Hoe laat jij zien dat je christen bent?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2005 22:04

Ik denk dat je laat zien dat je Christen bent door zoals beschreven staat in Efeze 4:

De nieuwe levenswandel
17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander. 26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan; 27 en geeft de duivel geen voet. 28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige. 29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. 30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. 31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.

En dat vooral dat: Gij geheel anders.
En ik denk dat het tegenwordig niet meer echt een geheel anders is.
We verschillen niet meer zo veel met de wereld.
Doen mee met dezelfde feesten, komen op dezelfde plaatsen, hebben een wereldgelijkvormig leven.
Ik vraag me af, of veel mensen aan ons nog wel kunnen zien dat we Christen zijn ,anders dan door een armbandje.
Die ik overigens verafschuw.
Je kunt namelijk nooit doen wat Jezus deed.

charlie
Mineur
Mineur

asasfas

Berichtdoor charlie » 13 mar 2005 13:27

joepie schreef:Ik vraag me af, of veel mensen aan ons nog wel kunnen zien dat we Christen zijn ,anders dan door een armbandje.

Jep Joep, bedankt voor je samenvatting..
wat jij je afvraagt is waarschijnlijk ook de bron van dit topic. .

ik hoorde gister van een collega: (die had ons naar de kerk zien lopen) ben jij ook jehova-getuige? ;) maar dat terzijde..

Over dat bandje kunen we het wel hebben, maar ik weet niet of de topic-opener dat wil..
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 mar 2005 14:08

Doe maar niet, daar is al een topic over.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mar 2005 14:23

Ik heb ook vaak het gevoel dat mensen zich willen laten zien als christen in de gewone buitenwereld. Christenen onder elkaar lijken een ander verhaal. Herkenbaar?

charlie
Mineur
Mineur

sdgfs

Berichtdoor charlie » 13 mar 2005 15:54

essieee schreef:Ik heb ook vaak het gevoel dat mensen zich willen laten zien als christen in de gewone buitenwereld. Christenen onder elkaar lijken een ander verhaal. Herkenbaar?

hoezo herkenbaar? belachelijk herkenbaar! ;)
interessant ook ..
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2005 17:20

essieee schreef:Ik heb ook vaak het gevoel dat mensen zich willen laten zien als christen in de gewone buitenwereld. Christenen onder elkaar lijken een ander verhaal. Herkenbaar?

Hm, nooit zo over nagedacht, maar inderdaad een bijzonder punt! :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mar 2005 00:00

Ik zou er bijna een topic over starten.
Krijg dan alleen het gevoel dat je over alles wel een topic kan openen, en wat voor meerwaarde heeft het?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 13:14

joepie schreef:Ik denk dat je laat zien dat je Christen bent door zoals beschreven staat in Efeze 4:

De nieuwe levenswandel
17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander. 26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan; 27 en geeft de duivel geen voet. 28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige. 29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. 30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. 31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.

En dat vooral dat: Gij geheel anders.
En ik denk dat het tegenwordig niet meer echt een geheel anders is.
We verschillen niet meer zo veel met de wereld.
Doen mee met dezelfde feesten, komen op dezelfde plaatsen, hebben een wereldgelijkvormig leven.
Ik vraag me af, of veel mensen aan ons nog wel kunnen zien dat we Christen zijn ,anders dan door een armbandje.

Joepie, je afschuw vind ik ontzettend onterecht. Het bandje heeft als doel om je weer even stil te zetten bij Jezus, en het feit dat je Zijn volgeling bent. Waarom is zo'n badnje dan zo afschuwelijk? Inderdaad, we kunnen nooit doen wat Jezus deed.... maar we kunnen er wel naar streven om Zijn wil te doen en te doen wat Hij zou doen. Het is dus heel erg goed je af te vragen wat Hij zou doen... Hij deed namelijk de wil van Zijn Vader en wij moeten proberen dat ook te doen. Vanwaar dan die afschuw als mensen zo'n bandje dragen omdat ze Gods wil willen doen? Het feit dat het ze nooit volledig Zijn wil kunnen doen wil toch niet zeggen dat je het niet moet proberen? Je verafschuwt toch ook niet dat de 10 geboden elke zondag worden voorgelezen omdat je je daar toch niet aan kan houden?

Het helemaal anders zijn zit hem in je gedrag, niet per deifinitie in de plaatsen waar je komt. Op bepaalde punten heb je gelijk, maar het "wordt niet wereldgelijkvormig" betekent natuurlijk niet dat je plaatsen waar ongelovigen komen moet mijden.... Als we Jezus echt willen volgen... moeten we misschien juist wel meer naar die wereldse plaatsen zoals Hij deed... om die mensen over Hem te vertellen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 14:35

Marnix schreef:Het helemaal anders zijn zit hem in je gedrag, niet per deifinitie in de plaatsen waar je komt. Op bepaalde punten heb je gelijk, maar het "wordt niet wereldgelijkvormig" betekent natuurlijk niet dat je plaatsen waar ongelovigen komen moet mijden.... Als we Jezus echt willen volgen... moeten we misschien juist wel meer naar die wereldse plaatsen zoals Hij deed... om die mensen over Hem te vertellen.

