Hallo Elbert,
Je schreef
Ik schreef dat de bevrijding een motief voor de rustdag is. Dat is helemaal niet waar. De Rooms Katholieke Kerk leert dat de rustdag, d.i. de zondag gehouden wordt omdat de RKK dat voorschrijft, sommigen menen dat die dag onderhouden moet worden omdat " Jezus is opgestaan". Maar dat leert Jezus helemaal niet.
Fetelijk heb je dus mijn "motivatie" helemaal dan ook niet begrepen. Want, omdat juist de Sabbat, zoals Jezus die -nog steeds- aan ons voorhoudt en ik uitgebreid heb omschreven m.b.t. het feit dat de Sabbat ( feitelijk dus alleen het 4e gebod) deel is van het oordeel.
De rustdag die jij bedoelt als zijnde een motief omdat je bevrijd zou zijn is dus een onwaarheid. Immers een andere rustdag dan de Geheiligde Sabbat, doet ons afwijken van wat de wet of de decaloog, in een geheiligd spectrum van (notabene) Gods aanwezigheid. Hierdoor overtreden we dus de gehele wet, zoals ik al eerder aangaf.
En zoals de Bijbelzelf aangeeft is het motief om de Sabbat te onderhouden, gebaseerd op een heel ander motief dan "bevrijding" .
Het is niet zo dat ik niet begrijp waar het om gaat, maar dat jij aangeeft helemaal niet te kunnen begrijpen wat daadwerekelijke bevrijding is en betekent. Het onderhouden en aanvaarden van Gods wet leidt allen tot bevrijding. Immers God leert os dat de Sabbat het Zegel tot bevriujding is, niet die wet op zich! Het staat namelijk in de relatie van ons leven met dat van Christus, omdat Hij het juiste voorbeeld van de Sabbat (aan ons) gaf en nog geeft! De bevrijding van de mens zal niet geschieden op een wereldse (of Babylonishce) wet maar op een hemelse, zoals Prediker en Jakobus ons zo duidelijk leren. Dus waarom steeds die bevijding op grond van een wereldse wet.
Want, als wij ons bevrijd voelen door het voorbeeld van Jezus, dan worden we door de Heilige Geest er op gewezen dat allen de Hemelse wet én de daarbij eeuwige essentie van de Sabbat, geldend was en is voor altijd.
Opmerkelijk hierbij is ook dat God zelf aangeeft dat Satan heel bewust het 4e gebod aanvalt en de mensen zo leert na te volgen.
God voorspelde en voorzag dat het 4e Gebod, de Sabbat van Zijn Rijk, vooral door Zijn vijanden zou worden aangevallen en ontkent.
Dus juist door de wet bevrijd te kunnen worden, op grond van en Geestelijke ervaring er van, voor ons leidt het feitelijk tot een verdere afstandelijkheid van God. Geen wonder dat we dus alleen maar kunnen vaststellen dat de Heilige Geest, op grond van die wet (alleen) de mens kan overtuiugen van zonde!
Jezus gaf namelijk het juiste voorbeeld van Sabbat vieren, voor ALLE mensen, maar in het bijzonder voor hen die angeven Hem trouw te zijn en te wille navolgen.
Door mensen ingestelde rustdagen die afwijken van Jezus'voorbeeld kunnen dus geen deel zijn van bevrijding maar van knechting!
Jezus zelf bevestigd dat Zijn volgelingen de Sabbat dienen te onderhouden en niet een menselijk bedacht verzinsel op grond van wereldse belangen. ( Lucas 23:54-57)
Het motief voor het onderhouden van de Sabbat is trouw zijn aan Gods beginslen. Ezechiël 20: 11-13 en 19- 21 alsook Jesaa 58:12-15
In Jesaja benadrukt God dat Hij ons, doordat wij de Sabbat erkennen, dat Hij ons op die bijzondere en geheiligde dag, wil leren kennen en in ons midden aanwezig is zodat wij ons door de Heilige Geest geleid ons ook kunnen verheugen.
Het is precies wat Paulus bedoelt, als de wettische Jood aan hem vraagt waartoe de wet (dan) dient. Paulus zegt dan dat hierdoor de zonde aan het licht komt tot de erkenning dat wij een andere wet naleven.
