Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2005 00:38

Titaan schreef:
Het heeft in zoverre zin dat het een bewijs is dat de hele bijbel, zonder uitzondering, genesis als letterlijk historisch gebeurd beschouwd.
Maar wordt in Gen 1 en 2 ook niet mensvormig gesproken over God? God is een geest die niet in onze zin kan spreken en in iemands neus blazen. Dit geeft al aanwijzingen dat Gen 1 en 2 beeldspraak kan bevatten. Als je daar dan nog eens de structurering van de dagen naast legt, kan het vermoeden rijzen dat de schrijver de dagen als literaire inkleding gebruikt. Mijns inziens zijn er vanuit Genesis zelf meer aanwijzingen voor een 'metaforische' opvatting dan voor een letterlijke. Houd jij deze mogelijkheid open (nl. het verhaal serieus nemen) of ben je hier ook tegen.
Een tweede, heel andere kwestie, is hoe het dan zit met de Godsopenbaring en de inspiratie van de Schrift. Ik geloof dat de Schrift geheel geïnspireerd is.

Dank je. Maar bespeur ik hier een aanname dat iets alleen klopt als het chronologisch gerangschikt is ? Terwijl toch bekend is dat er soms een compositie in het verhaal te zien is ter wille van het doel van de schrijver.
Inderdaad. Over deze passage heb ik eens gediscussieerd met Collateral, maar op een of andere manier vindt hij de wijze waarop 2000 jaar geleden historie werd beschreven, per definitie onbetrouwbaar (toch?). Sallustius bijv. doet precies hetzelfde als Matteüs, maar dat is voor letterkundigen geen probleem (eerder interessant). Historici willen dan precies de naad van de kous weten, maar houden rekening met de wijze van geschiedschrijving toen en gooien Sallustius niet meteen in de prullenmand. Ik vind Collateral in dezen onwetenschappelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 08:36

Wat ik vooral moeilijk vind is dat als God door middel van evolutie Hij nooit heeft kunnen zeggen 'en Hij zag dat het goed was', hooguit dat 'en Hij zag dat het beter werd'. Op dat moment ga je naar mijn idee uit van de goedheid van de mens, en dat God dus niet perfect is geweest.

Vanuit dat punt zou er dan geen zondeval zijn geweest, ontken je de schepping en wat is dan het nut van je geloof?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 14 mar 2005 09:37

Ow, je snapt er ook niet veel van, hè? Evolutie wil zeggen dat soorten zich ontwikkelen en aanpassen aan omstandigheden. Dat is niet hetzelfde als 'beter worden'.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 mar 2005 10:11

Titaan schreef:
Collateral schreef:Ik heb geen zin om al die teksten na te gaan pluizen, en voor deze discussie heeft het ook geen zin.

Het heeft in zoverre zin dat het een bewijs is dat de hele bijbel, zonder uitzondering, genesis als letterlijk historisch gebeurd beschouwd. Dát is mijn claim, en als jij de bewijsvoering niet wilt of kunt aanvechten vind ik dat geen probleem hoor.

In mijn ogen is het dus geen bewijs, mocht je dat nog niet begrepen hebben. Maar daarover hieronder meer.

Waar het me om gaat, is: waarom neem je hier alles letterlijk, terwijl je andere bijbelgedeelten niet letterlijk wil of kan nemen?

Dit is jóuw aanname; ik heb dit nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd, Integendeel, Ik herhaal het nog maar een keer:
De algemene regel ... is dat je het aanneemt als letterlijk tenzij er bewijs is voor het tegendeel
Desgewenst wil ik ook het wel toelichten.
Titaan schreef:Mijn focus ligt dus niet op het feit dat je de Bijbel niet mag verwerpen, maar op het feit dat je niet van 2 walletjes kunt eten omdat ze onverenigbaar zijn.

Je kunt daarvan pas spreken als je de bijbel letterlijk neemt en geen ruimte laat voor andere interpretatie.

Precies. En zoals ik hierboven al heb gezegd: dat doe ik consequent.

Fijn. Maar voor de goede orde zou ik willen weten of je (dus) het onderstaande kunt bevestigen:

* Mensen geloven pas (echt) wanneer ze duivelen uit (kunnen) werpen in Jezus' naam, met tongen spreken, dodelijk gif kunnen drinken zonder te sterven, genezen door handopleggen, enz.
* Mensen geloven pas (echt) als ze bergen kunnen verplaatsen.
* Marcus heeft het fout en Mattheüs ook (we nemen immers alles letterlijk).
* God heeft soms berouw gehad, maar heeft nooit berouw gehad (we nemen immers alles letterlijk).

Vermeende tegenstrijdigheid 1. Het verhaal van de ingang in Jeruzalem
..

Wat wil je hiermee?
Mischien dat je deze vraag zelf wilt beantwoorden aangezien jij deze vermeende tegenstrijdigheid ter berde bracht.

Kun je mij even quoten dan? Ik kan de bijbehorende 'vermeende tegenstrijdigheid' niet vinden namelijk.

Vermeende tegenstrijdigheid 2. Reininging van de tempel
..

Leuk verhaal, maar chronologisch klopt het nog steeds niet, hoe begrijpelijk dat ook is.

Dank je. Maar bespeur ik hier een aanname dat iets alleen klopt als het chronologisch gerangschikt is ? Terwijl toch bekend is dat er soms een compositie in het verhaal te zien is ter wille van het doel van de schrijver.

Ha, je gaat de goede kant op, hoewel je wel erg inconsequent bent. In deze kwestie geef je (je kan ook weinig anders) lukraak toe dat je niet alles letterlijk hoeft te nemen, maar waarom heb je daar in het geval van Genesis zoveel moeite mee???

