Christelijke boekenverkopers alternatief "MAGIE".

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 00:00

Deze discussie kun je natuurlijk veel breder trekken dan enkel het kinderboekenweekboek.

Wat te denken over bijv. literaire schrijvers zoals Mulisch en Hermans. Twee Nederlandse topschrijvers in mijn ogen. Wanneer men op de middelbare school zit is men toch verplicht om deze boeken te lezen.

Op reformatorische scholen heeft men bij Nederlands een alternatieve boekenlijst, met daarop boeken die generlei literaire waarde hebben. Vooral VWO- en HAVO-leerlingen worden hier door benadeeld. Zij gaan straks studeren maar kennen die boeken niet. Een groot gebrek.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 00:13

Sabra schreef:Deze discussie kun je natuurlijk veel breder trekken dan enkel het kinderboekenweekboek.

Wat te denken over bijv. literaire schrijvers zoals Mulisch en Hermans. Twee Nederlandse topschrijvers in mijn ogen. Wanneer men op de middelbare school zit is men toch verplicht om deze boeken te lezen.

Op reformatorische scholen heeft men bij Nederlands een alternatieve boekenlijst, met daarop boeken die generlei literaire waarde hebben. Vooral VWO- en HAVO-leerlingen worden hier door benadeeld. Zij gaan straks studeren maar kennen die boeken niet. Een groot gebrek.

Ik ben het wel met je eens dat er literatuurkennis moet zijn. Maar deze week in het teken van het occulte zetten is een idee van de duivel.
Wat bedoel je trouwens met boeken van 'generlei literaire waarde'?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 00:17

Dan heb ik het over de schrijvers die o.a. stonden op mijn VWO-boekenlijst van het Van Lodenstein College te Amersfoort.

Ik noem de volgende schrijvers:

Joh. G. Veenhof
K. Norel
B. Nijenhuis

En nog meer van dat soort mensen. Ik heb die lijst niet bijdehand, die ligt ergens bij mijn ouders op zolder, maar ik vond het ronduit lachwekkend dat deze mensen erop stonden.

Daarnaast vind ik dat het kinderboekenweekboek juist een prima aanleiding is om de kinderen te waarschuwen voor het occulte. Ik zou juist willen stimuleren om dit klassikaal te lezen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 00:35

Sabra schreef:Dan heb ik het over de schrijvers die o.a. stonden op mijn VWO-boekenlijst van het Van Lodenstein College te Amersfoort.

Ik noem de volgende schrijvers:

Joh. G. Veenhof
K. Norel
B. Nijenhuis

En nog meer van dat soort mensen. Ik heb die lijst niet bijdehand, die ligt ergens bij mijn ouders op zolder, maar ik vond het ronduit lachwekkend dat deze mensen erop stonden.

Het verbaast mij dat dit als literatuur gezien werd. In mijn tijd mocht dat echt niet. Dat was meer Frederik van Eden, Ward Ruyslink, Stijn Streuvels, etc.
sabra schreef:Daarnaast vind ik dat het kinderboekenweekboek juist een prima aanleiding is om de kinderen te waarschuwen voor het occulte. Ik zou juist willen stimuleren om dit klassikaal te lezen.

Ik niet, het is niet bedoeld als waarschuwing maar eerder als kennismaking, als promotie dus. Slechte zaak. Weg met dat duivelsgedoe. Het lijkt allemaal zo onschuldig, maar dat is het niet. Achteraf zie je nu hoe met harry potter de duivel de weg heeft voorbereid. We vinden het onschuldig, leuk, humoristisch, het is gewoon vermaak.
Let goed op:
De duivelskunst is in Nederland volksvermaak geworden en met dat gif willen we onze kinderen vrijwillig vol gieten. Satanisch gewoon.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hiiron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiiron » 08 mar 2005 09:56

Vind je nu niet dat je wat te hard van stapel loopt?

Harry Potter, om maar een populair voorbeeld te noemen, is naar mijn mening niet satanischer dan "Hans en Grietje" of "Klein Duimpje". Het lijkt me sterk dat de gebroeders Grimm en J.K. Rowling deze literatuur hebben geschreven met het uiteindelijke doel om onschuldige kinderen naar het occulte te trekken. Als kind speelden we toch allemaal "net als of"?

Ik zie het lezen van dat soort boeken meer als een verbreding van de persoonlijke horizon dan dat het een aanraking met het duistere zou zijn. Een aantal van voorgaande berichten komt enigzins paranoïde op me over. Kijken jullie ook onder je bed voordat je slapen gaat?

