dieren laten inslapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 mar 2005 11:21

Raido schreef:Ziel is in dit verband trouwens lichaam

:shock:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 11:32

Tja, er staat ook 'En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel'.. (SV)

Genesis 2: 7 toen vormde de Heere God den mens uit stof van den aardbodem en blies in zijn neusgaten levensadem. Zo werd de mens een levend wezen. (Lutherse)..

Ziel = lichaam/wezen. Net als in het spreek woord 'een arme ziel'
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 mar 2005 11:54

Is het eigenlijk wel van belang om te filosoferen of het dier al dan niet een ziel heeft?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 12:50

Maja de Bij schreef:Dieren hebben toch wel een ziel?

Uit het scheppingsverhaal:
Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.

Die discussie hebben we al eens eerder gehad maja. De ziel van het dier daarmee wordt zijn bloed aangemerkt. Ziel heeft hier de betekenis van levensader, datgene waardoor het schepsel zijn kracht ontvangt.
Dit is absoluut niet de ziel in de betekenis zoals de mens een ziel heeft.
Gen. 9:3-4
"Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 mar 2005 16:32

Een hond heeft wel een persoonlijkheid en wel een ziel.
Ik heb 3 honden en die hebben alle 3 een verschillende persoonlijkheid en een verschillend karakter.
Ze reageren totaal verschillend op dingen en vinden ook andere dingen lekker en prettig.
Dus ze hebben verschil van smaak.
Ze hebben ook een sterk gevoelsleven. Als ik me down en depressief voel, komen ze mij troosten. Als ik met pijn op bed lig, komt er een tegen de pijnlijke plek aanliggen en dat verzacht dan de pijn.
Ik heb er een hond bij die bv vrij sjacherijnig van aard is, en 2 die vrolijk van aard zijn.
Ik vind het belachelijk en arrogant om te denken dat wij mensen superieur zijn of zo.
En als mijn honden geen ziel hebben, nou, dan heb ik zeker ook geen ziel.
Honden zijn hele gevoelige wezens, door God geschapen, om de mens te dienen.
En ze dienen mij.
Ze bewaken mijn huis tegen ongenode gasten, ze brengen mij gezelligheid, troost, vrolijkheid dat ik soms de slappe lach van ze krijg, ze laten mij stukken wandelen wat weer goed voor mijn gezondheid is, etc.
Ze zijn een verrijking van ons gezin.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 15 mar 2005 23:45

Hallo MM,
Mariamagdalena schreef:Een hond heeft wel een persoonlijkheid en wel een ziel.
Ik heb 3 honden en die hebben alle 3 een verschillende persoonlijkheid en een verschillend karakter.

Ahhh kep er ook drie. Welke heb jij? Ik heb twee Holl. herders en een collie. Twee verschillende type honden, maar drie verschillende karakters. Zo is dat.
Ze reageren totaal verschillend op dingen en vinden ook andere dingen lekker en prettig.
Dus ze hebben verschil van smaak.
Ze hebben ook een sterk gevoelsleven. Als ik me down en depressief voel, komen ze mij troosten. Als ik met pijn op bed lig, komt er een tegen de pijnlijke plek aanliggen en dat verzacht dan de pijn.
Ik heb er een hond bij die bv vrij sjacherijnig van aard is, en 2 die vrolijk van aard zijn.

Zelfde ervaring.
Ik vind het belachelijk en arrogant om te denken dat wij mensen superieur zijn of zo.

Klopt, dat is de mens. Prediker waarschuwt ons ook dat wij ons niet superieur stellen tov de dieren. Maar ja, juist christenen hebben dat trekje. Ja christenen die het beter moeten weten.
En als mijn honden geen ziel hebben, nou, dan heb ik zeker ook geen ziel.
Honden zijn hele gevoelige wezens, door God geschapen, om de mens te dienen.

Dieren hebben ziel en geest. De Bijbel is daar duidelijk over.
En ze dienen mij.
Ze bewaken mijn huis tegen ongenode gasten, ze brengen mij gezelligheid, troost, vrolijkheid dat ik soms de slappe lach van ze krijg, ze laten mij stukken wandelen wat weer goed voor mijn gezondheid is, etc.
Ze zijn een verrijking van ons gezin.

