waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Re: Kroeg

Berichtdoor Aragorn » 19 mar 2005 01:55

jas schreef:Ik laat altijd mijn echte gezicht zien. Ik zit hier geen mooi weer te spelen. Maar als ik zeg, ik ben boven Paulus de grootste der zondaren, dan klinkt dat zo super vroom dat ik het maar niet doe, al is het wel waar. Waar ik tegen ageer is dat men de zonde wil bedrijven onder het mom van een christelijke motief. Zeg liever dat je gewoon naar de kroeg gaat om te drinken en lol te maken, maar ga niet zo schijnheilig lopen mekkeren over evangelisatie in de horeca.

Hier ben ik het mee eens ja. Ik ga echt niet naar de kroeg om te evangeliseren, gewoon om met vrienden of andere mensen waar je mee afgesproken hebt bij te praten en te drinken. Nu gaat het gesprek natuurlijk ook vaak genoeg over geloof, maar dat is altijd onder bekenden; ik spreek sowieso bijna nooit vreemden aan in de kroeg.
Maargoed, ik kan er ook erg weinig moeite mee hebben, iig niet in de kroegen waar ik kom.

Misschien is het wel mogelijk hoor, evangeliseren in de kroeg (zoals majoor Boshardt blijkbaar doet), maar dat is niet de reden waaorm ik er kom.

Als jij nog moet drinken wat ik gedronken heb, ben je voor de rest van je leven niet meer nuchter al wordt je 120.

Hm, vandaar.. ben je zelf al wel helemaal ontnuchterd dan? :P

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 19 mar 2005 09:11

jas schreef:
brammetje schreef:
jas schreef:
brammetje schreef:Kijkend naar de wandel van Jezus op deze aarde zie ik dat Hij op zoek ging naar de mensen die Zijn hulp nodig hadden .

Ik lees zieken , armen , hoeren , tollenaars .

Ik denk zeker dat je naar de kroeg , disco mag gaan ... mischien wel moet gaan .

Als kind van God is het een plicht het evangelie te vertellen .

Dit is allemaal hypocriet gezever. Je gaat gewoon naar de kroeg om lol te hebben, kom daar dan ook voor uit dan ben je tenminste nog eerlijk. Ik ben in mijn hele kroegleven die evangeliezwijmelaars nooit in de kroeg tegengekomen. Ja, ook om te zuipen maar niet om te evangeliseren. Af en toe murmelde er eens één dat God liefde was, en goot vervolgens in één teug zn bier in zn strot om een nieuwe te bestellen. Dat soort evangeliseren ken ik.
Wordt toch eens wakker allemaal en doe niet zo schijnheilig.

Wie ben jij om te oordelen :!: :!: :!: laat jij je echte gezicht nu zien

Ik laat altijd mijn echte gezicht zien. Ik zit hier geen mooi weer te spelen. Maar als ik zeg, ik ben boven Paulus de grootste der zondaren, dan klinkt dat zo super vroom dat ik het maar niet doe, al is het wel waar. Waar ik tegen ageer is dat men de zonde wil bedrijven onder het mom van een christelijke motief. Zeg liever dat je gewoon naar de kroeg gaat om te drinken en lol te maken, maar ga niet zo schijnheilig lopen mekkeren over evangelisatie in de horeca. Beste vriend, je maakt mij echt echt niets wijs op dat gebied. Als jij nog moet drinken wat ik gedronken heb, ben je voor de rest van je leven niet meer nuchter al wordt je 120.
Dat is niet iets waar ik trots op ben, maar het is wel zo dat ik daardoor veel ervaringen heb opgedaan waar ik in elk geval voldoende uit kan putten om dit soort prietpraat te ontzenuwen. Weet je wie eerlijk is als ze naar de kroeg gaat? Majoor Boshardt, maar dat is geen refo. En weet je wie eerlijk is als ze naar de hoeren gaat? Majoor Boshardt, maar dat is geen refo. Die heeft dat smoesje niet nodig want die heeft geleerd wat totale zelfverloochening is.
Maar jullie willen preken vanachter een glas bier en zo maak je de genade Gods te schande, Zijn Woord verachtelijk en laat je het Bloed van Christus vertreden en vertrappen door dronkemansvoeten.

