inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 apr 2003 13:07

In Belgie en Frankrijk is men dat wel. Inenting kan trouwens ook super gevaarlijk zijn. In Afrika heeft men wel eens geprobeerd in te enten tegen rode hond, maar men kon niet alle mensen bereiken. Hierdoor bereikte men dat de tijd tot men besmet werd verlengd werd. Met als gevolg dat mensen de ziekte niet kregen in hun kinderjaren maar tijdens de puberteit of iets later. In die periode kan de ziekte dodelijk zijn. (vooral bij zwangere vrouwen).

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 01 apr 2003 13:07

parsifal schreef:Wist je dat Nederland door gebrek aan verplichte inenting het mazelen reservoir is in Nederland? Mede hierdoor sterven er bij iedere uitbraak weer enkele kinderen en moet er in heel Europa tegen deze ziekte geent blijven worden. Terwijl het goed mogelijk is dat het met Mazelen net zo gaat als met pokken als er wel verplicht geent wordt, dus dat de ziekte uitgeroeid wordt.

Daar tegenover staat weer het gevaar als een ziekte als Mazelen uitbreekt in Nederland als niemand meer antistoffen heeft, vallen er waarschijnlijk honderden zo niet duizenden doden (de gevolgen van deze ziekte worden vaak onderschat). Voor zover ik weet is er nog geen grondige studie gedaan naar sterfte die mogelijk veroorzaakt wordt door inenting tegen onder andere mazelen.

Besef in ieder geval dat je niet alleen jezelf in gevaar brengt door niet te enten, maar dat ook anderen mogelijk gevaar lopen of verplicht worden te enten.

Vaya con Dios,

parsifal

Volgens mij maak je een ziekte alleen maar agressiever als je inent. Het virus of ziekte kan op een gegeven moment tegen de antistoffen die je lichaam zelf aanmaakt en dat is de reden waardoor mensen er door sterven. Enten heeft dus als gevolg dat je immuunsysteem niet meer voldoende is om zelf te reageren op virussen en ziektes. Dus je kunt jou redenering ook omdraaien mensen die enten brengen de andere die niet enten het leven in gevaar.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 13:10

connie schreef:nee we zijn het niet verplicht maar het beschremt wel tegen erngstigen ziektes

Kan God ons daarvoor niet beschermen??

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 13:12

parsifal schreef:In Belgie en Frankrijk is men dat wel. Inenting kan trouwens ook super gevaarlijk zijn. In Afrika heeft men wel eens geprobeerd in te enten tegen rode hond, maar men kon niet alle mensen bereiken. Hierdoor bereikte men dat de tijd tot men besmet werd verlengd werd. Met als gevolg dat mensen de ziekte niet kregen in hun kinderjaren maar tijdens de puberteit of iets later. In die periode kan de ziekte dodelijk zijn. (vooral bij zwangere vrouwen).

Vaag verhaal, heb je hier een bron voor?

En uitleg, hoe inenting nou gevaarlijk kan zijn als je niet bereikt kan worden (en dus niet inge-ent wordt) ... ???

In hoeverre heeft dit Afrikaanse verhaal van onbereikbaarheid van mensen iets van doen met de Nederlandse situatie ....

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 13:13

Ikke21 schreef:
connie schreef:nee we zijn het niet verplicht maar het beschremt wel tegen erngstigen ziektes

Kan God ons daarvoor niet beschermen??

Tuurlijk en God beschemt ons ook indirect, door het verstand wat Hij ons gegeven heeft om vaccins te ontwikkelen en te gebruiken ... :wink:

John

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 01 apr 2003 13:15

groenrondballetje schreef:Tuurlijk en God beschemt ons ook indirect, door het verstand wat Hij ons gegeven heeft om vaccins te ontwikkelen en te gebruiken ... :wink:

John

Denk dat hier de grens zichtbaar is tussen het vertrouwen op God of op menselijke middelen, mogelijk door God gegeven.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 13:16

Dat is iets anders dan dat we op God vertrouwen!! Al met al vind ik het een heel moeilijk onderwerp!!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 13:17

RieBo schreef:
parsifal schreef:Wist je dat Nederland door gebrek aan verplichte inenting het mazelen reservoir is in Nederland? Mede hierdoor sterven er bij iedere uitbraak weer enkele kinderen en moet er in heel Europa tegen deze ziekte geent blijven worden. Terwijl het goed mogelijk is dat het met Mazelen net zo gaat als met pokken als er wel verplicht geent wordt, dus dat de ziekte uitgeroeid wordt.
Daar tegenover staat weer het gevaar als een ziekte als Mazelen uitbreekt in Nederland als niemand meer antistoffen heeft, vallen er waarschijnlijk honderden zo niet duizenden doden (de gevolgen van deze ziekte worden vaak onderschat). Voor zover ik weet is er nog geen grondige studie gedaan naar sterfte die mogelijk veroorzaakt wordt door inenting tegen onder andere mazelen.
Besef in ieder geval dat je niet alleen jezelf in gevaar brengt door niet te enten, maar dat ook anderen mogelijk gevaar lopen of verplicht worden te enten.
Vaya con Dios, parsifal

Volgens mij maak je een ziekte alleen maar agressiever als je inent. Het virus of ziekte kan op een gegeven moment tegen de antistoffen die je lichaam zelf aanmaakt en dat is de reden waardoor mensen er door sterven. Enten heeft dus als gevolg dat je immuunsysteem niet meer voldoende is om zelf te reageren op virussen en ziektes. Dus je kunt jou redenering ook omdraaien mensen die enten brengen de andere die niet enten het leven in gevaar.