Vermeende tegenstrijdigheid 3. Gods Berouw
..

Als je interesse hebt kan ik je wel een serie linken geven waar deze info vandaan komt, maar aan de andere kant, misschien is het beter als je zelf op onderzoek uit gaat; echt moeilijk is het niet.

Been there, done that. ..

Do it again, and now better.

Ik vroeg: "Maar vind je zelf niet dat je in deze kwestie nogal in de problemen komt als je alles letterlijk neemt?"

Zou je daarop kunnen antwoorden?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 mar 2005 10:16

fraternoster schreef:
Titaan schreef:Maar bespeur ik hier een aanname dat iets alleen klopt als het chronologisch gerangschikt is ? Terwijl toch bekend is dat er soms een compositie in het verhaal te zien is ter wille van het doel van de schrijver.
Inderdaad. Over deze passage heb ik eens gediscussieerd met Collateral, maar op een of andere manier vindt hij de wijze waarop 2000 jaar geleden historie werd beschreven, per definitie onbetrouwbaar (toch?).

Nee.

Sallustius bijv. doet precies hetzelfde als Matteüs, maar dat is voor letterkundigen geen probleem (eerder interessant). Historici willen dan precies de naad van de kous weten, maar houden rekening met de wijze van geschiedschrijving toen en gooien Sallustius niet meteen in de prullenmand. Ik vind Collateral in dezen onwetenschappelijk.

Het gaat me hier niet om de wetenschappelijke betrouwbaarheid van de evangeliën, maar om de claim dat 'al de schrift van God is ingegeven'. Van God verwacht ik dit soort fouten gewoon niet, hoe historisch verantwoord ze ook zijn.

Verder gaat het me in deze discussie over het letterlijk nemen, wat dus nogal inconsequent gebeurt... Mattheüs heeft de boel chronologisch gerangschikt, prima, maar wanneer beweerd wordt dat de schrijver van het eerste scheppingsverhaal hetzelfde heeft gedaan hangt men opeens de letterknecht uit.

Titaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Titaan » 15 mar 2005 21:53

fraternoster schreef:Maar wordt in Gen 1 en 2 ook niet mensvormig gesproken over God? God is een geest die niet in onze zin kan spreken en in iemands neus blazen. Dit geeft al aanwijzingen dat Gen 1 en 2 beeldspraak kan bevatten. Als je daar dan nog eens de structurering van de dagen naast legt, kan het vermoeden rijzen dat de schrijver de dagen als literaire inkleding gebruikt. Mijns inziens zijn er vanuit Genesis zelf meer aanwijzingen voor een 'metaforische' opvatting dan voor een letterlijke. Houd jij deze mogelijkheid open (nl. het verhaal serieus nemen) of ben je hier ook tegen.

Dat ergens een structuur in zit wil nog niet zegen dat het daarom niet letterlijk is. Ook als er een uitdrukking gebruikt wordt of op een menselijke wijze iets medegedeeld wordt mag je dat niet als basis gebruiken om het letterlijke van het hele verhaal over boord te kieperen.
Geloof jij bijvoorbeeld dat Adam echt bestaan heeft ? of Noach? Of Abraham of Jezus?
Laten we een voorbeeld nemen aan Jezus die net zoals de rest van de bijbel, de verhalen uit het OT als letterlijk gebeurd beschouwde:

Christus bevestigt de verhalen van de Heilige Schrift.
Hij beroept Zich op een zeer stellige en natuurlijke wijze tot in de kleinste bijzonderheden op de gebeurtenissen van het Oude Testament. Het is duidelijk, dat Hij deze niet als mythen of legenden beschouwt maar als vaststaande historische feiten:
  • De schepping van het eerste echtpaar (Mat.19:4-5)
  • De moord op Abel (Luk.11:51)
  • Noach, de ark en de zondvloed (Mat. 24:37)
  • De rol en het geloof van Abraham (Joh.8:56)
  • De besnijdenis die aan de aartsvaderen gegeven was (Joh.7:22-23)
  • De verwoesting van Sodom
  • De redding van Lot, de ondergang van zijn vrouw (Luk. 17:29,32)
  • Isaäk en Jakob als historische personen (Luk.20:37)
  • De roeping van Mozus (Mark.12:26)
  • De tien geboden (Mat. 19:18 )
  • Het manna (Joh.6:31-51)
  • De koperen slang (Joh.3:14)
  • David die de toonbroden eet (Mat.12:3)
  • De koningin van het Zuiden (Matt.12:42 en 6:29)
  • Elia en de weduwe van Sarepta (Luc.4:26)
  • De toekomstige rol van Elia (Marc. 9:12)
  • Elisa en Naäman de melaatse (Luc. 4:27)
  • Jona en de mensen van Ninevé (Mat. 12:40-41)
  • De verdorvenheid van Tyrus en Sidon en het oordeel over hen(Mat.11:21)
  • De dood van Zacheria tussen het altaar en het tempelhuis (Luk.11:51)
  • De profetie van Daniël (mat.24:15)
De klaarblijkelijkheid, het heldere getuigenis van de waarheid van bijvoorbeeld Gen. 3 is dat het om tastbare, hoorbare, zichtbare oftewel zintuiglijk waarneembare zaken gaat.
De bomen en de slang, ze worden ons in ‘eigenlijke of letterlijke zin’ als concrete werkelijkheden in tijd en ruimte beschreven. Ze zijn niet op te vatten als ‘hogere werkelijkheid’ zònder gewoon waarneembaar te zijn, daarover is de Schrift zelf volkomen helder. De Schrift spreekt voor Zich. Waken over deze helderheid is essentieel. God Zelf spreekt ons aan, en Hij spreekt niet over onze hoofden heen, maar Hij heeft het tegen ons.
Bijvoorbeeld, de symbolische of metaforische uitleg van de bomen en de slang doet Gods boodschap tekort, misvormt deze op essentiële punten. Een dergelijke uitleg verdoezelt namelijk de concreetheid en de alledaagsheid van de eerste zonde. De eerste zonde drong via de menselijke zintuigen (horen-zien-tasten-proeven) de schepping van God binnen

