Eert uw vader en uw moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 22:37

Ik respecteer ieders mening, het is zo'n gevoelig onderwerp. Wel denk ik dat het heel belangrijk is om toch als gezindte een duidelijk signaal af te geven zowel naar binnen als buiten dat we dit niet accepteren. Er wordt soms in het collectief zo gemakkelijk gegrepen naar de mantel der liefde. De mantel der liefde is natuurlijk wel goed maar niet als een brandblusapparaat wat je van de muur rukt. Kijk, je kunt zeggen tegen iemand uit je gemeente die zich aan dergelijke vreselijke dingen heeft schuldig gemaakt; "Goed Pietje, niet goed wat je gedaan hebt, maar God is genade, blablabla, we praten er niet meer over".
Je kunt zo'n gesprek of serie van gesprekken, (want met 1 gesprek red je dat niet) ook wat indringender voeren. Laat Pietje maar eens bloeden in zijn schuld.
Maar ook naar de buitenwereld is het niet goed om te snel naar de doofpot te grijpen. Het moet duidelijk zijn dat de kerk een onderdeel, of liever een dwarsdoorsnee van de maatschappij is en dat we dus niet ontkennen dat deze vreselijke dingen ook in ons midden voorkomen. Daarom is een kritische blik naar binnen zeer noodzakelijk. Hiermee voorkomen we dat we mede voeding geven aan het verspreiden van kwade geruchten over de kerk. Erken het probleem en durf het ook aanpakken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2005 22:44

Volstrekt mee eens, Jas...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 23:30

Riska schreef:Volstrekt mee eens, Jas...

Dat wij het toch nog eens eens worden. Ik geloof weer helemaal in wonderen. :D :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2005 23:49

jas schreef:Mijn visie is dat een ouder die een kind misbruikt zichzelf buiten het ouderschap zet.

Ongelofelijk maar waar. We zijn het hierover volkomen EENS. Het ouderschap is een voorrecht dat men van God krijgt, wie dat voorrecht schendt, verspeelt het voorrecht.

Kinderen hebben namelijk ook een voorrecht: het recht op liefhebbende en zorgzame ouders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 11:50

Jas schreef:Ik respecteer ieders mening, het is zo'n gevoelig onderwerp. Wel denk ik dat het heel belangrijk is om toch als gezindte een duidelijk signaal af te geven zowel naar binnen als buiten dat we dit niet accepteren. Er wordt soms in het collectief zo gemakkelijk gegrepen naar de mantel der liefde. De mantel der liefde is natuurlijk wel goed maar niet als een brandblusapparaat wat je van de muur rukt. Kijk, je kunt zeggen tegen iemand uit je gemeente die zich aan dergelijke vreselijke dingen heeft schuldig gemaakt; "Goed Pietje, niet goed wat je gedaan hebt, maar God is genade, blablabla, we praten er niet meer over".
Je kunt zo'n gesprek of serie van gesprekken, (want met 1 gesprek red je dat niet) ook wat indringender voeren. Laat Pietje maar eens bloeden in zijn schuld.

Daar gaat het niet om... het gaat er om of Pietje oprecht berouw heeft. Zo ja, dan is "hem laten bloeden in zijn schuld" volgens mij geen goede aanpak. Of is dat dan "ellendekennis" die nodig is om verlost te worden? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 12:56

Marnix schreef:
Jas schreef:Ik respecteer ieders mening, het is zo'n gevoelig onderwerp. Wel denk ik dat het heel belangrijk is om toch als gezindte een duidelijk signaal af te geven zowel naar binnen als buiten dat we dit niet accepteren. Er wordt soms in het collectief zo gemakkelijk gegrepen naar de mantel der liefde. De mantel der liefde is natuurlijk wel goed maar niet als een brandblusapparaat wat je van de muur rukt. Kijk, je kunt zeggen tegen iemand uit je gemeente die zich aan dergelijke vreselijke dingen heeft schuldig gemaakt; "Goed Pietje, niet goed wat je gedaan hebt, maar God is genade, blablabla, we praten er niet meer over".

Daar gaat het niet om... het gaat er om of Pietje oprecht berouw heeft. Zo ja, dan is "hem laten bloeden in zijn schuld" volgens mij geen goede aanpak. Of is dat dan "ellendekennis" die nodig is om verlost te worden? :)

Als Pietje niet oprecht van zijn schuld overtuigd is, zal hij ook geen berouw kunnen hebben. Het moet hem duidelijk gemaakt worden dat zijn daad verachtelijk is. Als jij toch weer de zachte aanpak kiest, zul je zien dat tzt de maatschappij er de kerk op aan kijkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 13:14

Hoho, goed lezen vriend.

Daar gaat het niet om... het gaat er om of Pietje oprecht berouw heeft. Zo ja, dan is "hem laten bloeden in zijn schuld" volgens mij geen goede aanpak.

Dat wilde ik onder de aandacht brengen. Zoals ik al eerder betoogde wordt vergeving vooraf gegaan door het tonen van berouw. Als er geen oprecht berouw is je aanpak denk ik goed Jas. Denk ook aan de tucht. Als iemand berouw toont zal hij/zij niet onder de tucht worden geplaatst. Als iemand geen berouw toont wordt hij/zij onder de tucht geplaatst totdat er berouw is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 13:17

Marnix schreef:Hoho, goed lezen vriend.

Daar gaat het niet om... het gaat er om of Pietje oprecht berouw heeft. Zo ja, dan is "hem laten bloeden in zijn schuld" volgens mij geen goede aanpak.

Dat wilde ik onder de aandacht brengen. Zoals ik al eerder betoogde wordt vergeving vooraf gegaan door het tonen van berouw. Als er geen oprecht berouw is je aanpak denk ik goed Jas. Denk ook aan de tucht. Als iemand berouw toont zal hij/zij niet onder de tucht worden geplaatst. Als iemand geen berouw toont wordt hij/zij onder de tucht geplaatst totdat er berouw is.

Iets anders heb ik ook niet beoogd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 13:18

Ik ook niet.... mijn in jou ogen "zachte aanpak" is dus dezelfde aanpak als de jouw. Dat wilde ik even duidelijk maken ;)

Terug naar “Archief”