God haalt mensen ?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

God haalt mensen ?!

Berichtdoor Annemieke86 » 15 mar 2005 19:05

Stel als iemand na een (lang) ziekbed, onverwacht of om enige andere omstandigheden overlijdt, wil dat dan zeggen dat God diegene naar Zijn Gemeente haalt? Ik zie het niet als een straf van God omdat wij allemaal zondige mensen zijn. Je hoort het ook wel eens dat er op een overlijdenskaart van een baby "God heeft deze baby teruggehaald." Ik wil voorzichtig zijn met uitspraken maar hoe zien jullie er tegenaan? Meningen? Verschil? Graag :D
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 mar 2005 19:22

Tja... het is niet de Satan die mensen laat sterven dus is het God die de keuze maakt of iemand op aarde blijft... of niet
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 mar 2005 19:22

Ik zit al jaren in het uitvaartvak en heb al weet ik niet hoeveel van dat soort teksten zien langskomen. Stom voorbeeld misschien. Ik verzorgde een uitvaart van een jonge knul die met z'n moter was verongelukt. Op de kaart moest staan, volgens zijns ouders "Heden behaagde het de Heerre om van ons weg te nemen ....."

Dan gaan mijn haren recht overeind staan. In mijn Bijbel staat dat de Here geen lust heeft in onze dood maar in het feit dat we ons tot Hem bekeren.

Of nog zo: Tot onze grote droefheid delen wij u mede dat de Heerre tot Zich heeft genomen ........

Wat een "bullshit" Als je weet dat dit echt zo is, waarom zou je dan nog groot bedroeft zijn? Goed je kan verdrietig zijn om het afscheid, maar dat is wat anders dan grote droefheid.

Maar ja, er is niets voor niets een uitspraak binnen mijn vakgebied: "Er wordt nergens zo veel gelogen als op rouwbrieven en gedachtenisprentjes."

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 mar 2005 20:01

Zareb schreef:Dan gaan mijn haren recht overeind staan. In mijn Bijbel staat dat de Here geen lust heeft in onze dood maar in het feit dat we ons tot Hem bekeren.

En in mijn bijbel staat ook het volgende:

Kostelijk is in de ogen des HEEREN de dood Zijner gunstgenoten.

Ps. 116:15

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 15 mar 2005 21:44

Zareb schreef: Maar ja, er is niets voor niets een uitspraak binnen mijn vakgebied: "Er wordt nergens zo veel gelogen als op rouwbrieven en gedachtenisprentjes."
]

He, gans mee eens! Nooit op gelet op die uitspraak, maar ik geloof zeker dat het waar is!

Wat God doet is altijd goed, of je dat nu gelooft of niet. Ook wanneer Hij iemand thuishaalt.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 23:34

Dergelijke uitdrukking zijn volgens mij primair bedoeld om aan te geven dat God alles in Zijn hand heeft. Het loopt Hem niet uit de hand, ook niet als je zelf of een ander een einde aan je leven maakt. Zo'n uitspraal is een geloofsuitspraak en kenmerk van een geloofsuitspraak is (oa) dat je er vaak met je hoofd niet bijkunt. Daarom kan er ook enerzijds sprake zijn van de erkenning van Gods almacht en anderzijds een groot verdriet.

Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat mensen hier vaak hele andere beelden bij hebben of dat ze dit soort kreten uit gewoonte of omdat het zo hoort gebruiken. Ik wil alleen aangeven wat de kern van zo'n uitspraak m.i. is.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 mar 2005 23:44

[quote="Zareb"]
Of nog zo: Tot onze grote droefheid delen wij u mede dat de Heerre tot Zich heeft genomen ........

Wat een "bullshit" Als je weet dat dit echt zo is, waarom zou je dan nog groot bedroeft zijn? Goed je kan verdrietig zijn om het afscheid, maar dat is wat anders dan grote droefheid.

Sorry, maar als ik iets bullshit vind is het deze uitspraak. Wat moet je dan neerzetten, Ik ben verdrietig maar het is goed dat God hem tot zich heeft genomen? Wat ik hier bij de uitspraak...tot onze grote..... hoor is puur eerlijkheid. Mijn broertje stierf toen hij 6 was.....wat kun je meer zeggen dan: Ik ben verstomd! En...zeer bedroefd en met grote verslagenheid geven wij u kennis dat de Heere.....
Wie anders?
Ik kan niet anders zeggen dan dat het Zeer bedroefd is, en er geen dank je wel af kan bij mij richting God, al is hij thuis. Tuurlijk, ik gun hem niets anders, voor hem is het overweldigend, hij is thuis, geen pijn en verdriet maar eeuwig God te loven. Dit is een troost als nabestaanden, maar daar is het ook mee gezegd!
Iemand die van hem hield, blij is met zijn eeuwige vreugde vertelde me pas in vertrouwen dat hij in zijn opstandige buien ook denkt....al is hij bij God, ik zou hem met twee handen uit de hemel willen halen.
Dus ja GROTE DROEFHEID!!!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2005 01:53

Zie psalm 139... en zegt de bijbel niet dat al onze dagen al zijn vastgesteld?

