Een waar gelovige, of... een huichelaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2003 20:22

Hij komt zelden tot zichzelf, werkt al naar buiten, en zo hij tot zichzelf komt omdat hij de waarheden ziet en gelooft, zo durft hij zich niet te verdenken, hij doorzoekt zich niet. Hij zou menen, dat hij zondigen zou, indien hij aan zijn staat twijfelde, hij ziet met een opslag, dat het wel met hem is, dat hij gelooft, hij ziet op de zaken, en op hun beminnelijkheid, die gelooft hij en zou hij die niet begeren en aannemen! denkt hij. Hij ziet op de beloften, maar slaat de hoedanigheden van hen, aan wie de beloften gedaan zijn, over. Zo getuigt zijn eigen geest, dat hij een kind Gods is, hier speelt de duivel soms listig onder, en weet zo op de fantasie te werken, dat het hem toeschijnt, alsof hij de hemelse vreugde in zijn hart gevoelde, daar het toch maar een kitteling is, zonder grond en reden, zonder gemeenschap aan God, zonder kleinheid des harten, en liefde Gods, en op zijn hoogst maar in het beschouwen van de geestelijke verborgenheden en goederen van de kinderen Gods bestaat. Hij gaat gemoedigd, zonder strijd en worstelingen om aan te nemen, vast te houden, bij te blijven, daarheen; want hij is verzekerd, hoewel het gewten hem de waarheid best eens zeggen wilde; doch die doet hij zwijgen, hij wil daar niet van horen."

wat moet je hier nou mee? waar heeft die man dit vandaan? Hoopt hij dat hij de enige is in deh emel ofzo?
ik vraag mij ook af: wat is het eerste stadium? je hebt tijdgelovige, ware gelovige. wat ben je voor je ware gelovige bent?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 31 mar 2003 20:39

Gewoon de bijbelgedeeltes lezen die ik bij de definitie neerzette, dan weet je genoeg over het tijdgeloof of ook wel genoemd: schijngeloof. Dat is onderscheiden van het ware geloof.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mar 2003 20:41

Dat je nog begrijpt wat hij bedoelt.
Kan me voorstellen dat in de kerk waar dit geleerd wordt er weinig ware gelovigen voorkomen, want hier snap niemand toch iets van?

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2003 20:51

ik vind het nogal zwaar beschuldigend van deze predikheer moet ik zeggen. Wat zijn zijn motieven?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 31 mar 2003 21:58

Wat is beschuldigend Joris?

Is het beschuldigend omdat hij jouw misschien bij sommige zaken in het hart raakt waar jij het niet mee eens bent? Hij geeft gewoon algemene kenmerken van tijdgelovigen vanuit de Bijbel. Zijn motieven zijn om huichelaars te ontmaskeren, want van nature zijn we allemaal huichelaars en proberen we de Heere God en onszelf en onze naasten te bedriegen en beelden we ons in heel wat te zijn terwijl het zo kan zijn dat "er een weg is die iemand recht schijnt, maar het laatste van dien zijn wegen des doods" (Spreuken 16:25). Ook de dwaze maagden waren er vast van overtuigd dat ze naar de hemel gingen, maar kwamen er te laat achter dat ze geen ware genade (olie) in hun lampen hadden en werden afgewezen. Ook degenen die in Mattheus 7:22 en 23 genoemd worden waren er vast van overtuigd dat ze bekend waren bij de Heere Jezus en ze hadden toch zoveel goeds gedaan, en toch werden ze buitengeworpen in die verschrikkelijke plaats alwaar wening is en knersing der tanden, waar het vuur niet uitgeblust wordt en de worm niet sterft.
Hij schrijft het uit liefde tot de mensen, tot zondaren die misschien niet beter weten, die zich wat inbeelden net als de dwaze maagden die dachten dat ze bij de Heere Jezus hoorden en toch geen christenen waren.

Of wat dacht je van de mensen uit Laodicea, de christenen die dachten dat ze er allang waren met hun godsdienst. De Heere Christus Zelf moet hen oproepen uit hun schijnzekerheid dat ze behouden zijn: "Want gij zegt: Ik ben rijk en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet dat gij zijt ellendig, en jammerlijk en arm, en blind, en naakt."

Mensen moeten blij zijn als ze bijtijds gewaarschuwd worden.

Joep,

"Kan me voorstellen dat in de kerk waar dit geleerd wordt er weinig ware gelovigen voorkomen, want hier snap niemand toch iets van?"

Het kan zijn dat ik af en toe moeilijke taal heb geciteerd (hoewel ik het zoveel mogelijk heb geprobeerd te vertalen naar hedendaags Nederlands). Maar vraag gerust WAT je niet snapt hoor!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2003 08:27

Als ik het wel heb kunnen we de volgende 2 dingen concluderen:

1. Een mens kan nooit te vroeg tot Christus komen en Hem aannemen.
2. Een mens kan wél te vroeg menen dat hij er al is.

Nu mijn vraag: Wanneer mag je nu met zekerheid zeggen: 'Hij is de mijne, en ik ben de Zijne'?

