Maagdenvlies

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Berichtdoor Chloë » 27 mar 2003 15:50

En WEER ga je door met het raken van de zere plekken van mensen. Volgens mij heb je WW nog steeds niet goed begrepen!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 16:46

Chloe...het geeft niet hoor...ik geloof dat Torenspits werkelijk verwoord waar hij achter denkt te staan, en dan kan je het hem niet zo kwalijk nemen. Ik vind niet dat hij het op een onacceptabele manier doet, uitgezonderd de keer waarop ik hem duidelijk gewezen heb en zich emotioneel niet in de hand had, met zijn laatste posting. Of dat ik het er mee eens ben of me er in kan vinden is weer een tweede.

Ik heb al wat pb'tjes met Torenspits uitgewisseld en ik heb hem gezegd dat ik zijn mening respecteer, maar dat we gewoon verre van op 1 lijn liggen.
sol lucet omnibus

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2003 16:29

Even over de tekst van Deut. 22: 13.
Hoe denken jullie nu dat die ouders de bewijzen van de maagdelijkheid van hun dochter naar de priester konden brengen?
Denken jullie dat ze dat konden laten zien door bij de vrouw te laten kijken? Dat zou al niet meer kunnen want ze had gemeenschap gehad.
Er was niemand die naar de geslachtsdelen van het meisje mocht kijken. Niet de Vader en niet de Moeder.
Maar na de huwelijksnacht werden gewoon de lakens bewaard waar dan een beetje bloed op zat. Want tijdens de ontmaagding komt er bij de vrouw een beetje bloed vrij. Alleen gebeurde dat ook niet in elk geval, en dan was er een probleem.
Maar het is zeker geen tekst om mee aan te geven dat je de maagdelijkheid van een vrouw mag onderzoeken op Bijbelse gronden.

En ik blijf dus nog steeds met de vraag zitten hoe ik dan de maagdelijkheid van de man zou kunnen onderzoeken?

En nog een aanvulling op Lotte haar reaktie. Ik ben het er mee eens dat niet een vader zijn kind gewoon moet kunnen verschonen en wassen zonder daar sexuele gevoelens bij te krijgen. Elke vader die dat wel krijgt heeft dus een sexuele afwijking.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mar 2003 17:14

Alleen gebeurde dat ook niet in elk geval, en dan was er een probleem.
dan werd er een kip geslacht....

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 28 mar 2003 17:41

Joepie,

Mooie vragen stel je aan het begin!
Maar waar haal jij verder die zekerheid vandaan?
Dat het laken wat bloed bevatte? Hoe zou dat nou als (onomstotelijk) bewijs kunnen gelden? Bloedingen komen toch wel vaker voor?
Was de kleur van het bloed soms kenmerkend anders?

En waarom nou weer zo hameren op die gelijkberechtiging voor wat betreft de maagdelijkheid van de man? Dat kun je eenvoudigweg niet nagaan. De bewijsopdracht gold dus niet voor de man.
Vind jij ook dat de meisjes toen besneden hadden moeten worden omdat de jongetjes dat moesten ondergaan?

En ook wel een interessante vraag;
Wat vinden jullie van de daad van Sippora in Ex.4:25? Mocht zij wel het geslachtsdeel van haar zoon verminken?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mar 2003 17:48

25 Toen nam Zippora een stenen mes en besneed de voorhuid haars zoons, en wierp die voor zijn voeten, en zeide: Voorwaar, gij zijt mij een bloedbruidegom!
Dit lijkt me alleen een besnijdenis, alhoewel een stuk ruwer dan anders. Zippora deed wat Mozes als hoofd van het gezin nagelaten had.

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 18:07

Maar na de huwelijksnacht werden gewoon de lakens bewaard waar dan een beetje bloed op zat. Want tijdens de ontmaagding komt er bij de vrouw een beetje bloed vrij. Alleen gebeurde dat ook niet in elk geval, en dan was er een probleem.

kijk deze vraag heb ik al eerder gesteld en volgens mij nog geen antwoord gehad. Ind e tekst gaat de vader namelijk de bewijststukken halen van de maagdelijkheid. Waarom zouden die bij de vader moeten liggen? Haar man kan het bewijs niet vinden, dus waarom zou de vader het dan wel vinden in het huis van die man?
Wat betekenen de bewijsstukken van demaagdelijkheid? Wat is dat? Want als het goed is was het meisje dus nog maagd toen ze bij haar vader woonde. En dus zijn die lakens met bloed niet in dat huis te vinden.
}wat is het wel?

