Eert uw vader en uw moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 11:05

sluit zich bij Jas aan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2005 11:11

Elbert schreef:Overigens zijn het juist deze kinderen die vaak het meeste worstelen met het vijfde gebod. Dat komt niet alleen omdat zij er op de meest wrange manier mee geconfronteerd worden hoe ouders niet moeten zijn, maar ook omdat ze vaak een extreem ongezonde hechting aan deze ouders hebben gehad (te vergelijken met het zgn. Stockholm syndroom). Tijdens therapieeen is het zaak om deze ongezonde hechting te doorbreken. Dat gaat gepaard met schuldgevoelens bij het slachtoffer en vandaar ook vaak de worsteling met het vijfde gebod.

Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.
In zijn bijdrage ( en voor een groot deel ben ik het met hem eens!) zegt Jas dat een misbruikende ouder een ploert is. Dat mag hij niet zeggen, dat mag ik zeggen... Snap je, zo werkt dat...
Ik heb ooit in een jongenshuis van het Leger des Heils gewerkt. De meeste jongens zeiden: "mijn moeder is een loeder'. Op moederdag zei de voorganger in de samenkomst: "veel jongens die hier zijn kunnen zeggen: 'mijn moeder is een loeder". Het huis was te klein, dat had die... **** (jawel, scheldwoord) niet van hún moeder te zeggen, hoe dúrfde hij!
Als je dat een syndroom wil noemen... ik zie dat niet zo.

Misbruikende ouders zouden onmiddellijk uit de ouderlijke macht moeten worden ontzet, ben ik eens met Jas. De kogel nou niet direct. Opsluiten wel.
En ondanks alle bevelen/geboden: ik zou het zo willen formuleren: een kind dat jaren-en jarenlang mishandeld/misbruikt is door een ouder en toch, na worsteling, komt tot vergeven heeft dat alleen maar kunnen doen met Gods hulp. Dat iemand dat kan is een Godswonder op zich...
Maar - ook dat herhaal ik - het werkt bevrijdend en is beslist niet afhankelijk van een schuldbelijdenis van de dader of een vragen om vergeving door de dader.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 11:15

Riska schreef:Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.

Het is juist die loyaliteit die kinderen geestelijk vervormt. Loyaliteit wordt veel te gemakkelijk en soms ook onnadenkend ingezeg als middel om het kind te beïnvloeden. Niet alleen seksueel, maar ook m.b.t. omgangsregelingen wordt dit toegepast. Breek me de *** niet open.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2005 11:22

jas schreef:
Riska schreef:Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.

Het is juist die loyaliteit die kinderen geestelijk vervormt. Loyaliteit wordt veel te gemakkelijk en soms ook onnadenkend ingezeg als middel om het kind te beïnvloeden. Niet alleen seksueel, maar ook m.b.t. omgangsregelingen wordt dit toegepast. Breek me de *** niet open.

Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2005 11:24

Riska schreef:
Elbert schreef:Overigens zijn het juist deze kinderen die vaak het meeste worstelen met het vijfde gebod. Dat komt niet alleen omdat zij er op de meest wrange manier mee geconfronteerd worden hoe ouders niet moeten zijn, maar ook omdat ze vaak een extreem ongezonde hechting aan deze ouders hebben gehad (te vergelijken met het zgn. Stockholm syndroom). Tijdens therapieeen is het zaak om deze ongezonde hechting te doorbreken. Dat gaat gepaard met schuldgevoelens bij het slachtoffer en vandaar ook vaak de worsteling met het vijfde gebod.

Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.
In zijn bijdrage ( en voor een groot deel ben ik het met hem eens!) zegt Jas dat een misbruikende ouder een ploert is. Dat mag hij niet zeggen, dat mag ik zeggen... Snap je, zo werkt dat...
Ik heb ooit in een jongenshuis van het Leger des Heils gewerkt. De meeste jongens zeiden: "mijn moeder is een loeder'. Op moederdag zei de voorganger in de samenkomst: "veel jongens die hier zijn kunnen zeggen: 'mijn moeder is een loeder". Het huis was te klein, dat had die... **** (jawel, scheldwoord) niet van hún moeder te zeggen, hoe dúrfde hij!
Als je dat een syndroom wil noemen... ik zie dat niet zo.

