Het celibaat beleven...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 14:10

Dat begrijp ik.

Hierboven ergens boven zeg je, dat bij wederzijdse liefde en een gave van ongehuwd zijn, het beter is voor het huwelijk te kiezen.

Waarom is dat beter?

zie je het huwelijk als meer...of kan het geen weloverwogen beslissing zijn die iemand maakt voor het celibaat ipv het huwelijk, ondanks liefde voor een partner?
sol lucet omnibus

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mar 2003 14:13

Ongehuwd zijn is een gave, en er zijn best mensen die zich gewoon niet interesseren in een relatie, ook niet in sex.
waarom een gave? Lijkt me meer een gemis.

Ik kan geen sterke argumenten vóór het celibaat bedenken. Er wordt vaak vanuit gegaan dat je je meer kan concentreren op bepaalde zaken, maar dat hoeft niet per sé.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 mar 2003 17:33

Wishori Wasesu schreef:Dat begrijp ik.

Hierboven ergens boven zeg je, dat bij wederzijdse liefde en een gave van ongehuwd zijn, het beter is voor het huwelijk te kiezen.

Volgens mij begreep je me dan niet helemaal, of heb ik het krom opgeschreven: als er wederzijdse liefde is, dan heb je dus geen van beide de gave van het ongehuwd zijn. (het kan overigens zijn dat ik de context verkeerd heb, ik ben al druk in mijn bijbel aan het zoeken maar kan niet vinden waar het staat van die gave...)

zie je het huwelijk als meer...of kan het geen weloverwogen beslissing zijn die iemand maakt voor het celibaat ipv het huwelijk, ondanks liefde voor een partner?

Yeps. Paulus zegt in Korinthe dat hij wel wou dat iedereen zo was zoals hij (ongehuwd dus). Maar even later laat hij weten dat je zeker niet moet schromen om te trouwen als je verliefd wordt. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Kortom: als je niet de gave hebt van het celibatair kunnen zijn, en er is een man/vrouw voor jou beschikbaar, ga dan zeker niet jezelf 'straffen' door celibatair te blijven.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mar 2003 17:40

ik ben al druk in mijn bijbel aan het zoeken maar kan niet vinden waar het staat van die gave...)

1 Cor. 7:
7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 mar 2003 18:03

surfer schreef:
ik ben al druk in mijn bijbel aan het zoeken maar kan niet vinden waar het staat van die gave...)

1 Cor. 7:
7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.

Nee, die bedoelde ik niet.... maar inderdaad, het staat hier ook.
Er staat elders een rijtje met een hoop gaven, met als laatste in het rijtje de gave van het ongehuwd zijn (in het NBG althans, maar ik kan geen NBG-concordantie vinden op internet).
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mar 2003 18:15

1 Cor 12:
4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest;
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.
10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

1 Corinthiers 12 28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.

En meer is er volgens mij niet. Althans, in de Statenvertaling :wink:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 29 mar 2003 00:12

Yeps. Paulus zegt in Korinthe dat hij wel wou dat iedereen zo was zoals hij (ongehuwd dus). Maar even later laat hij weten dat je zeker niet moet schromen om te trouwen als je verliefd wordt. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Kortom: als je niet de gave hebt van het celibatair kunnen zijn, en er is een man/vrouw voor jou beschikbaar, ga dan zeker niet jezelf 'straffen' door celibatair te blijven.

Ik zie dat wel in ja. Ik zou haast zeggen dat ik die Paulus nog eens erg op mezelf vind lijken, want ik geloof dat ik zelf ook best zo zou kunnen leven. Maar of ik er nou vrolijker van wordt :?
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”