Marnix schreef:Joepie, je geeft dus Het verbond is inderdaad eeuwig maar heeft twee kanten, de belofte en de eis... God sluit een verbond met je... maar wat doe je er als mens mee? In ieder geval heb je niets aan die belofte als je er zelf niets mee doet.
Je bedoelt dat een mens niets aan het verbond heeft als hij/zij niet tot geloof komt.

Ik kan het nog sterker vertellen: wie op het erf van het verbond geboren is en zich daaraan niets gelegen laat liggen, zal zwaarder gestraft worden dan iemand bij wie dat niet het geval is. (bijv. Matth. 11:21-23). Men weet dan wel de weg, maar bewandelt die niet. Men heeft wel een cheque (de belofte van de genade) in het bezit, maar weigert die te verzilveren (door het geloof).
Wie in een christelijk gezin wordt grootgebracht, wordt daarom niet op neutraal terrein geboren. God heeft nl. recht op het kind (eis) en geeft ook Zijn belofte (bijv. Hand. 2:39, maar ook Gen. 17:7). Bovendien wordt het kind daarmee lid van de christelijke gemeente.
Over deze beloften wordt in de Bijbel niets gezegd t.a.v. kinderen van ongelovigen. Zij worden op vijandig terrein geboren en tot hen komt minder vaak of soms helemaal niet het Evangelie (er zijn nog gebieden in de wereld waar het Evangelie nog niet is doorgedrongen). Ze worden in hun leven niet opgevoed richting het geloof en de dienst aan God. Dat maakt een enorm verschil met de kinderen van de ongelovigen voor wat betreft wat ze te horen krijgen.
Marnix schreef:En in hoeverre ben je er dan anders aan toe dan een niet-gelovige? In beide gevallen wordt je gered als je je bekeert.
In beide gevallen word je gered als je je bekeert, inderdaad. De voorrechten en plichten zijn echter anders en vandaar ook de verantwoordelijkheid.
O ja, ik was nog vergeten om op je vorige vragen iets te antwoorden.
Marnix schreef:nderdaad, mensen die niet de kinderdoop als de bijbelse manier van dopen zien geloven in Gods genade voor het kind, maar geloven niet dat de doop is ingesteld als teken om dat te symboliseren, maar als teken om het antwoord te symboliseren.... Hier is het eerst doop, dan belijdenis... maar volgens hen is het bijbels dat je gedoopt wordt op grond van je belijdenis, het aannemen beantwoorden van God keuze voor jou. Maar ze geloven dus wel het zelfde... het verschil zit hem puur in het teken, wanneer dat plaats moet vinden.... daar is de bijbel niet zo duidelijk over... maar ik heb het idee dat we nog al eens elkaar in de haren vliegen, puur om het teken... en hechten we daar dan niet teveel waarde aan? Het is immers symbolisch en we geloven wel het zelfde....
Mensen die de kinderdoop afwijzen en toch in Gods verbond geloven m.b.t. hun kind (dus dat ze geloven dat God hun kind ook genadig zal zijn en het tot geloof zal brengen) hebben dus een kind van het verbond, maar dan zonder verbondsteken.
Dat kan natuurlijk, maar ik kom in de Bijbel geen verbondssluiting tegen zonder verbondsteken.
Voorbeelden van een verbondssluiting met een verbondsteken:
Noach (Gen. 9, regenboog).
Abraham (Gen. 17, besnijdenis).
het verbond tussen Abraham en Abimelech (Gen. 21, ooilammeren)
het verbond tussen Jakob en Laban (Gen. 31, steenhoop)
De verbondssluiting op Horeb (Deut. 5, 10 geboden)
enz. enz.
Zelfs met Kain maakte God een verbond (nl. dat Kain niet gedood mocht worden) en Hij gaf hem een teken (Gen. 4:15).
Wat is dus het verbondsteken als je de kinderdoop afwijst en toch gelooft dat God belooft om je kind tot de Zijne te maken?