Hour Of Power

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 23:37

Sabra schreef:
joepie schreef:7 en zij baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg.
En een kribbe vond je toen in een stal.

Misschien dat enige historische kennis van nut is. Vroeger, ten tijde van Jezus, had een huis een lager gedeelte en een hogere gedeelte. In het lage gedeelte leefde de dieren, en in het hoge gedeelte leefden de mensen.

Jezus heeft dus wellicht in één of andere bak gelegen, maar dat was hoogst waarschijnlijk gewoon in een huis. In ieder geval was het niet zoals veel mensen zich voorstellen; een stal ver afgelegen in het veld.

Heb ik gezegd dat het ergens ver afgelegen in het veld was? Die voorstelling heb ik er helemaal niet van.
Je moet niet zoveel verzinnen en denken dat mensen wel zullen bedoelen.
Maar gewoon lezen wat er geschreven wordt.
Daarbij weet jij het dus ook niet. Want je zegt: Hoogstwaarschijnlijk. Dat is dus niet zeker. Het staat er namelijk niet.

Sorry, maar moest even wat recht zetten :oops:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 11:13

Dat het niet ver afgelegen in het veld is lijkt me duidelijk, het was in de stad Bethlehem, dat is in ieder geval duidelijk. Het was in ieder geval ergens waar de dieren normaal leefden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 11 mar 2005 15:11

Bij de gedachte aan Hour of Power heb ik dubbele gevoelens, enerzijds bereiken de heren Schuller vele duizenden (zoniet miljoenen) mensen met het Evangelie, maar anderzijds is de prediking vaak weinig diepgaand, bovendien is in de preken regelmatig prosperity-gospel te bespeuren, hetgeen natuurlijk volkomen tegen de Bijbel indruist. Ten derde draait het te veel om de persoon van Schuller, er is op het terrein zelfs een Robert Schuller-museum en er zijn winkels waar je (ook op zondag!!!) allerlei Schuller-soevenirs kunt kopen.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 12 mar 2005 00:13

Wij nemen die diensten wel eens op, en inderdaad: voor een aantal keer is het een leuke happening om te zien, maar voor mij persoonlijk is dit niet de diepgang en breedte die ik zoek. Er worden altijd succesverhalen ten tonele gevoerd en de retoriek die ze gebruiken is wel sterk, maar dat wauw gaat je op den duur ook opvallen :lol:.

Maar af en toe zo'n dienst kijken op zondagavond bevalt me prima :)
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 mar 2005 11:58

Marnix schreef:Ja maar ze onderschrijven de 3 formulieren van onenigheid niet dus het kan nooit goed zijn. ;)

Dit vind ik niet fair, ook al staat er een knipoogachter. Het probleem zit hem in het welvaartsChristendom zonder scherpe randjes. De Heere riep op tot zelfverloochening. Bij Schuller lijkt deze vraag weg te vallen. Er wordt gewezen op aardse voorspoed. Het doel is veel mensen te bereiken, alleen lijkt het doel om ze zo te bereiken dat het Christen-zijn het leven gaat bepalen weg te vallen. Er is geen plaats voor de mens zoals hij is (zondig), de relatie met God komt dan ook niet vol tot uiting.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2005 15:11

In hoeverre is aardse voorspoed dan niet bijbels? Wel lastig punt vind ik dat... De bijbel heeft het namelijk wel regelmatig over zegen, welvaart en voorspoed bij gelovigen. Denk aan Psam 128, Psalm 37 en zo zijn er wel meer voorbeelden ... Maar ik ben het er mee eens dat de preken veel dingen ook niet behandelen... Maar ze behandelen ook bepaalde belangrijke aspecten wel en kunnen voor mensen een eerste kennismaking met het evangelie zijn.... Zolang dat zo is ben ik, hoewel er inderdaad wel dingen ontbreken, er toch blij mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 12 mar 2005 17:42

Marnix schreef:In hoeverre is aardse voorspoed dan niet bijbels? Wel lastig punt vind ik dat... De bijbel heeft het namelijk wel regelmatig over zegen, welvaart en voorspoed bij gelovigen. Denk aan Psam 128, Psalm 37 en zo zijn er wel meer voorbeelden ... Maar ik ben het er mee eens dat de preken veel dingen ook niet behandelen... Maar ze behandelen ook bepaalde belangrijke aspecten wel en kunnen voor mensen een eerste kennismaking met het evangelie zijn.... Zolang dat zo is ben ik, hoewel er inderdaad wel dingen ontbreken, er toch blij mee.