Joris en Joep, ik kan jullie goed begrijpen: ik word altijd verschrikkelijk moedeloos als het onderscheid tussen een waar- en waangelovige wordt beschreven. Maar het is voluit Bijbels! Niet een iegelijk die zal zeggen Heere, Heere, zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen. (Matth. 7:21) (Ik ga voor de rest geen teksten herhalen, er staan er genoeg in de voorgaande berichten) Dit is niet bedoeld om mensen in de put te praten, maar te waarschuwen jezelf niet te bedriegen met een beetje emotionele gevoelens. Je moet ook het positieve er eens van in zien! Er is maar één grond, en dat is Jezus Christus en Die gekruisigd. Een ieder bouwt dáárop en het gebouw zal nóóít bezwijken!
Hé, sterkte er mee!
Groeten

Ko

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 01 apr 2003 08:31

Je kan Christus niet uit jezelf aannemen!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 08:34

precies......ik zal het deze keer helemaal met je eens zijn, het moet je door God geschonken worden maar daarom moeten we wel naar Hem zoeken, we mogen niet op een stoeltje gaan zitten en denken als ik bekeerd moet worden komt het toch wel!!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2003 08:51

Rudolf Meuser schreef:Je kan Christus niet uit jezelf aannemen!

Als je het wíl, kun je het ook. Nee, 'k zeg het verkeerd, dan krijg je het geloof om het te doen. Er zal nooit een situatie ontstaan, dat jij kunt zeggen: 'Ik wilde wel, maar God wilde niet'. Hij wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen. (1 Tim. 2:4) Zie verder 2 Petr. 3:9, Ez. 33:11, Ez. 18, etc.
'k Las bij de Schotse predikant James Webster het volgende.
Hij zegt: kijk nou eens naar die man met die dorre hand. In zichzelf was hij machteloos, maar wat zegt de Heere Jezus? Strek uw hand uit! Die man zei niet 'Dat kan ik toch niet', maar hij deed wat Hem bevolen werd. Zo ook hierbij. De Heere Jezus zegt: 'Bekeert u, en gelooft het Evangelie!'

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 08:55

kootje schreef:
Rudolf Meuser schreef:Je kan Christus niet uit jezelf aannemen!

Als je het wíl, kun je het ook. Nee, 'k zeg het verkeerd, dan krijg je het geloof om het te doen. Er zal nooit een situatie ontstaan, dat jij kunt zeggen: 'Ik wilde wel, maar God wilde niet'. Hij wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen. (1 Tim. 2:4) Zie verder 2 Petr. 3:9, Ez. 33:11, Ez. 18, etc.
'k Las bij de Schotse predikant James Webster het volgende.
Hij zegt: kijk nou eens naar die man met die dorre hand. In zichzelf was hij machteloos, maar wat zegt de Heere Jezus? Strek uw hand uit! Die man zei niet 'Dat kan ik toch niet', maar hij deed wat Hem bevolen werd. Zo ook hierbij. De Heere Jezus zegt: 'Bekeert u, en gelooft het Evangelie!'

Oke dat kunnen we inderdaad nooit zeggen, het is onze eigen schuld als we onbekeerd sterven!!

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 10:27

J
oris en Joep, ik kan jullie goed begrijpen: ik word altijd verschrikkelijk moedeloos als het onderscheid tussen een waar- en waangelovige wordt beschreven. Maar het is voluit Bijbels! Niet een iegelijk die zal zeggen Heere, Heere, zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen. (Matth. 7:21) (Ik ga voor de rest geen teksten herhalen, er staan er genoeg in de voorgaande berichten) Dit is niet bedoeld om mensen in de put te praten, maar te waarschuwen jezelf niet te bedriegen met een beetje emotionele gevoelens. Je moet ook het positieve er eens van in zien! Er is maar één grond, en dat is Jezus Christus en Die gekruisigd. Een ieder bouwt dáárop en het gebouw zal nóóít bezwijken!
Maar waarom blijven we altijd zo hameren op alles wat 'niet'is. God heeft zoveel dingen mogelijk gemaak,t laten we het daar eens over hebben. In dezelfde math 7:21 lees ik: ,..maar alleen wie de wil doet van mijn Vader in de hemel. Nou, ga dan die wil van de Vader doen, dan hoef je niet meer bang te zijn!!!
Ik vindt het beschuldigende hierin zitten dat de preekheer wel een heleboel zegt maar geen concrete aanwijzingen geeft. HIj moet niet praten over hoe het niet moet, maar zijn schaapjes vertellen hoe het wél moet. Vertel ze wie God is en wat Hij graag wil geven.
Je hebt mensen die met hart en ziel geloven, je hebt mensen die geloven uit 'g ewoonte en bijgeloof', en je hebt mensen die geloven en graag dichter naar God willen groeien. Ik denk dat het belangrijk is dat we heel duidelijk bij onszelf nagaan of we echt offers willen brengen voor God en of we echt er van doordrongen zijn dat we God nodig hebben omdat wij zondig zijn. En als iemand eenmaal daarvan overtuigd is, leer hem da verder te leven als wedergeborden christen!!!
maar daars topt helaas de prediking vaak, in mjn oude gemeente tenminste wel: ze helpen je de berg op maar aan het eind van de berg laten ze je donderen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 10:34