Als je inderdaad Jezus echt wil volgen ga je misschien wel naar die plaatsen maar dan om de mensen het evangelie te brengen. En ik denk dat het daar nu juist aan ontbreekt.
En ik denk dat velen naar bepaalde plaatsen gaan om vermaak en zeker niet om uit te laten komen dat ze Christen zijn.
Wereldgelijkvormig is dat we gelijk zijn in ons doen en laten met de wereld. We onderscheiden ons in ons doen en laten niet meer met de wereld. Dus moeten we dingen gaan dragen als bandjes met letters, of kruisjes.
Maar ook daar loopt de wereld mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 14:53

Tja, ik ben het er niet helemaal mee eens.... Ik ga gerust sporten, poolen of wat drinken/eten in de stad. Dat doe ik voor mijn eigen vermaak. Soms ga ik ergens voor het vermaak heen maar heb ik er wel gesprekken over het geloof... maar dat is dan niet de reden waarom ik daar heen ben gegaan. Ik zie daar het probleem niet zo van in... Je mag toch wel voor je plezier gaan sporten of wat anders doen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 mar 2005 11:40

De topic opener aan het woord...;) Nee hoor, ik heb dit topic echt niet perse voor mezelf geopend hoor, want ik heb wel een mening erover :D Maar het doel is idd erover discussieren ;)

Ik draag sinds een tijdje weer een WWJD bandje. Nadat ik een preek heb gehoord op een zondag in 'mijn' gemeente, kreeg ik door waar mijn leven werkelijk om draait: om het toekomende, om een eeuwig leven bij Hem, om te worden als Hij, om altijd bij Hem te blijven!

Daardoor leef ik nu niet meer zoals ik altijd deed, zoals ik me vaak voorstelde: zoveel mogelijk mensen tot God brengen...tussen haakjes dan, want het is Gods werk natuurlijk, maar ik zag mezelf als werktuig in Gods hand.
Natuurlijk, dat is geweldig als je dat kunt zijn, en dat moet ook als je echt christen bent zeker zijn! Maar als je naar jou persoonlijk kijkt, gaat het om het toekomende
Wij hebben geen blijvende stad. Wij zoeken het toekomende
(Hebr 13:14)

Om weer de link naar het WWJD bandje te leggen:
ik probeer elke dag met God te leven en voor God te leven. En God helpt me daar zeker bij, maar de duivel trekt ook zo, en mijn oude ik trekt ook zo aan mij.
Daarom heb ik dat WWJD bandje omgedaan. Ik kijk elke dag weet ik het hoeveel keer naar mijn horloge en naar mijn arm, en dan steeds herinnert mij het eraan: He, je leeft voor God, niet voor jezelf. Kan Jezus nu over jouw/mijn schouder meekijken? Als Hij nu terug komt en Hij vind jou/mij zo: kan dat?

Dus ik vind die bandjes absoluut niet iets van: ik ben christen dus laat het zo zien, welnee, ik draag het als 'geheugensteuntje' voor mezelf!

Dan nog even over: gij geheel anders.
Natuurlijk moeten we anders zijn. Maar hoe zie je dat?
Ik zie dat als liefdevol zijn, naar ALLE mensen. Blank, zwart, wit, geel, groen, rood, met hoed, zonder hoed, met rok, zonder rok, met stekels, zonder stekels, Gergem in Ned, gergem, PKN, evangelisch, atheist, islamiet, mn dominee mn oduers, mn vrienden, Bush, Balkenende, Saddam Hussein, Putin.......IEDEREEN. Heb je naaste lief als jezelf.
En dat is waardoor wij christenen ons zouden moeten onderscheiden van de anderen.....wij geheel anders...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2005 00:39

Inderdaad. Lees efeziers 4 maar eens helemaal (daar staat dacht ik ook het "gij geheel anders"

Daar roept Paulus ook op om vrede en eenheid te bewaren en om als navolgers van Christus liefdevol, vergevingsgezind etc. te zijn. Daarin zijn we anders, daarom wordt het Gij geheel anders gevolgd door: Gij hebt Christus leren kennen!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 mar 2005 13:19

Hoe laat je op je werkplek zien dat je een christen ben?

1. De werkdag begint thuis op de knieen. Leven in afhankelijkheid mag blijken.
2. Onze collega's kennen God o.a. door wat in ons, als brieven van Christus, te lezen valt. Is dat beeld helder of een karikatuur?
3. Vloek niet: dat wordt opgemerkt!
4. Zondag- rustdag. Dit betekekent iedere maandag weer fit op het werk.
5. Ontzag en eerbied voor de werkgever en oudere collega.
6. Collegialiteit, geen pesten op de werkvloer.
7. Trouw in relatie's.
8. wees zorgvuldig in alle materiele zaken;mijd de schijn van zelfverrijking.
9. Afspraken nakomen, niet roddelen.
10.Gun je collega z'n succes. Geen carrièrestap over de rug van je collega.

(RMU)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 mar 2005 16:39

Hoe laat ik zien dat ik Christen ben?

Ik draag altijd een kruis om de nek en altijd een rok, bovendien bid ik voor ik iets eet, ook buitens huis.
Ook vloek ik nooit en ben trouw in mijn relatie.
En zondags rust!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 mar 2005 17:06

Wandel met God, wandel met God, doe net als Henoch en wandel met God

(kinderliedje?

Terug naar “Archief”