En jij dient hèn wanneer hún tijd daar is. Ik verzog de oudste herder van 14, omdat ze reuma heeft. Twaalf jaren heeft zij mij idd gediend, nu is het háár beurt.

Geniet van de beestjes enne... als jij en ik dolveel van onze dieren kunnen houden, des al niet te min de Schepper Zelf. Mensen die het tegendeel beweren menen immers dat de liefde voor dieren vanuit de mens groter is dan van G'd. Hiermee impliceren zij, wat ik zeer profaan vind, dat de liefde van de mens tóch verder kan strekken dan die van G'd. Ik durf mijn kakkies daar niet aan te branden.

:wink:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 mar 2005 23:53

Raido schreef:Tja, er staat ook 'En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel'.. (SV)

Genesis 2: 7 toen vormde de Heere God den mens uit stof van den aardbodem en blies in zijn neusgaten levensadem. Zo werd de mens een levend wezen. (Lutherse)..

Absoluut oneens......pak de kanttekeningen er eens bij.....

Overigens, niet alleen honden of katten hebben een persoonlijkheid dan, wat dacht je bijv. van muggen of vliegen...ze hebben allemaal een andere wil enzo....tenminste, dat is duidelijk te merken!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 23:54

Kena schreef:Klopt, dat is de mens. Prediker waarschuwt ons ook dat wij ons niet superieur stellen tov de dieren. Maar ja, juist christenen hebben dat trekje. Ja christenen die het beter moeten weten.

Los van de vraag ziel of geen ziel is die superioriteit simpelweg geworteld in Gods Woord:

En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

Als ik me niet vergis is dat ook in een Joodse bijbel terug te vinden ;-)

Jammer alleen dat mensen zich soms minder dan dieren gedragen. Maar da's weer een zijstraat...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 15 mar 2005 23:58

Klaas schreef:Los van de vraag ziel of geen ziel is die superioriteit simpelweg geworteld in Gods Woord:

En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

Als ik me niet vergis is dat ook in een Joodse bijbel terug te vinden ;-)

Jammer alleen dat mensen zich soms minder dan dieren gedragen. Maar da's weer een zijstraat...

Klaas

M.i. heb je superioriteit en superioriteit. Wellicht gebruik ik het verkeerde woord. Laten we zo zeggen. G'd is Superieur tov alles. Vanuit Zijn Superioriteit dient Hij ons. Als Híj geen arrogante opstelling heeft tov áls onze Schepper, dan wij zeker niet naar de dieren toe.

Ik ben het wel met je eens dus :wink:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 mar 2005 00:02

Als Híj geen arrogante opstelling heeft tov áls onze Schepper, dan wij zeker niet naar de dieren toe.

Klopt. We zouden dierenliefhebbers moeten zijn.

Maaruh, waar ging het eigenlijk over? ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 00:30

essieee schreef:
Raido schreef:Tja, er staat ook 'En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel'.. (SV)

Absoluut oneens......pak de kanttekeningen er eens bij.....

Overigens, niet alleen honden of katten hebben een persoonlijkheid dan, wat dacht je bijv. van muggen of vliegen...ze hebben allemaal een andere wil enzo....tenminste, dat is duidelijk te merken!

Je verwart wil met aard. God schiep ze naar hun aard. Dieren doen dingen omdat het hun aard is, niet omdat ze dat persé willen.
Je verwijst naar de kanttekeningen. In dat vers gaat het specifiek over de mens. Over de dieren gaat het in Gen. 1:20. En daarvan zeggen de kanttekeningen: "Hebr. ziel. Versta daardoor de dieren, die leven en gevoelen, en door zulk een oorzaak zich bewegen."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 mar 2005 00:33

ja dusssss

Ik wilde hiermee aangeven dat zowel honden, katten of vliegen hetzelfde staat hebben, dus geen ziel!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 00:37

essieee schreef:ja dusssss

Ik wilde hiermee aangeven dat zowel honden, katten of vliegen hetzelfde staat hebben, dus geen ziel!

fantastisch!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 mar 2005 00:38

jas schreef:

fantastisch!

Sorry hoor is dit sarcastisch bedoeld of ben je het eens?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 00:51

essieee schreef:
jas schreef:

fantastisch!

Sorry hoor is dit sarcastisch bedoeld of ben je het eens?

beiden.

Terug naar “Archief”