Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 04 mar 2005 13:34

Hallo Elbert,

Je schreef

Ik schreef dat de bevrijding een motief voor de rustdag is. Dat is helemaal niet waar. De Rooms Katholieke Kerk leert dat de rustdag, d.i. de zondag gehouden wordt omdat de RKK dat voorschrijft, sommigen menen dat die dag onderhouden moet worden omdat " Jezus is opgestaan". Maar dat leert Jezus helemaal niet.

Fetelijk heb je dus mijn "motivatie" helemaal dan ook niet begrepen. Want, omdat juist de Sabbat, zoals Jezus die -nog steeds- aan ons voorhoudt en ik uitgebreid heb omschreven m.b.t. het feit dat de Sabbat ( feitelijk dus alleen het 4e gebod) deel is van het oordeel.
De rustdag die jij bedoelt als zijnde een motief omdat je bevrijd zou zijn is dus een onwaarheid. Immers een andere rustdag dan de Geheiligde Sabbat, doet ons afwijken van wat de wet of de decaloog, in een geheiligd spectrum van (notabene) Gods aanwezigheid. Hierdoor overtreden we dus de gehele wet, zoals ik al eerder aangaf.

En zoals de Bijbelzelf aangeeft is het motief om de Sabbat te onderhouden, gebaseerd op een heel ander motief dan "bevrijding" .

Het is niet zo dat ik niet begrijp waar het om gaat, maar dat jij aangeeft helemaal niet te kunnen begrijpen wat daadwerekelijke bevrijding is en betekent. Het onderhouden en aanvaarden van Gods wet leidt allen tot bevrijding. Immers God leert os dat de Sabbat het Zegel tot bevriujding is, niet die wet op zich! Het staat namelijk in de relatie van ons leven met dat van Christus, omdat Hij het juiste voorbeeld van de Sabbat (aan ons) gaf en nog geeft! De bevrijding van de mens zal niet geschieden op een wereldse (of Babylonishce) wet maar op een hemelse, zoals Prediker en Jakobus ons zo duidelijk leren. Dus waarom steeds die bevijding op grond van een wereldse wet.

Want, als wij ons bevrijd voelen door het voorbeeld van Jezus, dan worden we door de Heilige Geest er op gewezen dat allen de Hemelse wet én de daarbij eeuwige essentie van de Sabbat, geldend was en is voor altijd.

Opmerkelijk hierbij is ook dat God zelf aangeeft dat Satan heel bewust het 4e gebod aanvalt en de mensen zo leert na te volgen.

God voorspelde en voorzag dat het 4e Gebod, de Sabbat van Zijn Rijk, vooral door Zijn vijanden zou worden aangevallen en ontkent.

Dus juist door de wet bevrijd te kunnen worden, op grond van en Geestelijke ervaring er van, voor ons leidt het feitelijk tot een verdere afstandelijkheid van God. Geen wonder dat we dus alleen maar kunnen vaststellen dat de Heilige Geest, op grond van die wet (alleen) de mens kan overtuiugen van zonde!

Jezus gaf namelijk het juiste voorbeeld van Sabbat vieren, voor ALLE mensen, maar in het bijzonder voor hen die angeven Hem trouw te zijn en te wille navolgen.

Door mensen ingestelde rustdagen die afwijken van Jezus'voorbeeld kunnen dus geen deel zijn van bevrijding maar van knechting!

Jezus zelf bevestigd dat Zijn volgelingen de Sabbat dienen te onderhouden en niet een menselijk bedacht verzinsel op grond van wereldse belangen. ( Lucas 23:54-57)

Het motief voor het onderhouden van de Sabbat is trouw zijn aan Gods beginslen. Ezechiël 20: 11-13 en 19- 21 alsook Jesaa 58:12-15
In Jesaja benadrukt God dat Hij ons, doordat wij de Sabbat erkennen, dat Hij ons op die bijzondere en geheiligde dag, wil leren kennen en in ons midden aanwezig is zodat wij ons door de Heilige Geest geleid ons ook kunnen verheugen.

Het is precies wat Paulus bedoelt, als de wettische Jood aan hem vraagt waartoe de wet (dan) dient. Paulus zegt dan dat hierdoor de zonde aan het licht komt tot de erkenning dat wij een andere wet naleven.
11 gaf Ik hun mijne geboden en leerde hun mijne rechten, door welke de mens leeft, die ze houdt.
12 Ik gaf hun ook mijne sabbatten tot een teken tussen Mij en hen, opdat zij leren zouden, dat Ik de Heer ben, die hen heilig.
13 Maar het huis van Israël was Mij ongehoorzaam ook in de woestijn; en zij leefden niet naar mijne geboden en verachtten mijne rechten, door welke de mens leeft, die ze houdt; en zij ontheiligden mijne sabbatten zeer. Toen dacht Ik mijne grimmigheid over hen uit te storten in de woestijn en hen geheel te verdelgen.

Helaas Elbert, zoals velen is het uitverkoren vbolk ongehoorzaam aan de wet geworden. zoals vers 13 leert.

Daarom dit:

13 Is het, dat gij uwen voet weerhoudt van op den sabbat te doen hetgeen u behaagt, op mijnen heiligen dag, zo zal het een aangename sabbat genoemd worden, om den Heer te heiligen en te prijzen, wanneer gij niet gaat uwe wegen, noch gevonden wordt in hetgeen u behaagt, noch in ijdel geklap.
14 Dan zult gij u in den Heer verlustigen, en Ik zal u doen zweven over de hoogten des lands, en zal u spijzen met het erfdeel van uwen vader Jakob; want de mond des Heren heeft het gesproken.

Mocht je nu nog steeds het motief van bevrijding willen toespitsen op de zondag en de bevrijding als motief willen zien, dan blijf je dus maar ronddraaien in het Babylonische aanbidding van de zon dag. En inderdaad, dan is het moteif dat je huldigt juist, namelijk een schijnvrede in deze wereld, waarvan Jezus echter ons aangeeft dat die wet tot een einde komt en zal verdwijnen met de val van Babylon (deze economisch gerichte wereld) zoals feitelijk al reeds geschied is. (Openbaring 14) Het navolgen van de 1e der week (de zondag) is dus tevergeefs! In elk opzicht.

