Een waar gelovige, of... een huichelaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 12:06

Altijd heel goed om met een dominee te praten, doen wij ook best veel, we zijn ook een keer naar hem toe geweest omdat je op sommige vragen gewoon geen antwoord krijgt, de een zegt dit de ander dat, maar wat het nu echt is zegt eigenlijk niemand! Als je het aan de dominee gevraagd heb en je weet het, wil je het dan ook aan mij doorgeven, kwil het toch ook wel graag weten wat voor antwoord hij daarop geeft!?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 12:08

Rudolf Meuser schreef:God is niet voor ALLE mensen aan het kruis gestorven.

Voor wie wel en voor wie niet, en waar baseer je dat op ?
John

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 01 apr 2003 12:18

groenrondballetje schreef:

John

volgens mij is God wel voor ALLE mensen aan het kruis gestorven, zijn verzoening was perfect en dus volmaakt, voor alle mensen. maar niet iedereen komt tot geloof.
Het gaat erom dat je leert zien dat Chtistus ook voor JOU aan het kruis gestorven is.
Laatst gewijzigd door Tears op 01 apr 2003 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Declare this an Emergency...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 12:18

God is aan het kruis gestorven voor de zonde van de uitverkorenen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 12:21

Ikke21 schreef:God is aan het kruis gestorven voor de zonde van de uitverkorenen.

Wie zijn de uitverkorenen en waar baseer je dit op?

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 12:21

Tears schreef:
groenrondballetje schreef:

John

volgens mij is God wel voor ALLE mensen aan het kruis gestorven, zijn verzoening was perfect en dus volmaakt, voor alle mensen. maar niet iedereen komt tot geloof.
Het gaat erom dat je leert zien dat Chtistus ook voor JOU aan het kruis gestorven is.

Klinkt logisch, maar heb je ook Bijbelteksten om dit te ondersteunen ...

John

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 01 apr 2003 12:22

Ikke21 schreef:God is aan het kruis gestorven voor de zonde van de uitverkorenen.

nee dat geloof ik niet, God heeft Zijn Zoon laten lijden en sterven om de rechtvaardige toorn van God te betalen, maar door Ongeloof (grootste zonde) gaan er toch mensen verloren.
Mensen willen er gewoon niet aan.....

voor John.. die teksten heb ik op school hier niet bij de hand, ik ga er thuis naar zoeken en kom er op terug, ik heb hier wel vaker een discussie over gehad..

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 12:25

uitverkorenen zijn alle mensen die bekeerd zijn of worden (om het zo maar even te zeggen)!

Er staat ergens (weet niet precies waar) geschreven in de bijbel dat Christus voor onze zonde aan het kruis heeft gehangen, om die zonde op zich te nemen. Dus dan heeft Hij toch voor de uitverkorenen geleden?!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 apr 2003 12:25

1 joh 2:1-2 misschien. Lijkt me relevant hier

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2003 12:25

Jezus is alleen voor de uitverkorenen gestorven. Desondanks is Zijn bloed algenoegzaam voor de verlossing van alle mensen.
Alle mensen kunnen dus zalig worden, echter alleen de uitverkorenen zullen zalig worden.

'k Herinner me trouwens een leespreek van zondagmiddag van ds. Hoogerland (bij de meeste gergemmers wel bekend, denk ik) die stelde dat de zekerheid een zgn. tweede genade is. Hij baseerde dat op de dogmatiek van ds. Kersten. Die stelde dat de meeste gelovigen 'bekommerd' (dat is: zonder zekerheid) zijn, er zijn er ook die 'bevestigd' (dat is: verzekerd) zijn. Hij stelde dat je door middel van de vierschaarbeleving (rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie) tot zekerheid komt. Aangezien ik daar geen bewijzen in de Schrift voor terug vind, moet ik dit als onbijbels afwijzen... Maar misschien heeft iemand wél bewijsteksten hiervoor?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 01 apr 2003 12:29

Daar stem ik van harte mee in.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 01 apr 2003 12:33

Ben het ook wel met Kootje eens, lijkt een soort compromis.
Komt dus hier op neer, Christus Bloed (offer) is wel volmaakt, maar alleen de uitverkorenen zullen de toepassing ervan krijgen, zoiets als ik zei maar ik laat de uitverkiezing liever buiten beschouwing

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 01 apr 2003 12:54

Hoe weet je of je echt gelooft? Belangrijke vraag...is dat soms een vierschaarbeleving? Hier lees ik niet over in de Bijbel, hoewel ik zeker geloof dat men zo'n beleving kan hebben.

