Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Nog even apart een reactie hierop. Dit is erg paradoxaal. Alles wat seculier is, is van God los en is dus afgodendienst.
Interessant.. MAAR, wat is jouw definitie van seculier? Is een televisie bijvoorbeeld seculier?

Een televisie is op een zich een dood ding, net als een pen of een broodplank of welk voorwerp dan ook. Het gebruik ervan, dat kan wel zeker seculier zijn. En door dat seculier gebruik is in een deel van de ref.gezindte de tv dan ook verboden. En datzelfde geldt ook voor muziek. Overigens is het heel moeilijk om valide argumenten aan te dragen dat discobezoek goddeloos is, als iemand dat zelf niet wil zien.
Ah, een tv is dus
neutraal? Dat is fijn, dan zijn we het er iig al over eens dat er ook neutrale zaken zijn.
Volgende vraag is: is het mogelijk om christelijk gebruik te maken van de tv? Want niemand zal kunnen ontkennen dat het overgrote gedeelte van de programma's puur seculier (en dus afgodendienst) is.
Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God.
Jij begrijpt ook best dat we tv-programma's niet onder 'materie' kunnen scharen. Maar als je dat dan wil, dan nog is het geen neutrale materie meer, aangezien ze door mensen gebruikt wordt. En nu vraag ik me dus serieus af of je dat dan
wel als neutraal ziet en zo ja, waarom een disco dus niet.
Omdat de aard van een disco in zichzelf goddeloos is.
Ik ga eens een stukje van de godzalige Thomas Boston citeren en zelf heb ik daar eigenlijk niets meer aan toe te voegen:
"Indien gij inderdaad met Christus gestorven zijt, als in Hem ingeënt zijnde, zo heeft de zonde zijn doodwonden in u gekregen. De band, die uw hart aan uw begeerlijkheden samengeknoopt had, is ontbonden; en gij zijt bezig het adderlijk gebroedsel daarvan in het vuur, in de dagelijkse oefening van de doding, af te schudden.
Maar indien gij niet gestorven zijt, maar alsnog der zonde leeft, zo is het een onfeilbaar bewijs, dat gij geen leden van Christus zijt. Rom. 6:2; "Wij die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?"
En vers 3: "Weet gij niet, dat zoveel als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijnen dood gedoopt zijn?"
En elders zegt hij: "De oude mens is in hen alle gekruist". Gal. 5:24; "Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden". (...) Wilt gij naar het vlees leven, deaar niet tegenstreven, maar deszelfs begeerlijkheden volbrengen; in de zonde en voor de zonde leven, in plaats van derzelve te sterven, en echter voorwenden dat de voldoening van Christus u toegerekend is ter rechtvaardigheid? Voorwaar, gij kunt met al zoveel recht zeggen, dat het bloed van Christus ' t welk voor u vergoten is, vruchteloos is geworden, en dat Hij in zoverre in Zijn oogmerk en toeleg tekort geschoten is,niet voor u te lijden; of dat Hij voor u gestorven is, opdat gij in uwe zonde zonder gevaar zoudt leven. Dit zou een Godslasterlijke belijdenis zijn. Dusdoende is uw vermetel zondig leven en gedrag een gewoonte van een dadelijke Godslastering tegen de Zone Gods, makende Hem de bedienaar der zonde, en bewijst dat uw aanspraak, om de toerekening van Zijn voldoening, ten enenmaal ijdel is.
Ja, van ene waarheid, indien gij een zaligmakend belang in den dood van Christus hebt, is uw oude mens met Hem gekruisigd (Rom. 6:6) en gij zijt met Hem der zonde, der wereld, en der wet gestorven".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )