Hour Of Power

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2005 07:14

ON TOPIC !!!!!!!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 10:21

Hour of Power vind ik even aardig, maar ik houd het niet een heel uur vol. Te Amerikaans, teveel theater, te weinig inkeer, teveel lawaai.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 13:00

Ik kijk zelf haast nooit naar tv-kerkdiensten... Nederland zingt vind ik maar niks, Songs of Praise ook niet.... Zelf zingen vind ik fijn, maar naar zingende mensen kijken, dat trekt me niet zo :D Heeeeel en toe kijk ik es naar een dienst op Zedtijd voor Kerken (vorig jaar heb ik er 2 gezien, de tv-uitzending van GODfashion en 1 van een surinaamse gemeente volgens mij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 13:31

Sabra schreef:
joepie schreef:

7 en zij baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg.
En een kribbe vond je toen in een stal.

Misschien dat enige historische kennis van nut is. Vroeger, ten tijde van Jezus, had een huis een lager gedeelte en een hogere gedeelte. In het lage gedeelte leefde de dieren, en in het hoge gedeelte leefden de mensen.

Jezus heeft dus wellicht in één of andere bak gelegen, maar dat was hoogst waarschijnlijk gewoon in een huis. In ieder geval was het niet zoals veel mensen zich voorstellen; een stal ver afgelegen in het veld.

Misschien is enige kennis van het woord stal ookm van node, want ook al is het in een huis , of onder hetzelfde dak, dan is het nog een stal. Kijk naar de boerderijen, ook daar heb je de 'deel', wat onder hetzelfde dak is, en ook een stal. (trouwens, wat een onzin om daarover te discussieren, en dan ook nog doen alsof het heel wat anders is, terwijl het gewoon hetzelfde is)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2005 00:56

parsifal schreef:ON TOPIC !!!!!!!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 28 apr 2005 17:52

Even voor de goede orde: Robert Schuller is een 33 degree Freemason Grand Master. Zijn maatje in het kwaad is Billy Hybels van Willow Creek.

Over misleiding gesproken

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2005 08:23

Dat eeuwige gezever over vrijmetselarij ook altijd...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 29 apr 2005 16:29

Baltimore schreef:Even voor de goede orde: Robert Schuller is een 33 degree Freemason Grand Master. Zijn maatje in het kwaad is Billy Hybels van Willow Creek.

Over misleiding gesproken
Misleiding? Ik snap de link niet omdat ik Billy Hybels niet ken :oops:
Afbeelding

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 20 mei 2005 19:44

Een lang artikel over Schuller, maar wel verhelderend hoop ik.