De hoop van de Nieuwtestamentsiche Christenen was geheel gevestigd op God, niet alleen op wat Hij kon doen in deze wereld...
Soms krijgt men de indruk, dat Christenen hun best doen om een gerichtheid op een wereld hierna te loochenen.
Toch is een stevig geankerd-zijn in de hemel, veel meer in overeenstemming met Nieuwtestamentsich Christendom, dan stranden op deze wereld.

En dat laatste, zie ik steeds weer opduiken in allerlei forums en discussies.
Ik noem dat Eschatologische blindheid en een gebrek aan een dienovereenkomstig perspectief, Elbert.

Jezus legt uit dat velen door gebrek aan kennis, verloren gaan. Net zoals wij menen dat zoiets Judas overkwam. Toch zie ik in dat voorbeeld veel meer datgene wat ik hierboven heb neergeschreven. Namelijk een profetisch en belevingsperspectief van Jezus'Liefde vanuit de wet, die zo door velen wordt bestreden. A; was het maar op slechts één (succesvol) gebod als het 4e. De enige dag in de Bijbels weekorde, dat God zich te midden van Zijn volk bevindt, zoals Hij zelf aangeeft.

Voor Judas kon Jezus niets meer doen. Hoe trrouw deze ook aanvankelijk was. Wat kan Jezus straks, als het oordeel op de wet, de decaloog zal worden geopenbaard, dan nog doen voor de mensen die steeds weer Zijn wet loochenen alsook anderen zo leren na te volgen maar daarbij vergeten dat zij niet alleen de wet als een dode letter, maar de Heiland zelf loochenen en hun eigen eeuwige toekomst er bij! Want zij geven slechts aan dat zij het Dienstwerk van de Heiland nog steeds niet hebben begrepen en Hem steds weer, elke zondag, opnieuwe hebben gekruisigd!

Niemand is onschuldig, niemand zal zich straks bij de -spoedige- wederkomst verontschuldigen. Heft uw hoofd omhoog en bidt de Heilige Geest alleen, want Zijn Komst genaakt!
Laatst gewijzigd door Baltimore op 05 mar 2005 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mar 2005 13:46

Baltimore schreef:Hallpo Elbert,

Je schreef

Ik schreef dat de bevrijding een motief voor de rustdag is. Dat is helemaal niet waar. De Rooms Katholieke Kerk leert dat de rustdag, d.i. de zondag gehouden wordt omdat de RKK dat voorschrijft, sommigen menen dat die dag onderhouden moet worden omdat " Jezus is opgestaan". Maar dat leert Jezus helemaal niet.

Volgens Deut. 5:15 is bevrijding dus wel een motief voor de rustdag. Het staat er gewoonweg. Ga je nu tegen de Bijbel in zeggen dat het niet zo is?

Baltimore schreef:Fetelijk heb je dus mijn "motivatie" helemaal dan ook niet begrepen. Want, omdat juist de Sabbat, zoals Jezus die -nog steeds- aan ons voorhoudt en ik uitgebreid heb omschreven m.b.t. het feit dat de Sabbat ( feitelijk dus alleen het 4e gebod) deel is van het oordeel.
De rustdag die jij bedoelt als zijnde een motief omdat je bevrijd zou zijn is dus een onwaarheid. Immers een andere rustdag dan de Geheiligde Sabbat, doet ons afwijken van wat de wet of de decaloog, in een geheiligd spectrum van (notabene) Gods aanwezigheid. Hierdoor overtreden we dus de gehele wet, zoals ik al eerder aangaf.

En zoals de Bijbelzelf aangeeft is het motief om de Sabbat te onderhouden, gebaseerd op een heel ander motief dan "bevrijding" .

Volgens Deut. 5:15 is het motief bevrijding.

Baltimore schreef:Het is niet zo dat ik niet begrijp waar het om gaat, maar dat jij aangeeft helemaal niet te kunnen begrijpen wat daadwerekelijke bevrijding is en betekent. Het onderhouden en aanvaarden van Gods wet leidt allen tot bevrijding. Immers God leert os dat de Sabbat het Zegel tot bevriujding is, niet die wet op zich! Het staat namelijk in de relatie van ons leven met dat van Christus, omdat Hij het juiste voorbeeld van de Sabbat (aan ons) gaf en nog geeft! De bevrijding van de mens zal niet geschieden op een wereldse (of Babylonishce) wet maar op een hemelse, zoals Prediker en Jakobus ons zo duidelijk leren. Dus waarom steeds die bevijding op grond van een wereldse wet.

Want, als wij ons bevrijd voelen door het voorbeeld van Jezus, dan worden we door de Heilige Geest er op gewezen dat allen de Hemelse wet én de daarbij eeuwige essentie van de Sabbat, geldend was en is voor altijd.

Opmerkelijk hierbij is ook dat God zelf aangeeft dat Satan heel bewust het 4e gebod aanvalt en de mensen zo leert na te volgen.

God voorspelde en voorzag dat het 4e Gebod, de Sabbat van Zijn Rijk, vooral door Zijn vijanden zou worden aangevallen en ontkent.

Dus juist door de wet bevrijd te kunnen worden, op grond van en Geestelijke ervaring er van, voor ons leidt het feitelijk tot een verdere afstandelijkheid van God. Geen wonder dat we dus alleen maar kunnen vaststellen dat de Heilige Geest, op grond van die wet (alleen) de mens kan overtuiugen van zonde!

Jezus gaf namelijk het juiste voorbeeld van Sabbat vieren, voor ALLE mensen, maar in het bijzonder voor hen die angeven Hem trouw te zijn en te wille navolgen.

Door mensen ingestelde rustdagen die afwijken van Jezus'voorbeeld kunnen dus geen deel zijn van bevrijding maar van knechting!

Jezus zelf bevestigd dat Zijn volgelingen de Sabbat dienen te onderhouden en niet een menselijk bedacht verzinsel op grond van wereldse belangen. ( Lucas 23:54-57)

Wat ik wel of niet begrijp is niet zo belangrijk. Wat er in de Bijbel staat is wel belangrijk. Er staat in Deut. 5:15 dat we de rustdag moeten onderhouden, omdat God ons heeft bevrijd.