Om de consequenties van de doorzichtigheid van de Schrift nog verder door te trekken: voor díe concrete zonden heeft Christus ook heel concreet de eeuwige toorn van God aan het kruis geleden. Beginnen we dus te tornen aan de concrete tastbaarheid (zintuiglijke waarneembaarheid) van het verbondsleven van Adam en Eva en van de eerste zonde, dan doen we God in Zijn openbaring tekort. Dan lopen we gevaar om uiteindelijk te tornen aan de concreetheid van onze eigen zonden en het daar voor gebrachte offer van onze Heiland Jezus Christus.

Een andere consequentie kan deze zijn: waarom zou de symbolische, metaforische uitleg ook niet verder kunnen gaan en de concrete feitelijkheid verdringen van wat ons wordt verhaald over de maagdelijke geboorte van Christus, zijn kruisdood, zijn opstanding of hemelvaart? De satan is er immers uiteindelijk op uit om via een kleine dwaling, alleen al door het opperen van een onschriftuurlijke mogelijkheid, gelovigen te beroven van hun geloof in het evangelie van Christus en Die gekruisigd.

fraternoster schreef:Een tweede, heel andere kwestie, is hoe het dan zit met de Godsopenbaring en de inspiratie van de Schrift.

Hoe bedoel je dit? Als dit refereert naar het feit dat ik in mijn vorige bijdrage misschien te eenzijdig het menselijke aspect van de evangelie-schrijvers naar voren bracht, zoals dat soms een compositie is gebruikt ter wille van het doel (zonder dat het afbreuk doet aan de letterlijke geschiedenis). Dan kan ik dit aanvullen met hetvolgende:

De Here heeft het zo gewild dat wij via 4 bronnen kennis hebben van de werken en de woorden van Jezus. Elke schrijver heeft weer andere facetten naar voren gehaald, omdat hij een ander persoon is. De Heilige Geest heeft daarbij de eigen aard en levensgang van elk van de schrijvers ingeschakeld die van 4 zijden het éne evangelie bezien.

fraternoster schreef:... Ik geloof dat de Schrift geheel geïnspireerd is.
Een waar woord over het Ware Woord!

En wij achten het profetisch woord des te vaster, en gij doet wel er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt, en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is een profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.” (2Petr.1:19).

Titaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Titaan » 15 mar 2005 21:54

Collateral schreef: ..

Karakter van de bijbel.
De Bijbel moeten we lezen zoals het ons geopenbaard is. En via het vergelijken van schrift met schrift kan meer duidelijkheid verkregen worden.
De Bijbel zegt over zichzelf dat het een openbaring is, het onthult wat verborgen is. Of zoals Jezus zegt: “Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard hebt.” (Mat.11:25).
Als ik zeg dat ik de bijbel letterlijk neem, ontken ik daarmee niet dat het soms figuurlijke taal bevat. Maar je moet daarbij wel in acht nemen dat:
1) Als er figuurlijke taal gebruikt wordt dan is het duidelijk.
2) De figuurlijke taal is altijd bedoeld om de letterlijke waarheid te onthullen.
Als bijvoorbeeld Jezus naar zichzelf refereert als “wijnstok” (Joh.15:1), dan is het duidelijk dat er geen takken en vruchten uit zijn armen groeien! Nee, het gaat erover dat een letterlijke persoon (Jezus), letterlijk sprak, en terwijl hij sprak letterlijk een voorbeeld gaf, waarbij de letterlijke waarheid was dat zijn relatie met zijn discipelen vergeleken kan worden met
De relatie tussen een wijnstok en zijn takken.
Collateral schreef: .. voor de goede orde zou ik willen weten of je (dus) het onderstaande kunt bevestigen:
..
* God heeft soms berouw gehad, maar heeft nooit berouw gehad (we nemen immers alles letterlijk).

Marcus heeft het fout en Mattheüs ook (we nemen immers alles letterlijk).

Zucht... Lees a.u.b het mijn eerdere antwoord en trek je conclusies: Marcus heeft het goed, Matthëus heeft het goed en Collateral heeft het fout.
Ook voor hetvolgende punt (over berouw) geldt: Probeer inhoudelijk aan te geven welk gedeelte uit dat eerdere antwoord je niet snapt.

Collateral schreef:(vervolg)
* Mensen geloven pas (echt) wanneer ze duivelen uit (kunnen) werpen in Jezus' naam, met tongen spreken, dodelijk gif kunnen drinken zonder te sterven, genezen door handopleggen, enz.

Bij deze uitleg betreffende deze tekst uit Mat.17:20 over het verzetten van bergen.

