Het celibaat beleven...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Het celibaat beleven...

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 12:55

als voorstelling alleen al, brengt bij mij zeker gedachten en gevoelens met zich mee, waarom ik zou overwegen hiervoor een keuze te maken.

jullie?
sol lucet omnibus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2003 13:12

bij mij absoluut niet!

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 27 mar 2003 13:17

Ik ook niet!
...stuur maar en pbtje als je wil weten wat hier stond.
Laatst gewijzigd door Skoezie op 27 mar 2003 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het celibaat beleven...

Berichtdoor Cybercurse » 27 mar 2003 13:37

Wishori Wasesu schreef:als voorstelling alleen al, brengt bij mij zeker gedachten en gevoelens met zich mee, waarom ik zou overwegen hiervoor een keuze te maken.

jullie?

Het celibaat is toch echt het allerlaatste wat ik zou overwegen ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2003 13:38

Op www.katholieknederland.nl kun je een kloostertest doen ;)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mar 2003 13:49

No way! Bovendien is het celibaat ingesteld door een of andere pope en niet door God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2003 13:50

Mij wordt aangeraden bij een bedelorde te gaan.
Afgelopen zomer ben ik met Jezuieten op vakantie geweest. Tijdens die vakantie (uiteraard een pelgrimstocht) heb ik een meisje leren kennen dat het heel jammer vindt dat ik nu een vriend heb, omdat ze wel samen met mij de eerste vrouwelijke Jezuieten wilde worden, hihi.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 27 mar 2003 14:04

Pieter schreef:No way! Bovendien is het celibaat ingesteld door een of andere pope en niet door God.

Juist ik ga echt niet in overweging hoor, ik trouw en of er nu een, twee of duizenden celibaten zijn, ik trouw als ik dat nodig acht.
What a wonderfull girl!!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 14:43

No way! Bovendien is het celibaat ingesteld door een of andere pope en niet door God.

Voor jou misschien niet nee, maar zo'n uitspraak die je doet vind ik weinig voeten in aarde hebben.

Ik ga ook graag voor niet anders dan wat van God af zou komen, maar God werkt door mensen heen, en de bijbel is een boek dat beter dan wat dan ook beschrijft, hoe dat kan leven in mensen en wat voor drastische gevolgen dit had voor hen en de wereld. Het celibaat is er daar 1 van naar mijn mening.

Wat ik wil zeggen is, prima dat je er niet voor zou kiezen, maar bewijs maar dat de reden van je afkeer die je ervoor voelt er aan ligt dat het niet van God afkomt, of dat het fout is dat mensen zich in zo'n leven begeven. En dus niet aan je eigen beperkte gedachtengang zou kunnen liggen. Om te zeggen dat het niet van God afkomt, is zonder inhoudelijke argumentatie hetzelfde als God voor je karretje spannen en je eigen wil aan Hem toebedelen. Kijk daar alsjeblieft mee uit, want het is de grootste belediging die je Hem kan maken.
sol lucet omnibus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2003 14:45

Ik denk dat het celibaat zeker nuttig kan zijn voor sommige mensen. Jezuieten reizen bijvoorbeeld veel, ze gaan naar de plaats waar ze nodig zijn. Als je een vrouw en kinderen hebt, moet je daar rekening mee houden en kun je niet zo snel van hier naar daar vliegen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 27 mar 2003 14:58

Ik beleef het celibaat al 24 jr en het valt wel mee hoor! :? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Calvin op 27 mar 2003 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 14:58

het celibaat? dat houdt een belofte voor God in. dat gaat mij wat te ver en ik zie het nut er niet zo van in.

Of ik eeuwig vrijgezellig zou kunnen blijven? ja, waarom niet.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mar 2003 15:16

zie het nut er niet zo van in.
Als je daar meer van weten wilt, lees dan wat Paulus erover zegt.

1 Cor. 7:

25 Aangaande de maagden nu, heb ik geen bevel des Heeren; maar ik zeg mijn gevoelen, als die barmhartigheid van den Heere gekregen heb, om getrouw te zijn.
26 Ik houde dan dit goed te zijn, om den aanstaanden nood, dat het, zeg ik, den mens goed is alzo te zijn.
27 Zijt gij aan een vrouw verbonden, zoek geen ontbinding; zijt gij ongebonden van een vrouw, zoek geen vrouw.
28 Maar indien gij ook trouwt, gij zondigt niet; en indien een maagd trouwt, zij zondigt niet. Doch dezulken zullen verdrukking hebben in het vlees; en ik spare ulieden.
29 Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd voorts kort is; opdat ook die vrouwen hebben, zouden zijn als niet hebbende;
30 En die wenen, als niet wenende; en die blijde zijn, als niet blijde zijnde; en die kopen, als niet bezittende;
31 En die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.
32 En ik wil, dat gij zonder bekommernis zijt. De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, hoe hij den Heere zal behagen;
33 Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen.
34 Een vrouw en een maagd zijn onderscheiden. De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, opdat zij heilig zij, beide aan lichaam en aan geest; maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe zij den man zal behagen.
35 En dit zeg ik tot uw eigen voordeel; niet opdat ik een strik over u zou werpen, maar om u te leiden tot hetgeen wel voegt, en bekwaam is, om den Heere wel aan te hangen, zonder herwaarts en derwaarts getrokken te worden.
36 Maar zo iemand acht, dat hij ongevoegelijk handelt met zijn maagd, indien zij over den jeugdigen tijd gaat, en het alzo moet geschieden; die doe wat hij wil, hij zondigt niet; dat zij trouwen.
37 Doch die vast staat in zijn hart, geen noodzaak hebbende, maar macht heeft over zijn eigen wil, en dit in zijn hart besloten heeft, dat hij zijn maagd zal bewaren, die doet wel.
38 Alzo dan, die haar ten huwelijk uitgeeft, die doet wel; en die ze ten huwelijk niet uitgeeft, die doet beter.
39 Een vrouw is door de wet verbonden, zo langen tijd haar man leeft; maar indien haar man ontslapen is, zo is zij vrij, om te trouwen, dien zij wil, alleenlijk in den Heere.
40 Maar zij is gelukkiger, indien zij alzo blijft, naar mijn gevoelen. En ik meen ook den Geest Gods te hebben.

Een ander citaat:
Matth. 19:
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 15:20

ja ach, er zijn ook teksten waar Paulus dat onderuit haalt. Ik haal eruit dat het belangirjk is dat je je voor Gods koninkrijk inzet. daarom scoor ik ook actief religieus op die enge kloostersite.

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 15:31

hmm, mag ik mee?

Terug naar “Archief”