de religie van Darwin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 apr 2003 17:45

Bush kennende...
familie? :wink:

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 01 apr 2003 22:19

Interessant topic.
Ik geloof zelf dat de evolutietheorie niet waar is. Ik geloof wel dat er misschien zo nu en dan sprake is van micro-evolutie. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar in het deel dat ik gelezen heb viel het mij op dat ik geen reacties over degeneratie tegenkwam. Dit is een theorie die Peter Scheele samen met een aantal wetenschappers heeft geintroduceerd. Ik heb de website gelezen en mijns inziens is deze theorie veel aannemelijker als de evolutietheorie.
Meer informatie: http://www.degeneratie.nl

Verder geloof ik niet dat de aarde en het heelal al zo oud zijn als door evolutionisten wordt beweerd. Ik heb hierover het een en ander gelezen.
Een voorbeeld.
Toen de landing op de maan ging gebeuren was men ontzettend benieuwd hoe de landing zou verlopen. Op een maan die al miljoenen jaren oud is zal natuurlijk een dikke laag stof van zeker een meter moeten liggen. Dat was dus niet het geval. :wink:

Hier een aantal linkjes:
http://evolution-facts.org/
http://www.pathlights.com/ce_encyclopedia/index.htm
Afbeelding

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 02 apr 2003 12:11

Cybercurse schreef:Betreffend citaat was van Meschianza in haar laatste post hierboven.
Ik ben vooral benieuwd naar jouw mening als christen-bioloog GRB. Of hou je meerdere opties open wat betreft de schepping van de mens ineens of eerst een enkele cel.

Ik ben bezig met de voorbereidingen om een populair wetenschappelijk boek over evolutie als de schepping door God te schrijven.
Ik probeer mijn mening op feiten te baseren, feiten uit de Bijbel, en feiten uit Gods Werken, zoals de biologie.
Dat is lastig, want de werkwijzen van beiden verschillen totaal, en mijn mening is zich nog aan het vormen aan de hand van feiten. Ik ben pas vanaf 1991 intensief bezich met dit onderwerp op universitair nivo :wink:
Een essaytje van anderhalf jaar geleden - ik hoop dat het taalgebruik niet te moeilijk is - staat op mijn website onder de titel 'wat is leven en hoe begon het'.
Ik denk dat er een geestelijke schepping van de mens was, naar Gods beeld, immers God is Geest, en dat verklaart de wedergeboorte van de mens - een proces dat biologisch niet waarneembaar is. De geest van de mens speelt zich dus buiten de biologie af.
De biologie van de mens is ook door God gemaakt en dit speelt zich wel binnen de biologie af, overeenkomstig Charles Darwin's boeken (zie ook David Loye - Darwins lost theory of love) en Simon Conway Morris (the crucible of creation).

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 02 apr 2003 12:12

surfer schreef:
Bush kennende...
familie? :wink:

Gelukkig niet :wink:
Ik ken hem allleen van zijn daden en uitspraken via het journaal en achtergrond info over zijn aanhangers die het Babylon vernietigd willen hebben ...

en van internet: http://www.gradis.net/Xray/xray.swf :wink:

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 02 apr 2003 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 02 apr 2003 12:22

Jozz schreef:Interessant topic.
Ik geloof zelf dat de evolutietheorie niet waar is. Ik geloof wel dat er misschien zo nu en dan sprake is van micro-evolutie. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar in het deel dat ik gelezen heb viel het mij op dat ik geen reacties over degeneratie tegenkwam. Dit is een theorie die Peter Scheele samen met een aantal wetenschappers heeft geintroduceerd. Ik heb de website gelezen en mijns inziens is deze theorie veel aannemelijker als de evolutietheorie.
Meer informatie: http://www.degeneratie.nl

In directe correspondentie met Peter Scheele heb ik - zoals vele anderen - vele onjuistheden en opzettelijke misleidingen in zijn degeneratietheorie aangetoond. http://www.geocities.com/groenrondballetje/Wat_is_leven-reacties_PS3.html
Voor mijn visie op evolutie: http://us.geocities.com/groenrondballetje/Wat_is_leven.html

Andere bron, het Nederlandse tijdschrift Skepter, van de stichting skepsis over Peter Scheele's boek: http://www.skepsis.nl/degeneratie.html
Het onderwijs in de evolutietheorie wordt hier overigens ook kritisch belicht: http://www.skepsis.nl/anwevol.html

Jozz schreef:Verder geloof ik niet dat de aarde en het heelal al zo oud zijn als door evolutionisten wordt beweerd. Ik heb hierover het een en ander gelezen.
Een voorbeeld. Toen de landing op de maan ging gebeuren was men ontzettend benieuwd hoe de landing zou verlopen. Op een maan die al miljoenen jaren oud is zal natuurlijk een dikke laag stof van zeker een meter moeten liggen. Dat was dus niet het geval. :wink:
Hier een aantal linkjes:
http://evolution-facts.org/
http://www.pathlights.com/ce_encyclopedia/index.htm

Als men dat echt had gedacht had men niet op de maan geland, dus lees de andere kant eens op http://www.talkorigens.org pagina http://www.talkorigins.org/faqs/moon-dust.html.
Dus dit verhaal is ook onzin.

