zwart-werken, mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 02 mar 2005 13:08

joepie schreef:Maar ik vind het belangrijk dat je de baan hebt die bij je past, waarin jij je gelukkig voelt. En waar jij je goed kan ontplooien.

Dus een goede baan!

joepie schreef:En als je daarbij die opleiding kiest die daarbij hoort zul je nooit zeggen dat je niks te doen hebt en het een waardeloze opleiding is.
Want het is de weg die je dan moet gaan om je doel (die leuke baan waarvan je denkt dat die bij je past) te bereiken. En dat doe je gewoon fluitende!

Ik kies een goede opleiding maar als blijkt dat deze opleiding van te voor op deze school niet goed gepland is en dat er wel WAT gedaan kan worden maar VEEL beter stage gelopen kan worden, ga ik niet meer stoppen na ongeveer 20 weken daar gezeten te hebben :|

tinos
Luitenant
Luitenant

Re: uitroeien!

Berichtdoor tinos » 02 mar 2005 13:26

Dikberkhout schreef:Nou, zo gek vind ik die vergelijking niet. Het gaat allebei over dingen die niet mogen, en waar andere mensen last van hebben. Zij het natuurlijk dat ik ook vind dat het vermoorden van iemand zonder goede reden erger is dan het bestelen van iemand. Maar dat is een gradueel verschil, geen principieel verschil.

Ik had overigens ook helemaal geen plannen in die richting, ofschoon ik wel vind dat zwartwerken moet worden geweerd en uitgeroeid.

dan denk ik dat we het een heel eind eens zijn.. ik zelf zou ook kiezen voor wit werk, alleen al omdat het je een hoop problemen kan schelen en je hoeft er dan niet direct gewetensbezwaren bij te hebben.. maar verder als mensen zwart willen werken heb ik er geen problemen mee, ben harstikke blij dat er beunhazen zijn die voor wat minder geld willen klussen aan je huis of auto...

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 02 mar 2005 13:47

Ja, ja. Zo van: ik zou nooit iemand vermoorden, maar ik ben blij dat er huurmoordenaars zijn. Dan hoef ik het niet te doen.

Het standpunt spreekt mij niet erg aan. Dus misschien zijn we het wel minder eens dan je denkt.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 02 mar 2005 13:54

ik blijf het een beetje jammer vinden dat je het met moorden blijft vergelijken.. misschien heb je gelijk met je vergelijking van die huurmoordenaar.. ik denk dat ook die weer een beetje te ver gaat.. wat ik aan geef is dat ik in principe geen probleem heb met zwart werken, maar als ik zou moeten kiezen dan koos ik voor de 'veilige' witte baantjes..

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 02 mar 2005 14:04

Maar waarom gaat die vergelijking te ver?

Jij legt de normen voor wat goed en kwaad is in je gevoel. Mogelijk voelt iemand anders het als goed om iemand te (laten) vermoorden. Daar kun je dan toch weinig bezwaar tegen hebben? Als je consequent bent tenminste. Het probleem is natuurlijk dat mensen die afgaan op hun gevoel helemaal niet consequent zijn, maar altijd vinden dat anderen zich aan allerlei regels moeten houden die ze zelf niet nakomen. Dat heet dan welbegrepen eigenbelang. Je moet het niet gek vinden dat op een forum waar christenen reageren dit soort ideeen niet wordt overgenomen.

Deze manier van denken kan niet samengaan met het dienen van God op de christelijke manier. Daarvoor staat het beroep op je gevoel/eigenbelang te veel haaks op de boodschap van de bijbel. Overigens vind ik het erg leuk om met 'heidenen' te discussieren, dus je moet je vooral niet beledigd voelen.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 02 mar 2005 14:14

Dikberkhout schreef:Maar waarom gaat die vergelijking te ver?