Baltimore schreef:Het motief voor het onderhouden van de Sabbat is trouw zijn aan Gods beginslen. Ezechiël 20: 11-13 en 19- 21 alsook Jesaa 58:12-15
In Jesaja benadrukt God dat Hij ons, doordat wij de Sabbat erkennen, dat Hij ons op die bijzondere en geheiligde dag, wil leren kennen en in ons midden aanwezig is zodat wij ons door de Heilige Geest geleid ons ook kunnen verheugen.

Het is precies wat Paulus bedoelt, als de wettische Jood aan hem vraagt waartoe de wet (dan) dient. Paulus zegt dan dat hierdoor de zonde aan het licht komt tot de erkenning dat wij een andere wet naleven.
11 gaf Ik hun mijne geboden en leerde hun mijne rechten, door welke de mens leeft, die ze houdt.
12 Ik gaf hun ook mijne sabbatten tot een teken tussen Mij en hen, opdat zij leren zouden, dat Ik de Heer ben, die hen heilig.
13 Maar het huis van Israël was Mij ongehoorzaam ook in de woestijn; en zij leefden niet naar mijne geboden en verachtten mijne rechten, door welke de mens leeft, die ze houdt; en zij ontheiligden mijne sabbatten zeer. Toen dacht Ik mijne grimmigheid over hen uit te storten in de woestijn en hen geheel te verdelgen.

Helaas Elbert, zoals velen is het uitverkoren vbolk ongehoorzaam aan de wet geworden. zoals vers 13 leert.

Dat is ook geen wonder, men verwachtte het van de eigen werkheiligheid buiten het zaligmakende geloof in Christus om.

31 Maar Israël, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;
33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

Baltimore schreef:Daarom dit:

13 Is het, dat gij uwen voet weerhoudt van op den sabbat te doen hetgeen u behaagt, op mijnen heiligen dag, zo zal het een aangename sabbat genoemd worden, om den Heer te heiligen en te prijzen, wanneer gij niet gaat uwe wegen, noch gevonden wordt in hetgeen u behaagt, noch in ijdel geklap.
14 Dan zult gij u in den Heer verlustigen, en Ik zal u doen zweven over de hoogten des lands, en zal u spijzen met het erfdeel van uwen vader Jakob; want de mond des Heren heeft het gesproken.

Mocht je nu nog steeds het motief van bevrijding willen toespitsen op de zondag en de bevrijding als motief willen zien, dan blijf je dus maar ronddraaien in het Babylonische aanbidding van de zon dag. En inderdaad, dan is het moteif dat je huldigt juist, namelijk een schijnvrede in deze wereld, waarvan Jezus echter ons aangeeft dat die wet tot een einde komt en zal verdwijnen met de val van Babylon (deze economisch gerichte wereld) zoals feitelijk al reeds geschied is. (Openbaring 14) Het navolgen van de 1e der week (de zondag) is dus tevergeefs! In elk opzicht.

De hoop van de Nieuwtestamentsiche Christenen was geheel gevestigd op God, niet alleen op wat Hij kon doen in deze wereld...
Soms krijgt men de indruk, dat Christenen hun best doen om een gerichtheid op een wereld hierna te loochenen.
Toch is een stevig geankerd-zijn in de hemel, veel meer in overeenstemming met Nieuwtestamentsich Christendom, dan stranden op deze wereld.

En dat laatste, zie ik steeds weer opduiken in allerlei forums en discussies.
Ik noem dat Eschatologische blindheid, Elbert

We hebben ons aan de Schrift te houden. Daar staat dat we de rustdag mogen houden vanuit de wetenschap gered te zijn. Zie ook het begin van de Dekaloog:

2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

De hele wet mogen we doen vanuit het bevrijdingsmotief.

Alleen een bevrijd mens komt aan de wet toe. Als we de wet zouden moeten houden om bevrijd te worden, dan werd niemand het.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 04 mar 2005 18:20

Beste Elbert,

15 Gedenk dat gij slaaf zijt geweest in Egypteland en de Heer, uw god, u van daar met sterke hand en uitgestrekten arm heeft uitgeleid; daarom heeft de Heer, uw god, u geboden den sabbatdag te vieren.

Allereerst Elbert wordt hier gesproken over het Oud Testamentische begrip m.b.t. het volk van die Tijdspanne. Waar het in de NT periode om gaat is dat we niet bevrijd behoeven te worden uit een aards land (Egypte) maar uit deze wereld, in Geestelijk opzicht eerst en, als Jezus is verschenen, Hem tegemoet naar het -dan- nedergedaalde hemels Jeruzalem, dus naar een Hemels, ander Rijk moeten groeien! Het begrip dat de Israelieten hadden over "bevrijd" zijn en "voorbeeldvolk" te zijn voor de wereld, was niet op zedelijke gronden, maar een grondslag van eigenbelang gebaseerd.

Gee wonder ook dat Jezus ons aanraad en er op wijst dat wij "Babylon moeten uitgeen" omdat hij al verloren is (Openbaring 14). Hier zal er nooit vrede zijn want het einder der tijden is genaderd en deze wereld zal met alles wat daar op is, verdwijnen.

De grondslag van een Oud testamentisch begrip wordt door Satan handig gebruikt om de mensen te misleiden en om zijn Rijk (het Grote Babylon) op te richten (te rechtvaardigen). Satan huldigt nu nog steeds datzelfde principe. Satan kan alleen maar het OT begrip van bevrijding toepassen en misbruiken omdat de mensen (de Christenen) nog steeds afhankelijk zijn van wereldse begrippen van vrede, vrijheid en verlossing.
Het is daarom niet voor niets dat Jezus zelf de auteur is van Openbaringen. Openbaringen kan alleen maar begrepen worden door de werking van de Heilige Geest. Niets meer voor Satan is zo verwerpelijk als de bestudering van Openbaringen. En niet voor niets geeft Jezus persoonlijk aan in openbaring 14:12 dat alleen zij die het Getuigenis van Jezus hebben (de Gerechtigheid door diens wet dus) plus de gave der profetie, inzichtelijk geworden is of nog zal worden wat Hij heeft doorstaan, zij lijden op dezelfde wijze omdat zij zich niet van de wijs laten brengen door een wereldse verloocheing van Gods woord en Geest.
Zij offeren zich a.h.w. zoals Jezus zich ook offerde. het lijden an hun harten is evengroot, alhoewel wij nooit die heiligheid kunnen ervaren, omdat Jezus het volmaakte voorbeeld was. vandaar dat wij moeten groeien in die zelfde heerlijkheid als de Heiland.