John

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 apr 2003 14:16

Cybercurse schreef:
De levende cel met al zijn verbazingwekkende machinerie van processen is door de biochemie tot in de kleinste details blootgelegd. (pas na Darwins tijd!) De geweldige complexiteit van 1 levende cel, de info die daarin opgeborgen is, en al het leven op aarde daaruit is ontstaan, is voor mij en voor velen een bewijs dat dit nooit door toeval is ontstaan, maar dat dit is ontworpen door een intelligente activiteit. De naam van deze Intelligentie, zou wel eens God kunnen zijn. Maar dar rust een aardige taboe op.
ALs GRB zegt dat ook Darwin een schepper erkende, wil ik dat geloven. Maar verbazingwekkend genoeg kom je de optie van een Scheppende Intelligentie nauwelijks tegen.

Bedoel je dat God 1 levende cel (die cel die wordt verklaard in de oerknaltheorie) kan hebben gemaakt waaruit al het aardse leven (mensen en dieren) uit is voortgekomen? Ik heb het idee dat God de mens ineens heeft geschapen (in een dag, het was er zeg maar).

Het ging mij even om de levende cel. Ik geloof in het scheppingsverhaal zoals in de bijbel staat. Maar dan nog, al zou je in de evoltutietheorie geloven, kan je het bestaan van God haast onmogelijk ontkennen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 20 jun 2003 02:28

groenrondballetje schreef:
Cybercurse schreef:Betreffend citaat was van Meschianza in haar laatste post hierboven.
Ik ben vooral benieuwd naar jouw mening als christen-bioloog GRB. Of hou je meerdere opties open wat betreft de schepping van de mens ineens of eerst een enkele cel.

Ik ben bezig met de voorbereidingen om een populair wetenschappelijk boek over evolutie als de schepping door God te schrijven.
Ik probeer mijn mening op feiten te baseren, feiten uit de Bijbel, en feiten uit Gods Werken, zoals de biologie.
Dat is lastig, want de werkwijzen van beiden verschillen totaal, en mijn mening is zich nog aan het vormen aan de hand van feiten. Ik ben pas vanaf 1991 intensief bezich met dit onderwerp op universitair nivo :wink:
Een essaytje van anderhalf jaar geleden - ik hoop dat het taalgebruik niet te moeilijk is - staat op mijn website onder de titel 'wat is leven en hoe begon het'.
Ik denk dat er een geestelijke schepping van de mens was, naar Gods beeld, immers God is Geest, en dat verklaart de wedergeboorte van de mens - een proces dat biologisch niet waarneembaar is. De geest van de mens speelt zich dus buiten de biologie af.
De biologie van de mens is ook door God gemaakt en dit speelt zich wel binnen de biologie af, overeenkomstig Charles Darwin's boeken (zie ook David Loye - Darwins lost theory of love) en Simon Conway Morris (the crucible of creation).

John

John,

Sorry voor de late reactie, maar beter laat dan nooit, het blijft een interessant onderwerp ;)

Hehe, je bent 'pas' sinds '91 intensief met dit onderwerp bezig ;)

Ik een site bij m'n favorieten staan, waar zo je aangaf ook onjuistheden werden verkondigd, oke, maar over de schepping van de mens:

»Toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus« (Genesis 2:7). Als wij ook hier de woorden in hun letterlijke betekenis nemen, dan heeft God uit aarde een mens geformeerd en hem door de neus leven ingeblazen. In dit schriftwoord is geen ruimte voor de theorie dat de mens zich uit lage levensvormen heeft ontwikkeld tot wat hij nu is. Niet één andere schriftplaats laat dat toe. Wel is er een zeer duidelijke schriftplaats die het modelleren uit aarde bevestigt. Paulus zegt in 1 Timotheüs 2:13: »Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva«. Hij gebruikt daarbij een Grieks woord dat tot ons is overgekomen als 'plastiek' (= beeldwerk), wanneer wij bijvoorbeeld horen, dat er ergens een plastiek is tentoongesteld. Adam is dus uit aarde plastisch gemodelleerd.

