waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 mar 2005 14:07

Raido schreef:De ergste zonde bega je in de kerk.. niet in de kroeg, in de disco of in het bordeel.

Huh?
Wat dacht je dan van het brommers kiek'n na afloop van het disco bezoek? Te veel gezopen, pilletje op, de rest wil je niet weten...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2005 14:31

Brommers kijken is niks mis mee, maar het vast wat anders. Ik bedoel alleen dat je in een disco, je kunt zondigen, een bordeel het zevende gebod kunt overtreden maar in de kerk, als jij weer thuis bent en je schouders ophaald steek je eigenlijk je middelvinger op naar God en laat je merken dat het je geen niks uit maakt. Je zondigd dan tegen het evangelie in plaats van tegen de wet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 15:01

Optimatus schreef:Jas, ik denk dat je één ding goed moet bekijken: als je met een groepje vrienden gewoon een avondje gaat stappen en in een normale discotheek zonder vechtpartijen en agressie lekker een beetje staat te zwieren, dan is dat geen ticket to hell.

Dit is jouw norm, maar is dat ook Bijbels?

Optimatus schreef: Hetzelfde geldt voor het opzoeken van een gezellige kroeg. Je bent er met vrienden en vriendschap is iets wat in mijn ogen ook een geschenk van God is.

Je haalt nu 2 dingen door elkaar, vriendschap en kroeg. Vriendschap kan een geschenk van God zijn, de kroeg zeer zeker niet.
Optimatus schreef:Als je echter totaal verslaafd raakt aan allerhande beats, drank en drugs (blijf er gewoon van af), dan wordt het een ander - minder fraai verhaal.

En hoe begint een verslaving?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 15:05

Sabra schreef:
alex leusink schreef:
Moet je nog een keer zeggen dat ik wereldvreemd zou zijn, of gemaakt ben, iemand die nopg denkt dat de meeste kroegen normaal gedronken wordt... oogkleppen?

Ik zeg net: ik weet niet in welke boerenkroegen jij komt, maar in Rotterdam is het vrij normaal om mensen uit de kroeg te zetten als ze teveel gedronken hebben.

Nou beste Sabra, ik ken helaas alle kroegen uit Rotterdam van binnen en van buiten. Ik was een stevige drinker, en ook mn zgn. kroegmaats. Maar nooit heb ik gezien dat er iemand buitengezet werd. Nergens. Hooguit als iemand echt overlast bezorgt, maar niet om het enkele feit dat ie te veel drinkt. Ze zouden wel gek zijn ook, het is hun broodwinning.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 15:08

alex leusink schreef:
Sabra schreef:
alex leusink schreef:
ik bedoel natuurlijk het overmatig gebruik, wat meestal in zulke gelegenheden voorkomt.

Beste Alex,

In Rotterdam bevindt zich op de Oude Binnenweg cafe 'Melief Bender'. Wanneer je hier aangeschoten raakt, dan word jou de rekening overhandigd en word je vriendelijk verzocht de zaak te verlaten. Dit gebeurt slechts zelden. De meeste mensen kennen de regels en drinken niet zo veel.

Bovendien snap ik echt niet dat jij er maar vanuit gaat dat er altijd maar veel gedronken wordt in kroegen. Zelf kom je er niet, dus heb je de verhalen uit tweede hand. Ik zou je willen vragen wat voorzichtiger te willen zijn. Niet alles wat de dominee aan mooie praatjes verkondigt vanaf de kansel is ook echt waar.

Helaas voor jou, maar ik heb jaren zaterdag aan zaterdag in disco's en cafe's gezeten. Dus dit heb ik niet uit de hand van onze dominee, of uit de hand van wie dan ook, ik heb aan de lijve ondervonden dat je in zulke gelegenheden geenszins beantwoord aan het doel waartoe je geschapen bent. Sterker nog, dat je de Heere in die gelegenheden loochent. En dan kun je me voorbeelden geven over cafes die wel goed zouden zijn, en allerlei anders meer, maar dat zijn uitzonderingen, en is geen regel.

En dat is ook mijn ervaring Alex.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 mar 2005 15:17

Ik vind persoonlijk een disco niet echt fout ofzo hoor, sorry :D
Alleen er is een verschil tussen een disco en een disco. Met het openingskamp toen ik nog op de pabo zat hebben we ook een disco gehad, en het was echt supergaaf om eerlijk te zijn.
In een disco komk tegenwoordig niet zo snel, omdat ik met mensen wegga om hen te spreken vaak. En dat lukt me daar niet :D
Net als in een kroeg waar de muziek kei en keihard staat, daar vind ik niks aan hoor :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 mar 2005 15:20

jas schreef:
Nou beste Sabra, ik ken helaas alle kroegen uit Rotterdam van binnen en van buiten. Ik was een stevige drinker, en ook mn zgn. kroegmaats. Maar nooit heb ik gezien dat er iemand buitengezet werd. Nergens. Hooguit als iemand echt overlast bezorgt, maar niet om het enkele feit dat ie te veel drinkt. Ze zouden wel gek zijn ook, het is hun broodwinning.

