jas schreef:Ik ben het er niet mee eens dat alle Joden in het verbond waren en dus 'dichterbij'. Jezus zelf rekent af met deze stelling al in Joh. 8:39; "Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen", en in vers 44;Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem". Dat is heel andere taal van Jezus aan het Bondsvolk dan te zeggen; "Jullie zijn er dichter bij omdat God een verbond met jullie gesloten heeft". Ook Johannes de Doper spreekt in dergelijke taal in Lukas 3:8; " Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.
Gen. 17:7: 'En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.' Het verbond is met alle leden van het volk Israel opgericht. Ik kan me wel vinden in de opmerking van Boekenlezer over verbondsbreuk. In Joh. 8:39 en 44 spreekt Jezus tegen de ongelovige joden, die Hem afwezen. Zie vs. 40: ze zochten Hem te doden.
jas schreef:Als jij als trouwe kerkganger dus hoop wilt putten uit deze woorden, dan is dat ijdele hoop. Overigens heerst hier een gigantische misvatting over de termen verbond en geestelijk dood. Al is het zo dat uitwendig het verbond over alle kerkgangers komt, zo is toch niemand daarwerkelijk in dat verbond zolang hij niet is geboren uit water en Geest, wedergeboren dus. En de bondelingen, al zitten ze dan onder de verbondsprediking, die niet wederomgeboren zijn, zijn geestelijk helemaal dood. Niet minder dood dan de arme heiden of wereldling die vreemd aan Christus is. Men stelt zich tegenwoordig zo graag gerust op de uiterlijke bediening van woord en sacrament, maar men zal daarmee niet de doodsjordaan kunnen oversteken. Want dan zal de eerste boodschap die men aan de overzijde hoort, zijn: "Gaat weg van Mij, Ik heb u niet gekend".
Ik denk dat dit nogal een onderschatting is van het verbond. God richt het verbond op met gelovigen en hun kinderen. Feitelijk is het daarom al verkiezing wanneer je geboren wordt uit gelovige ouders. God werkt door de geslachten heen. En dat maakt ongeloof des te erger, juist omdat je dan een verbondsbreker bent.
Wanneer je steeds maar benadrukt dat een mens dood is en levendgemaakt moet worden, neem je de verantwoordelijkheid van de mens weg (ookal ontken je dat nog zo hard, dat effect blijkt het nu eenmaal te hebben). De levendmaking, dat doet God; ik denk dat dat een van de verborgen dingen is, waar je niet in moet gaan wroeten.