We leven in de 21e eeuw. Goblins, trollen en zombies bestaan niet. Dit soort overdreven reacties worden toch niet serieus genomen? Het is kinderboekenweek. Wees blij dat de jeugd nog boeken leest. Wat wil je dan? WG vd Hulst? Alsjeblieft zeg...

Ik maak mezelf waarschijnlijk niet populair met deze mening. Maar mensen, wees toch niet zo bekrompen...

-- Hiiron
'Het vragen is de vroomheid van het denken'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 10:00

Het probleem is dat JK Rowling de wereld van HP neerzet als onderdeel van onze cultuur, H&G rijden niet in een bmw, en leven niet in onze cultuur.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hiiron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiiron » 08 mar 2005 10:11

Hmm... Nightwish :)

Maar even on topic, ik begrijp wat je bedoelt, het heeft daarmee meer met het 'werkelijke' (ook al komt er nogal het een en ander aan absurde dingen voor in de HP boeken). Maar door de oude en onrealistische setting van de verhalen is het dus minder geloofwaardig? Dan ken ik nog wel een dik boek dat daar aan voldoet...

Wat ik bedoel te zeggen is dat ieder weldenkend kind dat Harry Potter leest dondersgoed weet dat dat fictie is. Er is een verschil tussen een boek als Harry Potter met een boek als de Necronomicon of het Boek der Schaduwen. In Dungeons and Dragons sessies (role playing) roepen mensen ook geen demonen op.

Naf

Re: Gods Woord, de Bijbel - Image van Jezus.

Berichtdoor Naf » 08 mar 2005 10:16

jas schreef:
Riska schreef:
En als je nou eens in eigen woorden zegt wat je bedoelt te zeggen?
Lijkt mij heel wat bevorderlijker voor de discussie dan het mensen om de oren slaan met Bijbelteksten...

Vreselijk irritant. Naf communiceert alleen in Bijbelteksten. Zo opent hij ook topics, hij slingert met teksten en verder komt er geen zinnig woord uit.

“De verheffingen Gods zullen in hun keel zijn.”
De Bijbel, Gods Woord – een tweesnijdend zwaard.

De verheffingen Gods zullen in hun keel zijn; en een tweesnijdend zwaard [Gods Woord, de Bijbel] in hun hand; Om wraak te doen over de heidenen, en bestraffingen over de volken; Om hun koningen te binden met ketenen, en hun achtbaren met ijzeren boeien; Om het beschreven recht [Gods Wetboek, de Bijbel] over hen te doen. Dit zal de heerlijkheid van al Zijn gunstgenoten [Zijn uitverkorenen] zijn. Hallelujah!
Psalm 149:6-9

Hiiron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiiron » 08 mar 2005 10:18

Heh, je weet hopelijk dat je nu bevestigt wat Jas al eerder meldde? :P

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2005 10:58

Hiiron schreef:Heh, je weet hopelijk dat je nu bevestigt wat Jas al eerder meldde? :P

Op een ander forum kom ik ook zo iemand tegen. Het beste is, denk ik, vanaf nu volledig negeren, want anders slaat elke discussie volledig dood...

Overigens ben ik het met je eens dat er wat nuchterder gedacht moet worden als boeken van Harry Potter etc.
Mijns inziens - maar wie ben ik - geeft men de duivel veel te veel eer alleen al door de angst ervoor.

Ik werk iedere dag met kinderen en ze weten inderdaad drommels goed wat echt is en wat niet. Vooral de wat oudere kinderen die dus Harry Potter en zo lezen.
Gisteren kwam in het - helaas korte - gesprek met die meneer van Bijbel en Onderwijs (o.i.d.) weer iets als 'glaasje draaien' aan de orde.
Nou, dat vind ik nou echt flauwekul. Het komt in bepaalde kinderboeken niet voor en kinderen zullen je stomverbaasd aankijken en je vragen waar je het in vredesnaam over hebt...

De sprookjes zijn wat dat betreft om de drommel ook niet 'onschuldig' op allerlei gebied (niet voor niets wordt er thans een actie ondernomen om kinderen ervan te overtuigen dat een stiefmoeder niet altijd een kwaaie heks is). Maar ook daarin komen heksen voor en andere wonderlijke figuren die vreemde dingen doen. Maar gezien het cultuurgoed zullen slechts weinig ouders ertoe overgaan geen sprookjes aan de kinderen te vertellen, hoewel... ik ze wel tegengekomen ben...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 12:57

Naf, ik ga je reacties weer lezen als je eerst laat zien dat je ook kan praten.... zo niet, dan kan je misschien ook niet luisteren.... en heeft duscussieren geen zin. Misschien ben je wel een robot... daar lijkt het wel wat op en dan ga ik er geen tijd aan besteden :D

Raido schreef:Het probleem is dat JK Rowling de wereld van HP neerzet als onderdeel van onze cultuur, H&G rijden niet in een bmw, en leven niet in onze cultuur.