Het gaat over Jezus die zijn discipelen wil prikkelen tot hogere geloofsactiviteit. Het gaat om hun kleingeloof: omdat ze zo weinig van de toegezegde macht des Heren verwachten, kunnen ze de strijd met de macht van de vijand niet voeren. Hoewel bij de discipelen de verlammende macht van het ongeloof aan de dag getreden was, waren zij geen ongelovigen. Anders hadden ze ook zelfs geen poging gewaagd de knaap te genezen. Hun falen was echter daaraan te wijten, dat ze in het geloof niet vast stonden en de moed lieten zinken, toen de boze geest hen niet gelijk gehoorzaamde.
Jezus spreekt van het geloof als mosterdzaad. De karakteristieken van mosterdzaad is reeds genoemd in Mat.13:31, dat het als zaad zeer klein is maar daarentegen een zeer groot gewas geeft. Geloof als een mosterdzaad betekent dus een geloof, dat niet door uiterlijke vertoon, grote woorden, enz. indruk maakt op de toeschouwer, maar door zijn innerlijke kracht, zijn eenvoudige en kinderlijke gebondenheid aan God het geheim vormt van grote dingen. Hoe groot die dingen zijn zegt Jezus dan weer kernachtig, ter aanduiding dat, hetgeen volstrekt buiten de menselijke macht ligt, door het geloof mogelijk wordt. Dat het voorbeeld ~gij zult tegen deze berg zeggen: verwijder u van hier naar ginds ~ in werkelijkheid zich nooit zal voordoen, omdat het niet tot de taak van het geloof behoort om in letterlijke zin de berg te verplaatsen, doet niet ter zake. Het gaat hier niet over de opdracht van het geloof, of over de richting waarin het werkzaam moet zijn, maar over zijn kracht. En die is onbeperkt, omdat zij berust op de toezegging van Gods almacht. Intussen zou de toekomst leren dat Jezus’ discipelen opdrachten zouden ontvangen en door het gellof ook zouden vervullen, die zich in heel andere zin, toch niet minder buiten menselijke macht lagen, dan het verplaatsen van een berg.

Collateral schreef:Ik vroeg: "Maar vind je zelf niet dat je in deze kwestie nogal in de problemen komt als je alles letterlijk neemt?"

Problemen? Heb je dan steekhoudende contra-argumenten? Vertel…

Als je Adam niet als een letterlijke historische persoon beschouw, dan zou ik het wel grappig vinden om te zien hoe je je er metaforisch en symbolisch uit wil draaien dat Adam toch werkelijk in het geslachtregister van Jezus vermeld staat ! Ben benieuwd…

Nog een klein verhaaltje voor het slapen gaan:

3 kokken werken in een restaurant. Op een dag geeft de baas hun een recept, met instructies hoe ze klaar gemaakt moeten worden.
De eerste kok zegt “Geef een recept aan 100 verschillende mensen, en elk daarvan geeft een verschillende uitleg. Je kunt gewoonweg een recept niet begrijpen, waarom zouden we het daarom zelfs maar lezen? “
De tweede kok had een iets andere zienswijze. Hij zei: “Ik geloof niet dat dit recept de letterlijke opdracht is van onze baas. Ik geloof dat alle ingrediënten verborgen betekenissen hebben. Ik denk dat het vlees het ene voorstelt en de andere ingrediënten iets anders symboliseren, en de tijd en kooktemperatuur zijn een soort mysterieuze metafoor.
Terwijl de 1e twee kokken druk aan het debatteren waren, ging de derde kok simpelweg het recept en de schotel klaar maken volgens de instructies. De schotel bleek voortreffelijk en deze kok werd beloond omdat het de instructies opgevolgd had terwijl de andere 2 een standje kregen of erger.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 mar 2005 18:27

Titaan schreef:Als ik zeg dat ik de bijbel letterlijk neem, ontken ik daarmee niet dat het soms figuurlijke taal bevat. Maar je moet daarbij wel in acht nemen dat:
1) Als er figuurlijke taal gebruikt wordt dan is het duidelijk.
2) De figuurlijke taal is altijd bedoeld om de letterlijke waarheid te onthullen.

Genesis 6:6 - "6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart."

1) Het is absoluut niet duidelijk dat het berouw figuurlijk opgevat dient te worden. (Sterker nog, veel christenen nemen het letterlijk!)
2) Wat is hier volgens jou de letterlijke waarheid?

Collateral schreef: .. voor de goede orde zou ik willen weten of je (dus) het onderstaande kunt bevestigen:
..

Marcus heeft het fout en Mattheüs ook (we nemen immers alles letterlijk).

Zucht... Lees a.u.b het mijn eerdere antwoord en trek je conclusies: Marcus heeft het goed, Matthëus heeft het goed en Collateral heeft het fout.
Ook voor hetvolgende punt (over berouw) geldt: Probeer inhoudelijk aan te geven welk gedeelte uit dat eerdere antwoord je niet snapt.

Jammer dat je constant om de zaken heendraait. Waar het me om gaat, is: je kunt deze teksten niet letterlijk nemen! En je bent dus nogal bedrieglijk bezig als je volhoudt dat je dat wel doet.

Collateral schreef:(vervolg)

Bij deze uitleg betreffende deze tekst uit Mat.17:20 over het verzetten van bergen.

