Wilt u donor worden? Of juist niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Wilt u donor worden? Of juist niet?

Berichtdoor Ikke21 » 28 mar 2003 14:59

hijwel schreef:Ik kreeg vandaag post door de deur!
Niet echt een gek verschijnsel :lol:

Maar.. het was het donorregister.
Als eerste schrok ik een beetje.
Ik heb er al eens eerder overna gedacht om donor te worden.
En ik heb voor me zelf het standpunt ingenomen om donor te worden
persoonlijk denk ik dat je andere mensen moet helpen zo veel je kan.
Heb je naaste lief als je zelf.
Als jij in het ziekenhuis ligt en je hebt een orgaan nodig zou je toch ook graag een orgaan willen ontvangen.
Ik denk dat het mijn plicht is om we op te geven als donor.

Maar nu ik er zo voor sta, weet ik het in eens niet meer zo zeker.
Vindt het een beetje vreemde gedachte dan straks iemand rond loopt met jouwn nier.

Wat denken jullie hiervan?
Wil jij donor worden? Of juist niet?

ik vind het een heel moeilijk onderwerp, ben dan ook geen donor!!
Ik liep zelf altijd met de vraag; als het nou opstandingsdag is, naar wie gaat dan dat hart, nier of wat dan ook, misschien geen goeie gedachten, maar daar komt mijn keuze uit voort om geen donor te worden!

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 28 mar 2003 15:03

hoe ver kun je gaan ten opzichte van de bijbel en God met het schenden van je eigen lichaam om andere mensen te helpen?
je moet tenslotten je lichaam zo goed mogelijk onderhouden, als een Tempel voor God.
dan is het de beslissing van jezelf hoe ver je daar ingaat.en ook van welke kanten je het belicht.
en waarom genadetijd, als je al een heel leven de kans hebt gehad, dan nog maar genade tijd erachter plakken?
" You'll never be alone "

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mar 2003 15:05

meid18 schreef:hoe ver kun je gaan ten opzichte van de bijbel en God met het schenden van je eigen lichaam om andere mensen te helpen?
je moet tenslotten je lichaam zo goed mogelijk onderhouden, als een Tempel voor God.
dan is het de beslissing van jezelf hoe ver je daar ingaat.en ook van welke kanten je het belicht.
en waarom genadetijd, als je al een heel leven de kans hebt gehad, dan nog maar genade tijd erachter plakken?

Wat bedoel je met genade tijd erachter plakken? Zie jij dat als een verlenging van je leven door een donor?

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 28 mar 2003 16:07

zie vorige berichten van hijwel, die vindt dat een soort genade tijd om je dan alsnog tot God te kunnen richten.
" You'll never be alone "

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mar 2003 00:09

Waarom geeft God nog genezing van een ziekte?

schenden van je eigen lichaam om andere mensen te helpen?

Schenden? waarom schend je naar je dood nog je eigen lichaam?
Iemand helpen is toch geen schenden?

Als een Kerk helemaal vervallen is mag je dan de overgebleven stenen gebruiken om een andere kerk die in verval is op te bouwen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2003 23:21

Wat bedoel je met genade tijd erachter plakken? Zie jij dat als een verlenging van je leven door een donor?

Ja dit zie ik nog als een waarschuwing dat Jezus ook voor jou gestorven is. Net zoals God je weer geneest van een ziekte!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 07 apr 2003 10:28

Er staat een vraag over bij de vragen op de homepage. Met een heel duidelijk antwoord. Lees het maar eens na!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 apr 2003 10:31

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 12:00

ik ben het er helemaal mee eens.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 07 apr 2003 12:41

ik ook! :mrgreen:
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 17 apr 2003 12:22

In dit forum over dit onderwerp heb ik een aantal dingen (die er volgens mij wel bij horen) nog niet gehoord.
Bijvoorbeeld - wat gebeurt er precies wanneer iemand aards dood gaat? Hoelang blijft de eigenlijke mens / ziel nog aan het lichaam verbonden of gaat hij/zij direct verder?
- Alles heeft een reden, waarom heeft iemand een donor orgaan nodig? Natuurlijk komt dit vaak door een ziekte o.i.d. maar dan, waarom is diegene ziek? Waarschijnlijk om iets daarvan te leren. Volgens mij hebben alle ziektes een diepere oorzaak. Als de wetenschap zich daar eens mee bezig hield dan zou het een stuk beter gaan.

