Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 18 feb 2005 19:32

Pierro schreef:
Annemieke86 schreef:Ja shit happens to everyone of us.. Maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn hoor. Ik ben met het volgende ook voorzichtig maar ik zet het toch neer:
Als een Christelijk persoon een ziekte krijgt en overlijdt, wil God diegene dan niet bij Zijn Gemeente? Hij wil tenslotte ook JOU bij Zijn Gemeente! Later krijgen wij allemaal het Eeuwig Leven als Jezus terugkomt. Maar ik durf niet te zeggen of je daadwerkelijk die ziekte van God krijgt of iets dergelijks.. God schiep ook kwaad maar hier ben ik erg voorzichtig mee.

Later krijgt iedereen het eeuwige leven? Wat bedoel je precies hiermee? Wat is later? Wanneer begint dat? En voor wie geldt dat dan?
als Jezus terugkomt !!
Afbeelding

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 18 feb 2005 19:42

Annemieke86 schreef:
Pierro schreef:
Annemieke86 schreef:Ja shit happens to everyone of us.. Maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn hoor. Ik ben met het volgende ook voorzichtig maar ik zet het toch neer:
Als een Christelijk persoon een ziekte krijgt en overlijdt, wil God diegene dan niet bij Zijn Gemeente? Hij wil tenslotte ook JOU bij Zijn Gemeente! Later krijgen wij allemaal het Eeuwig Leven als Jezus terugkomt. Maar ik durf niet te zeggen of je daadwerkelijk die ziekte van God krijgt of iets dergelijks.. God schiep ook kwaad maar hier ben ik erg voorzichtig mee.

Later krijgt iedereen het eeuwige leven? Wat bedoel je precies hiermee? Wat is later? Wanneer begint dat? En voor wie geldt dat dan?
als Jezus terugkomt !!

Maar voor hen die als God's kind nu sterven vangt het eeuwige leven toch ook al aan?! Daarbij komt dat ik me nog steeds afvraag of je nu bedoelt dat straks iedereen het eeuwige leven ontvangt?

No-body
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor No-body » 19 feb 2005 13:11

Mijn dochtertje heeft een erfelijke ziekte, toch geloof ik niet dat God deze ziekte heeft gewerkt. Als ik bijv 1joh1 lees zie ik juist de grote afstand tussen God en het kwaad.

1 joh 1 : 5 En dit is de verkondiging,die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.

Of lees Job is. Is dat God? of satan?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 19 feb 2005 13:13

Pierro schreef:Maar voor hen die als God's kind nu sterven vangt het eeuwige leven toch ook al aan?! Daarbij komt dat ik me nog steeds afvraag of je nu bedoelt dat straks iedereen het eeuwige leven ontvangt?
Ik vroeg me gewoon af als iemand een ziekte krijgt dat het daadwerkelijk een straf van God is (de discussie die nu dus aan de gang is). Mijn overgrootmoeder zei: "Hij komt mij halen" en ze stierf. God wilde haar dus bij Hem hebben! Doet hij dat ook met mensen die bijv. een ziekte krijgen en later overlijden? Ik wilde er voorzichtig mee zijn maar ik moest het toch ff kwijt want ik zat er een beetje mee.

Met het eeuwige leven bedoelde ik: Als Jezus terugkomt dan is er een Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde. Dan komt toch het eeuwig leven?! Ik weet niet precies of de mensen die nu dood zijn:
- Nu al het eeuwige leven hebben
- Of dat als Jezus werkelijk terugkomt, de graven zullen opgengaan (want dat heb ik ook ergens gelezen, maar ik weet niet meer precies waar)
Afbeelding

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 13 mar 2005 15:49

Sjaan schreef:

Jesaja 45:7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Het "kwaad" is een onjuiste vertaling. Het moet onheil zijn en dat is iets anders.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 20:44

Baltimore schreef:Sjaan schreef:

Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Het "kwaad" is een onjuiste vertaling. Het moet onheil zijn en dat is iets anders.

En wat is het verschil?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 13:24

No-body schreef:Mijn dochtertje heeft een erfelijke ziekte, toch geloof ik niet dat God deze ziekte heeft gewerkt. Als ik bijv 1joh1 lees zie ik juist de grote afstand tussen God en het kwaad.

1 joh 1 : 5 En dit is de verkondiging,die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.

