respect

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 18:59

gijsbertovereem schreef:En toch heb je gelijk Gurl, kheb zelf ok tijden gehad dat ik niet geacpeteerd werd, dit lag toch egt aan mijzelf, want ik respecteerde ook de anderen niet zo als ze waren. Ik wilde altijd de leider zijn, en dat ging niet. Iemand die mij probeerde te overtreffen acsepteerde ik niet, alleen "jammer" dat diegene iets meer scharmes had.....

Daarom hoeft het nog niet voor haar te gelden omdat het bij jou wel het geval was. Daar ging het mij in mijn tegenreactie op Gurl of :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 mar 2005 19:00

Hay Yvonne,
Respect is iets wat je niet af kunt dwingen, respect moet je verdienen.
Door bv lief te zijn of bepaalde dingen te doen waardoor je respect krijgt, zoals mooie schilderijen maken, mooie liedjes maken, kleding ontwerpen, etc.
Daardoor kun je respect krijgen.
En wat is nou eigenlijk respect?
Als ze U tegen je zeggen?
Of als ze je allemaal het leukste meisje van de klas vinden?

Als ik jou was, zou ik er maar niet zo erg aan tillen.
Je doet gewoon je best, bent lief, en dan komt het allemaal wel goed :D

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 22:05

Ja maar als je dat probeert maar mensen accepteren je niet in de groep of vinden je raar omdat je andere hobbies, muzieksmaak of wat dan ook hebt, dan is het niet iets wat je koud laat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

sela

Berichtdoor sela » 09 mar 2005 22:08

idd, en dat terwijl een beetje warmte soms fijn is..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 23:41

Waarom moet je zonodig geaccepteerd worden?
Vergeet niet dat je altijd een veer laat als men je accepteert. Wederzijdse acceptatie betekent onvermijdelijk concessies doen. Je past je altijd wel op één of ander punt aan.
Je zou dus kunnen stellen, acceptatie is nodig om niet asociaal te worden gevonden.
Maar mijn volgende vraag is; moet je persé volledig geaccepteerd worden? Volgens mij hoeft dat niet. We zeggen dat wel zo makkelijk, maar menen we dat ook? Ik denk dat we vaak de grens tussen accepteren en tolereren vergeten.
Je kunt dingen van een persoon tolereren, zonder ze te accepteren. Daar zit toch een verschil tussen. Volledige acceptatie van elkaar is dus niet nodig en zelfs onwenselijk. Je krijgt dan een soort eenheidsworst. Niks aan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2005 01:42

Hm, het is een beetje een definitiekwestie, maar ik vind tolereren nu ook weer erg minimaal. Dat klinkt als: ik tolereer je hoe je bent, dus ik zal je niet aanvallen, maar blij ben ik er niet mee.
Accepteren wil niet zeggen dat je het helemaal met iemand eens bent of dat je hetzelfde bent, maar dat je juist het anderszijn van de ander waardeert of iig niet minder schat dan hoe jezelf bent.

Acceptatie is als het goed is juist geen eenheidsworst maar het laten bestaan en waarderen van verschillen.

Maar ik heb het gevoel dat we wel een beetje hetzelfde bedoelen, alleen er andere begrippen voor gebruiken. :)

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 10 mar 2005 08:53

als je geaccepteerd wil worden, zijn volgens mij twee dingen heel belangrijk (heb ik zelf ervaren) :

*accepteer ook de ander
*accepteer jezelf!!! (das denk ik de belangrijkste)

als je jezelf namelijk niet accepteert, probeer je telkens anders te worden... terwijl mensen dat echt niet waarderen, want je komt dan niet 'echt' meer over. Dat helpt dus niet!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2005 11:28

jas schreef:Waarom moet je zonodig geaccepteerd worden?
Vergeet niet dat je altijd een veer laat als men je accepteert. Wederzijdse acceptatie betekent onvermijdelijk concessies doen. Je past je altijd wel op één of ander punt aan.
Je zou dus kunnen stellen, acceptatie is nodig om niet asociaal te worden gevonden.
Maar mijn volgende vraag is; moet je persé volledig geaccepteerd worden? Volgens mij hoeft dat niet. We zeggen dat wel zo makkelijk, maar menen we dat ook? Ik denk dat we vaak de grens tussen accepteren en tolereren vergeten.
Je kunt dingen van een persoon tolereren, zonder ze te accepteren. Daar zit toch een verschil tussen. Volledige acceptatie van elkaar is dus niet nodig en zelfs onwenselijk. Je krijgt dan een soort eenheidsworst. Niks aan.

Niet mee eens, ik ken genoeg mensen die me accepteren zonder dat me ook maar iets hoef in te leveren. Als mensen je accepteren wil dat nog niet zeggen dat ze je volledig begrijpen of het volledig met jou eens zijn... Het gaat hier ook om respectatie... Dat houdt in dat mensen je accepteren en respecteren zoals je bent, zonder dat je daarvoor consessies hoeft de doen. Als mensen van je vragen om consessies te doen respecteren en accepteren ze je dus niet zoals je bent.... en als je in een groep niet wordt geaccepteerd omdat je een andere muzieksmaak, mening, ander geloof bijvoorbeeld hebt accepteren en respecteren ze je dus niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 12:37

Afbeelding
RESPECT

sorry moest even
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 15:50

Aragorn schreef:Hm, het is een beetje een definitiekwestie, maar ik vind tolereren nu ook weer erg minimaal. Dat klinkt als: ik tolereer je hoe je bent, dus ik zal je niet aanvallen, maar blij ben ik er niet mee.
Accepteren wil niet zeggen dat je het helemaal met iemand eens bent of dat je hetzelfde bent, maar dat je juist het anderszijn van de ander waardeert of iig niet minder schat dan hoe jezelf bent.

Acceptatie is als het goed is juist geen eenheidsworst maar het laten bestaan en waarderen van verschillen.

Maar ik heb het gevoel dat we wel een beetje hetzelfde bedoelen, alleen er andere begrippen voor gebruiken. :)

ja je hebt gelijk, zoals jij het verwoordt bedoel ik het ook wel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 10 mar 2005 16:02

en jij moet gwoon je mond houde... *pffff*
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 10 mar 2005 16:08

Hier ben ik het echt niet mee eens. Je moet juist iemand accepteren om wie hij/zij is en daarom hoeft er niet wat aan diegene verandert worden. Er hoeven helemaal concessies gedaan worden als je iemand accepteert zoals die is.
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 16:13

Je kunt niet alles accepteren, maar wel zeggen of doen alsof je iemand accepteerd. Ik accepteer bijvoorbeeld niet dat er achter mijn rug langs geroddeld word en dump zo'n persoon ook erg snel..

You flush it out, you flush it out
St. Anger 'round my neck
St. Anger 'round my neck
You flush it out, you flush it out
He never gets respect
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 mar 2005 17:20

yvonne schreef:

en jij moet gwoon je mond houde... *pffff*

dat bedoel ik dus...
stomp niet af, blijf slijpen

Overkill

Berichtdoor Overkill » 10 mar 2005 17:22

Raido schreef:Afbeelding
RESPECT

sorry moest even

Dergelijke kansloze drollen hebben het begrip respect van hun waarde berooft.

Terug naar “Archief”