Dr. Schuller verklaart dat in het verleden theologie altijd op een verkeerd punt begon, namelijk bij God. Maar theologie moet, zo herhaalt hij nadrukkelijk, beginnen bij de mens. De mèns moet centraal staan. (1)
Hij noemt zijn theologie een ‘nieuwe reformatie’ (Zijn boek New Reformation heet ook zo, uitgave )
De Reformatie uit de 16e eeuw ging over het gezag van God (tegenover het gezag van de kerk of de paus), èn over de aard van de verlossing. De reformatie leerde dat het diepste probleem van de mens de zonde is, die zijn hele natuur heeft aangetast. Maar de mens kan uit genade gerechtvaardigd worden door het geloof in Christus.
Schuller zegt echter dat wij met de Schrift als beginpunt geen juiste theologie kunnen ontwikkelen. Het bewijs voor deze stelling is dat er zoveel tegenstrijdige interpretaties zijn (2). Hij heeft een ander uitgangspunt gevonden: “Waar de zestiende-eeuwse reformatie onze aandacht vestigde op de Schriften als de enige onfeilbare maatstaf voor geloof en leven, daar zal deze nieuwe reformatie ons wijzen naan het heilige recht van iedere persoon op zelfrespect!” (3) “Wat we nodig hebben is een theologie van redding die begint en eindigt met de erkenning van ieders honger naar glorie.” (4) (dit concept ‘self-esteem’ wordt hierna besproken)
Over de eenheid onder christenen heeft hij ook duidelijke gedachten: De eerdere reformatie noemt hij een ‘reactionaire hervorming’ die ‘destructieve en schismatische gevolgen had in de kerk’. Maar zijn eigen ‘nieuwe reformatie’ moet een verzoenende beweging zijn. Iets wat veel mensen in de laatste decennia aanspreekt.
Overigens is het hier interessant om te noemen dat Schuller afkomstig is van Nederlandse orthodoxe ouders die naar Amerika emigreerden. Kennelijk is zijn theologie dus ook een reactie op wat hij in zijn vroege jeugd heeft meegekregen.
Schuller’s eerste bron voor waarheid is dus niet God of Zijn Woord, maar de mens (die naar Gods beeld geschapen is). Zijn methode om de waarheid te ontdekken is niet de studie van de Bijbel, maar de studie van psychologie. Freud, vertelt Schuller, leerde dat de diepste drijfveer van de mens zijn behoefte aan genot was. Adler zag de drang naar macht als de diepste drijfveer van demens. Frankl leerde dat de behoefte aan ‘betekenis’ de mens dreef. En als verdere ontwikkeling in de lijn van dit zoeken naar het wezen van de mens, ziet Schuller zijn eigen leer, namelijk dat de behoefte aan zelfrespect de grootste nood van de mens is, en zijn diepste probleem.
Her wijkt Schuller heel bewust af van de reformatie en de evangelische theologie en van de leer van de Bijbel. De Bijbel leert ons heel duidelijk dat ‘zonde’ – opstand tegen God – het grootste probleem van de mens is.

‘Self-Esteem’
Dit concept ‘self-esteem’ is een belangrijk begrip bij Schuller. Eén van zijn boeken heeft hij ook zo genoemd (19 ). Het is een steeds terugkerend begrip in zijn toespraken en leringen. Het betekent zelf-achting of zelfrespect. Voor hem is dit hèt enig juiste beginpunt voor de theologie, en hèt principe dat eenheid kan brengen.
Hieronder een puntsgewijze weergave van de ‘theologie van het self-esteem’, zoals dit door Schuller in zijn boeken en toespraken naar voren wordt gebracht:

- De belangrijkste waarde waaraan een mens behoefte heeft, is self-esteem, een uitgesproken positieve zelfwaardering. Dat past bij ons mensen, die immers koninklijk bloed in onze aderen hebben. Want we stammen af van Adam en Eva, en die waren als prins en prinses geschapen.
- Helaas hebben Adam en Eva hun heerlijkheid door de zondeval verloren. En dat betekent dat wij ons koninklijk erfdeel niet langer kunnen opeisen, tenzij wij verzoend zijn met de hemelse Vader. Voor deze verzoening zijn we op Jezus aangewezen. Jezus is de grote Doorzetter die ons als voorbeeld voor ogen staat. Hij is ook Degene die God het meest kende en ons Hem heeft bekend gemaakt. Jezus heeft de ons door God gegeven waardigheid hersteld. Hij heeft de mensheid een geweldige eer aangedaan door ons vlees en bloed aan te nemen.
- Het kruis van Golgota maakt duidelijk dat God de hoogst denkbare prijs heeft willen betalen om zelfs maar één mensenkind te kunnen redden. Is dat niet een duidelijk getuigenis van de onmetelijke waarde die God toekent aan mensen zoals u en ik?
- God heeft door het kruis de tegenstrijdige elementen ‘rechtvaardigheid’ en ‘genade’ op een buitengewoon creatieve wijze met elkaar verzoend. Hierdoor neemt God de grootste oorzaak voor een gebrek aan zelfwaardering, namelijk schuld en schaamte, van ons weg.
- Geloof in God maakt het grote verschil tussen wat mogelijk en wat onmogelijk is. Het komt erop aan dat we in de moeiten van het leven blijven volharden en steeds weer nieuwe moed grijpen. Leed is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met het aardse leven; het is als het ware de prijs die betaald moet worden voor onze deelname aan de pelgrimstocht an het menselijk leven op aarde. Onze roeping is dat leed om te zetten in vreugde en ons vooral niet te laten meezuigen in het zwarte gat van het leed. Dat kan door te vertrouwen op God.
- Het is volstrekt onacceptabel de totale verdorvenheid van de mens te prediken: dan zie je alleen de zwarte inktvlek op een verder hagelwit vel papier. Tegenover het verkeerde dogma van totale verdorvenheid moet ‘totale onbekwaamheid’ worden gesteld. Wij zijn geheel afhankelijk van de genade van God wanneer het gaat om ons behoud. Maar we zijn bepaald niet waardeloos en zondig. Nadrukkelijk bestrijdt Schuller dat dit laatste een bijbels verantwoorde leer zou zijn.
- Zonde is ongeloof, gebrek aan geloof. Wat is de beste manier om de zonde te bestrijden? Niet door uit te wijden over de menselijke verdorvenheid, maar door positief de mogelijkheden van het geloof te prediken en door mensen bekend te maken met Jezus. God wil van ons dat wij strijden in de arena van het geloof. Daarom geeft Hij ons telkens weer uitdagingen, Hij zendt ons een droom, waarvan de verwerkelijking onze eigen kracht te boven gaat. Wanneer wij ‘gaan’ voor deze roeping, blijken we veel meer te kunnen dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Zo groeit in ons een gezonde trots die in Gods genadige roeping verworteld is.

