mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 mar 2005 16:22

MENSEN, KAPPEN MET DEZE ZINLOZE DISCUSSIE!

DIT HEEFT NIETS MEER MET HET TOPIC TE MAKEN, MAAR MEER MET HET HALEN VAN JE EIGEN GELIJK.

Melody

Berichtdoor Melody » 15 mar 2005 16:29

PeterD schreef:MENSEN, KAPPEN MET DEZE ZINLOZE DISCUSSIE!

DIT HEEFT NIETS MEER MET HET TOPIC TE MAKEN, MAAR MEER MET HET HALEN VAN JE EIGEN GELIJK.

daar gaat het helaas bijzonder vaak om

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 mar 2005 17:13

PeterD schreef:MENSEN, KAPPEN MET DEZE ZINLOZE DISCUSSIE!

uw mod is het er mee eens. Volgende off-topic wordt verwijderd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 15 mar 2005 21:04

parsifal schreef: uw mod is het er mee eens. Volgende off-topic wordt verwijderd.

Wat tot gevolg heeft dat niemand meer durft te reageren.......

Nee, mensen moet je vrijlaten in wat betreft hun keuze voor broek of rok. Je moet niemand iets op gaan leggen ofzo.

Bijbels is een vrouwenbroek niet direct af te keuren, maar aangezien er vele mensen zijn die het vanuit de traditie een goede traditie vinden.... Best, dat moeten ze zelf weten, maar deze traditie zal (naar mijn mening) nooit langer dan 50 jaar volgehouden worden.

Wat betreft het argument over christen-zijn. Mijn mening erover is dat een rok juist afstoot als jij iemand tegenkomt op straat. Kom je als vrouw iemand op straat tegen terwijl je een broek aanhebt, overvalt zoiemand het eerder.
Tja, en waarom dragen mannen dan geen baarden (allemaal!), om hun christen-zijn te laten zien?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 mar 2005 21:07

frekje schreef:Tja, en waarom dragen mannen dan geen baarden (allemaal!), om hun christen-zijn te laten zien?

Omdat het dragen van baarden in deze cultuur absoluut niet geïdentificeerd wordt met het Christendom.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 mar 2005 22:21

PeterD schreef:
frekje schreef:Tja, en waarom dragen mannen dan geen baarden (allemaal!), om hun christen-zijn te laten zien?

Omdat het dragen van baarden in deze cultuur absoluut niet geïdentificeerd wordt met het Christendom.

maar het dragen van een baard wordt minstens zo geidentificeerd met man-zijn, dan rokdragen met vrouw-zijn, toch?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2005 01:24

Alex Leusink heeft op 1 punt gelijk.

En al lijkt de rok dan iets heel simpels, misschien wel iets onbelangrijks, het is een uiting geweest van het schoppen tegen gevestigde ideeen, en dat was de hoofdoorzaak van de hele ellende rond de jaren 60.

Je hebt daarin helemaal gelijk.

Tegen gevestigde ideeen schoppen mag, als die ideeen niet wetten/geboden van God zijn. En dat is het dragen van een rok niet, sommige mensen leggen de tekst alleen nogal verkeerd uit.. maar goed, dat is in het begin van het topic ook besproken.

Maar als het dragen van rokken door mensen als wet wordt ingesteld mag daar best tegenaan worden geschopt. Schopte Jezus af en toe ook niet een beetje tegen de gevestigde kerkorde met hun eigen wetten en regels?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 02:55

PeterD schreef:Alex, hoe sta jij dan tegenover een regenbroek, een broek tijdens schaatsen, een pyamabroek?

Alex, deze vraag zou ik ook graag beantwoord zien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2005 05:00

PeterD schreef:

Rokken wel dan? En gaan we ook allemaal in Amish-jurken lopen als dat geidentificeerd zou worden met christendom? Blijf fijn jezelf zou ik zeggen.. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 07:52

Het schijnt, als ik in Rijssen loop met meiden in rokken (rok tot op de grond met een split tot op de hmhmhm) dan wordt hier en daar wel 'fiene' gemompeld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 16 mar 2005 08:10

Raido schreef:Het schijnt, als ik in Rijssen loop met meiden in rokken (rok tot op de grond met een split tot op de hmhmhm) dan wordt hier en daar wel 'fiene' gemompeld.