Mee eens. Overigens noem ik het geen syndroom, maar is de werking van de loyaliteit vergelijkbaar met die van het Stockholm syndroom (genoemd naar een gijzeling in Stockholm waarbij de slachtoffers sympathie toonden voor de gijzelnemers).
Vaak (niet altijd dus) noemen kinderen die mishandeld worden hun ouders juist de beste ouders van de wereld, terwijl ze van binnen meestal (ja, niet altijd, dat is juist het tragische) wel voelen dat er iets niet klopt. Naar de buitenkant toe lijkt er dus niks aan de hand te zijn, terwijl er achter de gesloten deuren van alles gebeurt wat niet door de beugel kan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 12:00

Riska schreef:
jas schreef:

Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.

Klopt, maar ik ben in die zin dan ook niet misbruikt. Ik zie mijn vader zelf als slachtoffer en dat maakt het allemaal veel gemakkelijker.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 mar 2005 12:04

We hebben het steeds over vaders, maar jammer genoeg zijn er ook moeders die kinderen verwaarlozen en sexueel (laten) misbruiken.
Maar ook geestelijk mishandelen, door bv een kind aan te praten dat het totaal waardeloos is, niks kan, dom is, te lelijk is om nieuwe kleren voor te kopen tewijl ze dat voor de andere kinderen wel doet, afhoudt van de vader, afhoudt van sociale contacten, dagen opsluit in een koude donkere kelder als vader op zakenreis is,ziek maakt door toedienig van gevaarlijke medicijnen, zodat het kind onwel wordt, en zo zijn er nog veel dingen.
Zo'n moeder is toch geestesziek?
Zo'n kind wordt geestelijk zwak naar moeder toe en moeder blijft het leven van het kind beheersen, tot op late leeftijd, eigenlijk liefst het hele leven van de moeder.
Een geestelijk wrak van iemand maken en daar genoegen in scheppen.
Okee, het zal een rede hebben een achtergrond waarom zoiemand zo doet, maar zo iemand moet geen kinderen krijgen.
Sadistische mensen moeten geen kinderen krijgen.

Dat een vader of moeder die je sexueel misbruikt heeft, of heeft laten gebruiken voor geld een kogel verdient, ben ik niet eens, ook niet dat je je ouder aan moet geven bij politie, zou ik dus niet kunnen.
Maar wel contact verbreken.

God straft denk ik toch wel op z'n tijd.
Maar eren?

Ben je verplicht je moeder te eren die je jarenlang als klein meisje voor geld door oudere mannen heeft laten nemen?
(ik noem maar een voorbeeld)
Moet je zo iemand eren?

Ik denk niet.

Gaat zo'n vader dan scheiden en krijgt zo'n kind bv in de pubertijd een stiefmoeder die wel normaal en liefdevol is, dan moet ze volgens mij die persoon eren, en niet de persoon waar ze bij uit haar buik komt.
Want voor sommige mensen voelt een stiefmoeder echter dan een biologische moeder.
Zou God in zo'n geval ingegrepen hebben en een andere moeder gestuurd hebben?
Die je wel kunt eren?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2005 12:51

Riska schreef:Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.

Maar toch is dat geen loyaliteit om de loyaliteit, het is meer een soort erbovenuit stijgen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 12:58

Aragorn schreef:
Riska schreef:Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.

Maar toch is dat geen loyaliteit om de loyaliteit, het is meer een soort erbovenuit stijgen.

Dat is waar wat jij hier zegt. Er was idd geen sprake van een loyaliteitskwestie. Mijn vader heeft daar ook nooit onterecht een beroep op gedaan. Hij deed heel verkeerde dingen die het gezin niet ten goede kwamen, maar ik heb het nooit zo ervaren dat hij bijzondere druk op me uitoefende om hem trouw te blijven.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2005 13:17

Jas schreef:Dat is waar wat jij hier zegt. Er was idd geen sprake van een loyaliteitskwestie. Mijn vader heeft daar ook nooit onterecht een beroep op gedaan. Hij deed heel verkeerde dingen die het gezin niet ten goede kwamen, maar ik heb het nooit zo ervaren dat hij bijzondere druk op me uitoefende om hem trouw te blijven

Volgens mij is loyaliteit niet af te dwingen. Zwijgplicht wel. Met uitgesproken en onuitgesproken geboden. Mijn ervaring, ook in kinderhuizen vroeger en eigen ervaring is, dat er "gewoon" loyaliteit is - omdat je - ondanks en dwars door alles - toch blijft houden van je ouders...(??) Ik kan het verschijnsel niet verklaren, maar het is er gewoon...

