Dierenziel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Melody

Dierenziel

Berichtdoor Melody » 12 mar 2005 15:12

N.a.v. alle vriendelijke zieltopics hier vroeg ik mij af: hebben dieren eigenlijk een ziel?

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 12 mar 2005 17:04

Gaat het niet ergens over alle levende ziel ofzo? Wat betekent daar dat ziel? Hmm, beetje vaag.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 12 mar 2005 18:54

Dieren hebben geen ziel. In Genisis 9 staat dat het bloed van een dier zijn ziel is. Hij heeft dus niet een ziel zoals een mens. Zijn ziel is sterfelijk, hoeft niet bekeerd te worden.

Wanneer er bij dieren over een ziel gesproken wordt (dwz: een dier is dan een ziel) dan moet je dat zien als dieren die leven, bewegen, voelen, voortgaan, enzovoort. Niet menselijk opvatten dus!

Melody

Berichtdoor Melody » 12 mar 2005 19:46

joos schreef:Dieren hebben geen ziel. In Genisis 9 staat dat het bloed van een dier zijn ziel is. *knip*

Dit komt op mij allereerst over als een paradox, maar ik meen te begrijpen wat je bedoelt. Maar wat is dan de menselijke ziel? (ter vergelijking; of moet ik mij daarvoor in het hartelijke zieltopic stortten?)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mar 2005 20:47

De oosterlingen die de Bijbel schreven hadden niet echt verschil tussen ziel en lichaam, bij de schepping van de mens lees je ook dat de mens een leven de ziel werd, over de dieren wordt gezegt dat het levende zielen zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Dierenziel

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 mar 2005 17:32

Melody schreef:N.a.v. alle vriendelijke zieltopics hier vroeg ik mij af: hebben dieren eigenlijk een ziel?

Hoogwaardige diersoorten zoals honden, katten, leeuwen, tijgers, olifanten, etc hebben wel zeker een ziel.
Alleen gaan dieren volgens mij regelrecht naar wat wij "hemel" noemen, en moeten mensen er moeite voor doen, omdat wij belast zijn met wat men noemt "erfzonde".

Leer zo'n dier maar eens persoonlijk goed kennen.

Ik vraag mij wel eens af of MENSEN die in een slachthuis werken eigenlijk wel een ziel hebben. In ieder geval geen geweten.

En volgens mij heb je een geest en een ziel, je geest wordt gevormd door het aardse leven en je ziel is onsterfelijk en komt na je dood in een bepaalde staat terecht, wat wij hemel of hel noemen.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 13 mar 2005 19:55

Mariamagdalena schreef:
Melody schreef:N.a.v. alle vriendelijke zieltopics hier vroeg ik mij af: hebben dieren eigenlijk een ziel?

Hoogwaardige diersoorten zoals honden, katten, leeuwen, tijgers, olifanten, etc hebben wel zeker een ziel.
Alleen gaan dieren volgens mij regelrecht naar wat wij "hemel" noemen, en moeten mensen er moeite voor doen, omdat wij belast zijn met wat men noemt "erfzonde".

Leer zo'n dier maar eens persoonlijk goed kennen.

Ik vraag mij wel eens af of MENSEN die in een slachthuis werken eigenlijk wel een ziel hebben. In ieder geval geen geweten.

En volgens mij heb je een geest en een ziel, je geest wordt gevormd door het aardse leven en je ziel is onsterfelijk en komt na je dood in een bepaalde staat terecht, wat wij hemel of hel noemen.

dan vraag ik me af of je toevallig ook vegetariër bent??

joepie

Berichtdoor joepie » 13 mar 2005 22:26

Mariamagdalena schreef:

En jij geloofd dat echt?
Hoe komt het dan dat dieren ook andere dieren opeten?
Of doden? Zou dat voor een dier dan geen zonde zijn?
En zou er voor die zonde dan ook niet betaald moeten worden?

