Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 15 mar 2005 15:31

Alex Leusink schreef:Dus als je met roomsen praat, verdwijnen opeens de zaken waar de reformatie tegen streed? merkwaardig....

Zoals in de Reformatorische kerken het een en ander is veranderd sinds de Reformatie, zo is dat ook in de RKK
En zoals er in de reformatorische kerken ( lees: kerken, voortgekomen uit de Reformatie) er dingen zijn die niet goed zijn en dingen die wel goed zijn, zo is het ook in de RKK.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 15:55

Riska schreef:
Alex Leusink schreef:Dus als je met roomsen praat, verdwijnen opeens de zaken waar de reformatie tegen streed? merkwaardig....

Zoals in de Reformatorische kerken het een en ander is veranderd sinds de Reformatie, zo is dat ook in de RKK
En zoals er in de reformatorische kerken ( lees: kerken, voortgekomen uit de Reformatie) er dingen zijn die niet goed zijn en dingen die wel goed zijn, zo is het ook in de RKK.

Dan moet je mij eens uitleggen wat er aan de reformatorische leer verandert is sinds de reformatie, en aan die van de roomsen, de fundamentele dingen gezien.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Katholieken en de Kerk

Berichtdoor frekje » 15 mar 2005 21:51

Raido schreef: God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.

Tja, denk het wel. De dwalingen die er al zijn zullen niet meer geaccepteerd worden en men zal naar de christelijke (nietrooms) kerken overgaan.

Maar ga mij ook niet vertellen dat het niet kan dat er een Katholiek is die nooit in een reformatorische kerk heeft gezeten en die niet bekeerd kan zijn. Want God kan alles!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2005 23:27

Ik zou Alex er eens op willen attenderen dat de kerkelijke ontwikkeling in de meeste kerken sinds het Concilie van Trente (1570) niet stilgestaan heeft. Verder lijkt het me heel zinvol om je eens in de Rooms-Katholieke, de Oud-Katholieke, de Anglicaanse en de Lutherse leren te gaan verdiepen alvorens je cathegeet na te praten.

Zelf nadenken wil nog wel eens werken om te voorkomen dat je willoos geleid wordt door mensen die ook niet verder komen dan zondag 30.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 15 mar 2005 23:30

Raido schreef:
Raido schreef:God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.

Natuurlijk kan God Katholieken bekeren(gelukkig wel) want God kan iedereen bekeren.
Of ze in de RK kerk blijven weet ik niet, want kheb het nooit van nabij meegemaakt, maar het lijkt mij dat het per persoon heel verschillend is.
De één zegt: God heeft mij in laten zien, dat de RK kerk fout is, daarom ga ik eruit want ik wil geen lid zijn van een dwalende kerk
De ander zegt: God heeft mij in laten zien, dat de RK kerk fout is, daarom wordt het tijd dat de RK kerk weer eens een 'contrareformatie' ondergaat, ik zal in de RK kerk blijven om die te reformeren/hervormen.
Daarom antwoordt ik op de stelling ja en nee, omdat het per persoon heel verschillend is, voor de één geldt 'ja' voor de ander 'nee'

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 23:35

Vreselijk zoals door sommigen hier geoordeeld wordt zonder te kennen. De RK leer is fout, jazeker, maar de Oud Ger. leer is ook fout en bijna net zo Rooms. Want ook daar lopen een heleboel pausen rond die op de Rechterstoel van Christus zijn gaan zitten.
Het huwen met iemand van een ander kerkverband is geen eenvoudige zaak. Men kan binnen het huwelijk veel strijd verwachten en men moet dus beducht zijn voor een hoop narigheid. In sommige gevallen heeft de Heere het nog wel willen gebruiken om mensen in Zijn Waarheid te leiden. Liefde laat zich moeilijk dwingen. Daarom moeten we niet veroordelend zijn naar mensen die elkaar gevonden hebben in oprechte liefde, buiten het kerkverband om.
Het was afgelopen zondag de 11e zondag van het jaar. Ik lees dit jaar de catechismus van de oude J. Bavinck, de vader van de beroemde theoloog Herman Bavinck, wiens dogmatiek wij allemaal wel kennen.
Hij schreef in zijn verhandeling over zondag XI:

"Wij veroordelen de leer der Roomsgezinden als in strijd met Gods Woord en met de eer van Jezus, wij veroordelen en verdoemen hunne personen niet; wij laten integendeel hunne personen aan God over, den rechtvaardige Rechter der ganse aarde, Die recht zal doen. Ook willen wij gaarne aannemen en hopen het van harte, dat er onder degenen, die leden van de Roomse Kerk zijn, niet weinigen gevonden zullen worden, die niet met alle dwalingen, bijgelovigheden en afgoderijen van die Kerk zullen instemmen maar die in stilte hunne zaligheid in Christus alleen zoeken en vinden. Een overblijfsel naar de verkiezing der genade".

Tot hier J. Bavinck. Dit is Theologie met een Hoofdletter.
Laatst gewijzigd door jas op 16 mar 2005 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 23:36

alex leusink schreef:
Riska schreef:

Dan moet je mij eens uitleggen wat er aan de reformatorische leer verandert is sinds de reformatie, en aan die van de roomsen, de fundamentele dingen gezien.

Besef je niet dat je zelf Roomser bent dan de paus? De zaligheid is zeker alleen in jouw kerkverbandje?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2005 23:41

jas schreef:
alex leusink schreef:
Riska schreef:

Besef je niet dat je zelf Roomser bent dan de paus? De zaligheid is zeker alleen in jouw kerkverbandje?

Ik ben effectief lid van twee kerken, maar die zijn samen nog steeds niet de enige ware kerk ;)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 16 mar 2005 08:37

Optimatus schreef:
jas schreef:
alex leusink schreef:
Riska schreef:

Ik ben effectief lid van twee kerken, maar die zijn samen nog steeds niet de enige ware kerk ;)

Ik besef dat ik rroms ben, dat had ik trouwens al gezegd. We zijn als het er op aan komt het liefst rooms. En de zaligheid ligt zeker en gelukkig niet alleen in de OGG, maar in tal van andere kerken meer, en het verbond gaat zelfs over de muren van die prachtige roomse kathedralen heen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Katholieken en de Kerk

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 08:56

frekje schreef:
Raido schreef: God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.

Tja, denk het wel. De dwalingen die er al zijn zullen niet meer geaccepteerd worden en men zal naar de christelijke (nietrooms) kerken overgaan.

Maar ga mij ook niet vertellen dat het niet kan dat er een Katholiek is die nooit in een reformatorische kerk heeft gezeten en die niet bekeerd kan zijn. Want God kan alles!
Dan wordt het tijd dat je uit de PKN gaat, die kerk dwaalt evengoed ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 10:24

Geen enkele kerk dwaalt niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 10:24

Exact, daarom blijft bijvoorbeeld Jas ook thuis (wat ook weer een dwaling an sich is).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 10:29

Maar ik vind dat men eerst eens op zoek moet gaan naar de dwalingen in eigen kerk alvorens een andere kerk aan te vallen. Daarom vind ik de Heidelbergse Cathegismus ook zo'n agressief stuk. Totaal geen zelfreflectie, alleen maar inhakken op (in dit geval) de Rooms-Katholieke Kerk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 10:37

Klopt, het is vooral geschreven om te laten zien wat wij beter doen dan de RKK (beter is relatief), vanuit dat punt vind ik het wel een goed stuk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 10:38

Doen jullie het beter dan?

Terug naar “Archief”