strijdt om in te gaan!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

strijdt om in te gaan!

Berichtdoor Hans Soet » 18 mar 2005 11:11

In een ander topic onstond de vraag: Wat houdt het precies in wanneer tot ons de oproep komt:

Strijdt om in te gaan!

Wat is die strijd?
Hoe moet die gevoerd worden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 11:17

*pakt Bunyans Christenreis* lees die maar eens Hans, dan weet je het ongeveer... het betekend dat je zult moeten strijden tegen dingen, zoals belachelijk gemaakt worden door mensen, aanvallen van de wereld, je eigen ik en van de satan..

Maar ook dat je niet pompitdomtidom de poorten van de hemel binnen kunt gaan, vechten voor je liefde..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Re: strijdt om in te gaan!

Berichtdoor joepie » 18 mar 2005 11:31

Hans Soet schreef:In een ander topic onstond de vraag: Wat houdt het precies in wanneer tot ons de oproep komt:

Strijdt om in te gaan!

Wat is die strijd?
Hoe moet die gevoerd worden?

Waar zou dat dan moeten staan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 11:41

Hij zegt het tegen een jongeman die tot hem komt met vragen over de uitverkiezing

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2005 11:44

Ja, maar waar.
Dan kan ik het hele verband lezen.
Want enkel een zin als : strijd om in te gaan. Geeft vast niet de kontekt weer waarin het gezegd is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 13:00

Ik weet het echt niet meer, zit nu al een tijde te zoeken

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 mar 2005 13:07

Lucas 13:

22 En Hij reisde van de ene stad en vlek tot de andere, lerende, en richtende Zijn reis naar Jeruzalem.
23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.
29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn; en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 18 mar 2005 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 13:08

Ik was al bij Lukas 12 :S

André

Berichtdoor André » 18 mar 2005 13:14

En dat waarom vind je o.a. terug in Matth. 24

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2005 13:47

Oke, ik zie die strijd dus als beschreven in Efeziers 6:

De geestelijke wapenrusting
10 Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God. 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; 19 ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken, 20 waarvoor ik een gezant ben in ketenen. Dan zal ik daartoe vrijmoedig kunnen optreden, zoals ik behoor te spreken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mar 2005 15:49

gewoon simpel weg alles op alles zetten om de wil van God te doen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2005 17:04

Sommige mensen zouden dat armiaans vinden.... strijden om in te gaan... kunnen wij dan zelf wat doen? Want als wij moeten strijden om in te gaan hangt ons behoud dus er ook van af of wij strijden of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 mar 2005 17:08

Je kunt er zeker wat aan doen om verloren te gaan, leef alsof er geen eeuwigheid aanstaande is en doe alles wat God verboden heeft.

Zou het dan andersom anders zijn?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2005 02:09

Lukas 13:24
αγωνιζεσθε εισελθειν δια της στενης πυλης
SV: Strijdt om in te gaan door de enge poort

Ik heb er eens twee exegeten op na geslagen.
Ik heb geprobeerd om hun uitleg zo beknopt mogelijk weer te geven. Daarbij heb ik mij beperkt tot hun positieve uitspraken. Allerlei ontkennende stellingen, dingen in de zin van "het is niet..." heb ik weggelaten.
Daarbij heb ik als bronnen gebruikt:
- Commentaar op het Nieuwe Testament (3de serie), Lucas, Het evangelie als voorgeschiedenis, dr. J. van Bruggen, 1993: blz. 271;
- Commentaar op het Nieuwe Testament (1ste serie) III/2, Lucas, dr. S. Greijdanus, 1941: blz. 669.

Dr J. van Bruggen:
De inspanning om in te gaan is belangrijker dan het aantal dat ingaat. De man vroeg naar het aantal, maar Jezus richt de aandacht op de inspanning.
αγωνιζεσθε > wijst op grote inspanning die men zich moet getroosten, zoals in de wedstrijdsport. Dat is nodig omdat de ingang nauw is. Het vraagt zelfverloochening en gehoorzaamheid.
De Joden worden gewaarschuwd tegen gearriveerdheid: laksheid, gemakzucht, zelfvertrouwen.

Dr. S. Greijdanus:
αγωνιζεσθε > strijdt voortdurend. En wel om die van de grootste inspanning te doen. Het vergt de grootste inspanning.
Verschil met Mattheüs 7:13 en 14:
- In Matth. 7 moet men door een nauwe poort om op de enge weg te komen die naar het leven leidt.
- In Lukas 13 moet men door de nauwe deur om het huis van de hemelse zaligheid binnen te gaan. De aardse levenstijd lijkt dan afgelopen.
De voorstelling verschilt, zakelijk is er geen verschil.
Het gaat over de levensbesteding en handelwijze nu.

(αγωνιζεσθε = strijdt)

Uit beide weergaven blijkt dus dat dat strijden te maken heeft met de gehoorzaamheid aan Gods geboden. Dat levert een christen strijd op in zijn leven, want dat gaat niet vanzelf!
Deze uitleg vind ik sterk, omdat die binnen de context van de hele Bijbel past. Immers, dit gaat over zaken, waarvan de inhoud is ontvouwd in de Thora van Mozes.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”