Reportage van een kerkdienst in het Rotterdams Dagblad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 mar 2005 19:42

jas schreef:Ik heb er geen woorden voor. Ik krijg het niet helder bij mezelf of zo iemand nou dood- en doodziek is, of geheel door de duivel in bezit is genomen, of beiden. Ik denk het laatste.

Wat het helemaal schokkend maakt is dat juist bij deze zonde de misdaad van de vaders aan de kinderen bezocht wordt. Immers, de daders zijn vaak zelf ook slachtoffers.
Hoe zou het toch komen dat streng gelovig zijn (vergeef me de uitdrukking) en sexuele misdragingen vaak samen blijken te kunnen gaan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 20:50

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Ik heb er geen woorden voor. Ik krijg het niet helder bij mezelf of zo iemand nou dood- en doodziek is, of geheel door de duivel in bezit is genomen, of beiden. Ik denk het laatste.

Wat het helemaal schokkend maakt is dat juist bij deze zonde de misdaad van de vaders aan de kinderen bezocht wordt. Immers, de daders zijn vaak zelf ook slachtoffers.

Het bezoeken van de misdaden van de vaders aan de kinderen wordt in dit opzicht niet bedoeld. Dat slaat eerder op het navolgen van de kinderen van de zonden van hun ouders, en dat God die dan aan hen zal bezoeken.
Maja de Bij schreef:Hoe zou het toch komen dat streng gelovig zijn (vergeef me de uitdrukking) en sexuele misdragingen vaak samen blijken te kunnen gaan?

Ik heb grote twijfels of je dat zo kunt stellen. In feite is het zelfs zo dat de meeste openbare zonden (lees criminaliteit) onder zwaar gelovigen juist minder vaak voorkomen dan onder niet gelovigen. Of dit gegeven zich logenstraft m.b.t. seksuele zonden weet ik niet. Het punt is, dat het altijd opvalt en in het nieuws komt met de bijvermelding dat iemand tot een bepaalde geloofsgemeenschap behoort. Volgens mij zijn er veel meer gevallen van seksuele misdrijven onder niet-gelovigen dan onder gelovigen, maar die blijven in ons hoofd minder 'hangen'.
Ik zou graag eens statistieken zien m.b.t. dit onderwerp voor ik geloof dat het zo is als jij zegt.
Laatst gewijzigd door jas op 09 mar 2005 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2005 21:22

Maja de Bij schreef:Hoe zou het toch komen dat streng gelovig zijn (vergeef me de uitdrukking) en sexuele misdragingen vaak samen blijken te kunnen gaan?

Omdat het ook mensen zijn? Het schijnt over het algemeen in iedere bevolkingsgroep in dezelfde mate voor te komen.. dus bij gelovigen niet meer of minder dan bij ongelovigen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 22:32

Alleen bij gelovigen verwachten mensen het minder snel... en als het wel gebeurt is het dus nieuws... iemand die zich zo braag en vrrom voordoet maar ondertussen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 mar 2005 14:13

Ben ineens niet meer zo trots op het feit dat ik Krimpenees ben. Ik kom officieel niet uit de genoemde gemeente, ben er wel een paar x geweest.

Er wordt hier steeds meer gebeden binnen Krimpen, voor Krimpen. Her en der ontstaan er gebedsgroepen, en ergens hoop ik echt dat het openbaar worden van deze situatie een gebedsverhoring is. Een stukje opruiming binnen de Gemeente, zodat er hier misschien mooie dingen kunnen gebeuren.
Maar ondertussen kan ik hier alleen maar triest en boos om worden, en ga ik me steeds meer afvragen wat het bestaansrecht van deze pleuriswereld is.

Wederkomst. Nu. Geen gezeik meer.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 mar 2005 19:44

Maja de Bij schreef:

Hoe zou het toch komen dat streng gelovig zijn (vergeef me de uitdrukking) en sexuele misdragingen vaak samen blijken te kunnen gaan?
en jas schreef
Ik heb grote twijfels of je dat zo kunt stellen. In feite is het zelfs zo dat de meeste openbare zonden (lees criminaliteit) onder zwaar gelovigen juist minder vaak voorkomen dan onder niet gelovigen

even een paar opmerkingen, van mijn kant, ik ben het niet vaak met jas eens maar dat deze man ziek was, in zijn geest is wel duidelijk.

Een kennis van mijn ouders die bij de zedenpolitie werkte vertelde soms wel eens wat over haar werk. Juist onder streng gelovigen of gelovigen van de zware kant komt misbruik of inteelt in fam. veelvuldig voor, zelfs hoger dan in de normale maatschapij

(ja ik generaliseer maar even want dat begrip is voor iedereen anders maar we weten allemaal wat ik bedoel , net zoals we weten wat we met lichtere kerken bedoelen )

(ik spreek over een aantal jaren terug maar ik kan wel veronderstellen dat het nu niet veel anders zal zijn ) waarom dat gebeurd heeft vaak verschillende oorzaken ik denk ook een gedeelte door de machtspositie van de man in het gezin , sexuele frustratie en zware regelgeving die oa tot dit soort waanzin daden leiden maar dat de bijbel en god hier behoorlijk misbruikt werden om iemand zijn behoefte te vervullen is wel erg triest, Ja in naam van god moest dochter lief dan maar zich even uitkleden etc .

Jas hoe erg het ook is , het gebeurd helaas en helaas ook in zwaardere kerken . alleen komt het niet vaak in de openbaarheid en soms wordt de persoon ook nog de hand boven het hoofd gehouden. Ik geloof dat er zelfs in capelle een dominee was van artikel 31 of de zogenaamde vlottekerk, (sorry zo noemen ze dat in deze regio , die ook niet bepaald vies was van sexuele escapades bij verschillende vrouwelijke gemeenteleden.

Of het nu een gelovige is die het doet, een dominee of een normaal iemand ik denk dat iederen het er wel over eens is dat je gek. gestoord, niet goed wijs en geestelijk instabiel (cq bezeten zijn van de duivel ? ) als je dit soort dingen doet . Ik dacht dat de pers. in kwestie personen misbruikte onder de 5 jaar , zelf al vanaf geboorte.

Aan de andere kant zal de moeder denk ik ook wel het een en ander te verwijten zijn want die kan niet om die signalen heen gegaan zijn in deze ernstige mate. maar die zal helaas wel onder dreiging van hel en verdoemnis of ergere dingen de mond gesnoerd zijn.

Terug naar “Archief”