ICT <--> eeuwigheid ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keesschollaart81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

ICT <--> eeuwigheid ??

Berichtdoor keesschollaart81 » 03 mar 2005 16:37

Ha mensen,
Ik moet voor het vak godsdienst een werkstuk schrijven over de computer/ICT met betrekking tot de eeuwigheid/Gods koninkrijk...
Ik heb erg veel gezocht maar kan er echt niets over vinden, is er hier iemand die mij op weg helpt???
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mar 2005 16:39

Dat moet je denk ik zelf bedenken...

Misschien kun je iets opzoeken over chips in je hand en je voorhoofd. Schrijf er dan wel een beetje genuanceerd over...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 mar 2005 16:58

ICT in de eeuwigheid? Op wat voor een school zit jij? :roll:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 16:59

ik zou gewoon een insteek pakken..

Je ziet tegenwoordig steeds meer evangelisatie op internet plaats vinden. Je kan je op willekurige site's inschrijven voor cursussen. Er zijn een hele hoop site waar je met je levensvragen kan komen. Wie is Jezus? Wat geloven Christenen? enz. Via internet is in 1 ogenblik het evangelie goed te versprijden. Er zijn al cijfers dat er via internet in frankrijk zo'n 10 mensen per dag hun leven aan Jezus geven. Met een paar druken op de knop is het mogelijk om het evangelie te brengen waar je maar wil.

wat heeft dit met de eeuwigheid te maken? Ik geloof dat het internet een radar in het plan van God is. Een radar die God wil gebruiken om Zijn kinderen bij elkaar te verzamelen. Pas als de laatse persoon een volgening is geworden van de Heer. Zal jezus terug komen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 03 mar 2005 17:08

@tlantis schreef:ICT in de eeuwigheid? Op wat voor een school zit jij? :roll:

lezen...

er staat "met betrekking tot de eeuwigheid"
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 mar 2005 17:10

TheShadow schreef:
@tlantis schreef:ICT in de eeuwigheid? Op wat voor een school zit jij? :roll:

lezen...

er staat "met betrekking tot de eeuwigheid"
Ja en? Dat wijst toch er toch op dat er een betrekking is met de eeuwigheid en dus dat ICT een rol heeft in de eeuwigheid. Zou wel iets totaal anders zijn als er had gestaan ICT en het evangelie ofzo...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

keesschollaart81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keesschollaart81 » 03 mar 2005 17:10

ik bedoel, wat de ict nu voor je eeuwigheid kan betekenen

ps, hijwel, bedankt voor je reactie
Afbeelding

Freddy

Berichtdoor Freddy » 04 mar 2005 08:47

Ik denk dat Hijwel wel in de goede richting zit. Ik denk dat al die mensen zonder internet ook wel bij God terecht zouden komen, maar dan zou het 'wat' langer duren...

keesschollaart81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keesschollaart81 » 04 mar 2005 09:44

Dus je denkt dat er mensen zijn die zonder internet niet bekeerd zouden zijn geworden?
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2005 09:47

Ja, net als dat er mensen zijn die zonder muziek niet bekeerd worden, of mensen die niet bekeerd worden zonder dat ene enorme ernstige ongeluk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mar 2005 10:48

keesschollaart81 schreef:Dus je denkt dat er mensen zijn die zonder internet niet bekeerd zouden zijn geworden?

ja als deze mogelijkheid niet zou worden gebruikt om mensen in aanrakking te brengen met het evangelie. Dan zouden er heel veel mensen mischien nooit van het evangelie hebben gehoord..

het zelfde geld voor een landje verweg in afrika, als er nooit een zendeling zou komen dan zou dan zou dat gevolgen hebben voor de mensen daar..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2005 11:06

Mag ik een héél kritische noot kraken?
Bekering via internet?
Ja, altijd mogelijk natuurlijk.
Maar als iemand enige christelijke fora gaat bezoeken dan kon het wel eens zo zijn dat ze er niet over piekeren iets met geloof te willen hebben.. Want als mensen érgens vaak liefdeloos met elkaar omgaan en elkaar 'verketteren' dan is het wel op christelijke fora.
Kijk alleen maar naar bepaalde topics op ons aller refo-forum...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2005 21:28

Riska, ik ken ook genoeg christelijke forums waar dat niet het geval is. Misschien generaliseer je nu wel een beetje teveel.

