Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 feb 2005 12:39

Of gewoon zoals we dat bij geneeskunde doen: op de snijzaal, kun je op je gemak kijken hoe alles ligt.

Jakkus...

Anatomie leer je in principe beter in de praktijk, dat ben ik wel met je eens, maar om zelf te snijden lijkt me niks...
Als je maar niet vergeet ook sociale vaardigheden te leren daar op die opleiding Geneeskunde, want de meeste artsen zijn echt ''asobiggen''.
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 feb 2005 12:40

Zijn er trouwens nog meer mensen die (net als ik) in opleiding zijn tot psychiatrisch verpleegkundige? Dat ben ik hier geloof ik nog niet tegengekomen?! :cry:
Engaged @ 07-01-2005

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 22 feb 2005 13:29

M@rije schreef:
Of gewoon zoals we dat bij geneeskunde doen: op de snijzaal, kun je op je gemak kijken hoe alles ligt.

Jakkus...

Anatomie leer je in principe beter in de praktijk, dat ben ik wel met je eens, maar om zelf te snijden lijkt me niks...
Als je maar niet vergeet ook sociale vaardigheden te leren daar op die opleiding Geneeskunde, want de meeste artsen zijn echt ''asobiggen''.
Wij worden platgepraat door goedbedoelende psychologen hier. We hebben zelfs een apart onderwijsonderdeel: Communicatie en Attitude. Over hoe we wel eigenwijze artsen kunnen worden zonder alle verpleegsters op de kast te jagen 8) ;)

Maar even voor de duidelijkheid: in tegenstelling tot wat het woord zegt, ga je op de snijzaal dus niet snijden. Ze zouden daar gek zijn om 400 studenten lekker hun gang te laten gaan. Niet dat het fout zou gaan, maar wij kunnen gewoon niet zo mooi dingen uitprepareren als de proffesionals. En daarbij is er dan nog het probleem van de groepsgrootte. Dus als ik het over de snijzaal heb, dan heb ik het over rustig rondkijken in een letterlijk drie dimensionaal anatomieboek. Daar komen alleen handschoenen aan te pas, geen messen.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 feb 2005 14:26

M@rije schreef:Zijn er trouwens nog meer mensen die (net als ik) in opleiding zijn tot psychiatrisch verpleegkundige? Dat ben ik hier geloof ik nog niet tegengekomen?! :cry:

nee hoor, je bent niet de enige! Ik weet dat Lammetje er ook voor aan het leren is!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 feb 2005 14:28

wieb83zd schreef:
M@rije schreef:

Jakkus...

Wij worden platgepraat door goedbedoelende psychologen hier. We hebben zelfs een apart onderwijsonderdeel: Communicatie en Attitude. Over hoe we wel eigenwijze artsen kunnen worden zonder alle verpleegsters op de kast te jagen 8) ;)

Maar even voor de duidelijkheid: in tegenstelling tot wat het woord zegt, ga je op de snijzaal dus niet snijden. Ze zouden daar gek zijn om 400 studenten lekker hun gang te laten gaan. Niet dat het fout zou gaan, maar wij kunnen gewoon niet zo mooi dingen uitprepareren als de proffesionals. En daarbij is er dan nog het probleem van de groepsgrootte. Dus als ik het over de snijzaal heb, dan heb ik het over rustig rondkijken in een letterlijk drie dimensionaal anatomieboek. Daar komen alleen handschoenen aan te pas, geen messen.

klinkt wel gaaf! Zou best is willen zien!
Weet je ook al waarin je je wil specifiseren?

Maxi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Maxi » 22 feb 2005 17:37

M@rije schreef:

Jakkus...

anatomie leer je idd wel makkelijker in de praktijk, maar ik mag niet uitzoeken waar ik stage mag gaan lopen, dat doet de school voor mij! Dus wordt het maar heel hard stampen :?
Be cool, eet een appel

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 02 mar 2005 21:27

Momenteel op school hebben wij het over de psychiatrie. en dan krijg je allerlei ziektebeelden enz... te horen.
Maar ik heb/had altijd het idee dat patiënten die op een verblijfsafdeling verblijven en helemaal "gek" zijn en ook zo gedragen. ](*,)
Zoiets als in de film One flu over the cuckoo's nest (met Jack Nicholson). Een echte aanrader d:)b

Nu heb ik afgelopen week een excursie gehad naar een psychiatrisch ziekenhuis. en dacht leuk nu zie ik echt eens hoe het is. Maar heb uiteindelijk alleen de dagbehandeling gezien. Dus mijn beeld over de psychisch zieke mensen is nog niet veranderd.

Zkr ook met bepaalde casuïstieken is het moeilijk om dan een bepaald beeld te vormen over zo iemand.

Wie weet er hoe het er echt is zodat ik een beter beeld krijg??
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mar 2005 21:19

Ik ben er nog nooit geweest! Wel het er over gehad tijdens opleiding, maar verder er nooit in verder gegaan! Heb zelf wel interesse voor de psychiatrie.