Tja... zo verwarrend moet dat toch niet zijn... het maakt je inlevingsvermogen groter.... Maar zou je nou echt gaan denken dat het daarom reeel is en geen fictie? Als je dat al gelooft spoor je sowieso niet. Ik zou zeggen, vraag zo iemand om een stukje te gaan vliegen op zijn bezemsteel, als het werkt heeft hij dan gelijk :)

Oh en geen slecht woord over Dungeons & Dragons hier he :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 13:35

Je dwaalt een beetje af. Ik ken Jezus en ben ook van Hem.

En toch begrijp ik je niet :)

Het onderwerp: Magie.

Graag jou mening, met verduidelijking van de teksten die je aanhaalt om die toe te passen op dit onderwerp :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 14:22

Hiiron schreef:Hmm... Nightwish
Nightwish is muziek ;-) het gaat niet over magie, wel komen er magische elementen in voor, Nightwish gaat er niet prat op dat het echt bestaat.

Hiiron schreef:Maar even on topic, ik begrijp wat je bedoelt, het heeft daarmee meer met het 'werkelijke' (ook al komt er nogal het een en ander aan absurde dingen voor in de HP boeken). Maar door de oude en onrealistische setting van de verhalen is het dus minder geloofwaardig? Dan ken ik nog wel een dik boek dat daar aan voldoet...
Uhuh, met zwarte kaft en goudkleurige letters ;-) Probleem is dat in HP het goede en kwade element nie heel duidelijk zijn, HP bestrijd het kwaad door list en bedrog, ik vind HP voor mij gewoon een leuk sprookje, ik ben oud en wijs genoeg, maar een kind van 8 jaar, die HP leest en ook die dingen wil doen vind ik toch wel net iets anders.

Hiiron schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat ieder weldenkend kind dat Harry Potter leest dondersgoed weet dat dat fictie is. Er is een verschil tussen een boek als Harry Potter met een boek als de Necronomicon of het Boek der Schaduwen. In Dungeons and Dragons sessies (role playing) roepen mensen ook geen demonen op.
Probleem echter is dat je van het een in het ander komt, ik zal even eerlijk zijn, ik heb HP gelezen, ik vind fantasy iets fantastisch, ik vind tarot iets facinerends, ouija is eigenlijk ook wel heel leuk, ik heb LOTR gelezen en heb me verdiept in de satanistische filosofie, en als ik niet met HP was begonnen was ik daar niet uitgekomen.

Ik heb er veel van geleerd, en schaam me niet, veel dingen geleerd en weet vooral daardoor dat God er ook voor mij ook is.

Hiiron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiiron » 09 mar 2005 15:19

Nightwish ken ik, ben groot fan. Vandaar. Ik vond het leuk dit hier op het forum tegen te komen :)

Over HP en de strijd tussen goed en kwaad : Hier kan lang over gedebatteerd worden, maar voor mij is de scheiding tussen goed en kwaad in HP net zo duidelijk als bijvoorbeeld Star Wars : Return of the Jedi.
De vraag is of een kind van 8 jaar inderdaad de morele waarden uit HP over zou nemen. Ik ga er van uit dat je bedoelt "List en bedrog zijn in de strijd tegen het kwade geoorloofd"?

Dat laatste : hiervan begrijp ik niet of je dat als negatief ziet of niet. Ik lees vanaf kinds af aan fantasy, heb zo'n 5 jaar Dungeons and Dragons gespeeld, Magic the Gathering en meer van dat. Ik ken 3 "Heksen", stuk voor stuk aardige dames alleen een beetje zweverig. Ik kan nou niet zeggen dat ik hierdoor een ander of slecht mens ben geworden. Maar zoals al waarschijnlijk duidelijk was ben ik ongelovige (met een sterke hang naar het Boeddhisme) en kijk daardoor waarschijnlijk anders tegen de werkelijkheid aan dan de meesten op dit forum.

"Die for my sins, like the One once did..." ;)

--Hiiron

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 15:30

Eens :) maar het is een goed smoesje om HP te veroordelen, er zijn gewoon kinderen die het wel serieus nemen, dat vind ik wat engig, ofwel: er zijn genoeg zieken/kids die op deze manier mensen willen trekken richting dingen die je beter niet kunt weten of doen :)

Terug naar “Archief”