Ik bljf ondanks wat je hierboven schrijft bij mijn menig dat je generaliserend bezig bent en dat dit niets te maken heeft met de Liefde welke wij als Christen zouden moeten uitstralen . En hoe haal je het in je hoofd om te zeggen dat ik ( wij )achter een glas bier wil evangeliseren ( heb in geen jaren bier gedronken trouwens) En wat heeft Majoor Boshardt en het refo zijn hier nou weer mee te maken .

Wie is hier nou schijnheilig vraag ik mij af .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 13:35

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Jas, ik had werkelijkwaar niet verwacht dat ik hierover met jou in discussie zou moeten gaan. Ondanks dat we het vaak niet eens zijn ben je vaak wel rechtlijnig, maar hierin schijn je met twee maten te meten.

Iedereen weet dat media niet puur objectief en neutraal zijn, in het bijzonder tv niet. Het doel van het overgrote deel van tv-programma's is niet meedelen, maar entertainen, dat weet jij ook best. En waar het mij dus om gaat is dat iets dat seculier is niet per definitie afgoderij is.
Wil je die stelling toch consequent aanhouden, dan zal ook de tv de deur uitmoeten.

Dat ben ik niet met je eens. Een groot deel van de programma's wat wordt uitgezonden is idd gewoon slecht. Toch blijf je bij tv de keus hebben om wel of niet te kijken. Het slechte zit hem dus puur in het gebruik. Bij disco is die keus er niet. Ja, je hebt wel keus, nl. wel of niet er naar toe gaan. Maar als je er bent, kun je niet selectief aanwezig zijn. Je kunt hem niet 'uitzetten'. Er is dus wel degelijk een groot verschil met tv. Laat ik het dan zo uitdrukken, dat het immateriële gebruik van de tv zowel goed als slecht kan zijn, en dat van de disco uitsluitend slecht. Overigens heb ik ook begrip voor mensen die helemaal geen tv willen hoor. Als zij dat doen uit overtuiging en in het kennen van hun eigen zwakte, is het wellicht beter.

Jaja, dat is idd een verschil tussen tv en disco maar daar gaat het me even niet om. Kijk jij alleen maar niet-seculiere programma's op tv? En zo ja, welke zijn dat dan?
In my humble opinion is dat vrijwel onmogelijk namelijk.. en dan zou dat dus afgoderij zijn, volgens jouw stelling. Maar die stelling klopt niet, dat is wat ik nu al een poosje probeer duidelijk te maken. :)

Aragorn, ik ben geen muggenzifter. Ik zit ook niet te mekkeren over normale deelname aan de maatschappij. Het verschil zit hem in het soort vermaak. TV als nieuwsmedium is niets mis mee, radio ook niet. Overigens is het journaal ook het enige waar ik naar kijk, hooguit nog een paar actualiteitenprogs. want de rest interesseert me niet. Het karakter van een disco is veel eenzijdiger, heeft slechts één doel. Disco is niet noodzakelijk om te kunnen functioneren, integendeel. Geïnformeerd worden over het wereldgebeuren is dat tot op zekere hoogte wel. De vergelijking gaat totaal niet op.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2005 13:36

Mapleleaf schreef:
Marnix schreef:
alex leusink schreef:
Mariamagdalena schreef:
alex leusink schreef:Waar zie je nog mensen die voor Hem willen leven en niet voor Zichzelf?

Dan moet je je juist niet afzonderen, maar juist onder de mensen begeven, en hun van de blijde boodschap vertellen.

Ik heb het niet over afzonderen, als je niet naar kroegen en disco's gaat, zonder je echt niet af. Dus als ik het goed begrijp kun je dan ook naar houseparty's en naar de hoeren?