Misschien dat je weer wat vaker in de kroeg moet komen dan. Ik kan je meenemen naar voldoende kroegen die dat wel doen.

Overkill

Berichtdoor Overkill » 17 mar 2005 16:32

jas schreef:Nou beste Sabra, ik ken helaas alle kroegen uit Rotterdam van binnen en van buiten. Ik was een stevige drinker, en ook mn zgn. kroegmaats. Maar nooit heb ik gezien dat er iemand buitengezet werd. Nergens. Hooguit als iemand echt overlast bezorgt, maar niet om het enkele feit dat ie te veel drinkt. Ze zouden wel gek zijn ook, het is hun broodwinning.

Kwam je ook wel eens in Baroeg? Gezellige tent!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 16:38

Waar zit die tent?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 17 mar 2005 16:46

Overkill schreef:
jas schreef:Nou beste Sabra, ik ken helaas alle kroegen uit Rotterdam van binnen en van buiten. Ik was een stevige drinker, en ook mn zgn. kroegmaats. Maar nooit heb ik gezien dat er iemand buitengezet werd. Nergens. Hooguit als iemand echt overlast bezorgt, maar niet om het enkele feit dat ie te veel drinkt. Ze zouden wel gek zijn ook, het is hun broodwinning.

Kwam je ook wel eens in Baroeg? Gezellige tent!

Vaak geweest , en ook wel concerten bijgewoond aldaar
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 mar 2005 18:40

essieee schreef:
Raido schreef:tja... er zijn hier mensen die 'verhard uw hart' doen ;-)

Tjsa...ik krijg, als ik dit lees,echt het gevoel om keihard te gaan gillen. Lieve mensen, lees je Bijbel, Bid elke dag en leg je eigen leven voor God. Het gaat erom dat JIJ je kunt verantwoorden over je daden tegenover God. Of je nu wel of niet een biertje mag drinken in een kroeg......Doe wat goed is in Zijn ogen!

Ik ga mezelf maar eens quoten......

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2005 22:34

Optimatus schreef:Gelukkig wel, want wereldvreemdheid leidt tot naïviteit die al vele levens gekost heeft.

Too true!

jas schreef:En hoe begint een verslaving?

Met iemand die problemen heeft en die denkt te verminderen door savonds een halve fles wijn achterover te slaan. Bijvoorbeeld.

Vergeet je m'n vorige post ook niet, jas? :)

Toevallig heb ik gisteren nog in een kroeg (nuja, hier heet het pub) gezeten, en nu ik erover nadenk kan ik me daar de goddeloosheid steeds minder van voorstellen. Er worden hier taferelen geschetst van dronkenschap, liederlijkheid en geilheid die allicht voor een aantal kroegen opgaan, maar lang niet altijd. Meestal zit je gewoon fijn met vrienden bier te drinken in een gezellige omgeving. Ik zou er totaal geen probleem mee hebben om daar met Jezus te komen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 18 mar 2005 00:04

Mariamagdalena schreef:
alex leusink schreef:Waar zie je nog mensen die voor Hem willen leven en niet voor Zichzelf?

Dan moet je je juist niet afzonderen, maar juist onder de mensen begeven, en hun van de blijde boodschap vertellen.

Ik heb het niet over afzonderen, als je niet naar kroegen en disco's gaat, zonder je echt niet af. Dus als ik het goed begrijp kun je dan ook naar houseparty's en naar de hoeren?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 00:54

Raido schreef:Brommers kijken is niks mis mee, maar het vast wat anders. Ik bedoel alleen dat je in een disco, je kunt zondigen, een bordeel het zevende gebod kunt overtreden maar in de kerk, als jij weer thuis bent en je schouders ophaald steek je eigenlijk je middelvinger op naar God en laat je merken dat het je geen niks uit maakt. Je zondigd dan tegen het evangelie in plaats van tegen de wet.

Zolang een mens onbekeerd is, zondigt hij sowieso al tegen het evangelie. Daar hoef je dus niet nog eens een schepje bovenop te doen door een uitwendig goddeloze levenswandel. Want dan zeg je ook daarmee duidelijk; "aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust".

Overkill

Berichtdoor Overkill » 18 mar 2005 01:17

alex leusink schreef:Ik heb het niet over afzonderen, als je niet naar kroegen en disco's gaat, zonder je echt niet af. Dus als ik het goed begrijp kun je dan ook naar houseparty's en naar de hoeren?

Als het maar gezellig is, toch?

Terug naar “Archief”