De mens is, eerder, gericht op zelfverlossing, zoals ik al aangaf m.b.t. de verloochening van deze wereld. Jeuzs heeft dan ook niets meer met deze wereld dan alleen de zonde bekend te maken en mensen te verlossen va de zonde, door hen een andere wet voor te houden, om hen tot de wedergeboorte op te wekken.

Jezus wijst ons er vanaf Openbaring 1:1 er al op dat we moeten veranderen en onze blik naar de Hemel moeten richten. Zijn komst is vandaar. Wij moeten ons Heil zoeken op grond van Hemelse motieven en Hemelse begrippen van wet (-matigheid). Zoek dat wat van boven komt, niet van wat van onderen, wat van deze aarde komt. Een andere uitspraak hieromtremt is; zoek u geen schatten op de aarde, maar in de hemel.

Besef dat God de Gerechtigheid in twee aspecten toepast bij het oordeel en de doorgronding van ons hart. Dat is precies de essentie van verlossing en bevrijding. Feitelijk bedoeld God hier: Wedergeboren worden, of onveranderlijk blijven. Kiezen voor aardse wetten of Hemelse wetten. Een levende de dood overwinnen of een levende dode blijven! ( deel hebben aan de Eerste- of Tweede opstanding)

1. Gods reddende (bevrijdende) gerechtigheid

of

2.Gods straffende gerechtigheid

De Bijbel waarschuwt ons op meer plaatsen Gods waarschuwingen en vooral oproepen Zijn hemelse wet tot basis van ons leven te maken in voorbereiding op de wederkomst, niet te bagatelliseren.
De tijd gaat snel, Satan heeft haast, de genadetijd verstrijkt, Gods geduld zal, uiteindelijk opraken. Immers het oordel vindt nu plaatst, Jezus is niet voor niets sinds enige tij in het heilige der heilige!

Jeremia 11:20 zegt daarover het volgende:

20 Maar de Heer der heerscharen is een rechtvaardig rechter, die de nieren en het hart toetst. Moge ik zien, hoe gij ze op hen wreekt; want op u heb ik mijn twistzaak gewenteld.

en

Daniël 9:13 en 14

13 Gelijk als in de wet van Mozes geschreven is, [alzo] is al dat kwaad over ons gekomen; en wij smeekten het aangezicht des HEEREN, onzes Gods, niet, afkerende van onze ongerechtigheden, en verstandelijk acht gevende op Uw waarheid.
14 Daarom heeft de HEERE over het kwade gewaakt, en Hij heeft het over ons gebracht; want de HEERE, onze God, is rechtvaardig in al Zijn werken, die Hij gedaan heeft, dewijl wij Zijner stem niet gehoorzaamden
.

Hier staat dus Gods straffende gerechtigheid centraal.

De gerechtigheid hier wordt dus als de maat van de vergelding voorgesteld. Als ik dus heel flauw wil zijn en hierbij, bijvoorbeeld, meen dat zondagviering een aspect van verloocheing van Gods woord is, maar ook zijn gerechtigheid, dan wordt duidelijk dat indien we Gods wet (dus ook het 4e gebod) steeds maar een eigen invulling geven of veranderen, de straffende gerechtigheid blijkt uit hetgeen God ons wil laten zien, namelijk:

Omdat de mensen en de wereld de heerschappij van God (diens wet) hebben ontkend en zijn geboden veracht of er een eigenwaarde an hebben gegeven (veranderd van tijd en wetskracht), neemt de verwachte zelfopenbaring van God de vorm van vergelding aan.

De Gerechtigheid wordt dan inderdaad rechtvaardig omdat God de mensen die steeds Gods oproepen hebben genegeerd, uit liefde de toegang tot het Hemels Koninkrijk, moet ontzeggen. Oordeel dus! te licht bevonden!

De vergelding nu richt zich dan -vanzelfsprekend- tegen die mensen die God haten.Dat wil zeggen als dwazen Gods laatste oproepen blijvend afwijzen, die boosheid, onrecht en kwaad doen, die hoogmoedig zijn, die zich goddeloos gedragen en die, door een Onreine Geest menen God te dienen. Dat wil zeggen; Gods wet niet kennen en daarom zich goddeloos gedragen. (Bibel- theologische Wörterbuch seite 642)

Gods reddende gerechtigheid

Jesaja 53:

5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

en

Efeziërs 5:2

2 En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk.

Hier zien we dus dat we gelijk Jezus moeten -leren- wandelen, want Hij heeft ons Lief gehad, dus ook w j dienen dan zo te wandelen, onder leiding van diezelfde (Heilige-) Geest als Jezus. Dat is niet gemakkelijk maar inderdaad zonder Jezus zijn we niets!

De vraag m.b.t. de wet dus ook de Sabbat van het 4e gebod kan dan luiden:

Hoe beschrijft Jesaja Gods heilbrengende gerechtigheid?

Alle op grond van Jezus' offer, of ook op grond van ons eigen offer dat we brengen door -juist- Hem indezelfde voetsporen na te volgen. Uiteraard biddende en geleid door die Heilige Geest, die getuigt van Jezus alsook de Vaders Hemelrijk (wet)

Gods gerechtigheid wordt dus rechtvaardig verklaard door de volgende 2 aspecten:

1. de wet en de profeten
2. door het Kruis van de rechtvaardige Zoon van God voor de wereld geopenbaard.

Dit aspect van de gerechtigheid van God dat heil brengt, behoort dan vanzelfsprekend de keerzijde er van, namelijk de straffende en rechtsprekende gerechtigheid van de Heilige Vader in de hemel, die zich in de plaatsvervangende kruisdood van Christus als toorn van God heeft geopenbaard en zich in het laatste oordeel over de wereld over al diegenen zal tonen die zich in ongeloof onttrekken Romeinen 1: 17-18 aan de door Christus geschonken gerechtigheid Gods. De uitvoering van Zijn wet!

17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, [als] die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.