Leuke vergelijking Alex. Een disco en naar houseparties en naar de hoeren gaan is volgens jou zo te zien precies het zelfde.... vandaar dat er moeilijk te praten valt op zo'n manier.

Wou jij zeggen dat je minder zondaar bent als je bepaalde zonden niet gedaan hebt?

Ik wou zeggen dat ik naar de disco gaan niet zie als zonde (zoals vaker gezegd verschilt het wel per disco, en hoe je je er gedraagd)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 13:40

brammetje schreef:
Ik bljf ondanks wat je hierboven schrijft bij mijn menig dat je generaliserend bezig bent en dat dit niets te maken heeft met de Liefde welke wij als Christen zouden moeten uitstralen . En hoe haal je het in je hoofd om te zeggen dat ik ( wij )achter een glas bier wil evangeliseren ( heb in geen jaren bier gedronken trouwens) En wat heeft Majoor Boshardt en het refo zijn hier nou weer mee te maken .

Wie is hier nou schijnheilig vraag ik mij af .

Ik in elk geval niet. Majoor Boshardt noem ik, omdat ik dat een echte christin vind, al ben ik het theologisch niet met haar eens. Liefde moet christelijke liefde zijn, het gaat absoluut niet op en staat zelfs haaks op de Bijbelse boodschap om voor alles liefde op te brengen. Ik heb geen liefde voor de zonde, ik haat het, en wanneer ik zelf in zonde val, haat ik ook mezelf. Ik zeg niet dat jij evangeliseert in de kroeg, ik zeg dat ik dat soort mensen wel tegengekomen ben, ondertussen zichzelf volgietend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2005 13:44

jas schreef:
Marnix schreef:
alex leusink schreef:
Mariamagdalena schreef:
alex leusink schreef:Waar zie je nog mensen die voor Hem willen leven en niet voor Zichzelf?

Dan moet je je juist niet afzonderen, maar juist onder de mensen begeven, en hun van de blijde boodschap vertellen.

Ik heb het niet over afzonderen, als je niet naar kroegen en disco's gaat, zonder je echt niet af. Dus als ik het goed begrijp kun je dan ook naar houseparty's en naar de hoeren?

Leuke vergelijking Alex. Een disco en naar houseparties en naar de hoeren gaan is volgens jou zo te zien precies het zelfde.... vandaar dat er moeilijk te praten valt op zo'n manier.

Je geeft aan dat je zelf jaren lang kroegen en disco's hebt bezocht.... Kroegen, dat geloof ik nog wel... Maar ik zie hier staan dat je 19 jaar bent... en in disco's moet je 21 zijn om binnen te komen....

Als je ook maar één greintje christelijk bloed in je wezen hebt, dan voel je meteen dat je fout zit als je een kroeg of disco binnengaat. Je hoort daar als christen niet thuis. Voel je je daar op je plek? Ok, even goede vrienden, maar kies dan voor de wereld en ga niet lopen mekkeren dat je zo christelijk bent want dat is dan alleen maar een dot slagroom op een verot beschimmeld gebakje.

Tja, zo kan ik ook wel met oordelen gaan strooien. Als jij Jezus echt wilde volgen zou je van deze reactie een slecht gevoel hebben gekregen.

Tja, wat zal ik er verder van zeggen. Ik ben het wel een beetje van me gewend. Misschien kan jij het je niet voorstellen, maar dat ligt dan aan jou en daar kan ik niets aan doen.... maar ik durf wel te zeggen dat ik christelijk bloed in mijn wezen heb en kan ik naar een kroeg gaan zonder daar een slecht gevoel aan over te houden.

Je mag daarvan zeggen wat je denkt, ik verwijt je je gebrek aan inlevingsvermogen ook niet.... Maar zo ervaar ik dat en wat jij er van vindt, dat mag je vinden... Het gaat mij er om wat God er van vindt en Hem kan ik na een bezoekje in de kroeg danken voor een fijne avond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 14:51

Marnix schreef: Het gaat mij er om wat God er van vindt en Hem kan ik na een bezoekje in de kroeg danken voor een fijne avond.