Kracht van positief denken en geloven èn van positief beleven
Schuller is de vertegenwoordiger van het ‘mogelijkheidsdenken’ en hij draagt dat op allerlei manieren uit. Hij heeft en sterk mensgerichte benadering van de problemen van de mens, en met allerlei pep-talk geeft hij de mensen een goed gevoel (maar leidt daarmee gelijk hun aandacht af van bekering).
Schuller is sterk beïnvloed door Harry E. Fosdick (een vooraanstaand liberaal en verspreider van de ‘ik-theorie’). Deze leert dat God van nature in de menselijke natuur woont en dat zijn natuur volmaakt is. De mens beschikt over onbegrensde innerlijke kracht, die alleen ontdekt en aangekweekt moet worden.
Ook is Schuller zeer sterk beïnvloed door Norman Vincent Peale, ja in feite heeft hij zijn gedachtegoed geheel overgenomen.
Norman Vincent Peale is de ‘vader van het positieve denken’, die miljoenen heeft geïnspireerd met zijn boek “De kracht van het positief denken”, en daarmee 50 jaar geleden (toen het voor het eerst uitkwam) veel opzien baarde. In die tijd stond men in orthodoxe kringen sterk afwijzend tegenover deze schrijver (maar het lijkt alsof die afwijzing héél wat minder is geworden, nu een theoloog hetzèlfde gedachtegoed als Peale uitdraagt).
Centraal in de overtuiging van Peale staat: “Heb geloof in jezelf. Heb vertrouwen in je vermogens! Zonder een bescheiden maar redelijk vertrouwen in je eigen kracht kun je niet hopen of geluk of succes. Negatieve gedachten uitsluiten en bewust positieve gedachten formuleren baant de weg tot succes.”
Het is niet verwonderlijk dat juist deze top-humanist, Peale, door Schuller was uitgenodigd om de openings-prediking te houden, toen de Christal Cathedral in 1961 werd ingewijd. En wàt een inwijding was dat! Door middel van een technisch hoogstandje daalde een engel af in de Catheral (een modern bouwwerk, dat bestaat uit een stalen geraamte en 11.000 glasplaten). Zij (!) schreed voort, zoals Jezus over het water, en bewoog zich in de richting van het platform, waar Schuller haar verwelkomde. Deze vrouwelijke engel had de schoonheidswedstrijd in de gemeente gewonnen. Nu was ze de mooiste seraf …!
Deze spectaculaire opening was een voorproefje van alle latere ‘shows’, waarbij altijd het visuele element hoog in het vaandel staat, en kosten nog moeiten worden gespaard om de aandacht van de toeschouwers op onnavolgbare wijze te vangen. In de diensten is alles aanwezig wat voor de mens aantrekkelijk is: mooie koren, een indrukwekkende orgel, het massale zingen, blijde gezichten, een opgewekte sfeer, vrouwelijk schoon…
Vele bezoekers verklaren achteraf dat ze zeer onder de bekoring kwamen van al het moois wat er in de Christal Cathedral te zien en te beluisteren en te beleven valt. Het werkt zéker, om mensen te trakteren op mooi entertainment., in die zin dat het inspirerend is, en mensen een goed gevoel geeft. Maar of dat nou ècht allemaal de Bijbelse boodschap uitdraagt is de grote vraag …