Als dat zo is dan zou ik weleens willen weten waar je dat vandaan haald.

Christus is voor de mens gestorven en niet voor de dieren.
Die vergaan. Gaan nergens heen.
Anders zou Hij ze ons niet tot voedsel gegeven hebben.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 13 mar 2005 22:50

Mariamagdalena schreef:Ik vraag mij wel eens af of MENSEN die in een slachthuis werken eigenlijk wel een ziel hebben. In ieder geval geen geweten.

????????????????????? :shock:

Die mag je even uitleggen!!!
the most important things in life are not things

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 13 mar 2005 22:51

Hoe komt het dan dat dieren ook andere dieren opeten? Of doden ?

mischien omdat ze honger hebben en we dat ook nog zoiets hebben als een instinct ? (hebben mensen ook btw )
En jij geloofd dat echt?
dat zegt ze toch ! anders zet ze het er niet neer , nietwaar ?
Christus is voor de mens gestorven en niet voor de dieren.
Die vergaan. Gaan nergens heen
Christius is gestorven voor de zonde van de mens, door zijn krusiging worden onzen zonden vergeven ! i agree maar even op je laatste paar woorden terug te komen ! hoe kan jij zo zeker zijn dat dieren vergaan ? heb jij inzicht in wat God doet ? Dat kan niemand je vertellen tenzij je dood bent en in de hemel / hell terecht bent gekomen (we gaan maar uit van het eerste he )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 23:11

Mariamagdalena schreef:

Deze stelling is onbijbels en waarschijnlijk ingegeven door een grote dierenliefde. Het is wel goed om liefde voor de dieren te hebben, maar dat mag niet tot gevolg hebben het verkondigen van onschriftmatige stellingen.

Mariamagdalena schreef:Leer zo'n dier maar eens persoonlijk goed kennen.

Het is zeker zo dat je met dieren een innige band kunt hebben. Maar dat rechtvaardigt nog steeds niet je stelling. Niet wat je voelt is bepalend voor wat waar is, maar uitsluitend het Woord Gods.
Mariamagdalena schreef:Ik vraag mij wel eens af of MENSEN die in een slachthuis werken eigenlijk wel een ziel hebben. In ieder geval geen geweten.

Dat is een onbarmhartige veroordeling en wederom geheel onbijbels. Het eten van dieren wordt nergens in de Schrift veroordeeld en ook het slachthuis zelf wordt geaccepteerd als een voldongen feit. Paulus zegt ook, dat men alles mag eten wat in het slachthuis verkocht wordt. Je gaat hierin wel erg ver. Ik verbaas me er wel over dat je hier mensen die in het slachthuis werken veroordeelt, maar niet de consumenten. Als er geen vlees gegeten werd zou er ook geen slachthuis zijn. Degene die jij dus als daders aanwijst zijn dit a.g.v. het feit dat mensen vlees eten.
Maar als je het slachthuis afkeurt, keur je vast ook het eten van vlees af. Dan veroordeel je dus ook Jezus, want Hij at ook vlees. Daaruit blijkt al dat het eten van vlees geen zonde is, want dan had Hij het niet gegeten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mar 2005 00:02

Ik mis de plek waar ik het kan vinden in de bijbel, als het zo is staat het er ongetwijfeld in!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 00:27

essieee schreef:Ik mis de plek waar ik het kan vinden in de bijbel, als het zo is staat het er ongetwijfeld in!

Welke plek?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 00:32

essieee schreef:Ik mis de plek waar ik het kan vinden in de bijbel, als het zo is staat het er ongetwijfeld in!

Bedoel je dit? 1 Kor.10:25-26;
"Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil; Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve."
Sorry, ik schreef slachthuis, maar het is vleeshuis.
De slagerswinkel dus.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 07:46

Spons; als enige reactie op jou zou ik willen zeggen : Ga de Bijbel eens lezen.
Dan zul je inzicht krijgen in wat God doet.

Terug naar “Archief”