Het Kruis omvat dus in feite alles, dat wat ons tot redding en amnestie kan zijn (Hemelse wet door de Heilige Geest, alsook in het voorbeeld voor ons, door Jezus vervult) maar tevens van gestrengheid (gehoorzaamheid-) der genade.

Wie Jezus blijvend kruisigd, zal zichzelf kruisigen a.h.w. En dat is nu zo'n typisch voorbeeld van Satans profetie. Want hoe kan het nu zo zijn dat de Wereldkerk (RKK) nog steeds de euvele moed heeft, om een gekruisigde Jezus aan ons voor te houden en te beweren dat zij door menselijke inspanningen en werken, Jezus vervangt en Plaatsbekleed. Allen die Jezus zullen verwerpen of in het oordeel te licht bevonden zullen worden, zullen ontdekken dat zij de geboden en de wet, zoals de Gerechtigheid van Jezus vanuit een Hemelse bron, altijd getracht hebben te verzaken en te bagatelliseren.

Binnen niet al te lange tijd zullen de Geestelijke macht van deze wereld zich verbinden met de Staatsmacht van een burgerwetgeving. Algemene wetten zullen dan over de gehele wereld eensluidend worden. Wie goed opleten veel in Europa rondreist zal ontdekken dat, geheel buiten onze waarneming om- vele vele wetten reeds uniform zijn geworden.

Zo verbaas ik mij er over hoe snel Nederland naar een "democratische dictatuur"groeit als het gaat om de "Indentiteitskaart". iets waar ik al 2 jaar tegen aan kijk en ervaar dat deze Indentiteitskaart niets anders is dan een middel om je de mond te snoeren en je te veroordelen om dat je de "dode letter" van de wet niet navolgde! De wet in het land waar ik woon, wordt voornamelijk vanuit éénrichtingsverkeer toegepast, vanuit de gecentraliseerde stad der wetten, de Heilige Stad, waar zeer recent Bill Gates een wel zeer grote belangstelling toonde voor de e-ID card die "zeer geleerde ICT-ers" voor dit kleine chaotische staatje bedacht hadden, maar bedoeld voor de gehele wereld. an de andere kant heb ik soms het idee dat de arbeidswetten en omstandigheden hier nog uit 1520 stammen en een illegale Poolse arbeider in Nederland, beter af is dan een arbeider hier. (Een werkman als arbeider verdient hier tussen de € 7.089 en € 9.98 bruto per uur, let wel in een West Europese Staat anno 2005)

We zullen spoedig merken (helaas ook in het zo liberale Nederland) wat "slaan met de wet" betekent! In de Telegraaf vanvandaag werd al melding gemaakt van een slag met de wet, toen iemand een ietskes pietsie te laat zijj pasgeboren kind aangaf. Nooit gedacht dat Nederland zich zo snel aan de nieuwe wereldwetten kon aanpassen.

Afin!

De verzoening en geweldadige vormgeving van Amerikaans-gedefinieerde "democratie" zal niets anders blijken te zijn dan een Burgerwet met een (on-) Geestelijke toevoeging aan datgene wat deze wereld -dan- van de Genade zal doen vallen. De Onreine Vrouw zal dan een Globaliserdende werking in gang zetten, Geestelijk door economische dwang. De vrijheid wordt soms duur betaalt. Ook binnen democratische staten. En die vrijheid wordt alsmaar duurder en duurder!

Gerechtigheid als strafmaat (Wereldgezindheid)
Gerechtigheid als redding (Hemelse gezindheid)
Laatst gewijzigd door Baltimore op 04 mar 2005 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 mar 2005 20:28

He leuk boudewijn en/of josh zijn weer terug of niet baltimore?

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 04 mar 2005 22:47

Beste Rene Z,

Je schreef:

Romeinen 11:
6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Maar als nu straks de Genadetijd op een einde is gekomen (de mensheid is dan van de Genade gevallen in deze wereld.) dan kan het zo zijn Rene, dat er nog redding meer mogelijk is, want Gods geduld is dan op en je hebt dan (zelf) verzuimd om de wet toe te leren passen voor het Hemels Koninkrijk. Je hebt de tijd die je van God hebt ontvangen (Genade) , niet gebruikt. Ken jij dat verhaal van de 5 wijze en 5 domme maagden?

Wie waren er nu wijs en hadden hun licht brandende gehouden (olie staat voor werking van de Heilige Geest in ons leven). Dus beste Rene, leg mij nu niet uit dat ik zo dom moet zijn, om de tijd die mij gegeven is zonder kracht des Geestes , na te laten te gebruiken om mij voor te bereiden op het Eeuwige Rijk dat spoedig komen zal. Wees waakzaam en bereid je voor, nu de Genadetijd nog niet (helemaal) voorbij is.

Juist omdat we zondig zijn en ook in die staat leven, zijn we ongeschikt voor het Hemels Koninkrijk. Gods genade bestaat daruit Rene, dat hij ons de tijd gunt om tot inzicht en besef te komen dat we een wet nodig hebben en dan ook moeten leren toepassen, zoals Jezus in Zijn voorbeeld van de Vader aan ons voorhield.

Nog even m.b.t. die bijzondere eeuwige wet van God en de zondagsviering.

We moeten, als we Openbaringen goed begrijpen, verstaan dast Jezus ons leert dat in een bepaalde periode van de menselijke geschiedenis, in de hemel zaken plaats vinden, die wij nu al moeten begrijpen, willen we vast blijven houden aan datgene wat ons tot de eeuwige redding kan brengen om staande te blijven over de verschrikkelijke tegenstand, die wij gelijk Christus, nog zullen moeten ondergaan. Of we het meemaken ligt er natuurlijk aan of wij dan leven. Maar ook als wij sterven, dan zal dat gene wat we weten en hebben aangenomen in de oprechthaid van ons hart, bepalend zijn voor het oordeel, hoe we het ook wenden of keren.

Daniël 7:18 wijst ons er op dat we burgers van een eeuwig Koninkrijk zijn:

Daarna (in het lijden tot de verheerlijking en het oordeel) zullen de heiligen van de Allerhoogste het koningschap ontvangen en zij zullen het koningschap bezitten tot in eeuwigheid der eeuwigheden.

