Bidden voor het begin van de dienst en na avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Bidden voor het begin van de dienst en na avondmaal

Berichtdoor Annemieke86 » 21 mar 2005 16:19

Ik vroeg me eigenlijk af wat mensen voor het begin van de dienst (wanneer de ouderlingen en diakenen binnenkomen en gaan staan) bidden! Ikzelf doe het niet omdat mij niets is geleerd. Ik zie het ook alleen maar (tenminste bij ons dan) voornamelijk alleen bij ouderen. Bestaat er een speciaal gebed wat ze bij deze twee punten bidden of is het een vrij gebed?
Afbeelding

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 mar 2005 16:34

Als je niet weet wat je bidden moet, kun je altijd terecht bij de enige gezangen achter de psalmen. Daar vind je nl ondermeer ook de "bedezang voor de predikatie".

O God, die onze Vader zijt;
Die t' allen tijd'
Ons Uwe tegenwoordigheid,
In Christus wilt betonen,
Wanneer men, in Uw naam vergaârd,
Uw woord verklaart;
Zie ons nu Saâm daartoe bereid;
Uw Geest koom' bij ons wonen;
Ontsluit des dienaars hart en mond;
Wil hem en ons verlichten,
Opdat hij, uit Uw heilverbond,
Zichzelf en ons moog' stichten,
En wij, op Uwe leer gegrond.
Ons leven daarnaar richten.

De dankbede na het eten -die even verder staat- zou eventueel ook na het Avondmaal gebeden kunnen worden. Ook kan dan heel goed de lofzang van Simeon :
Zo laat Gij, HEER, Uw knecht,
Naar 't woord, hem toegezegd,
Thans henengaan in vrede;
Nu hij Uw zaligheid,
Zo lang door hem verbeid,
Gezien heeft, op zijn bede.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 16:38

Onze dominee begon elke dienst met: "laten wij een ogenblik stil zijn om ons hart te richten op de Heer"...(wij zijn nu vacant, vandaar het "begon" en niet "begint")
Ik denk dat het dat in feite is.
Als ik naar de kerk ga, heb ik nog heel veel gedachten bij me. Heel platte zoals wat ik nog doen moet aan de maaltijd, maar ook zorgen, die met je meegaan, zorgen om (in mijn geval) mijn kinderen, mijn ernstig zieke broer, zorgen over wat zich in de wereld afspeelt, vul zelf maar in.De stilte is er om je te bepalen bij het feit dat je in de kerk bent en dat je verlangt naar een zegen van God. Dus probeer je dan je op Hem te richten... Voor mij is het in ieder geval dat gebed...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: Bidden voor het begin van de dienst en na avondmaal

Berichtdoor Zareb » 21 mar 2005 16:42

Annemieke86 schreef: Bestaat er een speciaal gebed wat ze bij deze twee punten bidden of is het een vrij gebed?

Is er een verplicht gebed of is er een vrij gebed, dat vind ik al een raar idee.

Maar goed, als onze predikant (met de rest van de club) binnenkomt is er een stil moment. Zelf bid ik daarin of God Zijn menselijke woordvoerder wil sterken met Zijn woord. En of er in die woorden dan ook iets voor mij bij mag zijn.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 mar 2005 00:27

ik bid altijd voor de predikant, of God Hem wil leiden
voor mezelf of God de woorden die Hij laat spreken wil heiligen aan mijn hart. En voor de orde van de dienst, of die goed mag verlopen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 00:44

Riska schreef:Onze dominee begon elke dienst met: "laten wij een ogenblik stil zijn om ons hart te richten op de Heer"...(wij zijn nu vacant,

Hey, die van ons ook.
Wij hebben altijd twee stiltes: na het ontsteken van de paaskaars en vlak voor het votum.

En uiteraard ook in het stil gebed in de voorbeden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 22 mar 2005 17:41

Oké, weer wat geleerd :lol: :wink:
Afbeelding

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 22 mar 2005 19:38

Zelf bid ik altijd of de dominee of kandidaat (ook wij zijn vacant) Gods Heilige Geest mag hebben, en of hij de woorden mag spreken die de Heilige Geest hem geeft.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 22 mar 2005 19:49

Bij ons in de kerk bid bijna iedereen voor de kerkdienst begint, ook de jongeren!
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 mar 2005 20:50

Ikzelf bid of de Heilige Geest degene die preekt/een preek voorleest kracht wil geven, en dit wil heiligen aan onze harten. Ik sprak pas een ouderling, die zei dat hij er altijd erg tegenopziet als hij onderaan de preekstoel staat, hij zei dat hij de preekstoel nooit op zou kunnen komen zonder dat God hem kracht gaf om boven te komen. Deze mensen hebben ook ons gebed nodig!!! Zij bidden er zelf ook om, maar toch is het goed om ook vanuit de gemeente voor hen te bidden!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2005 23:21

Ik bid dat thuis wel eens maar niet in de kerk. Op zich inderdaad wel goed...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 23 mar 2005 22:38

Ik bid altijd op de HEERE de voorganger de goede woorden in de mond wil leggen, en of de HEERE de voorganger wil bewaren voor dwaalredenen. Bovendien bid ik nog of de HEERE Jezus onvervalst gepreekt en geprezen mag worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 12:45

Begrijp ik trouwens goed dat hier aan het begin van de dienst dus speciaal gelegenheid voor is in sommige kerken? Tja als dat zo is kan je bidden voor de voorganger, je broers en zussen om je heen en voor jezelf, om Gods zegen... hoewel dat natuurlijk in het "gewone" gebed ook aandacht kan krijgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2005 12:59

Marnix schreef:Begrijp ik trouwens goed dat hier aan het begin van de dienst dus speciaal gelegenheid voor is in sommige kerken? Tja als dat zo is kan je bidden voor de voorganger, je broers en zussen om je heen en voor jezelf, om Gods zegen... hoewel dat natuurlijk in het "gewone" gebed ook aandacht kan krijgen.

Nu wij vacant zijn is het een beetje anders, want dat hangt dan van de voorganger af.
Ik denk dat je ook nog een verschil moet maken tussen stilte voor de dienst begint en het zgn. consistoriegebed. In de consistorie bidt de dienstdoende ouderling voor predikant en anderen die een aandeel hebben in de dienst (zoals de organist) en vraagt om de zegen van de Heer en of het Woord ingang mag vinden.
De stilte voor votum en groet zoals bij ons was (en soms is) is echt bedoeld om zelf persoonlijk 'je hart te richten op de Heer'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 13:56

Okeej, bedankt voor je uitleg!

Terug naar “Archief”