11 gaf Ik hun mijne geboden en leerde hun mijne rechten, door welke de mens leeft, die ze houdt.
12 Ik gaf hun ook mijne sabbatten tot een teken tussen Mij en hen, opdat zij leren zouden, dat Ik de Heer ben, die hen heilig.
13 Maar het huis van Israël was Mij ongehoorzaam ook in de woestijn; en zij leefden niet naar mijne geboden en verachtten mijne rechten, door welke de mens leeft, die ze houdt; en zij ontheiligden mijne sabbatten zeer. Toen dacht Ik mijne grimmigheid over hen uit te storten in de woestijn en hen geheel te verdelgen.
Helaas Elbert, zoals velen is het uitverkoren vbolk ongehoorzaam aan de wet geworden. zoals vers 13 leert.
Daarom dit:
13 Is het, dat gij uwen voet weerhoudt van op den sabbat te doen hetgeen u behaagt, op mijnen heiligen dag, zo zal het een aangename sabbat genoemd worden, om den Heer te heiligen en te prijzen, wanneer gij niet gaat uwe wegen, noch gevonden wordt in hetgeen u behaagt, noch in ijdel geklap.
14 Dan zult gij u in den Heer verlustigen, en Ik zal u doen zweven over de hoogten des lands, en zal u spijzen met het erfdeel van uwen vader Jakob; want de mond des Heren heeft het gesproken.
Mocht je nu nog steeds het motief van bevrijding willen toespitsen op de zondag en de bevrijding als motief willen zien, dan blijf je dus maar ronddraaien in het Babylonische aanbidding van de zon dag. En inderdaad, dan is het moteif dat je huldigt juist, namelijk een schijnvrede in deze wereld, waarvan Jezus echter ons aangeeft dat die wet tot een einde komt en zal verdwijnen met de val van Babylon (deze economisch gerichte wereld) zoals feitelijk al reeds geschied is. (Openbaring 14) Het navolgen van de 1e der week (de zondag) is dus tevergeefs! In elk opzicht.
De hoop van de Nieuwtestamentsiche Christenen was geheel gevestigd op God, niet alleen op wat Hij kon doen in deze wereld...
Soms krijgt men de indruk, dat Christenen hun best doen om een gerichtheid op een wereld hierna te loochenen.
Toch is een stevig geankerd-zijn in de hemel, veel meer in overeenstemming met Nieuwtestamentsich Christendom, dan stranden op deze wereld.
En dat laatste, zie ik steeds weer opduiken in allerlei forums en discussies.
Ik noem dat Eschatologische blindheid en een gebrek aan een dienovereenkomstig perspectief, Elbert.
Jezus legt uit dat velen door gebrek aan kennis, verloren gaan. Net zoals wij menen dat zoiets Judas overkwam. Toch zie ik in dat voorbeeld veel meer datgene wat ik hierboven heb neergeschreven. Namelijk een profetisch en belevingsperspectief van Jezus'Liefde vanuit de wet, die zo door velen wordt bestreden. A; was het maar op slechts één (succesvol) gebod als het 4e. De enige dag in de Bijbels weekorde, dat God zich te midden van Zijn volk bevindt, zoals Hij zelf aangeeft.
Voor Judas kon Jezus niets meer doen. Hoe trrouw deze ook aanvankelijk was. Wat kan Jezus straks, als het oordeel op de wet, de decaloog zal worden geopenbaard, dan nog doen voor de mensen die steeds weer Zijn wet loochenen alsook anderen zo leren na te volgen maar daarbij vergeten dat zij niet alleen de wet als een dode letter, maar de Heiland zelf loochenen en hun eigen eeuwige toekomst er bij! Want zij geven slechts aan dat zij het Dienstwerk van de Heiland nog steeds niet hebben begrepen en Hem steds weer, elke zondag, opnieuwe hebben gekruisigd!
Niemand is onschuldig, niemand zal zich straks bij de -spoedige- wederkomst verontschuldigen. Heft uw hoofd omhoog en bidt de Heilige Geest alleen, want Zijn Komst genaakt!