Zo zijn er wellicht ook mensen die Hem danken voor een fijn bezoekje aan de hoeren.
Dit is een hellend vlak Marnix. Je weet zelf ook wel dat dat geleuter over evangelisatie in de kroeg niet waar is. Hooguit praat je met je vrienden soms over dingen, maar je gaat niet al die stamgasten over God vertellen. Je probeert dat aspect van evangelisatie slechts in te brengen om daarmee je kroegbezoek te legitimeren.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 14:54

jas schreef:
Marnix schreef: Het gaat mij er om wat God er van vindt en Hem kan ik na een bezoekje in de kroeg danken voor een fijne avond.

Zo zijn er wellicht ook mensen die Hem danken voor een fijn bezoekje aan de hoeren.
Dit is een hellend vlak Marnix. Je weet zelf ook wel dat dat geleuter over evangelisatie in de kroeg niet waar is. Hooguit praat je met je vrienden soms over dingen, maar je gaat niet al die stamgasten over God vertellen. Je probeert dat aspect van evangelisatie slechts in te brengen om daarmee je kroegbezoek te legitimeren.

Sorry dat ik me ermee bemoei maar je gaat echt te ver! Hou het bij jezelf en ga niet van alles wat je niet kunt bewijzen rondstrooien!bllh :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 15:11

essieee schreef:
jas schreef:

Sorry dat ik me ermee bemoei maar je gaat echt te ver! Hou het bij jezelf en ga niet van alles wat je niet kunt bewijzen rondstrooien!bllh :mrgreen:

Kan zijn, maar het argument 'ik kan God danken na kroegbezoek' vindt ik zo ontzettend super walgelijk vroom dat ik er dan nog maar een schepje bovenop doe om te laten zien wat een giga kolder dat is.
Ik heb het al eerder geschreven, als christen draag je de dood van Christus in je om. Als je daar eens goed bij stil staat, weet je dat je niet in de kroeg thuishoort. Zweer dan maar je geloof af, en zet het op een zuipen.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 19 mar 2005 16:47

jas schreef:

wederom een veroordeling en een generaliserende opmerking .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 mar 2005 17:10

Wat zeg Jezus ook al weer over 'een koninkrijk dat tegen zich verdeeld is'?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 mar 2005 19:03

Ik heb een aantal jaar in een streng gereformeerd dorp gewoond.
De mensen fietsten niet op zondag, gingen 2 keer per zondag naar de kerk, je ruiten werden ingegooid als je pa zondags aan de auto lag te sleutelen of in de tuin werkte. En het viel mij op, dat mensen zondags jenever in koffiekopjes dronken, en de neefjes lagen met de nichtjes zondagsmiddags zomers in het bos te vrijen. Wij woonden aan de rand van dat bos, daar kon je niet fatsoenlijk met je hond wandelen, want er lagen allemaal "paartjes"

Gereformeerd dus, zo goed gereformeerd dat ze niet naar de disco gingen, ze deden andere dingen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 mar 2005 19:08

daarin moet je ook niet generaliseren MM want zo lijkt het net alsof dat representatief is voor alle zwaar gereformeerden... al is het af te keuren wat je schreef. :wink:

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 mar 2005 19:34

Ik snap echt niet hoe sommigen van jullie disco- (of kroegen bezoek) normaal vinden. Alleen al de muziek die daar gedraaid wordt, daar blijf je toch vervandaan. Het is toch voor een christen onmogelijk om zijn vermaak te zoeken op een plaats waar veelvuldig Gods naam wordt misbruikt en zonden bezongen worden alszijnde normaal!
Dat kan echt niet.

Psalm 1 schreef:Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in de raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 mar 2005 20:33

Niet in elke kroeg wordt die muziek gedraaid..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”