Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Zondagsbesteding

Berichtdoor ezri » 06 mar 2005 20:03

Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.

* Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?

* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?

* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?

* Mail checken/forummen enz?

* Tv kijken?

* Krant/ tijdschriften lezen?

* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.

Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?

En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Zondagsbesteding

Berichtdoor brammetje » 06 mar 2005 20:46

ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.

* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?

* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?

* Tv kijken?

* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.

Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?

En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?

Begin eens met een eigen mening , topics starten kan in ieder geval wel zoals blijkt , en lezen ook wel 15 keer al vandaag . :D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2005 23:33

Waarom? Je kan een topic starten om je eigen mening te geven... maar ook om die van een ander te weten te krijgen... Dus wat is het probleem? Geef gewoon je mening, daarom is dit topic gestart.

De zondag is geen dag waarop niets mag maar waarop niets MOET. Daarom denk ik dat veel mag... alleen werken op zondag verbiedt God... dus als je Hem wil volgen, werk dan niet. Als iemand anders werkt, vertel hem/haar over God ipv het angstvallig te negeren. En gebruik de zondag als een dag voor God en een dag voor jezelf, om tot rust te komen en om rust bij Hem te vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 07 mar 2005 00:14

Tja, wat vind ik wel en niet kunnen. Denk dat ik voor mij veel vind kunnen, als ik er maar een goede reden voor heb.

Zo zou ik mijn verjaardag niet voor vrienden en familie vieren op zondag, het kan net zo goed op de woensdag of de zaterdag, dat maakt mij niet zoveel uit, en om daar nou een zondag mee te vullen, dat vind ik het niet waard.
Op zondag wil ik graag naar de kerk gaan, en een rustige dag hebben. Dus blijft de tv en de pc overdag lekker uit. Hier thuis eten we dan 's middags samen warm, en na de middagdienst nog uitgebreid broodeten, dan kun je ook lekker praten.
Vaak zitten we na het eten dan nog wat bij elkaar ofzo, maar dan vind ik het geen probleem om om 9 uur naar mijn kamer te gaan en nog een paar uur te werken aan dingen voor de komende week. Al maak ik dan vaak wel weer tijd om de boodschappen van die dag extra te overdenken voor ik naar bed ga.
Dus mij zie je dit wel op zondagavond (technisch al maandag :lol:) posten, maar niet zondagmiddag.

En als anderen zich hieraan storen, en ik kan het makkelijk laten, dan doe ik dat graag. Zeker als ik daardoor dan weer met hen over belangrijker dingen kan praten. Veel dingen kun je makkelijker laten, dan dat je later de wrijvingen weer uit de weg moet ruimen.

Overigens is ook Refomarkt hierboven lekker wettisch :lol:, zie nu ineens wel reclame verschijnen en tien minuten geleden wenste Kaw mij nog een gezegende zondag toe 8).
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mar 2005 00:47

ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.

* Tv kijken?

Je lijkt wel een Jood. :P
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mar 2005 00:51

wieb83zd schreef:Overigens is ook Refomarkt hierboven lekker wettisch :lol:, zie nu ineens wel reclame verschijnen en tien minuten geleden wenste Kaw mij nog een gezegende zondag toe 8).

Dat vind ik niet wettisch, maar gewoon correct. Als er iets irritant is, is het wel reclame op zondag. Voor mijn part staat de hele economie stil 's zondags.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 07 mar 2005 01:42

Ik vind het belangrijker dat je door de week ook leeft als een christen, dan je af te vragen of je misschien beter gisteren had kunnen tanken.

Onze predikant zei het eens zo: het is beter om een pakje shag te kopen op Zondag dan de hele Zondag geïrriteerd te zijn omdat je vergeten hebt om gisteren shag te kopen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 07 mar 2005 09:31

* Tv kijken?

Het enige wat ik hier misschien niet van zou doen is voorbereidingen treffen voor je werk ofzo...
Maarre wij maaien het gras ook nooit op zondag want daar schijnt de buurt een probleem mee te hebben...
Maar verder vind ik dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij/zij wel of niet op zondag. Ik zou er ook geen probleem mee hebben om te werken op zondag ofzo maar kan me wel voorstellen dat anderen dat wel hebben.
stomp niet af, blijf slijpen

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 07 mar 2005 09:52

* Tv kijken?

Ik vraag me af of dit allemaal wel belangrijk is. Als jij op zondag iets doet waar jij zelf met de Bijbel in de hand achter staat, is daar toch niets verkeerds aan? Daar kunnen anderen dan anders over denken, maar als jij iets gewoon vindt kunnen (wel Bijbels), dan is er toch geen enkel probleem?

Wat je op zondag het allerbest kunt doen is je bezig houden met God. Door een bijbelstudie te houden of iets dergelijks, en natuurlijk naar de kerk gaan. Maar iets ontspannends, is ook echt niet altijd verkeerd hoor!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2005 11:31

Nazgul zei daarover: 'Jezus plukte toch ook aren op sabbat...'

