Goede Vrijdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maartuhhh

Goede Vrijdag

Berichtdoor Maartuhhh » 18 mar 2005 19:35

Over een week is het weer zo ver... De jaarlijkse Goede Vrijdag. Het heeft op mij wel eens de indruk gemaakt van een anticlimax: wekenlang leef je ernaartoe (als je dat doet) en dan - een kerkdienst en het is voorbij. Hoe vul je zelf zo'n dag in? Wat kun je doen om die dag tot zijn recht te laten komen?

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 18 mar 2005 19:37

excuses... Het was niet maartuh maar noctua die dit stelde.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 19 mar 2005 09:02

Het is goed om speciaal in deze week in het bijzonder de dood van onze Heiland te gedenken, al zal dat ons hele leven moeten beheersen, in de verwachting van Zijn spoedige wederkomst. Al vind ik het jammer dat de kerk het niet gedenkt op de juiste datum. De Heere Jezus kan ook niet op een vrijdag aan het einde van de dag in het graf zijn gelegd. Want Hij zou 3 dagen en 3 nachten in het graf zijn, dat was het teken van Jona de profeet dat Hij aan de Schriftgeleerden en Farizeën gaf.
Één ding weten wij zeker, dat Hij, op de eerste dag van de week, laat na de sabbat, als het begon te lichten aan Maria Magdalena en de andere Maria verschenen is.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 19 mar 2005 12:12

Heb de 'lijdensweken' altijd al raar gevonden. Volgens mij een constructie om er lekker veel over te kunnen preken, daar het lijdensverhaal een groot gedeelte van de evangeliën in beslag neemt.
En het is in een beetje vage verhouding met Pasen, waar na 3, 4 preken alles over gezegd lijkt te zijn.
Hoe dan ook..

.. ik ben niets bijzonders van plan.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2005 13:51

Hm, Jezus kondigde zijn lijden al meerdere keren aan... in de lijdensweken gaat het vaak daarover en Jezus voorbereidingen daarop. Ik vind de lidjensweken wel mooi om eens extra stil te staan bij Jezus lijden op aarde in zijn leven en in zijn sterven, etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 14:29

Marnix schreef:Hm, Jezus kondigde zijn lijden al meerdere keren aan... in de lijdensweken gaat het vaak daarover en Jezus voorbereidingen daarop. Ik vind de lidjensweken wel mooi om eens extra stil te staan bij Jezus lijden op aarde in zijn leven en in zijn sterven, etc.

Ja inderdaad...maarre weet iemand waarom je advent 4 weken houdt, en de lijdensweken er 6 zijn?

Ook vind ik het best frappant dat je voor pasen twee dagen hebt (3x kerk dus) en voor goede vrijdag maar een 'avondje'!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2005 14:36

3x kerk?

Ik heb 2e paasdag geen kerk hoor. Dat er op zondag 2 diensten zijn is omdat dat altijd zo is.

Waarom de lijdenstijd meer weken krijgt dan advent weet ik niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 21 mar 2005 22:30

Wat ik me afvraag: zou je op Goede Vrijdag gewoon gaan werken? En zo niet: Hoe vul je de dag dan in? Vasten, bijvoorbeeld?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2005 22:37

Ik ben al sinds aswoensdag aan het vasten (lukt niet altijd, maar op zich redelijk) ter voorbereiding op het paasfeest. Steeds als je naar de koelkast loopt denk je "O nee, ik vast." En meteen confronteer ik mezelf dan met het lijden, sterven en herrijzen van onze Heer Jezus Christus.

Vasten is geen doel, maar een middel.
Nu is het de Goede of Stille Week. Op Witte Donderdag hebben wij H. Avondmaal en op Goede Vrijdag de passielezing. Ik vind dit altijd een heel intense manier van het leren over Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2005 23:28

Veel er over nadenken.... Ik ben op Goede Vrijdag vrij... maar zelfs al moet je dan werken, dan kun je er nog zeker wel bij stil staan.

Misschien is het goed om Pasen even te vergeten.... we weten dat Jezus na drie dagen weer opstond en de dood overwon. Maar kijken we daarom soms niet te makkelijk over Zijn lijden heen? We weten dat Hij de dood overwon... en zo zien we Hem graag! Als onze machtige Koning, sterke Held, Overwinnaar.... maar accepteren we Hem ook als bespotte, geslagen, geschopte, gemartelde, vernederde, gekruisigde, Godverlaten dienaar?

Want dat moest wel aan die overwinning op de dood vooraf gaan...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2005 23:31

Optimatus schreef:Ik ben al sinds aswoensdag aan het vasten (lukt niet altijd, maar op zich redelijk) ter voorbereiding op het paasfeest. Steeds als je naar de koelkast loopt denk je "O nee, ik vast." En meteen confronteer ik mezelf dan met het lijden, sterven en herrijzen van onze Heer Jezus Christus.

Vasten is geen doel, maar een middel.
Nu is het de Goede of Stille Week. Op Witte Donderdag hebben wij H. Avondmaal en op Goede Vrijdag de passielezing. Ik vind dit altijd een heel intense manier van het leren over Christus.

Gaaf. Dat wil ik ook nog eens gaan doen... niet hele dagen niet eten.... Maar iets wat ik veel gebruik een keer voor een poosje achterwege laten... Bier bijvoorbeeld.... een bepaalde tijd geen alcohol drinken... en als je dan na drukke dag denkt: Hm ik lust wel een biertje.... en dan denkt: Oh nee, dat doe ik ff niet, dan denk je ook gelijk aan God. Op die manier kan vasten in de zin van iets nalaten wat je regelamtig doet, je extra op God richten. En dan is het inderdaad een middel... Niet om God iets te offeren, iets terug te doen, of omdat mensen dat wel heel goed van je zouden vinden.... maar om extra op God gericht te zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 00:54

Zo hard was het nou ook weer niet.
Ik heb weinig gesnoept, geen sigaren (op de meeting na dan) en vrij weinig gerookt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 12:13

Ik baal er van, ik ga morgen naar Griekenland en kom vrijdagavond pas weer thuis. Dus voor mij geen kerkdienst op vrijdagavond. :(
Dus ga ik maar wat preken luisteren in het vliegtuig denk ik.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 12:25

Ik vind Goede Vrijdag iets wat overbodig is. Jezus zegt nergens dat wij zijn dood moeten herdenken, enkel dat wij Avondmaal moeten vieren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 12:30

Sabra schreef:Ik vind Goede Vrijdag iets wat overbodig is. Jezus zegt nergens dat wij zijn dood moeten herdenken, enkel dat wij Avondmaal moeten vieren.

Ik heb er helemaal geen moeite mee, je verjaardag herdenk je toch ook? Als je een geliefde verloren hebt, denk je daar toch ook aan op die datum? Bevrijdingsdag vieren we toch ook? Dodenherdenking toch ook?

Waarom al die aardse dingen dan wel en mogen we niet het grote offer dat Christus gaf herdenken?

Terug naar “Archief”