Speculatief stukje gebaseerd op de evolutietheorie.

Dit zou kunnen gebeuren mits voldaan is aan de volgende twee voorwaarden:

(1) de bescherming door vaccinatie is niet 100%, en het virus blijft zich vermeerderen in de gevaccineerde mensen;

(2) er is sprake van een RNA virus (pseudospecies), zoals de griep, AIDS, mond-en klauwzeer.

Punt 1 is makkelijk te voorkomen met een goed vaccin, en punt twee geldt niet voor de mazelen en de pokken ....

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 apr 2003 13:19

John,

Ik heb geen echte bronnen, buiten mijn begeleider bij Epidemiologie, het verhaal is in ieder geval goed voorstelbaar. En de gevolgen van gedeeltelijke vaccinatie zijn na te rekenen. (Dat is mijn werk weer).

Over de opmerking dat virussen agressiever zouden worden weet ik niet veel. Als ze helemaal uitgeroeid zijn worden ze dat niet in ieder geval. (Denk aan pokken). De gevolgen van een nieuwe introductie van mazelen als er geen immune personen meer in Nederland zijn zijn wel gigantisch groot zoals ik al aangaf, daar gaan echt veel doden bij vallen. Ook al heeft men het vaccin is men dan altijd te laat omdat de ziekte zo snel verspreid.

Vaya con Dios,

parsifal

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 13:20

RieBo schreef:
groenrondballetje schreef:Tuurlijk en God beschemt ons ook indirect, door het verstand wat Hij ons gegeven heeft om vaccins te ontwikkelen en te gebruiken ... :wink:
John

Denk dat hier de grens zichtbaar is tussen het vertrouwen op God of op menselijke middelen, mogelijk door God gegeven.

Ikke21 schreef:Dat is iets anders dan dat we op God vertrouwen!! Al met al vind ik het een heel moeilijk onderwerp!!

Waarom is het anders als ik vertrouw op God in overleg met God, gebruikmakende van wat God mij gegeven heeft, dan als ik achterover ga zitten en zeg God doe het maar allemaal voor mij, ik doe niets ...

Ik bedoel dank je God voor het feit dat je dagelijks eten krijgt, en verwacht je dan dat er op mirakuleuze wijze een maaltijd voor je neus verschijnt terwijl alle mensen, inclusief jezelf de hele dag op hun gat kunnen blijven zitten ...

John

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 13:24

Tuurlijk niet wij moeten zelf werken, wij mogen niet op een stoel gaan zitten en God het werk laten doen, maar volgens mij heeft dit niet echt met het onderwerp te maken!!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 apr 2003 13:26

John,

ondertussen het verhaal nagetrokken. Op grond van berekeningen is er ooit besloten niet over te gaan op rode hond vaccinatie in sommige Afrikaanse landen. De berekeningen zijn toen uitgevoerd door Angela McLean uit Oxford (department of zoologie).

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 01 apr 2003 13:27

groenrondballetje schreef:Waarom is het anders als ik vertrouw op God in overleg met God, gebruikmakende van wat God mij gegeven heeft, dan als ik achterover ga zitten en zeg God doe het maar allemaal voor mij, ik doe niets ...

Ik bedoel dank je God voor het feit dat je dagelijks eten krijgt, en verwacht je dan dat er op mirakuleuze wijze een maaltijd voor je neus verschijnt terwijl alle mensen, inclusief jezelf de hele dag op hun gat kunnen blijven zitten ...

John

Beetje off-topic
Weet je John, het is Bid en Werk. Als mensen op hun gat kunnen blijven zitten en toch eten krijgen is dat niet goed, Er staat immers geschreven in het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen (weet het even niet helemaal precies). Ik ben blij dat ik God kan danken dat ik weer eten heb.

Achterover gaan zitten mag zowiezo niet wat betreft geestelijke zaken. Er ligt wel degelijk een eis bij de mens, maar niet inenten is niet achteroverliggen en afwachten wat er komt. Weet je trouwens dat het voor de mens beter is dat hij natuurlijk ziek wordt dan via inenting? Medisch bewezen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 01 apr 2003 13:40

zie ook http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... t=inenting :-)

(over de bekende discussies zijn in het verleden al vaker discussies geweest. Kijk aub eerst eens via de zoekfunctie of er al een bestaand onderwerp is)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 13:42

is het zo erg als er een tweede discussie ontstaat dan???

Terug naar “Archief”