Ik heb gistermiddag opgetreden met m'n folkband en 's avonds ben ik met de trein naar huis gegaan. Als ik een auto had, had ik als refo ineens wel naar huis mogen gaan, maar omdat ik milieuvriendelijk ben en gebruik maak van het OV, had het niet gemogen volgens veel mensen. Nouja jammer dan, ik wilde toch naar huis, dus heb de trein en de metro gepakt. De conducteur die werkte, was misschien wel 's ochtends naar de kerk geweest.

Bij een gebod moet je kijken wat erachter zit, waarom dat gebod zo is gegeven. Bij het gebod waar het hier om gaat, zie ik twee redenen:
1. Je moet af en toe uitrusten.
2. Je moet naar de kerk gaan.
Als je die twee dingen doet, dan kan het me verder niet zoveel schelen wat je uitspookt op zondag.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 mar 2005 11:33

Grappig dat meteen het halve forum in de stijgbeugels gaat als er wat ethische vragen gesteld worden. Wettiscisme houdt in dat je jezelf en elkaar regels oplegd. Als je gewoon spreekt over hoe je met ethische kwesties om gaat is daar toch niets mis mee. Kan volgens mij zeker wel helpen de gedachten een beetje aan te scherpen...

Kol 2:16 "Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;"

Dus niet oordelen, maar er over praten is echt niet verboden :D

ezri schreef:* Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?
Ja, God openbaart Zich ook in Zijn schepping, dus zondag is hier de uitgelezen dag voor.

ezri schreef:* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?
Zelf zou ik dat niet zo snel meer doen. Tanken op zondag doe ik altijd bij een "pinnen aan de pomp" pomp.

ezri schreef:* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?
Ja, daar zie ik geen kwaad in.

ezri schreef:* Mail checken/forummen enz?
Ja hoor.

ezri schreef:* Tv kijken?
Soms, maar 's avonds. Ik doe op zondag liever andere dingen en kijk uberhaupt weinig tv meer.

ezri schreef:* Krant/ tijdschriften lezen?
yepz...

ezri schreef:* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.
Nee, op zondag rust ik :)

ezri schreef:Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?
Ja, absoluut. Is immers een bijbelse opdracht. Ook al heeft dat wel zijn grenzen natuurlijk.

ezri schreef:En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?
Niet meer als noodzakelijk. In een hotel kies ik er bijvoorbeeld wel voor om op zondag niet mijn kamer op te laten maken en afgelopen jaar zijn we gaan picknicken in plaats van uit eten... was de leukste maaltijd van heel de vakantie...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mar 2005 13:12

André schreef:Ik vind het belangrijker dat je door de week ook leeft als een christen, dan je af te vragen of je misschien beter gisteren had kunnen tanken.

Onze predikant zei het eens zo: het is beter om een pakje shag te kopen op Zondag dan de hele Zondag geïrriteerd te zijn omdat je vergeten hebt om gisteren shag te kopen.

Nou, ik zou tegen die dominee zeggen: het is beter om helemaal geen shag te kopen!
En zijn voorbeeld maar een slecht voorbeeld vinden.
Je kunt tenslotte beter leven zonder shag, en als je vergeten bent te tanken en je moet weg, dan heb je dus eigenlijk gewoon pech.
Moet je maar opletten.
Regeren is vooruit zien.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 07 mar 2005 13:40

vaak lees ik eerst de krant (RD :wink: )
en omdat ik zondags wat meer tijd heb lees ik vaak nog een goed boek

als ik zin heb in een ommetje doe ik dat. voor de rest kom ik op zondag weer tot rust; veel slapen en lekker relax doen

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 mar 2005 13:40

joepie schreef:
Nou, ik zou tegen die dominee zeggen: het is beter om helemaal geen shag te kopen!
En zijn voorbeeld maar een slecht voorbeeld vinden.
Je kunt tenslotte beter leven zonder shag, en als je vergeten bent te tanken en je moet weg, dan heb je dus eigenlijk gewoon pech.
Moet je maar opletten.
Regeren is vooruit zien.

Nogal wettisch zeg. Sinds de dood van Jezus zijn wij vrij van de wet. Ik snap dan ook niet dat er zoveel mensen zijn die koste wat kost willen vasthouden aan de sabbatswetten en deze gelijk projecteren op de zondag.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 mar 2005 14:46

Sabra schreef:Nogal wettisch zeg. Sinds de dood van Jezus zijn wij vrij van de wet. Ik snap dan ook niet dat er zoveel mensen zijn die koste wat kost willen vasthouden aan de sabbatswetten en deze gelijk projecteren op de zondag.

Snap ik ook niet.
Iig is de rustdag er voor de mens. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”