Ik geloof zeker niet dat al die mensen gek zijn en zich ook zo gedragen! Bedenk dat een ieder van ons, voordat je het weet er wel is kan opgenomen worden!
Er hoeft maar 1 ingrijpend voorval te gebeuren waardoor je geen uitweg meer ziet!
mensen met psychische klachten zijn ziek en niet gek!Ze hebben alleen geen lichamelijke ziekte maar een psychische ziekte! Dat kan iedereen overkomen!

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 04 mar 2005 17:51

MW, bedankt!

Jongens, welke verpleegkundige wil deze vragen voor me invullen?

1) Wat is je naam en adres?
2) Wat voor beroep doe je?
3) Wat voor opleiding heb je daarvoor nodig?
4) Wat zijn de bijbehorende werkzaamheden?
5) Wat zijn de leuke en wat de minder leuke kanten van het beroep?
6) Hebben mannen en vrouwen evenveel kans bij dit beroep?
7) Ben je aangesloten bij een vakbond? Waarom?
8) Geldt er voor dit beroep een CAO?
9) Kun je een paar arbeidsvoorwaarden noemen die je goed vindt?

Het is voor een werkstuk dat ik maandag moet inleveren...Het kan per mail, pb, maar je kunt het ook gewoon hier neerzetten. Wie o wie helpt me?!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 mar 2005 17:32

ik ben wel verpleegkundige, maar heb helaas nog geen werk...

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 07 mar 2005 17:07

trijntjejohanna schreef:ik ben wel verpleegkundige, maar heb helaas nog geen werk...

Je bent net te laat, ik kwam er zaterdagavond achter dat m`n ook verpleegkundige is :oops: :mrgreen: Noooit meer aan gedacht..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 mar 2005 17:24

Nu heb ik afgelopen week een excursie gehad naar een psychiatrisch ziekenhuis. en dacht leuk nu zie ik echt eens hoe het is. Maar heb uiteindelijk alleen de dagbehandeling gezien. Dus mijn beeld over de psychisch zieke mensen is nog niet veranderd.

Zkr ook met bepaalde casuïstieken is het moeilijk om dan een bepaald beeld te vormen over zo iemand.

Wie weet er hoe het er echt is zodat ik een beter beeld krijg??

Zelf doe ik de gedifferentieerde opleiding GGZ. Dit omvat de psychiatrie en de verstandelijk gehandicaptenzorg. Het is dus vaak meer SPH werk.
Zelf ben ik net gestopt met mijn stage op een gesloten opnameafdeling voor volwassenen. Dit omdat ik de afdeling en het team echt niks vond. Het wisselt erg snel, het patientencontact is erg kort. Ik miste de structuur van een verpleegafdeling. Op deze afdelingen zijn mensen voor lange(re) tijd in behandeling. Op een crisisafdeling (waar ik dus zat) behandel je mensen niet. Je ziet dus niet het uiteindelijke resultaat van een evt. behandeling: je weet niet hoe het met iemand afloopt.

Beeld van psychiatrische patienten: dat zijn hele normale mensen, die zich alleen af en toe wat vreemd gedragen. Maar deze gedragingen hebben een oorzaak, en het is geweldig boeiend om erachter zien te komen wat voor stoornis diegene heeft (want dat weet je niet 1 2 3, zoals vaak wel in de A-sector zo is). En vervolgens zet je een behandelplan op, van bijv. gesprekstherapie/creatieve therapie/ECT behandelingen.
Wij zeggen altijd: het is verplegen met de handen op de rug. Het werk is nl. vooral begeleidend, en geen tot weinig lichamelijke zorg(ligt ook wel aan de afdeling).
Ik zou je aanraden er gewoon eens een stage te lopen, om te kijken hoe het is. Echt wel een aanrader!
Engaged @ 07-01-2005

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 mar 2005 17:25

Maxi schreef:anatomie leer je idd wel makkelijker in de praktijk, maar ik mag niet uitzoeken waar ik stage mag gaan lopen, dat doet de school voor mij! Dus wordt het maar heel hard stampen :?
Bij jou ook al? Bij mij kiest de school ook een stageplek uit :? :? Ik heb er eentje afgezegd waar ik al om 07.15 moest beginnen terwijl de eerste waterbus dan amper vertrok. Nu heb ik er eentje in dezelfde woonplaats, beter! :lol:
Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 mar 2005 18:41

M@rije schreef:Zijn er trouwens nog meer mensen die (net als ik) in opleiding zijn tot psychiatrisch verpleegkundige? Dat ben ik hier geloof ik nog niet tegengekomen?! :cry:

jawel, ikke :P Jij bent ook de enige tot nu toe die ik ken hoor, ik doe de opleiding in Poortugaal, Delta en jij :?:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 mar 2005 19:43

ik doe de opleiding aan de chr. hogeschool ede. stage was nu niet zo leuk, maar wil nu graag naar de PAAZ
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”