Ziel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 15 mar 2005 22:14

Je laat een deel van mijn mening weg. Ik zeg niet dat een foetus geen leven is :!: Zeker wel, dat staat ook duidelijk in de Bijbel. En dat leven is van God gegeven aan ons mensen. Dat is volgens mij genade van God dat Hij ons zo'n geschenk wil geven. Natuurlijk vermoord je dat niet! Het doen van abortus staat voor mijn gevoel gelijk aan moord! Alleen denk ik dat iets levends niet direct een ziel hoeft te hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 22:55

4ever2all schreef:Je laat een deel van mijn mening weg. Ik zeg niet dat een foetus geen leven is :!: Zeker wel, dat staat ook duidelijk in de Bijbel. En dat leven is van God gegeven aan ons mensen. Dat is volgens mij genade van God dat Hij ons zo'n geschenk wil geven. Natuurlijk vermoord je dat niet! Het doen van abortus staat voor mijn gevoel gelijk aan moord! Alleen denk ik dat iets levends niet direct een ziel hoeft te hebben.

Wat is dan het verschil met een dier? Het enige echte onderscheid tussen een menselijke foetus is immers de ziel? Want een foetus is nog niet met rede begiftigd, zodat daarin het onderscheid niet ligt. De ziel maakt dus het enige verschil.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 16 mar 2005 19:48

Lijkt me ook nog wel een verschil dat de foetus door mensen is "gemaakt" en door God gegeven. En het heeft misschien nog geen kennis maar wel besef en hersens. Dat zijn heel grote verschillen met dieren. Ik denk dat de ziel pas bij de geboorte een rol gaat spelen. En dat het niet iets is wat je hebt of niet maar dat het iets is in je denken. Geen ding in ieder geval.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 mar 2005 22:24

kan je nader uitleggen wat je bedoelt met "door mensen gemaakt en van God gegeven"?

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 16 mar 2005 23:01

Ik bedoel dat je kinderen krijgt (gegeven) en niet neemt. En door mensen "gemaakt" bedoel ik niet dat we zelf kunnen bepalen of we ze maken of niet maar meer zo, dat het niet op een dier lijkt omdat het ontstaan is door een samenkomen van twee mensen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 00:04

4ever2all schreef:Lijkt me ook nog wel een verschil dat de foetus door mensen is "gemaakt" en door God gegeven. En het heeft misschien nog geen kennis maar wel besef en hersens. Dat zijn heel grote verschillen met dieren. Ik denk dat de ziel pas bij de geboorte een rol gaat spelen. En dat het niet iets is wat je hebt of niet maar dat het iets is in je denken. Geen ding in ieder geval.

Dus kennis is ziel? Volgens mij is besef toch ook iets wat alleen mensen hebben en wat daarom gelieerd is aan ziel.
En hersen, tja, een varken heeft ook hersens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 10:37

Gezien het feit dat David schrijft in psalm 139 dat God zijn ongevormden klomp al heeft gezien, denk ik dat een foetus vanaf het eerste begin al een ziel heeft.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 mar 2005 11:00

Doe ik een heel gevaarlijke uitspraak als ik me afvraag of je op grond van de bijbel, die ontstaan is in een periode waarin de kennis van de biologie nog niet zo ver gevorderd was, kunt baseren dat een foetus vanaf de conceptie al een ziel heeft?

Naar mijn mening is deze discussie niet echt relevant. Of een mens nu een ziel heeft vanaf de conceptie, of pas bij de geboorte lijkt me niet echt relevant voor de maneir waarop men met een foetus omgaat. Abortus lijkt me op grond van de bijbel makkelijk te veroordelen zonder te weten wanneer de ziel ontstaat.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 11:23

je hebt gelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2005 11:45

Ik vind het ook een zaaddiscussie, maar het maakt een verschil, een mens is een mens als die mens een ziel heeft en dus leeft, als een foetus geen ziel zou hebben is het dus nog geen mens en is het gij zult niet doodslaan niet van toepassing. Een lastige mug mep je ook rustig dood, een lastig foetusje dan ook..

toch? is toch geen mens, heeft geen ziel, wat zou het dan toch.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 13:03

Raido, volgens mij zijn we het allemaal eens dat een foetus een mens is. De meeste zullen het dan ook eens zijn dat je dan niet mag aborteren.
Dus ongeacht of het een ziel heeft of niet.

Persoonlijk denk ik dat een foetus een ziel heeft alhoewel het een gevoelskwestie is en ik het niet kan onderbouwen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2005 13:16

Een zielloos mens bestaat niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 17 mar 2005 14:23

Raido schreef:Een zielloos mens bestaat niet.

Dat noem je een lijk toch?

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 17 mar 2005 17:31

Zolang die mens nog niet praat (en nog niet denkt?) waarom zou het dan niet zielloos kunnen zijn. De ziel speelt op dat moment nog geen rol volgens mij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2005 18:23

PeterD schreef:
Raido schreef:Een zielloos mens bestaat niet.

Dat noem je een lijk toch?

Nee, dat is een zielloos lichaam. :wink:

Terug naar “Archief”