Maar het zou toch rechtvaardig zijn als we allen in de hel zouden zijnvanwege onze zonden? Waarom zou het dan niet kunnen dat ziektes van de Heere komen? Misschien willen we dat niet, we willen geen God die rechtvaardig is en de zonden niet ongestraft kan laten, maar het is wel zo, en het is ons oo tot zegen, want zou God niet rechtvaardig zijn, dan zou het op puur toeval berusten of we naar de hemel zouden gaan of niet.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 mar 2005 15:34

alex leusink schreef:Maar het zou toch rechtvaardig zijn als we allen in de hel zouden zijnvanwege onze zonden? Waarom zou het dan niet kunnen dat ziektes van de Heere komen? Misschien willen we dat niet, we willen geen God die rechtvaardig is en de zonden niet ongestraft kan laten, maar het is wel zo, en het is ons oo tot zegen, want zou God niet rechtvaardig zijn, dan zou het op puur toeval berusten of we naar de hemel zouden gaan of niet.

Het is wel rechtvaardig als we allemaal in de hel zouden zijn nu, maar dan is God niet barmhartig te noemen of wel? God laat veel toe, maar ziekten zijn toch een gevolg van de zondeval?

Daarnaast is God ook oneindig goed en barmhartig en genadig dat hoort ook wel vermeld te worden :wink:

de laatste zin ontgaat mij de logica iig...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 15:59

Yael schreef:
alex leusink schreef:Maar het zou toch rechtvaardig zijn als we allen in de hel zouden zijnvanwege onze zonden? Waarom zou het dan niet kunnen dat ziektes van de Heere komen? Misschien willen we dat niet, we willen geen God die rechtvaardig is en de zonden niet ongestraft kan laten, maar het is wel zo, en het is ons oo tot zegen, want zou God niet rechtvaardig zijn, dan zou het op puur toeval berusten of we naar de hemel zouden gaan of niet.

Het is wel rechtvaardig als we allemaal in de hel zouden zijn nu, maar dan is God niet barmhartig te noemen of wel? God laat veel toe, maar ziekten zijn toch een gevolg van de zondeval?

Daarnaast is God ook oneindig goed en barmhartig en genadig dat hoort ook wel vermeld te worden :wink:

de laatste zin ontgaat mij de logica iig...

Maar dat God barmhartig is betekent niet dat Hij de zonden door de vingers ziet, maar dat Hij vergeeft door het bloed van Christus.

Als iemand straf heeft verdiend en hij krijgt die, is dat de wil van de straffer!!! En God wil ook dat mensen ziek worden, dat mensen verongelukken, anders gebeurt het niet!!! Maar dat zijn geen wraakacties, maar roepstemmen om ons te bekeren!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 mar 2005 16:29

alex leusink schreef:Maar dat God barmhartig is betekent niet dat Hij de zonden door de vingers ziet, maar dat Hij vergeeft door het bloed van Christus.

Als iemand straf heeft verdiend en hij krijgt die, is dat de wil van de straffer!!! En God wil ook dat mensen ziek worden, dat mensen verongelukken, anders gebeurt het niet!!! Maar dat zijn geen wraakacties, maar roepstemmen om ons te bekeren!

kheb ook helemaal niet gezegt dat God de zonde door de vingers ziet..

God straft mij anders echt niet altijd ookal heb ik straf verdiend hoor. Hij wil ook vergeven.

hetgeen wat ik vetdrukte gebeurd idd niet buiten Gods toelating om, met je laatste zin ben het helemaal eens.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 16 mar 2005 09:55

jas schreef:
Baltimore schreef:Sjaan schreef:

En wat is het verschil?

Ik geloof dat ik wel begrijp wat Baltimore bedoelt, hoewel ik het niet verkeerd vertaald zou noemen. Kwaad is wat anders dan zonde. Zonde doe je (ben je), kwaad overkomt je (en dat overkomt je blijkens dit bijbelgedeelte door God en dus niet door het noodlot o.i.d.). In die zin is kwaad onheil.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

joepie

Berichtdoor joepie » 20 mar 2005 13:45

No-body schreef:Mijn dochtertje heeft een erfelijke ziekte, toch geloof ik niet dat God deze ziekte heeft gewerkt. Als ik bijv 1joh1 lees zie ik juist de grote afstand tussen God en het kwaad.