In het antwoord op de vragen op http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/ahvk/ahvk20.html
staat 'Heb je naaste lief', als iemand ziek is en daarvan dus iets moet leren en je geeft hem een donor orgaan dan leert hij/zij daar (waarschijnlijk) niks van. Dat in dus GEEN liefhebben van je naaste.
De hersenen zijn alleen een hulpmiddel voor het aardse leven en ze vergaan weer als je aards dood gaat, de echte persoonlijkheid van de mens is zijn geest die na de aardse dood blijft leven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 apr 2003 17:38

In dit forum over dit onderwerp heb ik een aantal dingen (die er volgens mij wel bij horen) nog niet gehoord.
Bijvoorbeeld - wat gebeurt er precies wanneer iemand aards dood gaat?

De ziel word als het goed is opgenomen in de hemel. En je krijgt een nieuwe volmaakt lichaam. Aan het aardse lichaam heb je nx meer.

Hoelang blijft de eigenlijke mens / ziel nog aan het lichaam verbonden of gaat hij/zij direct verder?

Tot de dood. Daarna is er geen verbondenheid meer tussen geest en lichaam.

- Alles heeft een reden, waarom heeft iemand een donor orgaan nodig? Natuurlijk komt dit vaak door een ziekte o.i.d. maar dan, waarom is diegene ziek? Waarschijnlijk om iets daarvan te leren.

Juist om er wat van te leren en je weg terug te zoeken. Maar dit doet er toch niet van af dat wij onze naaste lief moeten hebben. Stel er ligt een man op de rand van een brug. Help jij die man? JA! Waarom zou je wel die man mogen helpen en niet iemand die een donor hard nodig heeft.

Als jij een donor zal krijgen zou jij dat niet zien als een genade die God jou nog geven heeft. Waarom zou je hier niet van kunnnen leren? Juist naar zo'n operatie met grote risicos is het heel belangrijk om voor berijd te zijn op de dood.

Volgens mij hebben alle ziektes een diepere oorzaak. Als de wetenschap zich daar eens mee bezig hield dan zou het een stuk beter gaan.

Tuurlijk voor de zondeval was de wereld volmaakt. Maar gebruik nu de middelen die God je nog geeft om je te beschermen tegen de dood.
Waarom zou jij geen donor aan willen nemen als God jou dit aanbied.
Dat is toch een groote genade?

In het antwoord op de vragen op http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/ahvk/ahvk20.html
staat 'Heb je naaste lief', als iemand ziek is en daarvan dus iets moet leren en je geeft hem een donor orgaan dan leert hij/zij daar (waarschijnlijk) niks van.

Mischien wel een beetje eenzijdig gelicht maar het: "heb je naaste lief" geld altijd. En dat woordtje (waarschijnlijk geeft al de twijveling aan in jouwn reactie.) Laat dit maar aan God over of hij nog een zondaar genade kan schenken.

Dat in dus GEEN liefhebben van je naaste.
De hersenen zijn alleen een hulpmiddel voor het aardse leven en ze vergaan weer als je aards dood gaat, de echte persoonlijkheid van de mens is zijn geest die na de aardse dood blijft leven.

Juist God geeft je een nieuw lichaam en je ziel wordt opgenomen in de hemel. Waarom zou jij dan je aardse lichaam niet afstaan?

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 22 apr 2003 14:50

De ziel word als het goed is opgenomen in de hemel. En je krijgt een nieuwe volmaakt lichaam. Aan het aardse lichaam heb je nx meer.

--> Hoe weet jij dit zo zeker? Ik ben het wel met je eens, maar wanneer is iemand echt aards dood? Volgens mij waneer je helemaal los van je lichaam bent, ik ben van mening dat de ziel na de dood nog een bepaalde periode aan het lichaam verbonden zit. Dit was ook het geval bij Lazarus toen Jezus hem terug riep. <--

- Alles heeft een reden, waarom heeft iemand een donor orgaan nodig? Natuurlijk komt dit vaak door een ziekte o.i.d. maar dan, waarom is diegene ziek? Waarschijnlijk om iets daarvan te leren.
Juist om er wat van te leren en je weg terug te zoeken. Maar dit doet er toch niet van af dat wij onze naaste lief moeten hebben. Stel er ligt een man op de rand van een brug. Help jij die man? JA! Waarom zou je wel die man mogen helpen en niet iemand die een donor hard nodig heeft.