Nog enkele citaten van Peale en Schuller, om hun boodschap van positief denken te illustreren:

Advies van Peale aan zakenlieden en vertegenwoordigers: Herhaal tien keer per dag een tekst als “Als God voor ons is wie kan tegen ons zijn?” of “Ik vermag alle dingen door Christus die mij kracaht geeft.” Hierna geeft hij voorbeelden van mensen die met deze formule hun verkoopcijfers drastisch zagen stijgen.

In één van de diensen werd een man met een tatoeage op zijn arm ten tonele gevoerd. Daarna zei Schuller: “Ik heb ook een tatoeage, niet op mijn arm, maar in mijn hersenen gegrift. Daar staat: “Vandaag krijg ik goed nieuws”. En elke morgen na het opstaan herhaal ik deze woorden: “Vandaag krijg ik goed nieuws!” Vervolgens liet hij de aanwezigen deze woorden twee maal hardop zeggen. Geheel volgens Peale: zo haal je alles binnen het rijk der mogelijkheden. (ds. J.J. de Jonge, die een tijdje de diensten op RTL5 heeft gevolgd, en er daarna een kritische beoordeling over schreef in het ND, 22 feb. 2003)

Afkeer van het begrip ‘zonde’
Het is niet alleen dat Schuller een onevenredig groot accent legt op het belang van positief denken, het is vooral heel kwalijk dat Schuller zich volledig distantieert van wat hij dan noemt ‘negatief denken’. Het Bijbelse begrip ‘zonde’ vindt Schuller uitermate negatief. Hij is zelfs van mening dat nóóit iets onder christelijke vlag gedaan is wat zò vernielend voor de menselijke persoonlijkheid uitpakte als de christelijke strategie om te proberen mensen van hun verloren en zondige staat bewust te maken. Volgens hem is het probleem van de mens niet dat hij te hoog van zichzelf denkt (en zondig is), maar dat hij te mìn van zichzelf denkt.

Een Bijbels-denkend mens zou zeggen dat Schuller dan toch in de knoop moet komen met een aantal bijbelteksten die toch wel degelijk spreken over zonde en oude mens etc. Hoe gaat hij dan bijvoorbeeld om met een tekst als Phil. 2:8, waar de apostel Paulus schrijft dat Jezus Zich vernederd heeft en gehoorzaam is geworden tot de dood? Schullers uitleg is dat Jezus zijn waarde kende, en zijn succes voedde zijn zelfachting. Hij onderging het kruis (slechts) om zijn en onze zelfachting te heiligen. Deze uitdrukking is schokkend.

Duidelijk is dat in Schullers theologie niet de zonde het wortelprobleem van de mens is, maar zijn gebrek aan zelfrespect. De mens is van nature niet slecht (dat was de uitvinding van de 16e eeuwse reformatoren), maar hij is angstig en lijdt onder gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen. Onze oer-zonde is de ‘aangeboren onbekwaamheid om onszelf genoeg te respecteren’, schrijft hij in zijn boek de Nieuwe Reformatie. “Noem het een negatief zelfbeeld, maar zeg niet dat de diepste kernvan de menselijke ziel slechtheid is.”
Vanuit dit uitgangspunt is het logisch dat hij ook tot een andere invulling van het begrip bekering of wedergeboorte komt. ‘Bekering’ betekent volgens hem dat mensen hun negatieve zelfbeeld inwisselen voor een positiefe zelfaanvaarding.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 mei 2005 11:38