God wil elk mens graag eeuwig leven schenken, maar de vraag is of elk mens dat wel wil. Als ik de weerstand zie tegen de wet van dat Eeuwig Koninkrijk dan is dat voor mij althams een teken van velen dat zij liever aan de wetten van Satans Rijk willen vasthouden (waar ik me best wat van, bij kan voorstellen) , zoals velen van u mij telkens weer willen bewijzen en mij er van ook overtuigen.
ik kies niet voor aardse wetten, mar beste vrieden u kiest er voor. Wanthet ligt niet aan God dat Hij de mens gelukkig wil zien, maar Hij vraagt alleen maar om de groidnwet van Zijn Rijk aan te nemen, te ervaren alvorens wij dat Koninkrijk binnen mogen gaan. Hij, God de Vader wil ons niet dwingen en onvoorbereid dat Koninkrijk beleven. Vandaar het voorbeeld van Jezus vor ons.

De Bijbel is duidelijk dat we God tevergeefs eren met Babylonsiche wetten en regels, waarvan de zondagsviering er één is. Immers reeds Constatijn en alle andere heidense religieuze stromingen rechtvaardigen de zon als de god in hun midden. Ook de RKK erkent dat de zondag niet de rustdag is die God bedoelt voor Zijn volk dat zegt verlost te zijn. Ook Jezus heeft het ook nooit aan ons voorgehouden!

matheüs 15:9 zegt ons dat we Jezus tevergeefs eren als we andere weten en daarmee goden nalopen dan welke onze woil vrijmaken, de heilige Vader in de hemel. Er zijn maar twee plaatsen in de gehele Schrift die aangeven wat de kenmerken van Gods trouwe volgelingen uit alle taal, stam natie en volk zijn en dat zijn:

Openbaringen 12:17

17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

Alleen Zij die de geboden ( de gehele wet) onderhouden zullen vervolgd worden.

Openbaring 14:12

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Alleen zij die trouw blijven aan de beginselen van Gods fundament van een Hemels Rijk, zullen in staat zijn om het getuigenis van Jezus alsook de inzichten van de dingen die gaan gebeuren te begrijpoen. Ieder naar zijn aard en ieder naar zijn mate van kennis en inzicht. Op dat unieke, personlijke fundament wordden we ook geoordeeld. De wet is de wet, naar uiteraard wordt de wet, vanuit Gods zichtspunt heel anders geinterepeteerd inzake onze keuzes en gevoelens, maar toch blijven de 10 regels basis voor alles wat ons tot burgers van het Hemels Koninkrijk kunnen maken. Vanuit die positie mogen en kunnen we andere mensen niet dwingen een "wetische"vorm van Gods wet na te volgen. Dat wil ik nogmals benadrukken. Ik wil de 10 geboden aan niemand wttch voorhouden nog opleggen. Het voorbeeld van het volk Isra⌂l dat zich wél wetische wetten liet opleggen, notabene op deLiefdes wet van God, mag geen voorbeeld voor ons zijn.

Alleen de Heilige Geest kan de wet, volledig, dat aan ons hart openbaren. Want Gods Rechtvaardiging, enade en Liefde blijven, in Jezus door de heilige Geest, voor alle mensen beschikbaar om het Hemels Koninkrijk te leren aanvaarden in een evenwichtige balans tussen de kennis van goed en kwaad.

Want ondanks dat de mens dié keuze zich heeft eigen gemaakt, zal uiteindelijk blijken dat we dié kennis nooit hadden hoeven aan te nemen. Vandaar dat de Vader in de hemel ons door studie en Geestelijke groei, die last van onze schouders wil afhalen, voordat we vrij van wereldse zorgen en lasten, het Koninkrijk der Hemelen, verlost alsook bevrijd van onzekerheden binnen kunnen gaan. Want Hij wil dat geen enkel zondig aspect van deze wereld het Eeuwig Koninkrijk ooit nog binnen zal komen. Ook geen zondagsrust!

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 09 mar 2005 17:55

Hosea's waarschuwing in het voorbeeld van trouw aan de geboden en de Sabbat. Essentie van hetgeen Jezus ons leert en voor waarschuwt:

6 Het is gedaan met mijn volk, omdat het niet leren wil; want gij verwerpt Gods woord, daarom zal Ik u ook verwerpen, dat gij mijn priester niet zult zijn; gij vergeet de wet Gods, daarom zal Ik ook uwe kinderen vergeten.

Toepassing op het steunen van de Beesten in hun streven naar een menselijk rijk van Rechtvaardigheid; Het Grote Babylon.
Hiervan zijn het Vaticaan de geestelijke en de USA de burger-wetgevende machten. De Opperkeider is echter de geestelijke Macht, die het Tweede Beest tot daden aanzet:

Hosea 4:1 en 2

1 Hoort des HEEREN woord, gij kinderen Israels! want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, en geen weldadigheid, en geen kennis van God in het land is;
2 [Maar] vloeken en liegen, en doodslaan, en stelen, en overspel doen; zij breken door, en bloedschulden raken aan bloedschulden.

Daarom is en wijst Daniël 12: 3 en 4 een volkomen voorbeeld in het type van Christus, zoals ook wij kunnen zijn;

3 De leraars nu zullen blinken, als de glans des uitspansels, en die er velen rechtvaardigen, gelijk de sterren, altoos en eeuwiglijk.
4 En gij, Daniel! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.

Terwijl dus de wetenschap vordert, de kennis vermeerdert, nemen oorlog, rampen en onheil allen maar toe. OOrlog staat centraal. Niet om vrede te brengen, want Jezus zegt dat er geen vrede komt op deze aarde, maar om de wereld in het kwaad te verenigen zoals in Openbaring 13 omschreven staat.

Dit zijn de animators:

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

Wie goed luistert en wie goed oplet zal het zijn opgevallen dat de USA, als burgerwetgever van dezwe wereld, steeds vaker het geweld toepast op de " eigen alliantie". Zij wet niet alleen aan tot deelname aan vreselijk geweld, maar betrekt haar "bondgenoten"ook steeds meer in de "vuiele was" strategie van haar doel. Rome is de opdrachtgever. Want de oorlog in het Midden-Oosten het het "laatste geheim van Fatima"dat in vervulling moet gaan!

Remember:

In July 2001, President Bush met with the Pope. The Pope reminded him that time was running out to fulfill Fatima!!

