanne schreef:Er staat dus in Deut 22:5 dat een man geen vrouwenkleed aan mag(duzz geen rok) alhoewel ze dat in de tijd van de Bijbel ook hadden(snapk nog steeds nie!!!) en een vrouw mag geen mannenkleed aan hebben(g1 broek dus)

Jullie hebben dus eiglijk g1 goeie mening, ja je heb het wel maar het klopt niet helemaal met wat er in deut 22:5 staat!!! :o :roll: :x :x :shock:

Waarom is een broek perse voor mannen en een rok perse voor vrouwen? Omdat dit in de Middeleeuwen zo was? Tegenwoordig hebben ze vrouwenbroeken en mannenbroeken. Dat een vrouwenkleed een rok is, is en conclusie die jij trekt.
stomp niet af, blijf slijpen

Collateral

Berichtdoor Collateral » 22 mar 2005 14:41

bosch_gerjanne schreef:Er staat dus in Deut 22:5 dat een man geen vrouwenkleed aan mag(duzz geen rok)

Nee, geen rok, maar een vrouwenkleed. Dat is wat anders.

alhoewel ze dat in de tijd van de Bijbel ook hadden(snapk nog steeds nie!!!)

Je snapt het niet, en toch lijkt je de wijsheid in pacht te hebben?

en een vrouw mag geen mannenkleed aan hebben(g1 broek dus)

Nee, geen broek, maar een mannenkleed. Dat is wat anders.

Lees de discussie even door, zou ik zeggen. De argumenten zijn al meerdere keren genoemd.
Maar misschien is het beter als je het eerst nog een paar jaar bij MSN of Slow Chat houdt, en hier terug komt als je op een iets meer volwassen manier kan discussiëren. Je inbreng is tot nu toe namelijk niet echt opbouwend en nauwelijks serieus te nemen...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 15:07

bosch_gerjanne schreef:Er staat dus in Deut 22:5 dat een man geen vrouwenkleed aan mag(duzz geen rok) alhoewel ze dat in de tijd van de Bijbel ook hadden(snapk nog steeds nie!!!) en een vrouw mag geen mannenkleed aan hebben(g1 broek dus)

Lieve Gerjanne,

Geef nou eens antwoord op de vraag van Zareb? Hij zei onder andere dit:
Zareb schreef:Als je op basis van die tekst (5) kleding voorschriften wil opleggen zul je opbasis van tekst 11 geen kleding mogen dragen van verschillende stoffen, op basis van tekst 12 kwastjes aan je mantel moeten aanbrengen, en op basis tekst 21 elk meisje dat niet als maagd de huwelijksnacht ingaat voor haar ouderlijk huis stenigen. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Reageer daar nou inhoudelijk eens op?!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 mar 2005 17:09

PeterD schreef:
Aragorn schreef:Hehe, de grap is alleen dat tegenstanders voor a) zullen kiezen. :)

Inderdaad. Die gaan graag terug naar het begin. Toen de broek nog wel specifiek mannenkleding was. Alleen erg inconsequent dat ze dat met het T-shirt niet doen...

....en polo-shirts en colbert-jasjes..... :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 22 mar 2005 21:58

Het t-shirt is oorspronkelijk ondergoed. :D
De broek kwam voor het eerst voor bij de germaanse volken, een heidens kledingstuk dus :wink:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”