Hiiron schreef:Hmm... Nightwish
Nightwish is muziek

het gaat niet over magie, wel komen er magische elementen in voor, Nightwish gaat er niet prat op dat het echt bestaat.
Hiiron schreef:Maar even on topic, ik begrijp wat je bedoelt, het heeft daarmee meer met het 'werkelijke' (ook al komt er nogal het een en ander aan absurde dingen voor in de HP boeken). Maar door de oude en onrealistische setting van de verhalen is het dus minder geloofwaardig? Dan ken ik nog wel een dik boek dat daar aan voldoet...
Uhuh, met zwarte kaft en goudkleurige letters

Probleem is dat in HP het goede en kwade element nie heel duidelijk zijn, HP bestrijd het kwaad door list en bedrog, ik vind HP voor mij gewoon een leuk sprookje, ik ben oud en wijs genoeg, maar een kind van 8 jaar, die HP leest en ook die dingen wil doen vind ik toch wel net iets anders.
Hiiron schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat ieder weldenkend kind dat Harry Potter leest dondersgoed weet dat dat fictie is. Er is een verschil tussen een boek als Harry Potter met een boek als de Necronomicon of het Boek der Schaduwen. In Dungeons and Dragons sessies (role playing) roepen mensen ook geen demonen op.
Probleem echter is dat je van het een in het ander komt, ik zal even eerlijk zijn, ik heb HP gelezen, ik vind fantasy iets fantastisch, ik vind tarot iets facinerends, ouija is eigenlijk ook wel heel leuk, ik heb LOTR gelezen en heb me verdiept in de satanistische filosofie, en als ik niet met HP was begonnen was ik daar niet uitgekomen.
Ik heb er veel van geleerd, en schaam me niet, veel dingen geleerd en weet vooral daardoor dat God er ook voor mij ook is.