Het gaat over Jezus die zijn discipelen wil prikkelen tot hogere geloofsactiviteit. Het gaat om hun kleingeloof: omdat ze zo weinig van de toegezegde macht des Heren verwachten, kunnen ze de strijd met de macht van de vijand niet voeren. Hoewel bij de discipelen de verlammende macht van het ongeloof aan de dag getreden was, waren zij geen ongelovigen. Anders hadden ze ook zelfs geen poging gewaagd de knaap te genezen. Hun falen was echter daaraan te wijten, dat ze in het geloof niet vast stonden en de moed lieten zinken, toen de boze geest hen niet gelijk gehoorzaamde.
Jezus spreekt van het geloof als mosterdzaad. De karakteristieken van mosterdzaad is reeds genoemd in Mat.13:31, dat het als zaad zeer klein is maar daarentegen een zeer groot gewas geeft. Geloof als een mosterdzaad betekent dus een geloof, dat niet door uiterlijke vertoon, grote woorden, enz. indruk maakt op de toeschouwer, maar door zijn innerlijke kracht, zijn eenvoudige en kinderlijke gebondenheid aan God het geheim vormt van grote dingen. Hoe groot die dingen zijn zegt Jezus dan weer kernachtig, ter aanduiding dat, hetgeen volstrekt buiten de menselijke macht ligt, door het geloof mogelijk wordt. Dat het voorbeeld ~gij zult tegen deze berg zeggen: verwijder u van hier naar ginds ~ in werkelijkheid zich nooit zal voordoen, omdat het niet tot de taak van het geloof behoort om in letterlijke zin de berg te verplaatsen, doet niet ter zake. Het gaat hier niet over de opdracht van het geloof, of over de richting waarin het werkzaam moet zijn, maar over zijn kracht. En die is onbeperkt, omdat zij berust op de toezegging van Gods almacht. Intussen zou de toekomst leren dat Jezus’ discipelen opdrachten zouden ontvangen en door het gellof ook zouden vervullen, die zich in heel andere zin, toch niet minder buiten menselijke macht lagen, dan het verplaatsen van een berg.

Bedankt voor de uitleg, maar daar vroeg ik niet om. Je draait weer om de zaken heen.

Nogmaals:

Onderschrijf jij deze stellingen???

En mocht je weer om de tweede heen willen draaien: Onderschrijf jij de eerste stelling?

Collateral schreef:Ik vroeg: "Maar vind je zelf niet dat je in deze kwestie nogal in de problemen komt als je alles letterlijk neemt?"

Problemen? Heb je dan steekhoudende contra-argumenten? Vertel…

Vind jij het als 'de-bijbel-letterlijk-nemer' niet problematisch dat God zowel geen berouw kent als wél berouw kent? :roll:

Als je Adam niet als een letterlijke historische persoon beschouw, dan zou ik het wel grappig vinden om te zien hoe je je er metaforisch en symbolisch uit wil draaien dat Adam toch werkelijk in het geslachtregister van Jezus vermeld staat ! Ben benieuwd…

Daar gaat het in deze discussie niet om. Ikzelf neem de geslachtsregisters i.i.g. niet serieus.

Nog een klein verhaaltje voor het slapen gaan:

Het verhaaltje klopt niet helemaal. Het zou zo moeten zijn:

Drie koks werken in een restaurant. Op een dag geeft de baas hen een recept en de opdracht een gerecht te maken volgens dat recept.
De eerste kok dacht: "Er klopt niet echt veel van dit recept. Maar ik ben ervaren en ik vul de gebreken wel aan met mijn kennis." Zijn gerecht smaakte uitstekend en de baas was zeer tevreden.
De tweede kok dacht: "Wat een mooi recept, het ziet er goed uit." Hij was niet erg ervaren en rommelde dus maar wat aan. Desondanks smaakte het gerecht niet slecht. De baas was content.
De derde kok dacht: "Een prachtig recept. Ik ga alles letterlijk nemen wat erin staat, dan krijg ik vast een heerlijk recept. Na een paar regels las hij het volgende:

"Doe boter in de pan en laat het op het vuur staan tot het bruin wordt."
Dat deed hij, en hij ging verder. Na een paar regels las hij weer over de pan met boter:
"Gooi de uitjes in de pan. Zorg dat de boter niet bruin wordt."
Dit bracht hem ernstig in verwarring, maar hij vervolgde zijn gerecht met bruine boter. Een paar minuten later las hij:
"Wacht tot de vermicelli slap is geworden. Daarna duurt het nog een minuut tot de rijst gaar is, en dan moet de saus toegevoegd worden."
Op de volgende regel stond:
"Wacht tot de rijst gaar is. Daarna duurt het nog een minuut tot de vermicelli slap wordt, en dan moet de saus toegevoegd worden."
De kok, dacht dat hij water zag branden. Geheel verward gooide hij een halve bus peper door het gerecht. De baas was not amused, maar de kok mocht in het restaurant blijven werken. Niet als kok, maar als wc-schoonmaker.

Titaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Titaan » 17 mar 2005 22:20

De evolutie-theorie is onverenigbaar met het scheppingsverhaal.
a) Het licht voor de hand dat een letterlijke opvatting van het scheppingsverhaal tegenstrijdig is met de evolutie-theorie (voorbeelden reeds genoemd).
b) Slechts figuurlijk opvatten is niet legitiem omdat alle referenties in de bijbel bewijzen dat het letterlijk opgevat dient te worden (teksten reeds genoemd).
Bovendien is het in strijd met de karakter van de bijbel en geeft o.a. Jezus een duidelijke getuigenis van de gebeurtenissen uit het OT (o.a. over Adma en Eva) dat ze letterlijk gebeurd zijn. (voorbeelden reeds gegeven).
Daarnaast komen gelovigen die het figuurlijk op willen vatten in de problemen omdat elke maatstaf ter bepaling wat wel of niet letterlijk is, dan subjectief is, en de bijbel daardoor principieel in zijn geheel op losse schroeven zou staan.

onze deel-discussie gaat nu met name over het letterlijke versus Figuurlijk-symbolische-metaforische.

Collateral (gaat over de) schreef:
Titaan schreef:Ook voor hetvolgende punt (over berouw) geldt: Probeer inhoudelijk aan te geven welk gedeelte uit dat eerdere antwoord je niet snapt.

Jammer dat je constant om de zaken heendraait. Waar het me om gaat, is: je kunt deze teksten niet letterlijk nemen! En je bent dus nogal bedrieglijk bezig als je volhoudt dat je dat wel doet.
Niet doen.

Collateral schreef:Nogmaals:

Onderschrijf jij deze stellingen???

