Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Dit ga je niet menen jas.. zo kan ik ook zeggen dat de aard van een tv in zichzelf goddeloos is, terwijl je zelf net nog betoogd hebt dat materie neutraal is.jas schreef:Het doel van een disco is duidelijk; werelds vermaak, en is dus niet neutraal.
En zo ook de televisie. Btw, een disco is ontspanning, of je daar een negatieve of positieve invulling aan geeft ligt aan jezelf, niet aan die disco.
Ja sorry hoor. Als ik jou het verschil tussen een disco en een tv moet uitleggen? Volgens mij is een tv een media-instrument en heeft het vooral een mededelend karakter. Het doel is dus wezenlijk anders.
Maar dit gekrakeel is zinloos. Reageer liever op de quote uit het stuk van Thomas Boston. Dat is tenminste de kern van de zaak.
Jas, ik had werkelijkwaar niet verwacht dat ik hierover met jou in discussie zou moeten gaan. Ondanks dat we het vaak niet eens zijn ben je vaak wel rechtlijnig, maar hierin schijn je met twee maten te meten.
Iedereen weet dat media niet puur objectief en neutraal zijn, in het bijzonder tv niet. Het doel van het overgrote deel van tv-programma's is niet meedelen, maar entertainen, dat weet jij ook best. En waar het mij dus om gaat is dat iets dat seculier is niet per definitie afgoderij is.
Wil je die stelling toch consequent aanhouden, dan zal ook de tv de deur uitmoeten.
Dat ben ik niet met je eens. Een groot deel van de programma's wat wordt uitgezonden is idd gewoon slecht. Toch blijf je bij tv de keus hebben om wel of niet te kijken. Het slechte zit hem dus puur in het gebruik. Bij disco is die keus er niet. Ja, je hebt wel keus, nl. wel of niet er naar toe gaan. Maar als je er bent, kun je niet selectief aanwezig zijn. Je kunt hem niet 'uitzetten'. Er is dus wel degelijk een groot verschil met tv. Laat ik het dan zo uitdrukken, dat het immateriële gebruik van de tv zowel goed als slecht kan zijn, en dat van de disco uitsluitend slecht. Overigens heb ik ook begrip voor mensen die helemaal geen tv willen hoor. Als zij dat doen uit overtuiging en in het kennen van hun eigen zwakte, is het wellicht beter.