lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: lees de stelling en geef je mening

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 mar 2005 15:55

jacobine16 schreef:stelling: kan een zelfmoordenaar bekeerd wezen???

willen jullie hier je mening overgeven?

Ik vind het heel erg moeilijk.
Zelf zou ik nooit zelfmoord durven plegen omdat ik denk dat ik dan in de hel kom.
Maar ik wil geen mensen veroordelen die zelfmoord heben gepleegd, zeker niet vanwege het groot verdriet voor de nabestaanden.
Ik ken wel mensen die zelfmoord hebben gepleegd waarvan ik toch wel denk dat ze in de hemel zijn gekomen, omdat het en lief persoon was.

Dus, moeilijk, moeilijk, moeilijk!

jacobine16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacobine16 » 16 mar 2005 19:59

bedank voor jullie antwoorden!!! ik kan hier heel wat meer mee!!!
Als je nog wat kwijt wil: GRAAG!:D

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 mar 2005 20:50

Mariamagdalena schreef:

Ik vind het heel erg moeilijk.
Zelf zou ik nooit zelfmoord durven plegen omdat ik denk dat ik dan in de hel kom.
Maar ik wil geen mensen veroordelen die zelfmoord heben gepleegd, zeker niet vanwege het groot verdriet voor de nabestaanden.
Ik ken wel mensen die zelfmoord hebben gepleegd waarvan ik toch wel denk dat ze in de hemel zijn gekomen, omdat het en lief persoon was.

Dus, moeilijk, moeilijk, moeilijk!

Alleen God weet wie er in de hemel zullen komen. Dus daar hoeven wij ons ook helemaal niet mee te bemoeien. Daarom is het ook zeker niet onmogelijk dat een zelfmoordenaar (of een van de andere termen) in de hemel komt.

De reacties die ik lees geven die ook allemaal weer...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mar 2005 20:52

Daar kunnen en mogen wij niet over oordelen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 mar 2005 00:46

gijsbertovereem schreef:
essieee schreef:
Klaas schreef:
Ik persoonlijk denk dat Gods Volk niet aan zelfmoord kan doen

Nee joh. Gods volk doet ook niet aan overspel.... duh...

Klaas

Fantastische reactie......

Dus mensen als jullie aan zelfmoord denken....Je bent inieder geval geen kind van God......sorry hoor, maar dit zulk gedachten kunnen er bij mij ff niet in.

Ik geloof wel dat God zoals Hij belooft, Bij het naderen van de dood volmen uitkomt kan geven, dus ja.....ik denk soms dat God den een suicide voorkomt.....( Ben er niet zeker van)
(

Lees in het vervolg ook de rest van de originele reactie

Ik meen dit serieus hoor, het is niet om je af te kraken. Dit eerste stuk sprak me aan dus wil er gewoon op reageren!

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 17 mar 2005 10:18

Dat snap ik wel maar aan het einde van die regel stond geen punt, er stond nog meer achter wat ik ook in jou reactie terug zie

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 17 mar 2005 13:10

Raido schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Als God een zelfdoder tot Zich roept door middel van zelfdoding, dan zij dat een zaak die Gode alleen toekomt.

Sedert wanneer geeft God opdracht om te zondigen?
Sinds hij dat bij Simson doet..

Simson moest de Filistijnen doden, hij kreeg niet de opdracht om zichzelf te doden.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 22 mar 2005 15:23

johannes1 schreef:ik vind het moeilijk om te zeggen of een zelfmoordenaar bekeerd is, aan de ene kant moet je er afblijven, maar aan de andere kant zeg je als je bekeerd bent zal je toch niet je hand aan je eigen slaan. immers God verbied het doden van mensen.

God verbiedt wel meer... christenen doen zoveel slechte dingen... tenminste ik wel. Ik weet dat we ertegen moeten strijden, maar God kan het ons vergeven, als we oprecht in Hem geloven. Ik weet zeker dat bekeerde christenen ook zelfmoord kunnen plegen... tuurlijk is dit heel erg, je vertrouwt dan ook niet op God op zo'n moment, maar het kan gwoon dat je het op een bepaald moment echt niet meer ziet zitten.
In plaats van te bedenken of die mensen nou wel of niet in de hemel zullen komen, kunnen we deze tijd trouwens misschien beter gebruiken met het praten met mensen die niet zoveel vrienden hebben. Misschien is het morgen te laat... want de meesten die zelfmoord plegen, daar verwacht je het niet echt van! en ik denk dat als je in de omgeving van zoiemand leeft, dat je je dan toch heel erg schuldig kan voelen omdat je zo weinig aandacht aan diegene hebt geschonken!!!

maar goed... ook ware christenen plegen zelfmoord dus, om maar weer ff ontopic te komen...
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Tirza
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tirza » 23 mar 2005 21:32

Optimatus schreef:Als God een zelfdoder tot Zich roept door middel van zelfdoding, dan zij dat een zaak die Gode alleen toekomt.

ik denk ook niet dat je dat altijd zo moet zien, tis natuurlijk verschrikkelijk moeilijk onderwerp.
Maar God zou naar mijn idee nooit willen dat je zelf een einde maakt aan het mooiste wat Hij jou gaf, namelijk een leven op aarde tussen mensen die van je houden.
Ik heb dit in mijn eigen omgeving meegemaakt, en geloof mij, zoiets komt niet van God, eerder van het Kwaad.
Natuurlijk zijn we geen poppen aan trektouwtjes, we mogen onze eigen keuzen maken! Als iemand besluit morgen voor de trein te springen dan kan dat gewoon.
God bepaalt wanneer je tijd gekomen is, maar we maken onze eigen keuzes.
Afbeelding

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 15 apr 2005 21:31

Het is best een moeilijk onderwerp, maar ik moet het weten voor school... ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Stel dat je niet bekeerd kunt zijn met het doen van zelfmoord.. dan is zelfmoord dus de zonde van de Heilige Geest!? Want dat is de enigste zonde die niet vergeven kan worden...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 apr 2005 21:36

Nee, want Simson pleegde zelfmoord en was wel degelijk bekeerd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 15 apr 2005 21:39

Raido schreef:Nee, want Simson pleegde zelfmoord en was wel degelijk bekeerd.