Jij legt de normen voor wat goed en kwaad is in je gevoel. Mogelijk voelt iemand anders het als goed om iemand te (laten) vermoorden. Daar kun je dan toch weinig bezwaar tegen hebben? Als je consequent bent tenminste. Het probleem is natuurlijk dat mensen die afgaan op hun gevoel helemaal niet consequent zijn, maar altijd vinden dat anderen zich aan allerlei regels moeten houden die ze zelf niet nakomen. Dat heet dan welbegrepen eigenbelang. Je moet het niet gek vinden dat op een forum waar christenen reageren dit soort ideeen niet wordt overgenomen.

Deze manier van denken kan niet samengaan met het dienen van God op de christelijke manier. Daarvoor staat het beroep op je gevoel/eigenbelang te veel haaks op de boodschap van de bijbel. Overigens vind ik het erg leuk om met 'heidenen' te discussieren, dus je moet je vooral niet beledigd voelen.

ja ik leg die normen voor een groot gedeelte in mijn gevoel.. als normen door anderen opgelegd worden dan kan ik er nooit volledig achter staan. wat overigens niet direct betekend dat alle opgelegde normen verkeerd zijn.. mijn gevoel wordt ook voor een groot gedeelte bepaald door de wet..

zoals ik al eerder zei; misschien heb je gelijk met je vergelijking.. als je het heel zwart/wit neerzet dan heb je zeker gelijk.. maar naar mijn mening is zwart - werken een grensgeval..
ik meen dat dit topic begonnen is met iemand die vragen had over een vakantiebaantje.. daar kijk ik al weer heel anders tegen aan als tegen een full-time baan...

verder voel ik me niet beledigd hoor ;) alleen vraag ik me wel af; als jij mij ziet als een 'heiden', hoe zie je je zelf dan???
Laatst gewijzigd door tinos op 02 mar 2005 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 02 mar 2005 14:21

Ja, als je een full-time baan zwart gaat doen ben je wel helemaal een oelewapper. Tenzij je natuurlijk tegelijkertijd bijstand aanvraagt. Anders komen ze daar natuurlijk zo achter. Niemand kan van de wind leven.

Als je gevoel ook wordt bepaald door de wet, ligt nog de norm in je gevoel. Alleen de wet is een uiting van wat maatschappelijk betamelijk is en mensen hebben de natuurlijke neiging zich daaraan te conformeren.

Ik ben inderdaad wel een beetje zwart wit in dit topic -in het echt ook, maar ik houd er nooit zo van als mensen met allerlei smoesjes ergens onder uit willen komen. Dit vind ik er een typisch voorbeeld van.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 02 mar 2005 14:25

hmm... jij ziet het als smoesjes, ik zie het meer als aanvullingen op wat ik eerder gezegd heb.. helaas ben ik niet iemand die in 1 zin alles kan zeggen wat ik wil zeggen..

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 mar 2005 14:28

Dikberkhout schreef:Alleen de wet is een uiting van wat maatschappelijk betamelijk is en mensen hebben de natuurlijke neiging zich daaraan te conformeren.

O ja? Kijk eens evens over de grens.
Trouwens, dat hoeft niet eens, als de zwarte geldstroom in Nl opdroogd is Nederland inmiddels verzopen.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 02 mar 2005 15:10

Ik had beter op kunnen schrijven: Aleen is de wet... Dat was niet voor tweerlei uitleg vatbaar.

Overigens vind ik het nog steeds smoesjes, al zou je het in een prachtig betoog hebben gevat. Het gaat er wat mij betreft om of de argumenten deugen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 mar 2005 17:34

ik zou het zelf niet eens durven.. dan zou ik denken.. oei straks komen zde er achter en wat dan... nee ik zou dan niet eens rustig kunnen slapen

asterix

Berichtdoor asterix » 16 mar 2005 11:29

heuj t ging heir over swart werke he.......k vin da dat wel mag whor....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 11:34

Juist ja... waarom vind jij dat dat wel mag? Gewoon omdat je het zelf beter uit komt..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 25 mar 2005 11:38

het mag niet, maarja tis makkelijke
What a wonderfull girl!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mar 2005 12:11

belasting aangifte is zo geschied hoor :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”