Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 mar 2005 11:32

elbert schreef:Als je reformatorisch opvat als bijv. de rokkencultuur, psalmen op hele noten en andere uiterlijke kenmerken, dan heb je helemaal gelijk. ;)

Maar ik doelde meer op reformatorisch in de zin van sola scriptura, sola gratia en sola fide (de bijbel alleen, de genade alleen en het geloof alleen). Alles wat daarvan afwijkt, is niet-reformatorisch en is een vervlakking.

Zie hier dus twee verschillende definities van reformatorisch zijn. In de laatste definitie zijn dus ook bijvoorbeeld de middenstroom van de GB, de vrijgemaakten en de traditioneel gereformeerden refo's, terwijl ze dat volgens de eerste definitie vaak bepaald niet zijn. Ik denk dat de eerste definitie niet de juiste is, maar in de praktijk wel op gaat bij refo-scholen en -kranten. Refoweb zit er denk ik tussen in. Is dat de derde weg van Henkie?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 mar 2005 12:17

elbert schreef:Binnen die drie kernpunten van de reformatie (daarin zit hem de isolatie) is er trouwens nog genoeg stof tot uitvoerige discussie.

Zijn die drie kernpunten dan exclusief voor de refomatorische kerken? Ik herken ze in andere kerken ook. Of zit de isolatie uiteindelijk toch niet wat meer verscholen in de uiterlijke kenmerken die je schetst.

Maja de Bij schreef:Zie hier dus twee verschillende definities van reformatorisch zijn. In de laatste definitie zijn dus ook bijvoorbeeld de middenstroom van de GB, de vrijgemaakten en de traditioneel gereformeerden refo's, terwijl ze dat volgens de eerste definitie vaak bepaald niet zijn.

Dat bedoel ik dus met mijn recatie op de posting van Elbert.

Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat de reformatorische stromingen een zekere mate van exclusiviteit op hun interpretaties laten gelden, waardoor anders gelovigen - die uitgaan van de zelfde drie kernpunten - per definitie in het "verdachtenhokje" gestopt worden?

Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Bond van de toenmalige NHK met regelmatige uitstapjes naar de Ger. Gem. Nu ben ik lid van een gemeente die je zou kunnen vergelijken met de confesionele stroming binnen de PKN. De drie "sola's" staan recht overeind. (Maar geldt dat ook niet voor bv de O.K.K. ?)

Ben ik door die overstap veranderd? Ja, in die mate dat ik mij terughoudend opstel tegen "gevestigde menselijke normen en waarden". Mijzelf meer open stel voor andere vormen van geloven en gemeente zijn. Misschien zelfs wat meer "back to basic" ben geworden.
Maar nog steeds staan de drie genoemde kernbegrippen voor mij vast. In dat opzicht voel ik mij reformatorisch.

Maar tegelijk heb ik niets meer met die stroming waarin ik ben opgegroeid. Omdat ik daar ook heel sterk de negatieve kanten van heb gezien. Als het gaat om vervlakking op refoweb denk ik nog steeds dat dit wel meevalt. Veel meer zie ik dat mensen kritisch bepaalde interpretaties van de Bijbel gaan bekijken. En dat lijkt mij een goede zaak.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 mar 2005 12:52

Zareb schreef:Als het gaat om vervlakking op refoweb denk ik nog steeds dat dit wel meevalt. Veel meer zie ik dat mensen kritisch bepaalde interpretaties van de Bijbel gaan bekijken. En dat lijkt mij een goede zaak.

De hele discussie over vervlakking van Refoweb gaat hierover. Ik denk dat een aantal forummers meent dat er momenteel te kritisch wordt gepost over opvattingen waaraan men -al dan niet terecht- zeer gehecht is. Het vervelender is nu dat deze constatering aanleiding is voor deze forummers om te stoppen met posten, men kiest dan dus voor isolatie. Gevolg daarvan is weer dat het echte refo-geluid hier nog spaarzamer wordt, waardoor nog meer refo-ers gaan afhaken, afijn...

André

Berichtdoor André » 21 mar 2005 12:59

Maja de Bij schreef:
Zareb schreef:Als het gaat om vervlakking op refoweb denk ik nog steeds dat dit wel meevalt. Veel meer zie ik dat mensen kritisch bepaalde interpretaties van de Bijbel gaan bekijken. En dat lijkt mij een goede zaak.

De hele discussie over vervlakking van Refoweb gaat hierover. Ik denk dat een aantal forummers meent dat er momenteel te kritisch wordt gepost over opvattingen waaraan men -al dan niet terecht- zeer gehecht is. Het vervelender is nu dat deze constatering aanleiding is voor deze forummers om te stoppen met posten, men kiest dan dus voor isolatie. Gevolg daarvan is weer dat het echte refo-geluid hier nog spaarzamer wordt, waardoor nog meer refo-ers gaan afhaken, afijn...
En dat vind ik heel jammer, omdat ik in eerste instantie hier ben gekomen om het reformatorische gedachte goed te leren kennen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mar 2005 13:08

Maja de Bij schreef:

Dat is inderdaad jammer, maar toch vraag ik me af of dat aan het refo-zijn van betreffende personen ligt of aan hun niet willen praten op een manier die bepaalde vastigheden ter discussie stelt. Zoals ik hiervoor ook al zei: er zijn ook mensen die daar minder moeite mee hebben (ik noemde elbert, parsifal, maja) en gewoon het reformatorisch geluid laten horen tussen alle andere geluiden hier. Ik geloof niet dat iemand daar moeite mee heeft of hun mening bij voorbaat onwaardig acht en ik zou het jammer vinden als mensen er mee stoppen omdat er naar hun mening te weinig medestanders zijn.