Klopt.. ik bedoelde het ook eigenlijk niet als vraag, maar als opmerking! Het is niet de zonde tegen de Heilige Geest, dus het kan vergeven worden..

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 apr 2005 10:07

Raido schreef:Nee, want Simson pleegde zelfmoord en was wel degelijk bekeerd.

de vraag is natuurlijk was dit echt zelfmoord of is het gevallen in de strijd. simson vraagt de Heere om kracht om zich te wreken, niet om kracht om zich zelf te doden. maar hij heeft wel geweten dat het zijn dood zal zijn.

even een beetje krom gezegd, ik geef jou een kado, maar jij geeft hem terug dat is onbeleefd en ik zal je dat niet in dank afnemen. maar nu geeft de Heere jou het leven en ik denk dat Hij degene is die beslist om het weer terug te nemen, niet wij. dat is onbeleefd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2005 11:39

Het was een terroristische zelfmoordaanslag ;) Maar het was wel een straf van God over de Filistijnen, God liet het toe.

Tirza schreef:ik denk ook niet dat je dat altijd zo moet zien, tis natuurlijk verschrikkelijk moeilijk onderwerp.
Maar God zou naar mijn idee nooit willen dat je zelf een einde maakt aan het mooiste wat Hij jou gaf, namelijk een leven op aarde tussen mensen die van je houden.
Ik heb dit in mijn eigen omgeving meegemaakt, en geloof mij, zoiets komt niet van God, eerder van het Kwaad.
Natuurlijk zijn we geen poppen aan trektouwtjes, we mogen onze eigen keuzen maken! Als iemand besluit morgen voor de trein te springen dan kan dat gewoon.

Het is helemaal niet zo moeilijk denk ik. Alleen moeten we bepaalde dingen wel goe gescheiden houden, anders maken we het heel moeilijk.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat God nooit zou willendat je zelfmoord pleegt. Het is verkeerd. Zo simpel is het.

Waar het mis gaat is in hoe mensen er vervolgens tegenaan gaan kijken. De conclusie die zo vaak wordt getrokken, dat je als je zelfmoord pleegt niet in de hemel kan komen. Hoe komen mensen daar toch bij?! Ik heb wel een vermoeden. Dat mensen denken: Het is zonde en je bent dood... dus je kan geen vergeving er meer voor vragen dus dan krijg je die niet.

Maar die manier van denken is natuurlijk helemaal fout. Stel dat je als christen de fout ingaat.... Stel, je rijdt op je fiets en je ziet een bloedmooie meid in een kort rokje op de stoep lopen, je ogen dwalen af, je denkt ergens aan waar je niet aan zou moeten denken.... afgeleid zie je het stoplicht niet, je wordt geschept door een auto en je sterft. Kom je dan niet in de hemel omdat je geen vergeving hebt kunnen vragen voor je fout? Als dat zo is zou ik maar snel iedere 5 minuten vergeving vragen...

Waarom, oh waarom zou er wel vergeving voor vanalles mogelijk zijn maar zou Christus voor deze zonde niet vergeven zijn? Waarom zouden vele zonden ons vergeven kunnen worden, maar denken sommigen dat voor deze zonde geen vergeving mogelijk is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 12:38

Marnix schreef:Het was een terroristische zelfmoordaanslag ;) Maar het was wel een straf van God over de Filistijnen, God liet het toe.

Tirza schreef:ik denk ook niet dat je dat altijd zo moet zien, tis natuurlijk verschrikkelijk moeilijk onderwerp.

Het is helemaal niet zo moeilijk denk ik. Alleen moeten we bepaalde dingen wel goe gescheiden houden, anders maken we het heel moeilijk.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat God nooit zou willendat je zelfmoord pleegt. Het is verkeerd. Zo simpel is het.

Waar het mis gaat is in hoe mensen er vervolgens tegenaan gaan kijken. De conclusie die zo vaak wordt getrokken, dat je als je zelfmoord pleegt niet in de hemel kan komen. Hoe komen mensen daar toch bij?! Ik heb wel een vermoeden. Dat mensen denken: Het is zonde en je bent dood... dus je kan geen vergeving er meer voor vragen dus dan krijg je die niet.

Maar die manier van denken is natuurlijk helemaal fout. Stel dat je als christen de fout ingaat.... Stel, je rijdt op je fiets en je ziet een bloedmooie meid in een kort rokje op de stoep lopen, je ogen dwalen af, je denkt ergens aan waar je niet aan zou moeten denken.... afgeleid zie je het stoplicht niet, je wordt geschept door een auto en je sterft. Kom je dan niet in de hemel omdat je geen vergeving hebt kunnen vragen voor je fout? Als dat zo is zou ik maar snel iedere 5 minuten vergeving vragen...

Waarom, oh waarom zou er wel vergeving voor vanalles mogelijk zijn maar zou Christus voor deze zonde niet vergeven zijn? Waarom zouden vele zonden ons vergeven kunnen worden, maar denken sommigen dat voor deze zonde geen vergeving mogelijk is?

Mooi verhaal, maar de redenatie die achter het denken dat de zelfmoordenaar verloren gaat zit, is een andere dan die jij hier schetst.
Men stelt dat God Zijn uitverkoren kinderen niet aan de wanhoop prijsgeeft en ze daarom voor deze daad altijd zal bewaren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”