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 14:24

MM zegt: Dat een vader of moeder die je sexueel misbruikt heeft, of heeft laten gebruiken voor geld een kogel verdient, ben ik niet eens, ook niet dat je je ouder aan moet geven bij politie, zou ik dus niet kunnen.
Maar wel contact verbreken.

Ik denk dat je juist vanuit het Vijfde gebod verplicht bent je ouders aan te geven. Zodat de ander gaat inzien dat hij/zij fout is, en nog de kans krijgt om zijn/haar leven te beteren. Om bekering te vragen en krijgen van de zonden die er gedaan is aan het kind. Daarin laat je juist zien dat je je ouders eert.

André

Berichtdoor André » 08 mar 2005 14:30

joepie schreef:Maar wel contact verbreken.
Dan krijg je de vraag maak het eerst goed met je naaste voor je aan het avondmaal gaat etc.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 14:34

jas schreef:
de_bisschop schreef:
ho, ho, ho
Volgens mij heeft hitler zich zelf als leider gemaakt. En Hitler druisde recht tegen Gods gebod in. En Daarom hoefde men hem niet te eren. Hitler was een 'oproerkraaier', geen overheid.

En wat is een ouder die zijn kind seksueel misbruikt dan? Druist die niet tegen Gods gebod in volgens jou? En wat is die dan?
Een ploert! En wat verdient die? Een kogel tussen zn ogen. Blijf met je poten van kinderen af, dat moet de boodschap zijn aan alle ouders.
Je ontwricht van zo'n kind het hele leven. Het is van tweëen één. Als je dat doet, ben je zwaar psychisch gestoord, geestesziek, of je bent een gewetenloos crimineel monster.
In geen van beide gevallen verdien je het predikaat ouder. De overheid zou ook dergelijke lieden onmiddellijk uit de ouderlijke macht moeten ontzetten, dit, in afwachting van verdere strafactie. Eer komt zo iemand in elk geval niet toe. Van niemand, en op geen enkele wijze. Als we dit met elkaar in deze maatschappij niet keihard afspreken, ook of vooral binnen onze Christelijke gezindte dan zal zich dat een keer genadeloos afstraffen.

Juist. Hitler ging tegen Gods gebod in... een ouder die een kind misbruikt ook. In beide gevallen hoef je ze daar niet voor te eren.Hoewel ik niet zoals Jas voor de kogel zou zijn ben ik het er verder mee eens. Daarom trok ik ook die paralel met Hitler. Een heleboel mensen roepen wel: God zegt dat je je ouders moet eren... en vinden vervolgens dat er geen enkele uitzondering op die regel zou mogen bestaan... Maar in andere gevallen zijn die uitzonderingen er ook en de lijn daarin is: Als God iemand aanstelt maar die persoon maakt op vreselijke wijze misbruk van die positie, moet je zo iemand dan eren omdat God hem/haar op die positie heeft gezet? Nee want God heeft zo iemand wel op die positie gezet, maar Hij heeft hem/haar daar niet neergezet om hem/haar misbruik te laten maken van die positie.

Zoals Joepie al aangeeft: ....... MITS de overheid tegen God ingaat. Zo is het ook met ouders respecteren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 14:46

André schreef:
joepie schreef:Maar wel contact verbreken.
Dan krijg je de vraag maak het eerst goed met je naaste voor je aan het avondmaal gaat etc.

Dat schreef joepie niet maar MM.

André

Berichtdoor André » 08 mar 2005 17:35

Jep ik zie het nu, dr stond geen Quote bij, overheen gelezen.

Terug naar “Archief”