joris schreef:J
oris en Joep, ik kan jullie goed begrijpen: ik word altijd verschrikkelijk moedeloos als het onderscheid tussen een waar- en waangelovige wordt beschreven. Maar het is voluit Bijbels! Niet een iegelijk die zal zeggen Heere, Heere, zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen. (Matth. 7:21) (Ik ga voor de rest geen teksten herhalen, er staan er genoeg in de voorgaande berichten) Dit is niet bedoeld om mensen in de put te praten, maar te waarschuwen jezelf niet te bedriegen met een beetje emotionele gevoelens. Je moet ook het positieve er eens van in zien! Er is maar één grond, en dat is Jezus Christus en Die gekruisigd. Een ieder bouwt dáárop en het gebouw zal nóóít bezwijken!
Maar waarom blijven we altijd zo hameren op alles wat 'niet'is. God heeft zoveel dingen mogelijk gemaak,t laten we het daar eens over hebben. In dezelfde math 7:21 lees ik: ,..maar alleen wie de wil doet van mijn Vader in de hemel. Nou, ga dan die wil van de Vader doen, dan hoef je niet meer bang te zijn!!!
Ik vindt het beschuldigende hierin zitten dat de preekheer wel een heleboel zegt maar geen concrete aanwijzingen geeft. HIj moet niet praten over hoe het niet moet, maar zijn schaapjes vertellen hoe het wél moet. Vertel ze wie God is en wat Hij graag wil geven.
Je hebt mensen die met hart en ziel geloven, je hebt mensen die geloven uit 'g ewoonte en bijgeloof', en je hebt mensen die geloven en graag dichter naar God willen groeien. Ik denk dat het belangrijk is dat we heel duidelijk bij onszelf nagaan of we echt offers willen brengen voor God en of we echt er van doordrongen zijn dat we God nodig hebben omdat wij zondig zijn. En als iemand eenmaal daarvan overtuigd is, leer hem da verder te leven als wedergeborden christen!!!
maar daars topt helaas de prediking vaak, in mjn oude gemeente tenminste wel: ze helpen je de berg op maar aan het eind van de berg laten ze je donderen.

Je kan wel allemaal met teksten en versjes aankomen maar daarmee kom je er ook niet hoor!!
En je kan wel zeggen van ga dan die dingen doen en dat is misschien wel goed, maar wij kunnen hetzelf niet, we moeten er toch echt aan ontdekt worden dat wij het zonder God niet kunnen en dan zien we toch ook onze zonde en schuld tegenover God pas!!?

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 10:39

waarom vindt je dat zo fijn omdat te denken?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2003 10:46

ik denk dat niet, ik weet gewoon heel zeker dat het zo is!! Ik geef je helemaal gelijk als je zegt dat wij God moeten zoeken, en wie oprecht zoekt zal ook vinden, want God laat zeker geen bidders staan, maar het moet ons wel geschonken worden!!
Wil jij hiermee dan zeggen dat wij op onze manier en wanneer wij er is een keer tijd voor hebben bekeerd kunnen worden? Dat kunnen en mogen wij toch niet van God verwachten, het is pure genade wanneer ons gebed en ons roepen door God verhoord wordt!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2003 10:48

Waarom blijven we hameren op wat het niet is?
- Omdat de Heere Jezus het Zelf ook deed! Hij wees de mensen op het gevaar van zelfbedrog, getuige de gelijkenissen over de maagden, de bouwers, etc.
- Als zelfbedrog mogelijk is, moet je daar toch voor waarschuwen? Je gunt je naaste toch geen eeuwige teleurstelling?

Vertel mensen wie God is en wat Hij graag wil geven.
- Dat moet zeker gebeuren. Een dominee kan Christus nooit gewillig genoeg afschilderen. Maar dat doet niks toe of af aan het gevaar van zelfbedrog.

Vertel mensen niet hoe het niet moet, maar hoe het wel moet.
- Vertellen hoe het niet moet hoort er toch bij? Doet Paulus dat ook niet in zijn brieven? En Johannes? Paulus vermaant bijvoorbeeld de mensen dat ze van de vrijheid teruggekeerd zijn naar de dienstbaarheid der wet. En, zoals ik al zei, de Heere Jezus waarschuwt de mensen er ook voor.
- Hoe het niet moet, hoeft niet 'hoe het wel moet' te vervangen! Het is een aanvulling, een hele waardevolle zelfs.

Je zegt dat ze je de berg op helpen en aan het eind je laten vallen. (ik neem aan dat je met dat laatste woord dit bedoelde)
- Dat is een trieste zaak.

Terug naar “Archief”