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2003 18:18

Torenspits het geld echt voor beide hoor. Je hoort beide man en vrouw als maagd het huwelijk in te gaan.
En hoe ik zo zeker weet dat het laken als bewijs diende, ik zou zo zeggen lees maar eens vers 17 van hetzelfde hoofdstuk. En dat kleed is dus het kleed waarop in de huwelijksnacht gemeenschap had plaatsgevonden.
En daaruit blijkt ook dat de priester niet de geslachtsdelen van de vrouw gaat onderzoeken op maagdelijkheid. Want die was er immers niet meer.
Er is zeker geen andere kleur bloed, bloed is rood. En of dat echt het bloed van de maagdelijkheid was, kon je niet controleren dus. Het was dus nog steeds een zaak van vertrouwen!
Voor God is de geslachtsdaad bepalend voor een huwelijk. Dus als je met iemand geslachtsgemeenschap hebt gehad, geld je voor God als man en vrouw. Dan grijp je vooruit op het huwelijk. En daaruit kun je opmaken dat het dus voor en man even belangrijk is om als maagd het huwelijk in te gaan. Want anders pleegt hij overspel. En dat ik de man erbij haalde kwam doordat jij de opmerking maakte dat vrouwen tenlotte niet altijd te vertrouwen zijn als ze zeggen dat ze nog maagd zijn, en dat dat dan voor jouw een reden zou kunnen zijn, op zogenaamde bijbelse gronden om dat meisje dan maar even te onderzoeken op haar maagdelijkheid. Mijn vraag is dan gewoon, hoe kan ik jou controleren op jou maagdelijkheid?
Dat is toch ook gewoon een kwestie van vertrouwen?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 29 mar 2003 00:28

dus een man of vrouw moet in geval van een eerdere gemeenschap maar zijn "partner" voor God op gaan zoeken, zelfs als hij/zij gemeenschap heeft gehad VOOR de bekering?

Oftewel je zou er fout aan doen door uberhaupt te trouwen met iemand anders dan met wie je gemeenschap hebt gehad, ondanks dat je nieuw leven hebt ontvangen naderhand?
sol lucet omnibus

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2003 09:41

Als je je bekeerd nadat je een leven zonder God hebt gehad, en je vraagt hem om vergeving voor die zonde, dan zijn die vergeven voor God en kun je weer rein een nieuw leven beginnen.
Als je daar meer over wil weten dan kun je beter het boekje lezen:
Liefde voor het leven. Daar wordt uitgebreidt op deze vraag van jouw in gegaan.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 29 mar 2003 09:47

Ik geloof ook in de wedergeboren maagd.
En dus kan ik ook goed leven met alleen vertrouwen, zonder lichamelijke bewijzen. Maar dat neemt niet weg dat de Bijbel belang hecht (of heeft gehecht) aan de bewijzen van vrouwelijke maagdelijkheid. En dat het dus mogelijk blijft dat een pure maagd (dus niet een wedergeboren maagd) daadwerkelijk kan bewijzen maagd te zijn. Ik zie dat eerder iets om trots op te zijn dan iets anders.

Mag ik het zo uitdrukken?
"Een maagd die haar maagdelijkheid kan aantonen is de meest glanzende parel onder de overigens ook mooie parels van maagden (incl. de nog iets minder glanzende wedergeboren maagden) zonder bewijzen."

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2003 09:55

Ik zou haast een lelijk woord neerzetten.
Je denkt dat je de vrouw recht doet door er dan maar een mooie parel van te maken, maar je maakt van de vrouw dus een smerig iemand als ze moet bewijzen dat ze als maagd het huwelijk in gaat.
Niks mooie parel.
Iedereen is een parel, een parel in Gods hand.
Een vrouw hoefd niet aan te tonen dat ze maagd is, net zo min dat een vrouw nog 40 dagen onrein is na de geboorte van haar kind, of als ze menstrueerd. Of wil je dat ook zo doorvoeren.
En zo kan ik nog vele wetjes op noemen die niet zo meer hoeven gevolgt te worden. Wij leven na de komst van Christus.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 29 mar 2003 10:11

Heb ik ergens laten blijken een vrouw niet te respecteren die dat niet toestaat?
Maar ik denk dat ik jouw agressie wel begrijp, hoor.
Is volgens jou de een niet heiliger dan de ander maar iedere gelovige in Jezus Christus even heilig?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2003 10:22

Sorry maar kan je ff niet volgen.
Ieder is in Christus geheiligt. En je kunt niet iemand meer of minder heilig zijn. Heilig wil zeggen : apart gezet. Dus als je Een Christen bent en Hem volgt wordt je door Hem apart gezet. En dat kan dus niet in meer of mindere mate. Dus ik snap niet wat dit met het onderwerp te maken heeft.

Het feit dat jij een vrouw gecontroleerd wil hebben op haar maagdelijkheid voordat je met haar trouwt en niet pas in de huwelijksnacht daar achter wil komen, is een uiting van geen respect hebben voor de vrouw.
Ende manier waarop je over deze dingen spreekt is weinig respectvol.
Ze is geen koe die je moet controleren voor je haar koopt hoor.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 29 mar 2003 10:27

Willen is 1, krijgen is een andere zaak.
Veel van mijn wensen worden niet ingewilligd. Dat ben ik gewend.

Ef.3:
8 Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus,

Terug naar “Archief”