Het is inderdaad God die dit bepaalt... hoewel ook hierin de mens verantwoordelijkheid heeft.... Denk aan zelfmoord, euthenasie etc. Dan neemt een mens het in eigen hand....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 16 mar 2005 10:23

"door God thuisgehaald..."

zulke dingen zet je volgens mij alleenmaar op een kaart als je zeker weet dat de overledene naar de Hemel is gegaan.

Daar kun je voor die persoon heel blij om zijn.
en toch ben je dan ook heel bedroeft, omdat je die persoon nog zo heel erg nodig had... (volgens jou idee dan)
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2005 10:49

je natuurlijke reactie zal zijn:
gemis, verdriet, boosheid, vragen

de dood is iets onnatuurlijks, het hoort niet bij de mens. Daarom is het gemis ook heel logisch.

je geestelijke reactie
Met je verdiet, boosheid, vragen, gemis naar God toe gaan. Je laten troosten in je verdriet.. Je boosheid neerleggen bij God. Je vragen stellen aan Gods troon.
Maar het kan ook anders....
hoe reageer je geestelijk op sterven.... wordt je verhard en geef je God (half) de schuld.. Of zie je nu in 1 keer hoeveel verdriet God heeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 16 mar 2005 18:11

Zareb schreef:Tot onze grote droefheid delen wij u mede dat de Heerre tot Zich heeft genomen ........

Bullshit is het niet helemaal. Er zijn mensen die er gewoon wat anders over denken. Misschien verschil van religie. Natuurlijk ben je bedroeft als een (dierbaar) persoon overlijdt. Vooral als je er een hechte band mee heb gehad. Maar aan de andere kant, en dan ben ik het wel met je eens, hoef je niet bedroeft te zijn. We zijn nu op aarde. Als je weggenomen wordt ben voor altijd bij Zijn Gemeente ben, ben je hoger dan wie op aarde. Wat wil je nog meer?
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2005 00:46

Ik ben het met Annemieke eens en oneens met Zareb. Als iemand sterft ontstaat er wel gemis... en dat kan als je een hele goede band met die persoon hebt echt wel grote droefheid geven, beweren dat dat niet zo is is rationeel. Je weet wel dat die persoon nu bij God is en dat dat beter is, maar dat houdt niet in dat je verdriet dus niet zo groot is... dat je weet dat die persoon bij God is is een enorme troost... maar troost heb je juist nodig als er veel verdriet is, en dan kan het weten dat die ander het heel goed heeft maar zelf ontzettend veel verdriet hebben omdat die ander uit het leven weg is absoluut samengaan... Zareb, vraag maar eens aan mensen van wie een kind/partner/ouder is overleden... ik denk dat je dan bovenstaande niet durft te herhalen....

Dat God ontzettend veel troost geeft wil niet zeggen dat er dus ook niet heel heel veel verdriet kan zijn, integendeel, dat God zoveel troost geeft laat al wel zien dat er dus ook heel veel verdriet is op zo'n moment.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 17 mar 2005 09:26

Zareb schreef:Ik zit al jaren in het uitvaartvak en heb al weet ik niet hoeveel van dat soort teksten zien langskomen. Stom voorbeeld misschien. Ik verzorgde een uitvaart van een jonge knul die met z'n moter was verongelukt. Op de kaart moest staan, volgens zijns ouders "Heden behaagde het de Heerre om van ons weg te nemen ....."

Dan gaan mijn haren recht overeind staan. In mijn Bijbel staat dat de Here geen lust heeft in onze dood maar in het feit dat we ons tot Hem bekeren.

Maar ja, er is niets voor niets een uitspraak binnen mijn vakgebied: "Er wordt nergens zo veel gelogen als op rouwbrieven en gedachtenisprentjes."

Als je weet wat het is om iemand kwijt te raken die je lief hebt gehad met heel je wezen, dan weet je ook wat verdriet is, wat grote droefheid is.

En het behaagde de Heere, betekent niet dat de Heere daar zin in had, maar dat God het zo bestuurt heeft.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 mar 2005 13:36

Want om - met Job- te zeggen, de Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen, de naam des Heeren zei gelooft....

Daar is heel veel genade voor nodig.......!!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2005 17:09

Klopt.

Maar dan een lastiger gedeelte: Als iemand die je heel erg mag overlijdt en niet gelooft.... wat dan... dan is het nog veel moeilijker denk ik. (ondanks dat het als iemand wel gelooft ook heel moeilijk is). Maar in dat geval is er geen troost.

Dat verschil zie je ook als je een begrafenis van een christen en een niet-christen vergelijkt.

Terug naar “Archief”