ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.
Grappig dat meteen het halve forum in de stijgbeugels gaat als er wat ethische vragen gesteld worden. Wettiscisme houdt in dat je jezelf en elkaar regels oplegd. Als je gewoon spreekt over hoe je met ethische kwesties om gaat is daar toch niets mis mee. Kan volgens mij zeker wel helpen de gedachten een beetje aan te scherpen...
Kol 2:16 "Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;"Dus niet oordelen, maar er over praten is echt niet verboden

ezri schreef:* Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?
Ja, God openbaart Zich ook in Zijn schepping, dus zondag is hier de uitgelezen dag voor.
ezri schreef:* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?
Zelf zou ik dat niet zo snel meer doen. Tanken op zondag doe ik altijd bij een "pinnen aan de pomp" pomp.
ezri schreef:* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?
Ja, daar zie ik geen kwaad in.
ezri schreef:* Mail checken/forummen enz?
Ja hoor.
ezri schreef:* Tv kijken?
Soms, maar 's avonds. Ik doe op zondag liever andere dingen en kijk uberhaupt weinig tv meer.
ezri schreef:* Krant/ tijdschriften lezen?
yepz...
ezri schreef:* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.
Nee, op zondag rust ik

ezri schreef:Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?
Ja, absoluut. Is immers een bijbelse opdracht. Ook al heeft dat wel zijn grenzen natuurlijk.
ezri schreef:En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?
Niet meer als noodzakelijk. In een hotel kies ik er bijvoorbeeld wel voor om op zondag niet mijn kamer op te laten maken en afgelopen jaar zijn we gaan picknicken in plaats van uit eten... was de leukste maaltijd van heel de vakantie...