En bekering via internet is zeker mogelijk, ik ken er wel voorbeelden van. Natuurlijk is het net zo goed het werk van de Geest... die weer mensen inzet... (voordat iemand opmerkt: Bekering komt niet van mensen en menselijke technologieen :D)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 mar 2005 23:05

Het is een interessant onderwerp wat hier aangesneden wordt. Aangezien het handelt over de staat van de mens m.b.t. de eeuwigheid, en het effect hierop van de invloeden die hij in zijn leven ondergaat.
Kan het internet een middel zijn om de mens te redden van de eeuwige ondergang, of anderszins, kan het internet juist een middel zijn waardoor de mens verloren gaat.
Wat het laatste betreft, het antwoord daarop laat zich gemakkelijk geven. Namelijk: nee. Het internet is geen middel waardoor de mens verloren kan gaan. Waarom niet? Wel, de mens zoals hij van nature is, dus na zijn geboorte onveranderd gebleven zijnde, gaat niet verloren, maar is reeds verloren.
Dat is een belangrijke opmerking die ik graag wil plaatsen. Veelal wordt aan de totaal verdorven en verloren staat van de mens voorbij gegaan. Dan doet men het voorkomen alsof de mens door bepaalde dingen te doen of juist te laten, zijn staat voor de eeuwigheid kan verbeteren danwel verslechteren. Dat is dus niet zo, tenzij men instemt met Pelagius en later Arminius, die een belangrijk onderscheid maakten tussen de natuur van de mens enerzijds, die men wel slecht vond, en de hoedanigheid van de mens anderzijds, waar toch nog bepaalde goede dingen godsdienstige elementen in waren overgebleven.
Dus, internet middel van behoud? Ja, God kan elk middel gebruiken om een mens te bekeren, dus ook internet. Anderszins is internet voor de mens een bron van ongerechtigheid. Ik moet hierbij denken aan de geschiedenis van Jozef m.b.t. de vrouw van Potifar. Dan lezen we dat er staat in Gen. 39:10; "en het geschiedde, als zij Jozef dag op dag aansprak, en hij naar haar niet hoorde, om bij haar te liggen".
Dag op dag moest deze godvruchtige man weerstand bieden aan de verleiding van deze hoereerster. Hoevelen van ons (mann.geslacht) zouden deze vuurproef ook weerstaan?
Duidelijk blijkt dat Jozef een waarachtig kind van God was. Daarom zei hij ook: "hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!". (vers 9)
Als wij dus internet gebruiken moeten we daar altijd maar aan denken en bidden om voor misbruik bewaard te blijven. Wat eerder gesteld werd, dat met internet mensen sneller bekeerd zouden worden dan zonder, acht ik een grove misvatting. De Heere bekeert op Zijn tijd en op Zijn wijze. Daar kan internet een rol in spelen, zeker. Toch meen ik dat er in vroeger tijden, ver voor de tijd van de moderne wereld waarin wij heden leven, meer en krachtdadiger de werking van de Heilige Geest bemerkt werd. De Heere werkt het meest door Zijn Woord. Dat Woord wil Hij vooral zegenen want de Heere doet alles om Zijns Zelfs wil. En dat Woord is Zijn wil. Als je nu dus echt bekeerd wilt worden, lees dan de Bijbel onder biddend opzien om verlichting van de Heilige Geest. Internet voegt in elk geval wat dat betreft niets toe aan wat er al was. En niemand zal ooit verloren gaan omdat hij internet 'gemist' heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 mar 2005 23:09

Riska schreef:Mag ik een héél kritische noot kraken?
Bekering via internet?
Ja, altijd mogelijk natuurlijk.
Maar als iemand enige christelijke fora gaat bezoeken dan kon het wel eens zo zijn dat ze er niet over piekeren iets met geloof te willen hebben.. Want als mensen érgens vaak liefdeloos met elkaar omgaan en elkaar 'verketteren' dan is het wel op christelijke fora.
Kijk alleen maar naar bepaalde topics op ons aller refo-forum...

Dat kan soms zo zijn. Hoewel ik vind dat jij soms dingen liefdeloos noemt die dat niet zijn maar gewoon de waarheid. Anderszins worden soms ook dingen liefde genoemd maar zijn dat ook niet, omdat mensen een lachspiegel wordt voorgehouden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”