Het 'toen formeerde' lijkt (in mijn ogen) te wijzen op een snelle gebeurtenis. Dit zou dus het ontstaan van de mens n.a.v. biologische processen ontkennen. Hoe zie je dat dan??

Je wijst op een mogelijk geestelijke schepping van de mens. (bekering is geen biologisch proces ed) Die geest lijkt me een andere dimensie, idd zeker niet biologisch verklaarbaar. Toch komt het op mij over (n.a.v. bovenstaand stukje, wat je ongetwijfeld eerder hebt gelezen) alsof de mens in 1x is geschapen, dus de geest en het lichaam tegelijk.

ps. dit is geen kritiek op jouw mening, je weet er 'ietsje' meer vanaf dan ik, maar ik wil graag weten hoe je die dingen ziet.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 20 jun 2003 14:24

Cybercurse schreef:
groenrondballetje schreef:

John

John,
Sorry voor de late reactie, maar beter laat dan nooit, het blijft een interessant onderwerp ;)
Hehe, je bent 'pas' sinds '91 intensief met dit onderwerp bezig ;)
Ik een site bij m'n favorieten staan, waar zo je aangaf ook onjuistheden werden verkondigd, oke, maar over de schepping van de mens:
»Toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus« (Genesis 2:7). Als wij ook hier de woorden in hun letterlijke betekenis nemen, dan heeft God uit aarde een mens geformeerd en hem door de neus leven ingeblazen. In dit schriftwoord is geen ruimte voor de theorie dat de mens zich uit lage levensvormen heeft ontwikkeld tot wat hij nu is. Niet één andere schriftplaats laat dat toe. Wel is er een zeer duidelijke schriftplaats die het modelleren uit aarde bevestigt. Paulus zegt in 1 Timotheüs 2:13: »Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva«. Hij gebruikt daarbij een Grieks woord dat tot ons is overgekomen als 'plastiek' (= beeldwerk), wanneer wij bijvoorbeeld horen, dat er ergens een plastiek is tentoongesteld. Adam is dus uit aarde plastisch gemodelleerd.

Het 'toen formeerde' lijkt (in mijn ogen) te wijzen op een snelle gebeurtenis. Dit zou dus het ontstaan van de mens n.a.v. biologische processen ontkennen. Hoe zie je dat dan??

Dit hoeft niet per se tegenstrijdig te zijn; wetenschappers spreken ook van toen dinosauriers leefden en dan bedoelen ze ook een periode van 100-en miljoenen jaren ...

Ik overigens zie sterke aanwijzingen dat het lichaam van de mens in de eerste 3 hoofdstukken van Genesis overeenkomt met het lichaam van de mens in het hiernamaals en dus niet overeenkomt met het biologische lichaam van de mens zoals wij dat nu kennen.

Cybercurse schreef:Je wijst op een mogelijk geestelijke schepping van de mens. (bekering is geen biologisch proces ed) Die geest lijkt me een andere dimensie, idd zeker niet biologisch verklaarbaar. Toch komt het op mij over (n.a.v. bovenstaand stukje, wat je ongetwijfeld eerder hebt gelezen) alsof de mens in 1x is geschapen, dus de geest en het lichaam tegelijk.
ps. dit is geen kritiek op jouw mening, je weet er 'ietsje' meer vanaf dan ik, maar ik wil graag weten hoe je die dingen ziet.

De Bijbel maakt onderscheidt tussen scheppen en formeren, en misschien ook wel tussen zijn en hebben.
De mens wordt geschapen naar het beeld van God (Gen.1:26-27), terwijl God Geest is (Joh.4:24); Peter Scheele concludeert hieruit (en ik met hem) dat de mens geest is.
Ik lees Gen.2:7 "En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel." als het formeren van het lichaam en de ziel van de mens, niet als het scheppen van de mens naar Gods beeld.

John

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 20 jun 2003 17:40

Mmm, dat klinkt interessant. Dan zou het bijvoorbeeld kunnen dat de mens bij de zondeval het lichaam van nu heeft gekregen?

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 20 jun 2003 22:18

Dat denk ik wel :wink: , toen kwamen er immers ook de vijgebladeren. Daarna zorgde God Zelf voor 'rokken van vellen'. Dan moet dat toch echt iets anders zijn.

Ik heb overigens die link van Sjon gevolgd. Dat stuk van Skepsis, ik heb er erg om moeten lachen. Maar het stukje dat hieronder geciteerd is spant de kroon.