Ik denk dat het vaak toch meer ligt aan de manier waarop je wilt discussieren dan de mate van reformatorisch denken. Alhoewel dat misschien ook niet helemaal los te koppelen is..

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 mar 2005 13:24

Maja de Bij schreef:De hele discussie over vervlakking van Refoweb gaat hierover. Ik denk dat een aantal forummers meent dat er momenteel te kritisch wordt gepost over opvattingen waaraan men -al dan niet terecht- zeer gehecht is. Het vervelender is nu dat deze constatering aanleiding is voor deze forummers om te stoppen met posten, men kiest dan dus voor isolatie. Gevolg daarvan is weer dat het echte refo-geluid hier nog spaarzamer wordt, waardoor nog meer refo-ers gaan afhaken, afijn...

Oké, maar dat afhaken is dan toch enigszins onzin. Als mensen uitgaan van de drie sola's, zeg maar het reformatorische gedachtengoed, dan is er toch altijd een zekere herkenning.
Isolatie betekend dan toch wegvluchten in een zelfgeschapen idee. Of is er hier soms sprake van een zekere arogantie. Zo van; "alleen de refo-hoek" heeft het juiste geloof en de rest kan........?

Als mensen onverbiddelijk vasthouden aan eigen opvattingen en niet in staat zijn deze te hard te maken, en dan maar wegrennen omdat ze toch niet geloofd worden, zegt dat volgens mij meer over die personen dan over het reformatorisch gehalte van refoweb.

Maar goed, ik ben blij met refoweb, vervlakking of niet, want ik heb er toch weer een hoop geleerd!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 16:19

Aragorn schreef:toch vraag ik me af of dat aan het refo-zijn van betreffende personen ligt of aan hun niet willen praten op een manier die bepaalde vastigheden ter discussie stelt. Zoals ik hiervoor ook al zei: er zijn ook mensen die daar minder moeite mee hebben (ik noemde elbert, parsifal, maja) en gewoon het reformatorisch geluid laten horen tussen alle andere geluiden hier. Ik geloof niet dat iemand daar moeite mee heeft of hun mening bij voorbaat onwaardig acht en ik zou het jammer vinden als mensen er mee stoppen omdat er naar hun mening te weinig medestanders zijn.

Het heeft te maken met respect. Respect voor elkaars meningen.
Je mag het grondig met elkaar oneens zijn, zo lang je de ander maar in zijn of haar waarde laat. Dat geldt m.i. naar beide kanten toe.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2005 16:26

ik ben het met je eens Riska, ik heb geen problemen met bijvoorbeeld een discussie over de drieenheid van God of het ontkennen van het hebben van een ziel, ik geloof in beide, maar ik vind het niet slecht om daar over te discussieren.. verder heb ik eigenlijk best reformatorische denkbeelden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 12:31

Ik meen nogal een tendens te bespeuren dat mensen uit de ultra-orthodoxe hoek zich terugtrekken wanneer hun standpunten in twijfel worden getrokken en zij daar geen bijbels antwoord op hebben. Dat is niet enkel het geval op Refoweb, maar dat gebeurt in het echte leven ook.

Isolationisme is hen niet vreemd. Denk aan de reformatorische scholen, stichtingen etc.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 22 mar 2005 22:42

daar heeft sabre wel een punt maar dat gaat te ver offtopic , of je meot er een aparte topic over openen sabre

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jun 2005 18:35

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.

... en gelooft het Evangelie.

Ik zou daar aan toe willen voegen: en handel er naar.

Dat hoef je er niet aan toe te voegen, want iemand die het ware geloof bezit wíl niet anders meer dan handelen naar Gods Woord.

André

Berichtdoor André » 30 jun 2005 19:10

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:

Dat hoef je er niet aan toe te voegen, want iemand die het ware geloof bezit wíl niet anders meer dan handelen naar Gods Woord.
Toch wil ik daar voor de zekerheid dit aan toevoegen, mocht je het over het hoofd hebben gezien:
Vraag 5: Kunt u dit alles volbrengen?

Antwoord: Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.

1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jul 2005 04:13

André schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:

Toch wil ik daar voor de zekerheid dit aan toevoegen, mocht je het over het hoofd hebben gezien:
Vraag 5: Kunt u dit alles volbrengen?

Antwoord: Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.

1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

Ik schreef ook met de nadruk op 'wil', want ik weet ook wel dat de mens daar niet toe in staat is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2005 08:46

André schreef:En dat vind ik heel jammer, omdat ik in eerste instantie hier ben gekomen om het reformatorische gedachte goed te leren kennen.

Ik ook! En Parsifal is wijs.

Terug naar “Archief”