En mocht je weer om de tweede heen willen draaien: Onderschrijf jij de eerste stelling?

Zoals jij deze stelling geformuleerd hebt, is mijn antwoord: Nee.
Zoals de Bijbel deze stelling geformuleerd heeft, is mijn antwoord: Ja;

Wat staat hierover dan in de bijbel:
Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.” (Mar.16:17).

De vragen die je dan kunt stellen zijn:
  • I) Klopt dit ? Hebben deze tekenen zich inderdaad voorgedaan bij de gelovigen ?
  • II) Staat in deze tekst dat deze tekenen bij alle gelovigen te zien zullen zijn ?
  • III) Zien we deze tekenen vandaag-de-dag nog ?
De antwoorden zijn dan:
  • I) Ja, het klopt dat deze tekenen zich hebben voorgedaan bij de gelovigen. Uit betrouwbare bron heb ik hetvolgende gelezen:
    En de tweeën-zeventig zijn teruggekeerd met blijdschap en zeiden: Here, ook de boze geesten onderwerpen zich aan ons in uw naam.”(Luk.10:17).
    En ook de menigte uit de steden rondom Jeruzalem stroomde toe en bracht zieken en door onreine geesten gekwelden mede. En zij werden alle genezen” (Hand.5:16, ook 8:7, 16:18 en 19:12). Verder ook Mark. 6:13, Luk.9:1.
  • II) Deze tekenen zijn niet bij alle gelovigen te zien en dat stáát ook niet in deze tekst! Jouw’n parafrase van “Mensen geloven pas (echt) wanneer ze ….” klopt niet. Je moet wel goed lezen!
    De bijbel is verder duidelijk over dat niet iedereen de gave van wondertekenen gegeven is:
    En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten daarna van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten ? Allen leraars ? Allen krachten ? Hebben soms allen gaven van genezing ?“(I Cor.12:28 ).
  • III) In het algemeen; Ik geloof dat ook nu nog vele tekenen zich voordoen(b.v. tekenen van de eindtijd, etc.). Alleen het zou best zo kunnen zijn dat gelovigen niet veel meer zulke speciale wondertekenen gegeven zijn, als in de tijd van de apostelen die het evangelie brachten. Misschien is dit ook niet nodig want wij hebben immers het evangelie genoegzaam bevestigd; namelijk de Bijbel. Maar Goed, wij moeten maar niet op Gods stoel gaan zitten; zijn gedachten zijn niet onze gedachten, en zijn plannen zijn niet onze plannen.
Collateral schreef:Vind jij het als 'de-bijbel-letterlijk-nemer' niet problematisch dat God zowel geen berouw kent als wél berouw kent? :roll:

Beste Collateral, Als je op generlei wijze inhoudelijk op mijn eerdere antwoord reageert wordt discussiëren wel een beetje lastig.
Dan lijkt het meer op een simpel “nietes”.
Het enige wat ik van je hoor is een herhaling van je stelling met het verwijt dat ik draai.
Hoewel ik je nu terug behoor te verwijzen naar mijn eerder antwoord, zal ik je toch nog een beetje verder helpen. (maar wel eerst mijn vorige antwoord erbij lezen hè!)

Berouw - geen berouw. Waar gaat I Sam.15 over ?
De opschrift van het hoofdstuk zegt het al: Saul verworpen
De geschiedenis begint met de ongehoorzaamheid van Saul als hij het waardevolle spaart in zijn strijd tegen Amelek. Dit tegen het uitdrukkelijke bevel van God in! Daarop zegt de Here: "Het berouwt Mij, dat ik Saul tot koning heb aangesteld, want hij heeft zich van Mij afgekeerd en mijn bevelen niet uitgevoerd”. Dit is dus duidelijk niet een berouw in de trant van ‘had ik het maar niet gedaan’; want zou Saul zich dan anders niet tot God zich afgekeerd hebben, als hij niet tot koning was aangesteld ? (Bovendien, God weet alles vantevoren) Nee, het is duidelijk dat het hier gaat om een diepe pijn, droefheid en smart in Zijn hart. En dat zonder een zweem van wroeging zoals dat bij de zondige mens vaak het geval is. Ook Samuel liet dit niet Koud; in vers 11 staat “Hierop ontroerde Samuel hievig”. Toen Samuel naar Saul gestuurd werd, begon Saul met een leugen “ik heb het bevel des Heren uitgevoerd” , Samuel confronteert hem dat dat niet klopt, waarop Saul begint te draaien en de schuld probeert te leggen bij zijn manschappen. Samuel legt de verantwoordelijkheid bij Saul neer: Saul was tot koning gezalfd, hij is het hoofd van de stammen, hij heeft het bevel van God ontvangen, maar hij heeft niet willen luisteren!. Dan draait de huichelachtige Saul weer verder door te beweren dat zijn mannen dit juist gedaan hadden met de intentie God te dienen! Samuel deelt Saul het vonnis mede dat hij verworpen is van de troon door God:
"Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan brandofferen, en slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des HEEREN? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
Want wederspannigheid is een zonde der toverij, en wederstreven is afgoderij en beeldendienst. Omdat gij des HEEREN woord verworpen hebt, zo heeft Hij u verworpen, dat gij geen koning zult zijn.
"

Wat zal Saul nu zeggen? Je raadt het al, hij huichelt rustig weer verder, door ter verdediging aan te voeren dat hij weliswaar gezondig had maar dat dit kwam omdat hij het volk vreesde. Een ding moet je zeggen, die Saul doet er toch maar alles aan om maar zijn koningschap niet te verliezen. Samuel herhaald dat hij verworpen is omdat hij het woord van de Here verworpen heeft, en dat Samuel daarom terugkeerd maar niet samen met saul. Toen samuel zich keerde om weg te gaan greep Saul in wanhoop nog een slip van zijn mantel zodat deze scheurde.
Hierop geeft samuel nog een antwoord die elke twijfel of onduidelijkheid uitsluit, namelijk: God doet wat Hij zegt (hij liegt niet) en hij komt er ook niet op terug (Hij is geen mens dat hij berouw zou hebben). Dus zonneklaar: Saul jij krijgt je troon niet terug, die ben je voorgoed kwijt !!