The text of the statement by President George W. Bush to Pope John Paul II:

Your Holiness, thank you so much.

Mrs. Bush and I are honoured to stand with you today. We are grateful for your welcome.

You have been to America many times, and spoken to vast crowds.

You have met with four American presidents before me, including my father.

In every visit, and every meeting -- including our meeting today -- you have reminded America that we have a special calling to promote justice, and to defend the weak and suffering of the world.

We remember your words, and we will always do our best to remember our calling.

Since October of 1978, you have shown the world, not only "the splendour of truth," but the power of truth to overcome evil and redirect the course of history.
You have urged men and women of good will to take to their knees before God -- and to stand, unafraid, before tyrants.

And this has added greatly to the momentum of freedom in our time. Where there is oppression, you speak of human rights. Where there is poverty, you speak of justice and hope.

Where there is ancient hatred, you defend and display a tolerance that reaches beyond every boundary of race and nation and belief. Where there is great abundance, you remind us that wealth must be matched with compassion and moral purpose.

And always, to all, you have carried the Gospel of life, which welcomes the stranger and protects the weak and innocent.

Every nation, including my own, would benefit from hearing and heeding this message of conscience.

Above all, you have carried the message of the Gospel into 126 nations, and into the Third Millennium, always with courage and confidence.
You have brought the love of God into the lives of men. And that good news is needed in every nation and every age.

Thank you again, Your Holiness, for your kindness, and the honour of this meeting. [/color]

Aldus president Bush op 23 juli 2001. Of Bush dan nu maar even een oorlog in Irak wil starten. Iwo Jima 1942 als grondreden om deel te nemen aan WOII, in een afschrikkend voorbeeld voor het Amerikaanse volk.

Eer en afgodische dienst aan een Mens die zich op de troon van Jezus heeft gesteld en zich boven de Schepper heeft geplaatst, aanvaard deze aanbidding. Satan aanbeden, door mensen.

Anno 2001 september 9 een afschrikwekkend hulpmiddel: The "terrorist" attack on the Twintowers:

http://www.reformation.org/vatican-and-islam.html

Gods boodschappen maar vooral waarschuwingen zijn nog nooit eerder, zo actueel zichtbaar en Geestelijk in Zijn oproepen aan ons voorgehouden, als vandaag!

Kunnen wij Priesters zijn op grond van menselijke geboden en wetten?Neen! Jezus zegt daar duidelijk over

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.

Geen plaats voor de zondagsviering dus wél voor Gods heilige dag de Sabbat van het 4e gebod!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 apr 2006 12:55

Ik vind het meer een traditie dan een bijbels gegeven om de zondag te houden. Het is pas in 321 na Christus ingesteld en Jezus zegt nergens dat we voortaan de Sabbath op zondag zouden moeten gaan houden. Ik ga dan ook rustig lekker kebab eten na de kerkdienst. Het is natuurlijk ook vreemd dat veel mensen de sabbath nu op zondag houden maar daar dan niet alle regels die voor de sabbath golden aan verbinden.

Mijn vraag is echter aan mensen die net als ik vinden dat je op de zondag best naar een sportwedstrijd of restaurant mag: als we de sabbath niet verschoven hebben naar de zondag, op welke bijbelse gronden houden we hem dan ook niet op zaterdag? Hoeven we dan helemaal geen enkele sabbathdag in de week meer te houden? En als dit gebod niet meer geldt, waarom dan wel de andere 9 van de Tien Geboden nog?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 apr 2006 13:55

*herrinnerd zich een stevige discussie met Raaf*

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 apr 2006 13:57

Ik heb nu even geen vraag aan de mensen die de zondag als Sabbath zien Essieee :wink: Ik ken hun beweegredenen en ik respecteer die, maar ik deel ze niet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 apr 2006 19:05

rafaell schreef:
Mijn vraag is echter aan mensen die net als ik vinden dat je op de zondag best naar een sportwedstrijd of restaurant mag: als we de sabbath niet verschoven hebben naar de zondag, op welke bijbelse gronden houden we hem dan ook niet op zaterdag? Hoeven we dan helemaal geen enkele sabbathdag in de week meer te houden? En als dit gebod niet meer geldt, waarom dan wel de andere 9 van de Tien Geboden nog?

wat ik er zelf van denk (ik zal je niet bombarderen met bijbelteksten, daar houd ik niet zo van 8) ):

Het is de bedoeling dat een christen de zedelijke wet (de tien geboden) enigzins in de gaten probeert te houden, de ceremoniele wet (de wet die vooruitwijst naar het offer van Christus) is met het sterven en de opstanding van Jezus vervuld. Nu ben ik echter van mening dat specifiek het 5e gebod van de tien geboden bestaat uit een zedelijk deel (houden van de rustdag), en een ceremonieel deel (dat dat tussen vrijdagavond zonsondergang en zaterdagavond zonsondergang zou moeten).

Dit omdat ik wel snap dat het houden van een rustdag goed is voor een mens, maar ik weer niet snap dat het houden van een rustdag op zaterdag of zondag beter is voor een mens het houden van een rustdag op woensdag.

Verder is het wel het handigst om de rustdag op zondag te houden, aangezien het dan kerk is, en het is symbolisch gezien de mooiste dag i.v.m. de opstandigsdag. Maar goed, ik ben dus van mening dat we niet meer gehouden zijn aan het volledige sabbatsgebod, maar wel aan de strekking ervan dat het goed is om een rustdag te houden (ik kan me aardig vinden in de omschrijving uit de Heidelbergse Catechismus).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 apr 2006 22:58

Sjabbath is inderdaad onveranderlijk en bestaat als de door G-d gezegende en apartgezette dag, lang voor de Torath Mosjeh, direct na de 6 scheppingsdagen.
Men zou zich hierom ook de vraag kunnen stellen: Wie zijt gij o mens om die dag te wijzigen die HASJEM Zelf gezegend en geheiligd heeft?????
Een ander verhaal is wat men dan met deze dag moet. Aan Jiesrael is het tot Eeuwige inzetting geboden te rusten van slaafse arbeid op die dag en die dag te houden tot G-d [op Hem moet men zich focussen met het houden van die dag]. De sjabbath is tot teken en verbond tussen HASJEM en Jiesrael (Ex.31:13,16).
De volken heeft Hij niet verordineerd zoiets te onderhouden, behalve hen die zich bij het volk in de hoedanigheid van de [Schriftuurlijke] natie Jiesrael zijnde voegden om onder hen te wonen of zij zich nu wilden scharen onder HASJEM of niet.
Er staat m.i. echter nergens een verbod voor de volken buiten Jiesrael om de sjabbath te houden, maar zeker geen gebod het wel te doen. De volken zijn buiten Jiesrael vrij hierin te doen.
Het is zeker onjuist de zondag de sjabbath te noemen of die status te verlenen. Nergens staat inderdaad iets dergelijks in de Schrift.