1. Ware gelovigen nemen Jezus aan met heel hun hart tot hun Profeet, Hogepriester en Koning, zij weten niet, hoe ze Hem het liefst begeren; dan in het ene ambt, dan in het andere. Ze zijn dat alle drie de ambten nodig zijn voor hun zaligheid.
Zij nemen Hem alleen aan tot hun enig en algenoegzaam deel, zij staan van alle tegenoverliggende zaken af, en dat gewillig en vrolijk, zonder enig voorbehoud; Christus alleen in plaats van alles; zij weten, Hij is hun alleen genoegzaam, al smaken zij het op het moment niet, het aankleven aan iets anders is hun droefheid, en om daarvan ontslagen te worden, lopen ze naar Jezus.
Zij geven zich ook zonder enig beding aan Jezus over, om zoet en zuur, droefheid en blijdschap, licht en duister, met Hem en om Zijn zaak, uit te staan; Hij leide er hen maar in, en make hen bekwaam, en versterke hen. Zij geven zich geheel aan Zijn leiding over; Hij ontneme hun maar alles, wat in de wereld vermakelijk is, Hij zende hun maar toe alles wat bitter is, als Hij maar niet ver is!
De ware gelovigen zijn niet tevreden de Heere Jezus enkel aangenomen te hebben zoals hierboven staat, maar hun hart blijft bij Jezus en zij kunnen in hun schik niet zijn, totdat ze dadelijke gemeenschap met God in Christus hebben en genieten.

En nu komt het:
Hij vertrouwt zijn lichaam, zijn ziel, zijn zaligheid aan Christus toe; hij laat het op Hem aankomen, hij laat zich dragen door Christus, hij leunt en steunt op Hem, en of hij nog geen vrede, geen verzekering heeft, en of hij geslingerd wordt door vrees, en bestrijdingen zich opdoen, toch zet hij zich op Hem, hij verlaat zich op Hem, hij is bezig met de daad van vertrouwen, het zich Hem toe te vertrouwen, te oefenen.
(Jes. 28:16, 10:20, 48:2, 50:10 / Psalm 2:12)

Hieruit volgt de verzekering, het vertrouwen dat Christus zijn Zaligmaker is; al oefenende het geloof, al biddende, al worstelende maakt hij de sluitreden op, schouwende dan op de daden des geloofs, waarvan de ziel bewust wordt, dan op de volheid van Jezus, dan op de beloften en haar zekerheid; dus besluit hij: Jezus is mijne en ik ben Zijne (Hoogl. 2:16). Waarop de Heilige Geest soms zeer krachtig het zegel zet (Ef. 4:30). Hieruit volgt stilte, vrede, blijdschap, vergenoeging, waarvan we zodra in de vruchten des geloofs zullen spreken. Maar deze vruchten van verzekering, vrede, etc. vindt de ziel niet altijd, die worden vaak belet, dan door de zwakheid van het geloof, dan door bestrijding.

Het dikgedrukte geeft dus aan hoe we aan zekerheid over onze staat kunnen komen. Door het geloof! Door het geloof daadwerkelijk te beoefenen. En die beoefening heb ik daarom daar boven neergezet.

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 01 apr 2003 13:37

Amen

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 apr 2003 15:24

Ikke21 schreef:uitverkorenen zijn alle mensen die bekeerd zijn of worden (om het zo maar even te zeggen)!

Dus als je aanneemt dat God alle mensen wilt laten bekeren
gewoon alle mensen

Ikke21 schreef:Er staat ergens (weet niet precies waar) geschreven in de bijbel dat Christus voor onze zonde aan het kruis heeft gehangen, om die zonde op zich te nemen. Dus dan heeft Hij toch voor de uitverkorenen geleden?!

Die tekst heb ik niet zo gevonden, wel

1Joh.2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor [de] [zonden] der gehele wereld.

John

Terug naar “Archief”