(Moraal van het verhaal: Wie God verwerpt, diegene zal verworpen worden door God!)

Zoals je zie geeft de context geen enkel probleem betreffende het woordje berouw; integendeel: elk weldenkend mens snapt dit.

grondtekst;
Ik had al de vertaling gegeven van het gebruikte woord in de grondtekst(in het engels); bij nogmaals een stukje hieruit (die naadloos aansluit bij mijn betoog!):
Strong note (H5162) van het woord berouw:
נחם
na^cham
Eigenlijk; zuchten, dat is, sterk ademen;
by implication to be sorry, dat is, (bij voorkeur) medelijden, troosten of (wederkerend) betreuren, berouwen

Daar gaat het in deze discussie niet om. Ikzelf neem de geslachtsregisters i.i.g. niet serieus.

Daar gaat het in deze topic wel om:
Het thema is “Evolutietheorie is onverenigbaar met het scheppingsverhaal.”
Dit heb ik op verschillende manieren onderbouwd. Ik begrijp dat het voor jouw voornamelijk om de deel-discussie gaat over het al dan niet letterlijk opvatten van de bijbel, maar daarmee blijven die andere bewijzen natuurlijk nog fier overeind staan ongeacht of je daar nu over wil discussieren of niet.

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 17 mar 2005 22:48

Titaan, besef je wel dat je met een letterlijke interpretatie van Genesis tegen goed gefundeerde wetenschappelijke kennis ingaat? Dit doet me denken aan de kerk die op grond van de Schrift niets moest weten van Galilei's theorie dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 mar 2005 06:32

Bart Klink schreef:Titaan, besef je wel dat je met een letterlijke interpretatie van Genesis tegen goed gefundeerde wetenschappelijke kennis ingaat? Dit doet me denken aan de kerk die op grond van de Schrift niets moest weten van Galilei's theorie dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom.

En zo'n antwoord doet me denken aan een nogal dogmatische houding. Deze post heeft geen inhoudelijke waarde. Sommige van degenen die het niet met je eens zijn gebruiken niet echt een wetenschappelijke methode, maar dat lijkt me geen reden om zelf drogredenen te gebruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 18 mar 2005 09:26

parsifal schreef:
Bart Klink schreef:Titaan, besef je wel dat je met een letterlijke interpretatie van Genesis tegen goed gefundeerde wetenschappelijke kennis ingaat? Dit doet me denken aan de kerk die op grond van de Schrift niets moest weten van Galilei's theorie dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom.

En zo'n antwoord doet me denken aan een nogal dogmatische houding. Deze post heeft geen inhoudelijke waarde. Sommige van degenen die het niet met je eens zijn gebruiken niet echt een wetenschappelijke methode, maar dat lijkt me geen reden om zelf drogredenen te gebruiken.

Wat is hier domatisch aan? Inhoudelijke argumenten heb ik al meerdere malen gegeven, blader maar eens terug in dit topic. Helaas zijn die grotendeels genegeerd.

Ik zie ook niet in welke drogredenen ik gebruik. Verklaar u nader.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 mar 2005 12:20

Titaan schreef:a) Het licht voor de hand dat een letterlijke opvatting van het scheppingsverhaal tegenstrijdig is met de evolutie-theorie (voorbeelden reeds genoemd).

Klopt.

b) Slechts figuurlijk opvatten is niet legitiem omdat alle referenties in de bijbel bewijzen dat het letterlijk opgevat dient te worden (teksten reeds genoemd).
Bovendien is het in strijd met de karakter van de bijbel en geeft o.a. Jezus een duidelijke getuigenis van de gebeurtenissen uit het OT (o.a. over Adma en Eva) dat ze letterlijk gebeurd zijn. (voorbeelden reeds gegeven).

Klopt niet. Natuurlijk zijn er referenties, maar er is geen bijbeltekst die zegt dat je het scheppingsverhaal letterlijk moet nemen. Dat die referenties bestaan, wil nog niet zeggen dat ze verwijzen naar letterlijk gebeurde zaken! Als ik zeg: "Odysseus is op Ithaca geweest," is dat waar, omdat het volgens de mythe zo is gebeurd (kwestie van referentiekader dus), maar dat betekent niet dat het werkelijk zo is gebeurd.

Daarnaast komen gelovigen die het figuurlijk op willen vatten in de problemen omdat elke maatstaf ter bepaling wat wel of niet letterlijk is, dan subjectief is, en de bijbel daardoor principieel in zijn geheel op losse schroeven zou staan.

Het ís subjectief. Je doet er nota bene zelf vrolijk aan mee, met je uitleg over berouw, Marcus/Mattheüs en (vooral) 'wie geloofd zal hebben' en de mosterdzaadvergelijking. Dat probeer ik constant duidelijk te maken.

onze deel-discussie gaat nu met name over het letterlijke versus Figuurlijk-symbolische-metaforische.

Of gaat het over de inconsequent-letterlijke versus de figuurlijk-symbolische-metaforische?

Collateral (gaat over de) schreef:
Titaan schreef:Ook voor hetvolgende punt (over berouw) geldt: Probeer inhoudelijk aan te geven welk gedeelte uit dat eerdere antwoord je niet snapt.

