Ziel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mar 2005 12:19

Yael schreef:
4ever2all schreef:Ik denk niet dat een foetus al bij de bevuchting een ziel heeft. Dat zou betekenen als het een miskraam word dat deze ziel al voor God moet verschijnen en dan ook al erfzonden heeft. Een ziel is geen ding, een ziel is volgens mij iets geestelijks, een soort geweten dat je bij je geboorte krijgt en dat zich zo verder ontwikkeld tijdens je leven.

dat denk ik ook, of zou je kunnen zeggen dat iedereen die voor de geboorte sterft naar de hemel gaat?

Ik denk dat inderdaad. Zie mijn eerdere reactie....
Er staat ook ergens, Het is de mens gezet eenmaal te sterven, dus niemand ontkomt daaraan...ook een foetus niet. Al zal God Zijn manier van oordelen hebben bij een foetus(denk ik). Er staan zoveel voorbeelden in de Bijbel dat het leven begint bij de bevruchting....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Ziel...

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 mar 2005 17:39

DesertRose schreef:Wanneer ontstaat de ziel? bij de bevruchting?

Ik denk ook dat de ziel bij de bevruchting in de vrucht komt, dat de ziel al bij God was en gestuurd wordt naar een lichaam in wording, maar dat is denk ik al als zaadje en eitje verenigen.

De geest daarintegen wordt gevormd door het leven, opvoeding, ervaringen.
De geest kan ook ziek zijn, zoals bij psychopaten e.d. maar dat heeft volgens mij niks met de ziel te maken.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 14 mar 2005 10:35

[quote="jas"]Ik lees in psalm 71:6;
"Op U heb ik gesteund van den buik aan; van mijner moeders ingewand aan zijt Gij mijn Uithelper; mijn lof is geduriglijk van U.".[/quote]

Als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk. Alleen kan ik er niet over uit dat dan ook de erfzonden al zouden bestaan enz. Misschien is dat niet aan mij om te oordelen maar het komt in strijd met mijn rechtvaardigheids gevoel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 10:36

Tja, jou en mijn rechtvaardigheidsgevoel zijn vast instrijd met Gods rechtvaardigheids gevoel..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 15:35

4ever2all schreef:
jas schreef:Ik lees in psalm 71:6;
"Op U heb ik gesteund van den buik aan; van mijner moeders ingewand aan zijt Gij mijn Uithelper; mijn lof is geduriglijk van U.".

Als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk. Alleen kan ik er niet over uit dat dan ook de erfzonden al zouden bestaan enz. Misschien is dat niet aan mij om te oordelen maar het komt in strijd met mijn rechtvaardigheids gevoel.

Ik bekijk het niet zo, het staat gewoon in de Bijbel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mar 2005 16:27

jas schreef:Zogauw een eicel in de baarmoeder bevrucht is, is er sprake van leven en van een ziel.

Ja, maar een eeneiige tweeling dan? De splitsing vindt ca. 5 dagen na de bevruchting plaats.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 16:31

Daar zal God vast iets voor hebben uitgevonden... *zucht*

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 14 mar 2005 17:31

God blaast Zijn adem in onze neusgaten, ofwel we krijgen een ziel. Maar , eerbiedig gezegt, zonder neusgaten kan de adem er niet in worden geblazen. En ik bedoel hiermee, zonder lichaam kan God er geen ziel in geven. De redenering dat alle zielen er al zijn, bij God lijkt me dus niet juist. God creerd een ziel op het moment dat het lichaam ontstaat.

Maar deze zielen zijn aan elkaar verwant. Doordat onze zielen aan elkaar verwant zijn, wordt de erfzonde doorgegeven(als een stempel) En doordat wij aan elkaar verwant zijn, was Adam evrantwoordelijk voor de gehele mensheid. En omdat wij aan elkaar verwant zijn met ziel en lichaam, kon Jezus, als mens zijnde, sterven voor de rest van de mensheid.