Ach ja, Rijssen! Daar letten ze toch veel te veel op wat je aan hebt. Bah! Maar het is stiekum toch de leukste stad van Nederland.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 08:13

:mrgreen: let er zelf nooit op, maar het is een afwijking van de wat zwaardere rijssenaren dat ze echt extreem letten op de kleding.. maar ja, dat komt niet alleen in Rijssen voor, ook hier op het RD en op het Hoornbeeck

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 16 mar 2005 08:34

Optimatus schreef:
PeterD schreef:Alex, hoe sta jij dan tegenover een regenbroek, een broek tijdens schaatsen, een pyamabroek?

Alex, deze vraag zou ik ook graag beantwoord zien.

Ik wil vooral eerst duidelijk maken dat ik absoluut niet wil proberen om de Bijbel mijn ideeen uit te laten spreken. Het dragen van een rok is mijns inziens niet een wet die je duidelijk in de Schrift terug vindt, alleen dan dat een man geen vrouwenkleding aan zou mogen en andersom.

Maar toch zijn er redenen dat je kunt kiezen voor een rok. Ik heb het al geprobeerd om uit te leggen vanuit de geschiedenis. Ook kun je denken aan het feit dat we een afgezonderd volk zijn, de ouden zeiden dat je het kunt zien aan de praat, de daad en het gewaad. En dat past ons, om ons ook duidelijk af te zonderen. Niet uitzonderen maar afzonderen, wel op de wereld, maar niet van de wereld.

Daarbij komt ook nog dat ik het zelf veel netter vind staan, en vrouwelijker.

Een regenbroek, pyama? Ik vind het moeilijk. Aan de ene kant kan ik er eigenlijk geen kwaad in zien, maar aan de andere kant vind ik dat je consequent moet zijn. Daarom zie je in dorpen waar veel rokken gedragen worden, ook nog ijsbanen vol rokken.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 09:01

Ik wil vooral eerst duidelijk maken dat ik absoluut niet wil proberen om de Bijbel mijn ideeen uit te laten spreken. Het dragen van een rok is mijns inziens niet een wet die je duidelijk in de Schrift terug vindt, alleen dan dat een man geen vrouwenkleding aan zou mogen en andersom.
klopt helemaal..

Maar toch zijn er redenen dat je kunt kiezen voor een rok. Ik heb het al geprobeerd om uit te leggen vanuit de geschiedenis. Ook kun je denken aan het feit dat we een afgezonderd volk zijn, de ouden zeiden dat je het kunt zien aan de praat, de daad en het gewaad. En dat past ons, om ons ook duidelijk af te zonderen. Niet uitzonderen maar afzonderen, wel op de wereld, maar niet van de wereld.
Inderdaad dus een broek voor vrouwen is niet verkeerd, aan de broek zit de wereld niet aan, we moeten niet zo bang zijn voor dingen die de verderfelijke wereldschen hebben die wij dan niet durven te gebruiken.

Daarbij komt ook nog dat ik het zelf veel netter vind staan, en vrouwelijker.
Dat is niet per definitie zo... er zijn veel rokjes die echt niet netjes zijn en er zijn echt veel broeken die wel netjes zijn.

Een regenbroek, pyama? Ik vind het moeilijk. Aan de ene kant kan ik er eigenlijk geen kwaad in zien, maar aan de andere kant vind ik dat je consequent moet zijn. Daarom zie je in dorpen waar veel rokken gedragen worden, ook nog ijsbanen vol rokken.
Onzin.. echt onzin, Jezus heeft gezegt dat bepaalde vakken op zondag mogen werken bijvoorbeeld dat is ook een uitzondering maar was Jezus toen inconcequent?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 mar 2005 09:23

alex leusink schreef:... ook nog ijsbanen vol rokken.

Echt waar? Vertel me waar, dan kom ik kijken. :P

Nee, ik zie op de ijsbaan in Utrecht heel af en toe weleens een paar 'rokken', en dat zijn meestal nog rokken van het type 'soepjurk' ook... Maar ijsbanen vol: nou nee hoor. Gelukkig niet, veel te gevaarlijk ook, lijkt me.

Terug naar “Archief”