Het celibaat beleven...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mar 2003 15:32

ja ach, er zijn ook teksten waar Paulus dat onderuit haalt. Ik haal eruit dat het belangirjk is dat je je voor Gods koninkrijk inzet. daarom scoor ik ook actief religieus op die enge kloostersite.
het mag ook wel iets minder nonchalant, Joris. Tenminste, als je serieus genomen wilt worden. :roll: Elders onderstreep je het belang van wat er in de Bijbel staat (kijk eens wat meer in je Bijbel surfer! :roll: ), als er vervolgens bijbelteksten aangehaald worden zijn ze niet van belang. Tja..

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 15:39

Wie voor het celibaat kiest, kiest niet voor een kil en cru bestaan. Integendeel, hij kiest voor een gemeenschap van een bijzondere liefde: de liefde voor Christus en zijn Kerk om zo de mogelijkheid te hebben om heel zijn liefde tot God te richten.
sol lucet omnibus

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 15:47

surfer schreef:
ja ach, er zijn ook teksten waar Paulus dat onderuit haalt. Ik haal eruit dat het belangirjk is dat je je voor Gods koninkrijk inzet. daarom scoor ik ook actief religieus op die enge kloostersite.
het mag ook wel iets minder nonchalant, Joris. Tenminste, als je serieus genomen wilt worden. :roll: Elders onderstreep je het belang van wat er in de Bijbel staat (kijk eens wat meer in je Bijbel surfer! :roll: ), als er vervolgens bijbelteksten aangehaald worden zijn ze niet van belang. Tja..

hmm, je hebt gelijk. sorry

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het celibaat beleven...

Berichtdoor TheEdge » 27 mar 2003 16:41

Wishori Wasesu schreef:Het celibaat beleven.... als voorstelling alleen al, brengt bij mij zeker gedachten en gevoelens met zich mee, waarom ik zou overwegen hiervoor een keuze te maken.

Hee Wishori,

Ik weet niet waar je mee worstelt dat je deze vraag stelt, maar als je het doet omdat je geen vriendin hebt en je afvraagt of God dat van je wil, of als je net een relatie hebt en je afvraagt of God niet stikum wil dat je het TOCH uitmaakt omdat Hij wil dat je de rest van je leven celibatair blijft om Hem te dienen, dan kan ik je wel een goed boekje aanraden:

"Zal ik trouwen?" van M. Blaine Smith
ISBN 9058040194, 196 pag., E 12,75

Ik heb het ook gelezen, en vond het - voor wat ik gelezen heb - een erg goed boekje.

(Er staat alleen ook een hoofdstuk in over of je wel of niet mag trouwen met een gescheiden man/vrouw, en dat heb ik nog niet gelezen, dus ik weet niet of het boekje wel 100% stichtelijk is...)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 mar 2003 16:57

Volgens de kloostertest ben ik een bedelmonnik....

Daar GAAT mijn spaargeld.... :?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 17:10

Thanx voor de aanrader TheEdge, als ik de tijd er voor heb of kan maken dan hoor je nog wat ik er van vindt. Dat ik het voor iedereen voorleg is uiteraard ook een afweging waarmee ik zit ja. Niet zozeer enkel om hier ook mee te krijgen wat nu het beste voor me is, afwegende aan de beargumentatie die er voor danwel tegen gegeven wordt, want ik heb er sterk mijn eigen ideeen over die toch niet snel zullen kantelen. Daarbij ook om eens te pijlen wat nu reacties zijn van anderen erop, zowel impulsief als inhoudelijk. Impulsief heb ik zeker al gezien, maar dat inhoudelijke moet ik nog ver zoeken (maar de topic is nog erg vers, dus kan nog genoeg komen)

Ik was overigens 50% contemp.reli., maar dat verbaast me niks....
sol lucet omnibus

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mar 2003 17:22

Wat ik wil zeggen is, prima dat je er niet voor zou kiezen, maar bewijs maar dat de reden van je afkeer die je ervoor voelt er aan ligt dat het niet van God afkomt, of dat het fout is dat mensen zich in zo'n leven begeven. En dus niet aan je eigen beperkte gedachtengang zou kunnen liggen.

Het celibaat is oorspronkelijk een instelling van de Rooms Katholieke kerk. Vergeef het me als ik iemand kwets, maar alleen daarom al wijs ik het persoonlijk af.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 17:31

Het celibaat is oorspronkelijk een instelling van de Rooms Katholieke kerk. Vergeef het me als ik iemand kwets, maar alleen daarom al wijs ik het persoonlijk af.

Je kwetst daar zeker iemand mee Pieter. Niet mij, omdat ik best een hoop goede dingen voor heb met de RKKerk, maar jezelf, omdat je jezelf een hoop tekort doet, door zo'n uiterst beperkte en veroordelende opmerking te plaatsen. Oftewel je stellingname heb ik te respecteren, maar nogmaals ben je alles behalve inhoudelijk en noem je niet 1 zinnige reden, waarom dat het celibaat, ook al komt het uit de RK-hoek, fout is ivm de afkeer die je ervoor voelt, omdat het er aan ligt dat het niet van God afkomt! Of waarom het fout is dat mensen zich in zo'n leven begeven. En dat het dus niet aan je eigen beperkte gedachtengang zou kunnen liggen.
Laatst gewijzigd door Wishori Wasesu op 27 mar 2003 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
sol lucet omnibus

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 17:33

hier staat niets meer!
Laatst gewijzigd door joris op 27 mar 2003 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 17:35

hoewel het mij niet aangaat, zou je misschien zelf ook wat vriendelijker kunnen reageren? gewoon doorvragen inplaats van een tegenoordeel?alleen het gesrpek daar kunnen we van leren!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 17:45

hoewel het mij niet aangaat, zou je misschien zelf ook wat vriendelijker kunnen reageren? gewoon doorvragen inplaats van een tegenoordeel?alleen het gesrpek daar kunnen we van leren!

Ik zou zeker vriendelijker kunnen reageren, bedankt voor het advies Joris, maar ik hoop en denk dat Pieter er geen aanstoot aan zal nemen, aangezien ik mijn charmes wel in de strijd wil gooien alle vriendelijkheid naar hem uit te (blijven) stralen :wink:

Ik vraag toch, Pieter, of je in een je volgende reactie, als je die wilt plaatsten, wel een beargumenteerd standpunt wil geven, zodat iemand er inhoudelijk op door kan gaan

cheese :D
Laatst gewijzigd door Wishori Wasesu op 27 mar 2003 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
sol lucet omnibus

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 17:48

[
Laatst gewijzigd door joris op 27 mar 2003 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mar 2003 18:02

heb ik zeker al gezien, maar dat inhoudelijke moet ik nog ver zoeken
:roll: Ik heb twee bijbelcitaten gequoot die expliciet ingaan op je vraag; kan het nog inhoudelijker? :roll: Of wil je dat ik een verklaring van de bijbelteksten geef?
Laatst gewijzigd door surfer op 27 mar 2003 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 18:04

...
Laatst gewijzigd door Wishori Wasesu op 27 mar 2003 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
sol lucet omnibus

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 18:07

neej Surfer...inhoudelijk als "tegenargument", om mijn eigenlijke bedoeling aan te scherpen :wink:
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”