Van ProTools is ook een alleen-software-variant beschikbaar. Maar de 'originele' variant heeft dedicated hardware van de fabrikant, Digidesign.
Een aantal groten waaronder Lenny Kravitz, Lamb en Metallica zweren erbij en ook audio-opleidingen als de SAE werken daarmee.
Maar met Cubase kun je ook de pr8igste dingen doen, dat doet daar nauwelijks voor onder (tenzij je plannen hebt om Wisseloord te evenaren

)
Hoe equalizing, compressie (vooral in popmuziek onwijs belangrijk) en andere dingen werken ontdek je vooral door ze uit te proberen. Als je aardig wat plugins bij Cubase hebt kun je daar naar hartelust mee experimenteren. En het leuke aan digitaal is: als het je niet bevalt verander je het weer.
Mijn eigen eerste opnames waren 4sporencassettedeck-probeersels. Dat was een hoop gedoe en de mogelijkheden waren beperkt. Dus ik tel mijn zegeningen dat ik met een simpele PC (met relatief aftandse geluidskaart: gewone soundblaster) hele professionele dingen kan maken. (Ik doe soms muziekproductietjes voor dvd/filmpjes bijvoorbeeld)
En de kosten zijn ook behoorlijk bescheiden, gelukkig geen 5000 euri!
Ik zou zeggen: Cubase of logic (als je een mac hebt), een paar softwaresynthesizers als dat je ding is, mini-mengpaneeltje en een goeie microfoon (voor je drummer, zanger en gitaarversterker) en je bent lekker op weg...
Mijn favo audio&MIDI-pakket is trouwens Nuendo, van de makers van Cubase, iets meer op audio dan op MIDI gericht.
Voor het masteren kun je dan bijv. Wavelab of Soundforge gebruiken.
Wat heb je aan hardware nodig?
Hou er rekening mee dat je HD bij goede audiokwaliteit snel volloopt (CD-kwaliteit stereo = 10MB per minuut, als je 1 liedje van 3 minuten hebt met 16 volle stereosporen is dat 480MB), en dat muzieksoftware, vooral softwaresynthesizers veel CPU-power en RAMgeheugen eten (dus >2Ghz en >512MB geheugen is aan te bevelen).
Ik zou zeggen: hou je oren goed open en probeer van alles. Het is natuurlijk wel handig als iemand je de fundamentals uitlegt, maar er zijn vast handleidinkjes op het net te vinden.
Succes ermee!