Niet doen.

Ga alsjeblieft in op het argument!

[*]II) Deze tekenen zijn niet bij alle gelovigen te zien en dat stáát ook niet in deze tekst! Jouw’n parafrase van “Mensen geloven pas (echt) wanneer ze ….” klopt niet. Je moet wel goed lezen!

Volgens mij zit ik er niet ver naast, maar ik zal het nog een keer uitleggen: (Tussen de "[]" staat het griekse woord dat bij de term hoort.)

Marcus 16:16-18
16 Die geloofd zal hebben [pisteusas], en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben [apisthsas], zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben [pisteusasin], zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik ben van mening dat de termen pisteusas, pisteusasin (meervoud) en apisthsas (tegengestelde) hier een universeel bereik moeten hebben. Zo niet, dan komt de bijbel, om het met jouw woorden te zeggen, "principieel in zijn geheel op losse schroeven te staan."

Zoals wanneer we Marcus 16:16 lezen: "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden." -> je zou dan net zo goed moeten stellen: "Dit geldt niet voor alle gelovigen en ook niet voor alle ongelovigen." Wat heeft het gezegde dan nog voor nut?

[*]III) In het algemeen; Ik geloof dat ook nu nog vele tekenen zich voordoen(b.v. tekenen van de eindtijd, etc.).

Ja, dat zijn tenminste zaken waar je mooi een eigen draai aan kan geven. Maar de tekenen waar Jezus het over heeft vind je in de meeste kerken niet. Puur een kwestie waarbij het pure geloofsgevoel het heeft verloren van de dogmatische vroomheid. De mensen weten het zelf kennelijk (noodgedwongen) beter dan Jezus.

Collateral schreef:Vind jij het als 'de-bijbel-letterlijk-nemer' niet problematisch dat God zowel geen berouw kent als wél berouw kent? :roll:

Beste Collateral, Als je op generlei wijze inhoudelijk op mijn eerdere antwoord reageert wordt discussiëren wel een beetje lastig.
Dan lijkt het meer op een simpel “nietes”.
Het enige wat ik van je hoor is een herhaling van je stelling met het verwijt dat ik draai.

Wat moet ik anders als je constant om de zaken heen draait? Als ik voorbeelden aandraag waar jij de bijbel niet letterlijk neemt of kan nemen, kom je met hele verhalen waarom het onontkoombaar is dat het verhaal niet letterlijk kan worden genomen. Allemaal prima, maar het gaat me niet om de uitleg, het gaat me om het feit dat je niet alles letterlijk kan nemen, ook al is het niet expliciet figuurlijk bedoeld.

Hoewel ik je nu terug behoor te verwijzen naar mijn eerder antwoord, zal ik je toch nog een beetje verder helpen. (maar wel eerst mijn vorige antwoord erbij lezen hè!)

Heb ik al gedaan, maar het doet er niet toe.

Zoals je zie geeft de context geen enkel probleem betreffende het woordje berouw; integendeel: elk weldenkend mens snapt dit.

Maar wordt het letterlijk genomen? Nee. En daar gaat het mij om. Het 'berouw' is een mensvormige wijze van spreken over God en dient dus niet letterlijk genomen te worden.

Daar gaat het in deze topic wel om:
Het thema is “Evolutietheorie is onverenigbaar met het scheppingsverhaal.”

Klopt. Maar staan er in het scheppingsverhaal geslachtsregisters dan?

Dat de latere geslachtsregisters verwijzen naar Adam zegt nog niet dat Adam echt zo gemaakt is als staat beschreven. Misschien heeft Adam in het geheel niet bestaan en heeft men omwille van de legende doorgebreid op het mythische geslachtsregister. Het is dus niet zo dat dit een hard bewijs is tegen evolutie.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 mar 2005 15:50

Bart Klink schreef:
parsifal schreef:

Wat is hier domatisch aan? Inhoudelijke argumenten heb ik al meerdere malen gegeven, blader maar eens terug in dit topic. Helaas zijn die grotendeels genegeerd.

Waarschijnlijk is een deel van het probleem dat er getwijfeld wordt aan de fundering van de wetenschappelijke methode.

Maar over de drogreden. Het is volkomen irrelevant of een bepaalde houding op die van de kerk in de dagen van Galileo leek. Dit argument op deze manier naar voren brengen komt op mij over als: "De kerk in Galileo's tijd was achtelijk, en jij doet bijna hetzelfde als de kerk van toen, dus je moet je ook maar dom gaan voelen."
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 18 mar 2005 18:37

parsifal schreef:
Bart Klink schreef:
parsifal schreef:

Waarschijnlijk is een deel van het probleem dat er getwijfeld wordt aan de fundering van de wetenschappelijke methode.

Maar over de drogreden. Het is volkomen irrelevant of een bepaalde houding op die van de kerk in de dagen van Galileo leek. Dit argument op deze manier naar voren brengen komt op mij over als: "De kerk in Galileo's tijd was achtelijk, en jij doet bijna hetzelfde als de kerk van toen, dus je moet je ook maar dom gaan voelen."

Dit is geen drogreden, maar een analogie.

De kerk beweerde ten tijde van Galilei op grond van de bijbel dat de wetenschap (die daar overtuigende bewijzen voor had) er naast zat. Dit geldt ook voor creationisten. Zij beweren op grond van de bijbel dat wetenschappers die erkennen dat het leven op aarde geevolueerd is (waar tevens heel veel overtuigende bewijzen voor zijn) er naast zitten.

In beide situaties gat het om een conflict tussen geloof en goed gefundeerde wetenschappelijke kennis.

Terug naar “Archief”