Jezus volgen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 mar 2003 15:54

Chloë schreef:Jah oké, het was niet helemaal in die context bedoeld, lijkt me duidelijk. :)
Als je het op die manier leest is het een ongelofelijk foute uitspraak.

Groetjes Chloë

ik vermoedde ook al dat je het zo niet bedoelde. en er zijn natuurlijk verschillende manieren van bidden. je kunt ook in moeilijke tijden biddend om vertrouwen in slaap vallen, en slapen in vertrouwen op God.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 28 mar 2003 16:01

Hoe vaker ik het verhaal van de rijke jongeling las, hoe meer ik me geroepen voelde de opdracht van Jezus uit te voeren.
In '99 heb ik al mijn bezittingen verkocht en aan de armen gegeven en ben gewoon op pad gegaan. Kijken wat er zou gebeuren. Laf als ik was had ik nog een paar honderd gulden bij me gestoken, maar dat geld brandde zo in mijn broekzak, dat ik die in de eerste de beste kerkcollectebus heb gedaan.
De tocht duurde maar veertig dagen, maar ik ben de zaken sindsdien heel anders gaan bekijken. Als je nl. helemaal afhankelijk bent van God merk je ineens hoezeer Hij de hand heeft in alles. Hoe Hij je kleedt en voedt, hoe Hij bijv. dieren gebruikt als boodschappers, hoe Hij je looprichting bepaalt, enz..

Aangezien wij als Nederlanders eigenlijk allemaal rijke jongelingen zijn kan ik jullie deze weg van harte aanbevelen. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. En heb ook ontdekt dat God veel humor heeft.

Sindsdien probeer ik mijn leven steeds zo in te richten dat ik op ieder moment zonder problemen weg kan. Dat ik niet weer een ballast van aardse bezittingen opbouw, maar erg basic blijf leven. Ik houd me steeds voor dat op een dag de bazuin weerklinkt of een zwerver op de deur komt kloppen en zal zeggen, Torenspits, ga je mee op reis? Er is een huwelijk en jij bent uitgenodigd.
Ik hoop dat ik dan de kracht heb de boel de boel te laten, de deur achter me dicht te trekken en gewoon mee te gaan.
Momenteel is de werk- en woonsituatie zo dat waarschijnlijk niemand vreemd zou opkijken als ik op een dag weg was. Ze zouden zelfs opgelucht zijn!
Dus momenteel heb ik die balans. Maar het is niet altijd makkelijk dat zo voor elkaar te krijgen. Het kost ook bloed, zweet en tranen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mar 2003 16:08

Torenspits schreef:Hoe vaker ik het verhaal van de rijke jongeling las, hoe meer ik me geroepen voelde de opdracht van Jezus uit te voeren.
In '99 heb ik al mijn bezittingen verkocht en aan de armen gegeven en ben gewoon op pad gegaan. Kijken wat er zou gebeuren. Laf als ik was had ik nog een paar honderd gulden bij me gestoken, maar dat geld brandde zo in mijn broekzak, dat ik die in de eerste de beste kerkcollectebus heb gedaan.
De tocht duurde maar veertig dagen, maar ik ben de zaken sindsdien heel anders gaan bekijken. Als je nl. helemaal afhankelijk bent van God merk je ineens hoezeer Hij de hand heeft in alles. Hoe Hij je kleedt en voedt, hoe Hij bijv. dieren gebruikt als boodschappers, hoe Hij je looprichting bepaalt, enz..

Aangezien wij als Nederlanders eigenlijk allemaal rijke jongelingen zijn kan ik jullie deze weg van harte aanbevelen. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. En heb ook ontdekt dat God veel humor heeft.

Sindsdien probeer ik mijn leven steeds zo in te richten dat ik op ieder moment zonder problemen weg kan. Dat ik niet weer een ballast van aardse bezittingen opbouw, maar erg basic blijf leven. Ik houd me steeds voor dat op een dag de bazuin weerklinkt of een zwerver op de deur komt kloppen en zal zeggen, Torenspits, ga je mee op reis? Er is een huwelijk en jij bent uitgenodigd.
Ik hoop dat ik dan de kracht heb de boel de boel te laten, de deur achter me dicht te trekken en gewoon mee te gaan.
Momenteel is de werk- en woonsituatie zo dat waarschijnlijk niemand vreemd zou opkijken als ik op een dag weg was. Ze zouden zelfs opgelucht zijn!
Dus momenteel heb ik die balans. Maar het is niet altijd makkelijk dat zo voor elkaar te krijgen. Het kost ook bloed, zweet en tranen.

