Collateral schreef:Ik snap niet zo waarom de evolutietheorie God zou 'willen' kleineren.
Ik bedoel natuurlijk de mensen die deze theorie verkondigen want de theorie zelf is niet meer dan een idee. Het is toch duidelijk dat men God niet op Zijn woord gelooft? God heeft gezegd dat Hij alles geschapen heeft in 6 dagen, maar dat wordt niet geloofd. Nee, er moet toch een manier zijn waarop alles en iedereen ontstaan is. Als Darwin en soortgenoten werkelijk geloofd zouden hebben wat er in genesis staat, dan hadden ze er niet over geprakkizeerd om een oorsprong te zoeken voor alles wat leeft.
Scheppen zoals dat in Genesis staat beschreven is iets maken door wilskracht. Daar zit een doel achter. Evolutie kent geen doel. Evolutie is een toevalsproduct. Er wordt dus gezegd: God had helemaal geen doel met Zijn schepping. De eer van Zijn werk wordt God afgenomen door het evolutieverhaal. Gods grootheid, om de schepping te maken, wordt gekleineerd door te zeggen dat het vanzelf gegaan is.
Collateral schreef:Jij kan wel van alles vinden, hoe het zou moeten enzo, maar we weten toch allemaal hoe het gegaan is, dat is te lezen in de bijbel.
Ik weet dat dus niet. Wat ik wel weet, is dat de pentateuch (waaronder het boek Genesis) pas is samengesteld tijdens de Babylonische ballingschap en dat ze is geschreven door vier verschillende auteurs (wat alleen aan het scheppingsverhaal al te zien is).
Ik zie dat nog niet aan het scheppingsverhaal, maar daarover is al het nodige geschreven.
De wet (tien geboden) is via Mozes aan het volk Israel gegeven. Dat was echt een geschreven wet, eerst door God in stenen geschreven en later door Mozes zelf opnieuw gedaan omdat hij de eerste tafels kapot gegooid had. Dat wil niet zeggen dat de wet daarvoor onbekend was, want Kaïn wist ook wel dat hij niemand dood mocht maken en de sabbathdag moest men ook gedenken (die was al bekend dus), om maar iets te noemen. Mozes heeft ook zelf het 1 en ander opgeschreven, zie Exodus 7:14, 34:27, dus wat je hierboven zegt is niet waar.
Collateral schreef:Verder zijn veel delen verweven met oudere mythen.
Welke mythen dan?
Collateral schreef:Helaas is onder de meeste tegenwoordige christenen het geloof vele male kleiner dan een mosterdzaad, en wordt het heil gezocht in gemekker over jota's en tittels.
Soms is dat nodig.
Collateral schreef:En wie had (volgens jou) ook alweer die verdorven mens geschapen?
Volgens mij?? Hoe kom je er bij, dat heb ik nergens gezegd.
Collateral schreef:Dat gaat toch ook al buiten het begrip van evolutie.
Waarom?
Evolutie kan niet zonder dood. Evolutie kan niet zonder verandering. Eeuwig leven staat buiten de evolutie, omdat alles wat eeuwig leeft, niet verandert, niet evolueert. Het heeft voor de evolutie geen zin om iets dat eeuwig leeft erbij te betrekken.
Collateral schreef:Schepping door middel van evolutie, inderdaad...
Dat is onzin. Scheppen en evolutie zijn verschillende dingen, die niet bij elkaar passen.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.