Happy One schreef:
Marnix schreef:In hoeverre is aardse voorspoed dan niet bijbels? Wel lastig punt vind ik dat... De bijbel heeft het namelijk wel regelmatig over zegen, welvaart en voorspoed bij gelovigen. Denk aan Psam 128, Psalm 37 en zo zijn er wel meer voorbeelden ... Maar ik ben het er mee eens dat de preken veel dingen ook niet behandelen... Maar ze behandelen ook bepaalde belangrijke aspecten wel en kunnen voor mensen een eerste kennismaking met het evangelie zijn.... Zolang dat zo is ben ik, hoewel er inderdaad wel dingen ontbreken, er toch blij mee.

Teksten die over aardse voorspoed staan moet je wel in de kontekst lezen: Zoals Psalm 37 en 128 en ook bijvoorbeeld de ' zegen ' hoofdstukken uit Deuteronomium en Leveticus in de eerste plaats in de OT kontkest staan, die een leven naar Gods geboden verbindt met aardse zegen.
In het NT is dit verband nauwelijks zichtbaar. Christus zegt: In de wereld zul je verdrukking hebben. Paulus laat weten dat Christus het onedele en wat niets is in de ogen van de wereld verkiest en zegt tevens dat allen die Godzalig leven vervolgt zullen worden. Christus heeft het over schatten in de hemel, en niet op de aarde.

Hoe kun je anders uit leggen dat er mensen zijn die God dienen en in bittere armoede leven (in Korea, China etc?)
Of dat iemand geen kinderen kan krijgen (Psalm 128)? Te weinig Godsvrucht misschien? Nee dus denk ik, want God handelt met Israel in het OT anders dan met de gemeente in het NT.

Precies. En zo lezen we ook in Hebr. 11:26 over Mozes;
"Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 21 mei 2005 17:40

Ik vind die oude Schuller nog wel gaan. Maar dan die zoon van'm, met die vervelende 'prodent-smile', das een oplichter 1ste klas.....

Ik moet meteen weer aan die songtekst van Genesis denken:

You see the face on the TV screen
Coming at you every Sunday
See the face on the billboard
That man is me

On the cover of the magazine
There's no question why I'm smiling
You buy a piece of paradise
You buy a piece of me

I'll get you everything you wanted
I'll get you everything you need
Don't need to believe in hereafter
Just believe in me

Cause Jesus he knows me
And he knows I'm right
I've been talking to Jesus all my life
Oh yes he knows me
And he knows I'm right
And he's been telling me
Everything is alright

I believe in the family
With my ever loving wife beside me
But she don't know about my girlfriend
Or the man I met last night

Do you believe in God
Cause that is what I'm selling
And if you wanna go to heaven
I'll see you right

You won't even have to leave your house
Or get out of your chair
You don't even have to touch that dial
Cause I'm everywhere

And Jesus he knows me
And he knows I'm right
Oh yes he knows me
And he knows I'm right
And he's been telling me
Everything is alright

You won't find me practising what I'm preaching
Won't find me making no sacrifice
But I get you a pocketful of miracles
If you promise to be good, try to be nice
God will take good care of you
Just do as I say, don't do as I do

I'm counting my blessings
Cause I've found true happiness
As I am getting richer, day by day
You can find me in the phone book
Just call my toll free number
You can do it anyway you want
Just do it right away

There'll be no doubt in your mind
You'll believe everything I'm saying
If wanna get closer to him
Get on your knees and start paying

Cause Jesus he knows me
And he knows I'm right
Oh yes he knows me
And he knows I'm right
And he's been telling me
Everything is alright

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 09 jun 2005 07:32

Schuller is gewoon Freemasonry, ik dacht zelfs 33 degree

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 00:03

Schuller is de antichrist en zal zich tzt als zodanig ontpoppen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jun 2005 00:09

Hoe ongenuanceerd kun je zijn?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2005 01:07

Ik dacht dat de paus de antichrist was?

Terug naar “Archief”