Toch geloof ik dat wel.
Er gaan o.a. twee zondagen over.
Daarbij staan tekstverwijzingen en als je die leest kun je niet zeggen dat ze niet van God komen. Ik zou zeggen lees ze eens en ook de tekstverwijzingen.

Zondag 9
Vraag 26: Wat gelooft u, wanneer u zegt: Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde?
Antwoord:
Dat de eeuwige Vader van onze Here Jezus Christus, die hemel en aarde, met al wat erin is, uit niets geschapen heeft1 en ze nog door zijn eeuwige raad en voorzienigheid in stand houdt en regeert2, om zijn Zoon Jezus Christus mijn God en mijn Vader is3.
Daarom vertrouw ik zo op Hem, dat ik er niet aan twijfel, of Hij zal mij voorzien van alles wat ik voor lichaam en ziel nodig heb4, en ook elk kwaad, dat Hij mij in dit moeitevol leven toedeelt, voor mij doen meewerken ten goede5. Want Hij kan dit doen als een almachtig God6 en wil het ook doen als een trouw Vader7.

1 Gen. 1:1; Gen. 2:3; Ex. 20:11; Job 33: 4; Job 38: 4-11; Ps. 33:6; Jes. 40: 26; Hand. 4:24; Hand. 14:15. 2 Ps. 104:2-5,27-30; Ps. 115: 3; Matt. 10: 29,30; Rom. 11: 36; Ef. 1:11. 3 Joh. 1:12; Rom 8:15; Gal. 4:5-7; Ef. 1:5. 4 Ps. 55:23; Matt. 6:25, 26; Luc. 12:22-24. 5 Rom. 8:28. 6 Rom. 8: 37-39; Rom. 10: 12; Openb. 1:8. 7 Matt. 6:32, 33; Matt. 7:9-11.

Zondag 10
Vraag 27: Wat verstaat u onder Gods voorzienigheid?

Antwoord:
De almachtige en tegenwoordige kracht van God1, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert2, dat loof en gras, regen en droogte3, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen4, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen5.

1 Ps. 94: 9, 10; Jes. 29: 15, 16; Jer. 23: 23, 24; Ezech. 8: 12; Matt. 17: 27; Hand. 17:25-28. 2 Hebr. 1:3. 3 Jer. 5:24; Hand. 14: 17. 4 Spr. 22:2; Joh. 9:3. 5 Spr. 16:33; Matt. 10:29.

Vraag 28: Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?

Antwoord:
Om in alle tegenspoed geduldig1, in voorspoed dankbaar te zijn2 en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal3. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen4.

1 Job 1:21, 22; Ps. 39:10; Rom. 5: 3,4; Jak. 1:3. 2 Deut. 8:10; 1 Tess. 5:18. 3 Ps. 55:23; Rom. 5:4,5; Rom. 8:38, 39. 4 Job 1:12; Job 2:6; Spr. 21:1; Hand. 17:25-28.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 27 sep 2005 11:49

ik heb bovenstaande topic helemaal gelezen, maar snap het nog niet. Sorry dat ik een oude bovenhaal, maar wilde er een met hetzelfde onderwerp openen. Vandaar.

Volgens jullie schept God niet het kwaad,maar wel straffen en moet zo de tekst uit jesaja uitleged worden. Dat geloof ik ook, zeker nadat ik jullie verklaringen heb gelezen.
Maar ik geloof dat God alles heeft geschapen. Moet Hij dan ook niet kwaad hebben geschapen. Hij schiep toch ook de boom van kennis van goed en kwaad en de duivel (sorry caprice, maar dat snap ik ook nog niet).
Voor de duidelijkheid: ik geloof niet dat God het kwaad schept, ik denk dat Hij het toelaat dat de duivel nog dingen kan doen, maar deze vragen krijg ik niet beantwoord.

tweetie

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 11:53

Hij schiep een engel die later is gevallen en toen zijn tegenstander werd. God doet het kwaad niet, hij laat het toe omdat engelen en mensen een eigen wil hebben.

God laat mensen ziek worden, niet als daad maar als gebeurtenis.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 27 sep 2005 12:26

Raido schreef:Hij schiep een engel die later is gevallen en toen zijn tegenstander werd.

waar lees je bovenstaande in de bijbel raido?

tweetie

Terug naar “Archief”