Marcel Hulspas schreef:(..) Ontwikkelingsbiologen hebben de afgelopen jaren echter vastgesteld dat die starre opvatting over de werking en functie van deze genen, op de helling moet. Langzaam maar zeker krijgt men steeds meer inzicht in de complexe processen die het ontstaan van een individu reguleren, en een van de meest fascinerende ontdekkingen van de laatste jaren is dat dieren uit verschillende stammen van het dierenrijk, die dus totaal anders in elkaar zitten, over sterk op elkaar lijkende genen beschikken die ook sterk verwante functies vervullen: genen die de eerste aanleg van het insectenlichaam reguleren zijn ook actief in de ruggengraat van een ongeboren mensenkind; genen voor poten en vleugels leveren bij ons armen en benen; genen voor lichtgevoelige vlekken of facetogen leveren in de mens onze eigen ogen af. Het lijken stuk voor stuk essentiële genen, en toch is hun functie in de loop van miljoenen ver van hun oorspronkelijke functie geëvolueerd. Hoe? Door de vermeerdering van genen en genencomplexen, gevolgd door variaties in de structuur en onderlinge samenwerking. Een fraaier bewijs voor de juistheid van de evolutieleer is nauwelijks denkbaar. (..)

Na uitgebreid onderzoek, en jarenlange waarneming kom ik (Toriso) langzaamaan tot de conclusie dat kasten, fietsen, auto's, traphekjes en klepbrievenbussen, allemaal uit dezelfde fabriek moeten zijn gekomen. Immers, d'r zitten nauwelijks van elkaar te onderscheiden bouten in! Een duidelijker 'bewijs' is nauwelijks denkbaar. (jubelde de 'onderzoeker').
Niet het aanzien, maar het wezen!

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 20 jun 2003 23:17

En John, ik heb het je al vaker gezegd;

Schepping door Evolutie? Een god die over zovele lijken gaat om zoiets te maken is een enorme prutser. Als een klompenmaker die een heel bos nodig heeft voor één paar klompen.

http://evolution-facts.org/ schreef:In addition, according to the Bible, sin and death began after the fall of Adam and Eve. But that important truth would be negated by the theory that savagery, violence, and sudden killing reigned for millions of years on our planet before Adam and Eve came into existence.

Nee, dan God Almachtig!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 jun 2003 11:18

Toriso schreef:En John, ik heb het je al vaker gezegd;
Schepping door Evolutie? Een god die over zovele lijken gaat om zoiets te maken is een enorme prutser. Als een klompenmaker die een heel bos nodig heeft voor één paar klompen.

Dat zijn jouw woorden.
Toch doet God exact hetzelfde als Hij het Joodse volk uit Egypte laat vertrekken; 10 plagen! en dan nog moet Hij de zee openmaken, terwijl Hij de mens ook in een oogwenk van hier naar daar had kunnen brengen ...

En zo staan er boeken vol met dit soort voorbeelden.

Persoonlijk denk ik dat God een bedoeling heeft met het op deze - voor mensen begrijpelijke manier! - uitvoeren van Zijn plan ....

Ueberhaupt als je kijkt hoeveel mensen en dieren er in het verleden zijn doodgegaan, zul je je afvragen had God dat niet efficienter kunnen doen?
Bij de evolutietheorie is alle sterfte uit het verleden een middel om het doel te bereiken, maar voor een creationist is het sterven en het uitsterven van planten en dieren volslagen nutteloos ...

... dus welke 'god' is de grootste prutser?

- die mens en dier maakt, waarbij uitsterven en sterfte het middel zijn, of

- die de mens en dier maakt, waarbij uitsterven en sterfte het gevolg zijn ...

John

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 23 jun 2003 21:46

groenrondballetje schreef:Bij de evolutietheorie is alle sterfte uit het verleden een middel om het doel te bereiken, maar voor een creationist is het sterven en het uitsterven van planten en dieren volslagen nutteloos ...

De evolutionist heeft de sterfte nodig. Anders stort hij in... (ok, z'n theorie)

De (ok, christelijke) creationist ziet de sterfte als gevolg van de zondeval.

Had niet nodig geweest, maar helaas... Daar zit 'em de kneep.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 23 jun 2003 22:01

Toriso schreef:De evolutionist heeft de sterfte nodig. Anders stort hij in... (ok, z'n theorie)

De (ok, christelijke) creationist ziet de sterfte als gevolg van de zondeval.

Die worteltjes die Adam en Eva in het paradijs verorberden, die leefden in hun magen natuurlijk gewoon door. Overleefden zelfs het spijsverteringsproces, want de dood bestond nog niet.
:roll:
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 23 jun 2003 22:35

Een dorre reactie Frost...

Natuurlijk zijn vruchten wel geschapen om gegeten te worden.

Dat ze verteren is dan inderdaad erg gemakkelijk.

Maar dat begrijp je heus zelf ook wel..

Terug naar “Archief”