Ik kan mij voorstellen dat zij uit de volken [aspecten uit] Torah vrijwillig houden, als zij de reden lezen waarom de Sjabbath was ingesteld, welliswaar als exclusief teken tussen HASJEM en Jiesra'el , maar met als basis dat HASJEM Zelf na de schepping die dag apart zette en erop rustte (Gen.2:2,3). En Noach, de 2e vader der mensheid, mocht als eerst vlees eten en wij allen zijn zijn nakomelingen. Hij mocht het nuttigen indien het geen bloed bevatte (Gen.9:3,4). Vlak daarvoor offerde hij van de 7 soorten dieren, die door HASJEM aangewezen waren in extra hoeveelheid mee te nemen en geselecteerd waren vanwege het feit dat het reine dieren waren (Gen.7:2,3; 8:20). HASJEM onderscheidde dus toen ook al reine en onreine soorten. Nu Noach vlees mocht eten dunkt mij dat hij met het idee van rein en onrein voor ogen vrijwillig geneigd moet zijn geweest voor de reine soorten te kiezen voor consumptie. Ondanks dat het dus niet geboden is, ligt het in de vrijwillige geest der liefde om toch dicht bij G-d aan te sluiten, te kiezen wat Hij verkiest . . .
Ik blijf bij mijn standpunt, naar ik meen op grond der Schrift:
1 zondag is geen sjabbath
2 sjabbath is niet aan de volken geboden
Dat men vanuit optioneel en verbondenheid met G-d [en gezondheid] sjabbath gaat houden daar Hij Zelf immers ook op de 7e dag der schepping rustte is voor de gojiem een vrijwillige (verstandige) zaak! maar nog niet verplicht.
De volken zullen in de toekomst, na de 1000 jaar durende sjabbath (1000 jarig vrede rijk) overigens zeker de sjabbath moeten gaan houden:
En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van de ene sjabbath tot de andere, alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HASJEM. (Jes.66:23)

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 12 apr 2006 08:11

is de sabbat nou eigenlijk gebonden door een bepaalde dag of een bepaalde houding? Ik bedoel, je kunt discusieren over welke dag het nou moet zijn, maar ga je daarmee niet voorbij aan een belangerijker onderdeel: je houding en bezigheden op die dag?

Het is goed om ten minste één dag apart te stellen voor God. Denk eens na, zou God er echt mee zitten welke dag het nou precies is? Kom op zeg, God is geen puber!! Hij verlangt liefde en aandacht van ons.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 apr 2006 09:49

Teh Smiem schreef:is de sabbat nou eigenlijk gebonden door een bepaalde dag of een bepaalde houding? Ik bedoel, je kunt discusieren over welke dag het nou moet zijn, maar ga je daarmee niet voorbij aan een belangerijker onderdeel: je houding en bezigheden op die dag?

Het is goed om ten minste één dag apart te stellen voor God. Denk eens na, zou God er echt mee zitten welke dag het nou precies is? Kom op zeg, God is geen puber!! Hij verlangt liefde en aandacht van ons.
Eerlijk gezegd vond ik dit een puberale reactie. G-d zegende zelf die dag en zette die apart (Gen.2:2,3). Maar wij mensen doen liever wat goed is in eigen ogen dan ons te conformeren aan G-ds besluiten.
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 apr 2006 13:52

Napoleon schreef:Het is de bedoeling dat een christen de zedelijke wet (de tien geboden) enigzins in de gaten probeert te houden, de ceremoniele wet (de wet die vooruitwijst naar het offer van Christus) is met het sterven en de opstanding van Jezus vervuld. Nu ben ik echter van mening dat specifiek het 5e gebod van de tien geboden bestaat uit een zedelijk deel (houden van de rustdag), en een ceremonieel deel (dat dat tussen vrijdagavond zonsondergang en zaterdagavond zonsondergang zou moeten).

Dit omdat ik wel snap dat het houden van een rustdag goed is voor een mens, maar ik weer niet snap dat het houden van een rustdag op zaterdag of zondag beter is voor een mens het houden van een rustdag op woensdag.

Verder is het wel het handigst om de rustdag op zondag te houden, aangezien het dan kerk is, en het is symbolisch gezien de mooiste dag i.v.m. de opstandigsdag. Maar goed, ik ben dus van mening dat we niet meer gehouden zijn aan het volledige sabbatsgebod, maar wel aan de strekking ervan dat het goed is om een rustdag te houden (ik kan me aardig vinden in de omschrijving uit de Heidelbergse Catechismus).

Het is het 4e gebod :wink: Maar waarom zouden de hele Tien Geboden zedelijk zijn op een klein stukje na? Waarom juist dat stukje ceremonieel? En er staat toch niet 'eert de rustdag dat gij die heiligt'? maar 'eert den sabbatdag'?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 23 apr 2006 17:22

Divrei Shmuel schreef:
Teh Smiem schreef:is de sabbat nou eigenlijk gebonden door een bepaalde dag of een bepaalde houding? Ik bedoel, je kunt discusieren over welke dag het nou moet zijn, maar ga je daarmee niet voorbij aan een belangerijker onderdeel: je houding en bezigheden op die dag?

Eerlijk gezegd vond ik dit een puberale reactie. G-d zegende zelf die dag en zette die apart (Gen.2:2,3). Maar wij mensen doen liever wat goed is in eigen ogen dan ons te conformeren aan G-ds besluiten.
Sam

Er staat ook in Gods woord geschreven dat we elkaar niet moeten oordelen wat we wel en niet op de sabbat doen..

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Terug naar “Archief”