-->In een ander forum heb ik het volgende gelezen (hier sluit ik me bij aan): =Ik weet dat wat God wil echt wel gebeurd (met of zonder mijn nier)=

staat 'Heb je naaste lief', als iemand ziek is en daarvan dus iets moet leren en je geeft hem een donor orgaan dan leert hij/zij daar (waarschijnlijk) niks van.
Mischien wel een beetje eenzijdig gelicht maar het: "heb je naaste lief" geld altijd. En dat woordtje (waarschijnlijk geeft al de twijveling aan in jouwn reactie.) Laat dit maar aan God over of hij nog een zondaar genade kan schenken.

-->Met 'waarschijnlijk' bedoel ik: het is in alle gevallen verschillend maar ik denk dat de meesten hier niks van leren, een enkeling misschien wel. Als iemand zijn hele leven gerookt heeft en dan krijgt hij last van zijn longen, dan zou ik hem geen long van mij geven, daar leert hij niks van. Hij wist de mogelijke gevolgen van het roken wel, dan moet hij nu ook oogsten wat hij met zijn roken gezaait heeft.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2003 15:08

Dus als je zegt dat als je ziek bent je daar waarschijnlijk iets van moet leren, dan vraag ik me toch af waarom ik dan wel en anderen niet.
Want we zijn toch allemaal even zondig?
En moeten toch allemaal leren afhankelijk te zijn van het offer van CHristus.
Dus waarom wordt dan de 1 ziek en de ander eigenlijk nooit, op een griepje na dan.

Overigens ben ik het ook eens met ali hoek.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 apr 2003 09:25

keimperens schreef:

--> Hoe weet jij dit zo zeker? Ik ben het wel met je eens, maar wanneer is iemand echt aards dood? Volgens mij waneer je helemaal los van je lichaam bent, ik ben van mening dat de ziel na de dood nog een bepaalde periode aan het lichaam verbonden zit. Dit was ook het geval bij Lazarus toen Jezus hem terug riep. <--

Ik heb het altijd zo geleerd. ik heb ff geen tijd om het op te zoeken in de bijbel. maar waarom zou de ziel nog een periode verbonden zijn aan je lichaam? lijkt mij geen nut hebben. Het blijft een gelijkenis die je aanhaald. In de zelfde gelijkenis wordt ook gezegt dat je uit de hel kan neerzien op de aarde. Deze gelijkenis is meer een vertroosting voor de armen op deze aarde die straks rijk zijn bij Jezus. Dus gelijkenissen moet je niet al te letterlijk opvatten wat mij betreft.

-->In een ander forum heb ik het volgende gelezen (hier sluit ik me bij aan): =Ik weet dat wat God wil echt wel gebeurd (met of zonder mijn nier)=

Fijn het te horen dat je bij mijn reactie aansluit :D

-->Met 'waarschijnlijk' bedoel ik: het is in alle gevallen verschillend maar ik denk dat de meesten hier niks van leren, een enkeling misschien wel. Als iemand zijn hele leven gerookt heeft en dan krijgt hij last van zijn longen, dan zou ik hem geen long van mij geven, daar leert hij niks van. Hij wist de mogelijke gevolgen van het roken wel, dan moet hij nu ook oogsten wat hij met zijn roken gezaait heeft.[/quote][/quote]

Ik ben ook van mening dat eerst de mensen moeten worden geholpen die niet door eigen schuld zo ziek zijn nu. Maar daarna ook de mensen die door hun eigen toedoen nu op de rand van de dood liggen.
Waarom zou je die mensen niet helpen. Zij hebben ook een ziel voor de eeuwigheid. Dus help waar je helpen kan.
En niet: help niet als de persoon het er zelf naar gemaakt heeft.

Terug naar “Archief”