Teksten die over aardse voorspoed staan moet je wel in de kontekst lezen: Zoals Psalm 37 en 128 en ook bijvoorbeeld de ' zegen ' hoofdstukken uit Deuteronomium en Leveticus in de eerste plaats in de OT kontkest staan, die een leven naar Gods geboden verbindt met aardse zegen.
In het NT is dit verband nauwelijks zichtbaar. Christus zegt: In de wereld zul je verdrukking hebben. Paulus laat weten dat Christus het onedele en wat niets is in de ogen van de wereld verkiest en zegt tevens dat allen die Godzalig leven vervolgt zullen worden. Christus heeft het over schatten in de hemel, en niet op de aarde.

Hoe kun je anders uit leggen dat er mensen zijn die God dienen en in bittere armoede leven (in Korea, China etc?)
Of dat iemand geen kinderen kan krijgen (Psalm 128)? Te weinig Godsvrucht misschien? Nee dus denk ik, want God handelt met Israel in het OT anders dan met de gemeente in het NT.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2005 17:49

Klopt. Dat lijkt soms een beetje tegenstrijdig he. Vandaar dat ik ook aangaf dat ik het een lastig punt vind ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mar 2005 22:21

Ik heb ook nog wel eens gekeken, maar volledig afgeknapt. Senior Schuller is prima, heeft vaak ook een goede boodschap en ik weet van mensen die zeer geraakt zijn door het lezen van zijn boeken.
Als mensen op die manier met het Evangelie in aanraking komen is dat prima.
Junior, die momenteel vaak de dienst leidt en preekt ervaar ik als een buitengewoon gladde jongen, die zeer met zichzelf is ingenomen.
Wat mij vooral tegen de borst stuit is het tussengesprek (of moet ik van getuigenis spreken) met de een of andere persoon, die de hemel in wordt geprezen voor alles wat hij/zij heeft gedaan voor ik-weet-niet-wat-allemaal. Misschien Amerikaans, maar ik ervaar het als een ongezonde manier van zelf-verheerlijking.

Kortom: het hoeft van mij niet. Dan maar liever, als ik om welke reden dan ook niet naar de kerk kan, Nederland zingt met Ds. v.d.Veer...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 mar 2005 22:52

Marnix schreef:Ja maar ze onderschrijven de 3 formulieren van onenigheid niet dus het kan nooit goed zijn. ;)
Ze onderschrijven de 3 formulieren van onenigheid? Hoe bedoel je dat? (mag ook pb-en)
Afbeelding

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 13 mar 2005 23:19

Riska schreef:Senior Schuller is prima, heeft vaak ook een goede boodschap en ik weet van mensen die zeer geraakt zijn door het lezen van zijn boeken.
Als mensen op die manier met het Evangelie in aanraking komen is dat prima.

Waarom moet ik nu ineens denken aan het gezegde: 'God kan met een scheve stok een rechte slag slaan'?

Riska schreef:Kortom: het hoeft van mij niet. Dan maar liever, als ik om welke reden dan ook niet naar de kerk kan, Nederland zingt met Ds. v.d.Veer...

Eens :mrgreen:
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 23:29

Marnix schreef:Smaken verschillen.

Doch ach Optimatus, laat u niet misleiden door pracht en praal. Beter een oprechte kerk met een tweedehands piano, dan een dwalende kerk met een prachtige Wagner erbij

:P :D ;)

Ik haat Wagner.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 23:40

Sabra schreef:
joepie schreef:

7 en zij baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg.
En een kribbe vond je toen in een stal.

Misschien dat enige historische kennis van nut is. Vroeger, ten tijde van Jezus, had een huis een lager gedeelte en een hogere gedeelte. In het lage gedeelte leefde de dieren, en in het hoge gedeelte leefden de mensen.

Jezus heeft dus wellicht in één of andere bak gelegen, maar dat was hoogst waarschijnlijk gewoon in een huis. In ieder geval was het niet zoals veel mensen zich voorstellen; een stal ver afgelegen in het veld.

Sabra, het is gewoon onzin wat je hier verkondigt. Jezus werd in een kribbe gelegd en een kribbe stond en staat in een stal. Zelfs als het zo is zoals jij vanuit je historische 'kennis' weergeeft, is er nog sprake van een stal. Het lager gelegen gedeelte voor de dieren waar jij het over hebt, hoe wou je dat dan noemen? Het woonhok? En daarboven voor de mensen dan de woonkamer? Iedereen snapt nog wel dat de mensen niet beneden woonden en de dieren op de vliering.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 23:44

lindita schreef:
Riska schreef:Kortom: het hoeft van mij niet. Dan maar liever, als ik om welke reden dan ook niet naar de kerk kan, Nederland zingt met Ds. v.d.Veer...

Eens :mrgreen:

Ik vind Nederland zingt walgelijk met die acteurs op de orgelbank. Dat is geen orgelspelen, dat is een balletoefening.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2005 04:04

Ballet kan ook best fijn zijn. :D

Terug naar “Archief”