Maar als je ervan uitgaat dat de ziel in het lichaam is bij de bevruchting, hoe zit het dan met 1 eiige tweelingen? krijgt de ene een ziel en de ander houd de oude? ik weet dat dit geen wezenlijke vraag is ofso, maar het is een gevolg uit een bepaalde redenering.

we zijn niet als zielen aan elkaar verwant. ik ben als mens verwant aan mijn medemensen om mij heen. ik heb hier even een quote neergezet omdat ik het gedeelte niet snap. waaraan zijn we nu verwant? en wat heeft de erfzonde ermee te maken? eerder werd al gesproken over een verbond dat adam met God zou hebben maar daarover lees ik dan niets in de bijbel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 22:53

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Zogauw een eicel in de baarmoeder bevrucht is, is er sprake van leven en van een ziel.

Ja, maar een eeneiige tweeling dan? De splitsing vindt ca. 5 dagen na de bevruchting plaats.

Dat zegt toch niets over het feit of die wel of niet leeft? Of vind jij dat een bewijs dat er voor die 5e dag geen leven is? Heeft God dat niet zo geordineerd, legt Hij niet het element leven er Zelf in? Hoe kun je toch volhouden dat iets menselijks wat groeit in de buik van een moeder geen ziel zou hebben.
In Jes. 37:3 staat; "En zij zeiden tot hem: Alzo zegt Hizkia: Deze dag is een dag der benauwdheid, en der schelding, en der lastering; want de kinderen zijn gekomen tot aan de geboorte, en er is geen kracht om te baren."
Hier wordt dus niet gesproken over kinderen vanaf de geboorte, maar kinderen die tot aan de geboorte komen. Het zijn dus reeds kinderen in de moederbuik, voor de geboorte. Iets zonder ziel kun je moeilijk een kind noemen.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 15 mar 2005 17:22

Jas schreef: Iets zonder ziel kun je moeilijk een kind noemen.

Waar baseer je op dat een ongeborene niet kan leven zonder ziel? Dat God in de Bijbel zegt dat er vanaf de bevruchting leven is staat vast maar waar staat dat dat leven dan ook al een ziel heeft? En wat is die ziel dan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 17:43

4ever2all schreef:Jas schreef: Iets zonder ziel kun je moeilijk een kind noemen.

Waar baseer je op dat een ongeborene niet kan leven zonder ziel? Dat God in de Bijbel zegt dat er vanaf de bevruchting leven is staat vast maar waar staat dat dat leven dan ook al een ziel heeft? En wat is die ziel dan?

Omdat in Genesis staat dat door Gods adem de mens tot een levende ziel werd.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 15 mar 2005 18:43

De mens word inderdaad door Gods adem tot een levende ziel maar in deze tekst kan net zo goed worden bedoeld dat je de ziel bij de geboorte krijgt :?:

Let wel: Ik ben er zelf nog niet uit wanneer een mens een ziel krijgt, maar ik sluit niet uit dat dat bij de geboorte pas is.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 15 mar 2005 18:58

4ever2all schreef:De mens word inderdaad door Gods adem tot een levende ziel maar in deze tekst kan net zo goed worden bedoeld dat je de ziel bij de geboorte krijgt :?:

Let wel: Ik ben er zelf nog niet uit wanneer een mens een ziel krijgt, maar ik sluit niet uit dat dat bij de geboorte pas is.
Ja ben ik het met je eens! 8)
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 mar 2005 19:27

En ik niet.. want dan zou je dus gewoon rustig abortus mogen plegen, voor het kind maakt dat dus niets uit, heeft toch geen ziel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 21:36

Annemieke86 schreef:
4ever2all schreef:De mens word inderdaad door Gods adem tot een levende ziel maar in deze tekst kan net zo goed worden bedoeld dat je de ziel bij de geboorte krijgt :?:

Ja ben ik het met je eens! 8)

Jullie gaan voorbij aan wat ik eerder aanhaalde over ps. 71:6
Ook het argument van Raido vind ik sterk.

Terug naar “Archief”