Ik mag niet oordelen, maar ik geloof dat deze weg niet goed is!! Wij mogen geen waarde hechten aan aardse dingen! Bij jou heb ik het idee dat jij op jou wijze wel effies bekeert wordt......WE MOETEN DOOR DE WERELD....en al je spullen verkopen vraagt God niet van ons, wel dat wij een 10e deel aan de arme geven!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 mar 2003 16:29

Ikke21 schreef:
Ik mag niet oordelen, maar ik geloof dat deze weg niet goed is!! Wij mogen geen waarde hechten aan aardse dingen! Bij jou heb ik het idee dat jij op jou wijze wel effies bekeert wordt......WE MOETEN DOOR DE WERELD....en al je spullen verkopen vraagt God niet van ons, wel dat wij een 10e deel aan de arme geven!!

vraagt God het niet van ons om al onze spullen te verkopen? nee, maar wel om al onze spullen weg te doen waar we eventueel aan verkleefd zouden raken. en die tienden wil ik zelf ook niet te hard aan houden, (ik doe het nu wel ongeveer) voor een dakloze is dat veel moeilijker dan voor een miljonair (hoewel ik ook wel eens het tegendeel heb horen beweren). C.S. Lewis zegt dat je zoveel weg moet geven, dat je niet alles meer kunt kopen wat je wilt. oftewel, als je jezelf nog nooit iets hebt hoeven ontzeggen, heb je nooit genoeg gegeven.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 18:02

even over het in slaap vallen tijdens het bidden.

Misschien is dit heel shockerend voor jullie, maar ik geloof dat God een relatie wil aangaan met ons, Hij noemt ons zijn kinderen en wij mogen Hem Abba Vader noemen! Gaaf toch!!! Abba is zo'n kinderlijk woord, net als een klein kind 'papa'noemt. Stel je voor hoe jouw vader het zou viden als je met hem wilt gaan praten savonds> Je gaat er goed voor zitten, het liefst op een zo onmogelijk mogelijk manier (op je knieeen op het koude zeil om wakker te blijven) en je begint met praten : mijn vader die hier op de stoel zit ik had graag even met u gesproken willen hebben.
Die vader van je zou hier erg verdrietig van worden, die van mij wel! Als mijn vader in de kamer is en ik ook, dan hoef ik het gesprek niet aan te vragen, ik hoef niet eerst een telefoonnummer te draaien of in te loggen. NEe, ik kan direct gaan praten! En hij luistert ook direct!!!

God wil dat we met hem LEven, Hij wil niet dat we tijd voor Hem vrijmaken, Hij wil ons leven zijn!!! Vaste bidmomenten zijn heel erg goed, maar niet puur noodzakelijk. Er zijn zoveel meer momenten waarop je zo goed kan bidden!!! Elk moment mag je voor zijn aangezicht brengen, met de woorden van psalm 139: hij is voor je en naast je en om je heen!!! Waarom zou je dan zo moeilijk en interessant gaan zitten doen?

In slaap vallen tijdens vergeving vragen? Geeft niet, want vergeving vragen is niet meer zo heel erg nodig. De zonden zijn namelijk al vergeven toen Jezus aan het kruis ging. Hij is er geen eentje vergeten. Missschien is dat fijner te begrijpen als je beseft dat God tijdloos is. Zijn naam is: ik ben. Niet: ik was, ik wordt, of ik zal zijn. Nee: ik ben. En voor mensen met een identiteitscrisis is Hijhet grootste vorobeeld: ik ben die ik ben. (Hij is dus niet wie wij Hem maken, Hij is niet wie Hij denkt dat Hij voor zijn omgeving zou moeten zijn). GOd die is die was en die zal zijn, dat betekent dus dat God in de tegenwoordige tijd leeft, altijd. Jouw zonden van vandaag en morgen wist Hij al en die zijn aan het kruis gegaan!!!!!! Je bent met christus gestorven immers? Soms bidt ik niets anders dan wat de kinderen in d bijbel baden en Jezus badt aan het kruis: vader, in uw handen beveel ik mijn geest. En dat is geweldig!!!!!!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 apr 2003 15:42

Napoleon schreef:
Ikke21 schreef:

vraagt God het niet van ons om al onze spullen te verkopen? nee, maar wel om al onze spullen weg te doen waar we eventueel aan verkleefd zouden raken. en die tienden wil ik zelf ook niet te hard aan houden, (ik doe het nu wel ongeveer) voor een dakloze is dat veel moeilijker dan voor een miljonair (hoewel ik ook wel eens het tegendeel heb horen beweren). C.S. Lewis zegt dat je zoveel weg moet geven, dat je niet alles meer kunt kopen wat je wilt. oftewel, als je jezelf nog nooit iets hebt hoeven ontzeggen, heb je nooit genoeg gegeven.

Het gaat er dus om met welk gevoel je welke stappen onderneemt. Als Torenspits uit pure liefde voor God al zijn spullen heeft verkocht, juigen de engelen. Als hij het deed om in een goed blaadje te komen bij God of om zijn medemens te laten zien hoe goede christen hij is, blijft het stil daarboven. Daar moeten wij van afblijven, en niet veroordelen.

Als je een zwerver geld geeft uit liefde voor de medemens, de kroon van gods schepping, uit liefde voor God dan volg je Jezus.
Als je het doet om punten te scoren in de hemel, dan is de daad wel goed. De zwerver kan eten kopen. Maar de intentie draagt niet bij aan het volgen van Jezus.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 apr 2003 15:44

Het idee van Cloe, een gebedslijst, is wel erg goed. Heb ik paar weken volgehouden en toen was het opeens over. Maar ik wil het toch opnieuw proberen.

Inderdaad Joris, je hebt zelfs wanneer je met God praat zijn zegen nodig over je gebed.

Thanks voor jullie reacties!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”